Småspararens verktyg

En liten investerare drunknar lätt i marknadsdata, mängden metoder som stöder beslutsfattande, den rena rikedomen av investeringsalternativ och tjänster samt olika stimuli. Man skulle kunna lägga ner fler timmar per dag på att förundras över marknaderna och forska i aktier än vad som finns tillgängligt under en månad.

Vad om vi skulle sammanställa en lista över de verktyg, webbplatser, tekniska lösningar, datakällor och varför inte även metoder som forummedlemmarna ansett vara bäst. Alla produkter, tjänster, webbplatser etc. lifehacks som stöder/underlättar/effektiviserar/etc. investeringsverksamheten hör till denna kategori. Kanske är det inte värt att inkludera vanliga Excel-ark och varje ekonomimedia på listan (eller är det det?), utan tanken kunde vara att dela med sig av de viktigaste verktygen som mest har hjälpt ens egen verksamhet och som förmodligen inte heller är allmän kunskap. T.ex. Excel/G-Sheets makron eller mallar, och Kauppalehden Oma Salkku -tjänst skulle då passa in. Om listan börjar växa, kan man sedan sammanställa de bästa urvalen här i startinlägget.

Jag själv är på inlärningssidan i denna fråga, och har inga nämnvärda verktyg som avviker från allmän användning. Som exempel skulle jag dock kunna lyfta fram följande:

Investing.com - Faller förmodligen under kategorin allmän kunskap på detta forum, men för mig blev det klart först i början av året att jag härifrån får gratis livekurser och terminer för amerikanska börser, samt ett verktyg för teknisk analys. För dessa ändamål är det min förstahandsval.

µFunds - Ett tillägg för Google Sheets avsett för liveövervakning av fonder. Gör det lika enkelt att hämta grundläggande fonddata med ISIN-kod som att hämta aktiedata med ticker.

Nordnets bevakningslistor - Hittills den bästa lösningen jag har hittat för att samla olika listor för olika ändamål. Skärmdumpen rymmer lämpligtvis det väsentliga. En egen lista finns till exempel för aktier i observationsklassen, för vilka ett köpbeslut i princip har fattats, men vars värdering förväntas sjunka ytterligare. De som väntar på att bli granskade finns på en egen lista, och utanför bilden finns även en lista med de aktier jag äger via Nordea, så att jag kan se deras förändringar på ett trevligare sätt från Nordnet. Branschlistorna innehåller främst intressanta branscher från OMXH på egna listor, vilket gör det möjligt att med en blick urskilja kursförändringar som avviker från branschen för en enskild aktie. En effektiv lösning för att följa aktievärden, men inte riktigt lämplig för att till exempel granska nyckeltal inom branschen…

Inderes.fi - Sist men inte minst, en utmärkt analystjänst och diskussionsforum, värt att ta till sig om du inte redan har gjort det :wink: Som ett tydligt verktyg använder jag aktiejämförelsen, där man kan hitta idéer om undervärderade aktier.

27 gillningar

De bästa sajterna för mig är de som innehåller fakta om företag i något läsbart format. Jag använder många sajter, eftersom varje sajt är bra på något specifikt och inte på allt.

Om du vet namnet på ett företag och vill ha ett omfattande informationspaket om företagets utveckling:
http://www.nasdaqomxnordic.com/osakkeet (Norden, omfattande)

https://www.macrotrends.net/stocks/research (USA, vissa aktier)

Marknaden i allmänhet:
Pörssi - Pörssikurssit tänään | Arvopaperi | Arvopaperi (finska; sammanfattar den senaste tidens utveckling)

Screeningverktyg:
Financial data and key ratios for stock analysis | Börsdata (Norden; omfattande data är avgiftsbelagd, men man kommer långt med den kostnadsfria versionen)

Free Stock Screener (USA; omfattande urval)

Sökprocessen ser oftast ut på följande sätt om man vill spara tid:
initial screening (P/E, P/B, ROE) —> lite mer detaljerad företagsspecifik screening (t.ex. utveckling under den senaste historien, skuldsättning) —> årsredovisning för målföretaget.

