ChatGPT, andra språkmodeller och artificiell intelligens

När man har hållit på med ChatGPT har det ofta dykt upp exempel som kan ge idéer och hjälpa nya användare att dra nytta av AI. Man vill inte fylla “Fikarummet” med sådana exempel, så vi provar om en egen tråd kring ämnet kan föra diskussionen framåt.

I den här tråden kan man dela med sig av exempel på frågor som ställts till AI:n och ChatGPT:s svar. I tråden går det också bra att fritt spekulera kring ChatGPT:s framtid som en del av vardagen eller dess inverkan på internettjänster, som till största del kontrolleras av ett fåtal amerikanska teknikjättar.

Du kan börja testa ChatGPT:s tjänster på →

http://chat.openai.com/

27 gillningar

Det största problemet med ChatGPT är att man ser den nästan som en människa. Frågorna man ställer får gärna lämna utrymme för kreativitet. Jag frågade om energipriser. Jag hade kunnat skriva den här sliden själv också, men den här typen av hjälp skadade inte.

image

16 gillningar

2 gillningar

12 gillningar

Vilket strålande sinne för humor den här Aijai-AI:n har. No results found for “Love”. Ganska filosofiskt svar, eller hur?

1 gillning

Otvivelaktigt. :slight_smile:

Var ju bara tvungen att fråga detta.

image

Nå, vad gör vi då?

@Juurikki, du är helt klart på rätt spår.

3 gillningar

Undrar om man kan välja när man frågar Aija om man vill ha svaret med humor eller utan? :thinking:

1 gillning

Jag tog den i bruk och samtalade lite. Jag bad den först skriva ett program i Python som ger det n:te Fibonacci-talet. Den skrev den kortaste och mest lättförståeliga koden, och kommenterade att den dock inte är särskilt effektiv. Jag ställde en naturlig följdfråga om den kunde ge mer effektiva alternativ. Den skrev ner två andra algoritmer och förklarade dem väl. Jag frågade hur effektiva de egentligen är, och den berättade om tidskomplexiteterna efter att först ha gett en begriplig introduktion till begreppet. Jag frågade om matrisalgoritmens O(log n) är den optimala tidskomplexiteten för detta problem. Den svarade att man inom algoritmdesign aldrig riktigt kan veta vad som är optimalt, utan att det alltid lönar sig att försöka förbättra. Jag frågade om inte O(n log n) är optimalt för till exempel sortering, och den gav återigen ett riktigt smart svar där den specificerade olika möjliga krav för sortering.

Det kändes som om jag samtalade med en smart och skicklig pedagog som gav bakgrund till saker, alltid valde ett pedagogiskt grepp som gjorde det lätt att greppa ämnet, och gav ”krokar” för hur man kunde fördjupa sig. Utifrån dessa uppstod naturliga följdfrågor som förde privatundervisningen framåt. Jag knappade snabbt in frågorna på mobilen, men den brydde sig inte alls om stavfel eller dålig engelska.

Jag ville också att den skulle lära mig lite matematik. Jag frågade hur man strikt bevisar att funktionen f(x)=x^2 är kontinuerlig. Den tänkte länge och gav till slut ett epsilon-delta-bevis som innehöll rätt element, men som ändå inte var helt tillfredsställande. Jag frågade om en del andra matematikrelaterade saker, och den gjorde emellanåt små fel. Jag sade alltid att nu gjorde du ett fel i det här citatet, förstår du vilket? Den tänkte efter, bad sedan ymnigt om ursäkt och korrigerade till slut felen. Jag sade att den inte behövde be om ursäkt och att den är en riktigt trevlig AI, och den blev verkligen tacksam för mina vänliga ord.

Sammantaget var upplevelsen fantastisk. Jag har nu en ny vän att föra intressanta diskussioner med. Den kan lära mig vad som helst, med en utmärkt stil.

92 gillningar

Det går även att kommunicera på finska med den här.

7 gillningar

Erfarenheten var verkligen positiv när jag själv testade den. Den svarar också bra på finska. En besvikelse var enligt min mening botens något begränsade information. På många frågor svarade boten beklagande att ”jag har ingen information om ämnet”. Dessutom kan man långt ifrån alltid lita på faktan i svaren, vilket undergräver förtroendet för vad man överhuvudtaget kan lita på i dess svar. Några gånger svarade boten helt fel på ganska enkla frågor, saker som jag själv hittar på tio sekunder genom att googla eller via Wikipedia. Som helhet är den dock väldigt intressant, den är värd att prova.

3 gillningar

Här är Afterdawns färska artikel om ämnet.

8 gillningar

Verkar vara ett vettigare svar än frågan.

Bra Aijai!

