Jag skulle vilja höra från andra aktieplockare om deras erfarenheter av att använda AI-verktyg för analys.
Själv har jag tidigare använt ChatGPT för att fråga om specifika saker, som företagens konkurrenter, marknaden eller produktskillnader jämfört med konkurrenterna. Nu när AI-verktygen har fått Deep Research (djupgående forskning) -funktioner, har jag börjat testa hur de klarar av lite mer otydliga frågeställningar.
Deep Research fungerar så att AI först upprättar en forskningsplan där den listar olika perspektiv och delområden som analysen ska baseras på. Forskningsplanen kan kompletteras om så önskas innan AI:n påbörjar det egentliga forskningsarbetet. Under analysen går AI:n typiskt igenom åtminstone tiotals olika webbplatser och andra källor, såsom videor och PDF-filer. Resultatet är en sammanfattning av fynden med källhänvisningar. Naturligtvis bör dessa analyser inte betraktas som den fulla sanningen och det är bra att förhålla sig kritiskt till dem, men de fungerar enligt min mening väl som grund för ens egen analys.
Jag har testat den betalda versionen av ChatGPT, Grok 3 och den betalda versionen av Gemini. Hittills, baserat på mina erfarenheter, har Gemini och Grok presterat bäst i aktieanalys. ChatGPT:s analys tar ofta lång tid, men trots det verkar den inte riktigt kunna tränga in i till exempel finansiella rapporter eller YouTube-videor.
Vilka erfarenheter har andra? Finns det exempel på bra prompter för att göra analys eller andra bra tips?
Här är ett exempel på en analys av Nexstim, utförd av Gemini.
Här måste man alltså själv ladda upp t.ex. kvartalsrapporter eller ange webbadresser, men för mitt eget behov fungerar det när man vill sammanställa information från många års material. För mig fungerar det bättre än bara en ChatGPT-prompt.
NotebookLM är också ett ganska smidigt verktyg. När det gäller den kommer jag lätt att tänka på att forskningen blir partisk, eftersom man själv styr forskningen ganska starkt utifrån det uppladdade materialet och webbadresserna.
NotebookLM:s förmåga att “tugga” analysen till podcastformat är en trevlig funktion. Det finns också i Gemini Deep Research, men jag har inte provat det ännu.
Idén med verktyget är att samla källor till olika ekonomiska rapporter från hela världen under en portal, där man enkelt kan granska dem antingen med hjälp av AI-sammanfattningar eller genom att direkt bläddra i dokumenten. En annan funktion är massnedladdningar, med vilka man till exempel kan hämta alla kvartalsrapporter för ett företag och kanske mata in dem i NotebookLM som bakgrundsmaterial.
Nedan som exempel en sammanfattning från Canatus finansiella rapport från fredagen:
I Talouselämä finns en artikel om AI som hjälp för investerare. Ett par investerare har intervjuats, journalisten ber AI om förslag på Buffett-liknande Helsingforsbörs-val och AI:s nytta samt dess begränsningar har diskuterats.
Generellt sett är dessa två investerares åsikt att AI är ett utmärkt hjälpverktyg, men att dess användning, verifiering av resultat och annat redan kräver en hel del eget tankearbete. Den är en investeringsdräng, men inte en herre som dikterar valen.
Artikelns innehåll har sammanfattats väl i tabellen med skärmdumpar nedan, som visar vad AI kan och inte kan göra som investerarens assistent. Det är värt att ta en titt.
Mina egna erfarenheter hittills inkluderar:
a) Aktieplockarens dröm? Indexerarens hjälpreda? Nervösa investerarens lättnad?
AI underlättar sökning av information, jämförelser etc. så mycket att mängden arbete och därmed besväret i samband med aktieplockning minskar avsevärt. Den största fördelen uppnås just vid aktieplockning, där mängden information vid en grundlig analys av fundamenta vanligtvis är betydande. Ändå får även index- eller fondinvesterare stöd när de till exempel funderar på vilket land eller vilken bransch som kan vara ett mål. Ju större problem det är att hantera investerarens känslor, desto mer potentiell hjälp kan AI erbjuda som presentatör av kalla grunddata.
b) “Man får vad man beställer”
Resultaten och riktningen som AI ger är mycket beroende av vad man matar in i den. Promptning blir en egen konst- och arbetsform… Dessutom, eftersom det är bäst att kontrollera informationen, är AI inte heller någon vilsam enhet för investeraren ur perspektivet av de resultat den matar ut.
c) Mest i början, minst mot slutet
Vid hantering av rådata, multipelanalyser och annan grundläggande informationsbearbetning och sökning är AI-assistenten som mest användbar. Men ju längre man kommer i investeringsprocessen, desto mer framträdande blir ens egen hjärnas roll. Att fatta det sista beslutet, det vill säga att köpa eller sälja, enbart baserat på AI:s utmatning, skulle vara ganska sportigt.
d) AI:s svagheter
Ofta har AI till exempel svårt att uppfatta de inbördes viktningarna och betydelsen av olika faktorer. Om man inte redan känner till branschen eller företaget, ser AI:s texter helt okej ut. Men om man känner till företaget in i minsta detalj, ser man att texten som producerats av den artificiella hjärnan ofta innehåller ungefärliga tankar. En svår ekvation kan uppstå om företaget till exempel har ägnat sig åt så kallad kreativ bokföring genom att försköna siffror, och AI:s hjärna räcker vanligtvis inte till för att förstå dessa mönster. AI kan särskilt inte göra en ordentlig bedömning av vissa kvalitativa faktorer. Hur skulle den kunna ge en tillförlitlig bedömning av till exempel ledningens trovärdighet?
Och man kan sammanfatta saken så att om AI skulle ge en absolut fördel i investeringar, skulle varje kille och tjej redan ha sagt upp sig från sina jobb och promptat som sitt dagliga arbete. Det verkar inte som att många är på den vägen:)
PS. De Buffett-liknande Helsingforsbörs-valen skulle vara Sampo, Kone och Elisa. Själv skulle jag inte ha valt Elisa i ett Buffett-tänkande, eftersom vallgraven håller på att erodera.
AI finns i andra trådar också, men jag hittade ingen sådan här, som jag ser det skulle det finnas efterfrågan på. Förmodligen interagerar de flesta av oss numera med AI med sina åsikter och investeringsidéer, frågar om marknader, företagens konkurrenter, resultatutveckling, framtidsutsikter etc. Ofta, särskilt när det gäller utländska företag, verkar AI snabbt hjälpa en framåt när man vill förstå vilken typ av företag och marknader det handlar om.
Mina egna erfarenheter är att AI ger både mycket bra och usla svar, samt allt däremellan. Jag använder för närvarande främst Geminis Pro-tjänst och Groks kostnadsfria tjänst, och deras svar är ofta väldigt olika. Därför använder jag dem också så att jag ifrågasätter en AI:s svar med en annan AI:s svar osv. Jag har blivit mest förvånad över hur fullständigt felaktig och vilseledande information och åsikter den betalda Gemini Pro har gett, den har precis uppdaterats till Gemini Pro 3-versionen, nyss var det enligt mig version 2.5. Den kostnadsfria Grok uppdaterades precis till version 4.1.
Jag har fått intrycket att Grok, just när det gäller funderingar kring börsinvesteringar, ger mer aktuell och mindre felaktig information än Gemini. Det skulle vara intressant att höra andra investerares åsikter: vilka AI-tjänster använder ni och vilka erfarenheter har ni fått av dem? Finns det några tydliga favoriter, och varför är de favoriter? Behövs en betald version, eller är den kostnadsfria tjänsten tillräckligt bra?