En liten investerare drunknar lätt i marknadsdata, mängden metoder som stöder beslutsfattande, den rena rikedomen av investeringsalternativ och tjänster samt olika stimuli. Man skulle kunna lägga ner fler timmar per dag på att förundras över marknaderna och forska i aktier än vad som finns tillgängligt under en månad.
Vad om vi skulle sammanställa en lista över de verktyg, webbplatser, tekniska lösningar, datakällor och varför inte även metoder som forummedlemmarna ansett vara bäst. Alla produkter, tjänster, webbplatser etc. lifehacks som stöder/underlättar/effektiviserar/etc. investeringsverksamheten hör till denna kategori. Kanske är det inte värt att inkludera vanliga Excel-ark och varje ekonomimedia på listan (eller är det det?), utan tanken kunde vara att dela med sig av de viktigaste verktygen som mest har hjälpt ens egen verksamhet och som förmodligen inte heller är allmän kunskap. T.ex. Excel/G-Sheets makron eller mallar, och Kauppalehden Oma Salkku -tjänst skulle då passa in. Om listan börjar växa, kan man sedan sammanställa de bästa urvalen här i startinlägget.
Jag själv är på inlärningssidan i denna fråga, och har inga nämnvärda verktyg som avviker från allmän användning. Som exempel skulle jag dock kunna lyfta fram följande:
Investing.com - Faller förmodligen under kategorin allmän kunskap på detta forum, men för mig blev det klart först i början av året att jag härifrån får gratis livekurser och terminer för amerikanska börser, samt ett verktyg för teknisk analys. För dessa ändamål är det min förstahandsval.
µFunds - Ett tillägg för Google Sheets avsett för liveövervakning av fonder. Gör det lika enkelt att hämta grundläggande fonddata med ISIN-kod som att hämta aktiedata med ticker.
Nordnets bevakningslistor - Hittills den bästa lösningen jag har hittat för att samla olika listor för olika ändamål. Skärmdumpen rymmer lämpligtvis det väsentliga. En egen lista finns till exempel för aktier i observationsklassen, för vilka ett köpbeslut i princip har fattats, men vars värdering förväntas sjunka ytterligare. De som väntar på att bli granskade finns på en egen lista, och utanför bilden finns även en lista med de aktier jag äger via Nordea, så att jag kan se deras förändringar på ett trevligare sätt från Nordnet. Branschlistorna innehåller främst intressanta branscher från OMXH på egna listor, vilket gör det möjligt att med en blick urskilja kursförändringar som avviker från branschen för en enskild aktie. En effektiv lösning för att följa aktievärden, men inte riktigt lämplig för att till exempel granska nyckeltal inom branschen…
Inderes.fi - Sist men inte minst, en utmärkt analystjänst och diskussionsforum, värt att ta till sig om du inte redan har gjort det
Som ett tydligt verktyg använder jag aktiejämförelsen, där man kan hitta idéer om undervärderade aktier.