Hej på er. Jag har haft en liten paus från Inderes, jag kanske skulle kunna återvända och skriva lite igen. Jag har studerat och tränat på daytrading hela året, det är en fin men krävande gren.
Det svåraste för mig är fortfarande att hantera mitt eget beteende. För detta ändamål har jag kodat egna indikatorer med TV:s Pinescript (jag kanske delar dem senare), som fungerar som en vägledning för vilka tickers och setups som ska handlas, med vilken insats och med vilken regel positionen ska stängas. Sammanfattningsvis: 1) beskriv processen, 2) följ processen. Trades utanför indikatorn är övertrading, vilket man måste bli av med.
Jag har också skapat en scoreboard för att följa det dagliga tradingbeteendet, som för närvarande innehåller följande punkter (på engelska, förlåt). Målet är att varje dag göra färre / mindre allvarliga misstag än föregående dag. Vilka tankar väcker detta hos andra? Vad skulle du lägga till på listan?
-
FAIL: Following imperfect alerts without checking the nuances. (Can the alerts be improved?)
-
FAIL: Got into tunnel vision and stuck trading a single name, missing out on better opps
-
FAIL: Getting stuck with your idea (I think X will go to $Y) instead of trading the chart, being nimble, changing your mind every minute as needed
-
FAIL: missed the best stock / trade of the day
-
FAIL: did not size correctly the best stock / trade of the day
-
FAIL: fighting the trend → trying to open a position in different direction than where the market is going (SPY, QQQ, IWM etc.)
-
FAIL: trading before V (before the trend has really turned)
-
FAIL: Taking positions before 5 minutes from open - too much noise to have edge
-
FAIL: chasing stocks, missed placing the trade right away when alert fired, and placed it too late
-
FAIL: Chasing intra-bar wins (moving stop-loss aggressively) instead of following rules, getting stopped out and losing profits, THEN revenge trading and getting back in at higher(lower) price with worse expected value
-
FAIL: Trading without hitting an alert first (i.e. not based on my rules)
-
FAIL: trading stocks where the charts are clearly too choppy (getting stopped out all the time)
-
FAIL: traded without edge / setup (wanted action/FOMO/boredom)
-
FAIL: lost more than your daily max loss
-
FAIL: gave significant/all money back after initially winning more than daily goal. Did not stop trading after succeeding.
FAIL SCORE x/15
Nedan finns ytterligare ett exempel på hur indikatorerna fungerar. Ni kan se etiketten “Right side of V”, som beskriver en brant trendförändring (och före vilken man inte ska försöka “gissa” vändningen), SELL/BUY-rekommendationer graderade med olika betyg (A-D), från en breakout squeeze (röda bollar nedtill), samt exit-platser.