De flesta företags årsredovisningar är som godis. En leende VD fokuserar på företagets styrkor oavsett situation, så jag föredrar att göra den kvantitativa analysen först och först sist i årsredovisningen se om det är ett företag man verkligen vill investera i.

22 gillningar

Finns det något liknande för finska aktier? Eller finns det någon gratis eller mycket billig API från vilken man kan få finansiell data för finska aktier så att man kan bygga en sådan själv?

EDIT: denna https://borsdata.se/en/screener
Men finns det en API för finska aktier?

1 gillning

Vilken webbplats är det bekvämaste sättet att bläddra bland nyckeltal för finska börsnoterade företag från tidigare år? Till exempel P/B-tal för 10 år.

1 gillning

Tills vidare gratis verktyg för analys https://www.koyfin.com/. Det finns också nyckeltal för minst 5 år. Tjänsten innehåller främst amerikanska och kanadensiska aktier, men även finska aktier finns.
En ny upptäckt, så jag kan ännu inte dela med mig av större erfarenheter. Vid en snabb titt är det tydligt och enkelt.

4 gillningar

Förmodligen en välkänd sida för många utdelningsinvesterare. Latest Dividend Champions List | Drip Investing

Tyvärr saknas några indikatorer i dessa Excel-listor. Vet någon var man kan få tag på EPS- eller P/E-prognoser som en klump i Excel? ROIC är också av intresse.

1 gillning

Morjes alla! Mitt första inlägg på det här forumet.

Fråga om portföljverktyg. Jag måste hitta en plattform som uppfyller följande villkor:

• Måste innehålla finska fonder och aktier i urvalet
  • Måste innehålla amerikanska aktier i urvalet
  • Måste ha en funktion för att lägga till kontanter i portföljen
  • Måste ha en Android-app

Det är allt. Det verkar enkelt, men den enda jag vet som uppfyller dessa villkor är Financial Times-appen.
Den appen är ganska klumpig i den meningen att alla aktieläggningar osv. måste göras på FT:s webbplats. Appen visar vad som har matats in på webbplatsen. Appens vy kan inte anpassas. Den visar till exempel inte det totala värdet på en enskild aktiepost.

Har ni stött på några andra appar? Kauppalehti skulle vara bra om den vidareutvecklades lite…

Jag letar också efter ett portföljverktyg där jag kan lista mina innehav, dela in dem i olika portföljer och som även visar en övergripande vy med portföljerna sammanslagna. Jag hann bli lite entusiastisk över detta:

Det är enkelt att mata in data och det kan delas upp i flera portföljer. Tickers finns från alla världens hörn. Tjänsten “analyserar” sedan portföljens innehåll med olika mått på ett professionellt sätt, men jag är inte intresserad av de flesta analyser eftersom informationen som ligger till grund för dem inte finns tillgänglig. Eller så kan portföljen jämföras med ett index, men jämförelseobjektet kan inte ändras av användaren. Verklig, användbar information finns inte alls tillgänglig i den utsträckning det först verkar.

Analysen av portföljens sektordiversifiering är en genuint användbar funktion, men den kan bara göras för varje portfölj separat, inte för de totala innehaven (om de är uppdelade i flera portföljer). Jag skulle förstås kunna skapa en totalportfölj separat, men då skulle varje transaktion också behöva uppdateras på två olika ställen. Geografisk diversifiering visas inte alls, än mindre diversifiering enligt andra kriterier.

Jag skulle nöja mig med en liknande lösning med mindre pseudanalys. Om jag bara kunde mata in innehaven och dela in dem i portföljer, helst dynamiskt, och sedan se grundläggande information för varje portfölj (anskaffningspris, nuvarande värde, värdeutveckling, utdelningar, etc.) och kunna granska diversifieringen, så skulle det räcka långt.