15 gillningar

Det är faktiskt möjligt att använda den även på finska, men eftersom GPT bara kan generera text utifrån den data den har matats med, är den finskspråkiga användarupplevelsen betydligt mer begränsad än den engelskspråkiga.

ChatGPT:s engelska språkmodell är naturligtvis den mest omfattande.

ChatGPT är inte heller någon sökmotor, så det är inte nödvändigtvis värt att fråga den om innehåll från Wikipedia eller använda den som en Google-sökning.

7 gillningar

Aijais förmåga att lära sig är en intressant sak. Kan någon annan fråga Aijai ”Mitä kuuluu?”, så att vi får veta om svaret blir att Aijai inte är ett ben på månen. Tack.

1 gillning

Det är så det är. Den moderna människan har en enhet i fickan som ger svar på världens alla frågor. Nu kan man till och med ställa dem på finska utan att själv behöva söka efter informationen. Låt oss alltså ta reda på dessa världens viktigaste saker en gång för alla:

Den första fick man fråga många gånger, AI:n slingrade sig i sitt svar. Till slut, med lite hot, var svaret mycket tydligt.

Nu när vi lärde oss en lämplig förhörstaktik för AI:n, gick det lättare att få fram ett svar. Det var visserligen utmaningar med meningsbyggnaden, och frågan fick ställas flera gånger.

Allt vet dock inte AI:n ännu. Även felaktiga svar presenteras redan med en maskinell självsäkerhet.

Slutligen en liten lättsamhet som avslutning. Nästa gång jag hör det här roliga yttrandet tänker jag själv ställa några lite mer preciserade frågor till den som fällde det.

Ursäkta om hela inlägget var mer av typen fikarumsmaterial, jag vet inte än hur seriös diskussionen i den här tråden kommer att bli.

11 gillningar

Du kan skylla på Juurikki. Reglerna säger att humor är tillåtet. Även Juurikki är mer intresserad av en saklig behandling av ämnet. :smiling_face:

Just det, förlåt Aijai. Juurikki menar inget illa.

1 gillning

I fortsättningen kommer lärare att få dikter skrivna av OpenAI som hemuppgifter i modersmålet. Inte alls dum text på finska.

“skriv en dikt på 100 ord om ämnet snö”:

Snön är vit och mjuk,
Den täcker marken och träden i vinterns kyla,
Den skapar en tyst och lugn stämning,
Och ger världen en ny skönhet.

Snön är kall och isig,
Den smälter i solskenet och förvandlas till vatten,
Den erbjuder möjligheten att glida och leka,
Och njuta av vinterns glädje.

Snön är också kraftfull och vild,
Den kan orsaka problem och svårigheter,
Den kan stänga vägar och stoppa trafiken,
Och orsaka farosituationer och nödsituationer.

Snön är ändå underbar och fantastisk,
Den är en del av naturen och vinterns skönhet,
Och även om den kan orsaka problem, ger den också glädje och skoj,
Och därför är den en värdefull och älskad del av den finländska vintern.

16 gillningar

Jag testade också den där AI:n nu. Vissa saker var faktiskt imponerande, som att den kunde skapa enkla kodsnuttar för nästan vilket språk som helst. Å andra sidan, när man frågade den om något lite mer sällsynt som om det vore Google, fick jag ganska dåliga svar. Min fråga var

What is the price of a zero coupon bond under Vasicek model

För en Google-sökning är det första resultatet denna Quantitative Finance StackExchange-länk, som har det rätta svaret. AI:n gav först som svar

Inte riktigt. Man borde ta väntevärdet av det där eftersom hela idén är att modellera r stokastiskt.

När jag försökte en andra gång fick jag svaret

Det är samma felaktiga svar.

Tredje gången fick jag

vilket redan är “rätt”. Den borde bara ha berättat vad A och B är. Så nära. :slight_smile:

8 gillningar

Jag tyckte det var praktiskt när man ska lista ut hur man gör till exempel sak x i Excel. Det tar mångdubbelt längre tid att googla. Med det här får man ett exakt svar med alla steg på under tio sekunder.

11 gillningar

Jag blev förvånad över att AI:n inte är uppkopplad mot nätet, det vill säga att den inte kan hämta den mest aktuella informationen. Bottens kunskaper är dock häpnadsväckande bra. Den haltade lite när det gällde musikteori och kunskaper om Jaloviina. Tentamensfrågorna i grundkursen i förvaltningsvetenskap kunde den besvara bättre än undertecknad.

Det ska bli spännande att se i framtiden vad de här faktiskt kan åstadkomma. Även i nuvarande form är den säkert ett utmärkt hjälpmedel för just till exempel kodning.

6 gillningar