Vilka verktyg använder ni andra för att följa era portföljer? Jag kommer att ha flera konton hos flera mäklare, så jag behöver en helhetslösning för att följa dessa grundläggande variabler.

3 gillningar

Jag använde Morningstars tjänst tidigare men den började klaga på “över 100 innehav” och vägrade att uppdateras. Nu använder jag Yahoo Finance men den erbjuder inga riktiga portföljanalyser.

3 gillningar

Tack för tipset, jag ska prova det till att börja med. Gränsen på hundra kommer knappast att nås imorgon. Låt oss hoppas att Inderes har lanserat sitt eget överlägsna verktyg när den dagen kommer (jag skulle till och med kunna betala något för att använda det om det var genuint bra, eftersom det skulle spara mycket tid). :slightly_smiling_face:

Jag tror att jag hade runt 40 rader i min portfölj när den började klaga och slutade uppdateras. Jag orkade inte kämpa med supportärenden för att lösa det…

edit. Och det verkar inte fungera fortfarande, samma felmeddelande visas

Jag gav också upp försöket när jag insåg att jag inte kunde ha en portfölj i euro eller aktier från Helsingforsbörsen där.

Redigera: Aha, jag ser från din skärmdump att det antagligen finns andra webbplatser än den amerikanska tillgängliga.. :grinning:

Investeringsportfölj | Morningstar prova den där. De största börserna, fonderna och ETF:erna finns där.

Tack, nu fungerar det! Det ser verkligen lovande ut. Jag loggade in på Morningstars .com-sida först, och där erbjuds också ett portföljverktyg, men det var betydligt sämre jämfört med detta. Jag gjorde kanske misstaget att berätta (när jag blev tillfrågad) att jag inte är en professionell investerare. Kanske tolkade de det som att en detaljhandelsinvesterares huvud inte bör förvirras med alltför många funktioner. :slightly_smiling_face:

Det är konstigt att den bara låter dig mata in 40 rader.

Okej, en nybörjarinvesterare letar igen efter ett verktyg.

Varifrån eller hur kan man enkelt få ut historiska värden för en viss aktie eller fond i tabellform? Jag planerar en strategi för tidsmässig diversifiering och vill mata in historiska värden i en tabell för ett självvalt tidsintervall, månadsvis. På så sätt skulle jag kunna beräkna hur den slutliga portföljens inköpspris skulle ha varierat mellan olika strategier. Jag hoppas att detta var en begriplig beskrivning.

Så måste jag gå via TradingView och titta månad för månad och mata in värden manuellt (detta skulle vara smärtsamt långsamt)? Jag bläddrade igenom Nordnets och Morningstars vyer för ett tag sedan, men jag stötte inte på något sådant verktyg.

t.ex. här: 0P000134K9 | Nordnet Suomi Indeksi historialliset tiedot - Investing.com

2 gillningar

Från Kauppalehtis webbplats får du åtminstone aktiens prisdata. Sedan är det bara att filtrera de nödvändiga kontra onödiga uppgifterna i Excel.

Nedan exempelvis Cargotec:

2 gillningar

Jaha, nu hittade jag dessa! Kul att man kan få hjälp med sådana här dumma frågor härifrån. :slight_smile: Tack till dem som svarade.

Historiska kurser från de nordiska börserna kan du enkelt ladda ner direkt som CSV härifrån → http://www.nasdaqomxnordic.com/shares/historicalprices

1 gillning

Låt oss lyfta denna tråd, här är ett par av de verktyg som visat sig vara bäst för mig (Koyfin nämndes redan i tråden):

Jag skulle vilja fråga, vilket gratisverktyg använder ni för att följa analytikernas analyser/målpriser (helst på radnivå)? Vissa företag erbjuder en lista över analytiker på sina IR-sidor (information t.ex. via Vara-research) och via Marketscreener får man en konsensusöversikt.

2 gillningar