Teknisk analyse (ingen spørgsmål)

I denne tråd kan man præsentere sin egen tekniske analyse (TA), som man søger bekræftelse eller et andet perspektiv på fra andre. Dette kan afsløre en potentiel handelsmulighed (treidipaikan), som kan gavne alle læsere. Skribenten selv drager også fordel, hvis han/hun modtager konstruktiv modanalyse eller yderligere støtte fra andre indikatorer fra andre skribenter.

Denne tråd er ikke til spørgsmål om virksomhed X’s situation ud fra et TA-perspektiv. Til det kan der åbnes en anden tråd.

Til diskussion og spørgsmål om TA-studier, termer og teori er der en tråd: https://keskustelut.inderes.fi/t/tekninen-analyysi-ja-tradingview-opiskelu-kysy-vastaa-ketju/

6 Synes om

Det ville være interessant at høre mere fra dig, @DayTraderXL, hvis du er interesseret i at dele. Jeg har selv fulgt med fra sidelinjen med åben mund for at se, hvad det her egentlig er for noget :hushed:

Jeg har ikke energi til at forklare det for folk, der er fuldstændig uvidende om det. Jeg opfordrer alle, der er interesserede, til at søge information og sætte sig ind i det. Investopedia.com er en udmærket grundlæggende kilde til information. Når de grundlæggende koncepter er klare, kan man begynde at søge efter nogle grundlæggende indikatorer og købe et værktøj, der giver adgang til dem og samtidig online kursdata for de ønskede børser. Så er man i gang.

Jeg har kopieret et kort resumé fra den ovennævnte hjemmeside her, som ganske godt beskriver, hvad det handler om.
@g3235286: du analyserer sikkert selv kurskurver, deres stigninger og fald, og søger prisniveauer, hvor kurserne tidligere har været. Ved hjælp af TA kan data analyseres mere dybtgående, og statistisk information kan bruges til at finde ud af, hvornår det er et godt tidspunkt at købe eller sælge, eller til at forsøge at forudsige fremtiden. Priser har en tendens til at falde ind i bestemte mønstre. På den anden side indeholder kurskurverne al den information, der er dannet for en aktie via fundamentale forhold. Hvis markederne har prissat det forkert, kan man selvfølgelig forsøge at rette det via fundamentale forhold og danne sin egen opfattelse af det. Markederne prissætter dog ikke nødvendigvis tingene på samme måde.

Udover TA forsøger jeg selv at forstå de vigtigste aspekter af de fundamentale forhold ved et købsobjekt, så jeg er ikke puritaner, hvad angår TA. Jeg tror, at udnyttelsen af begge er den bedste sikkerhed for at forsøge at gøre tingene så godt og professionelt som muligt.

Jeg har ikke søgt efter nogen diskussionsgruppe for TA i Finland, men jeg deltager aktivt i en international gruppe.

Charles Dow udgav en række redaktionelle artikler, der diskuterede teknisk analyse-teori. Hans skrifter inkluderede to grundlæggende antagelser, der fortsat har dannet rammen for teknisk analyse-handel.

1. Markeder er effektive med værdier, der repræsenterer faktorer, der påvirker en værdipapirs pris
  2. Markedsprisbevægelser er ikke rent tilfældige, men bevæger sig i identificerbare mønstre og tendenser, der har en tendens til at gentage sig over tid

Den effektive markedsantagelse betyder i det væsentlige, at markedsprisen på et værdipapir på et givet tidspunkt nøjagtigt afspejler al tilgængelig information og derfor repræsenterer værdipapirets sande fair værdi. Denne antagelse er baseret på ideen om, at markedsprisen afspejler den samlede viden fra alle markedsdeltagere. Selvom denne antagelse generelt menes at være sand, kan den blive påvirket af nyheder eller meddelelser om et værdipapir, der kan have varieret kortvarig eller langvarig indflydelse på en værdipapirs pris.

Den anden grundlæggende antagelse, der ligger til grund for teknisk analyse, forestillingen om at prisændringer ikke er tilfældige, fører til tekniske analytikeres tro på, at markedsudvikling, både kortvarig og langvarig, kan identificeres, hvilket gør det muligt for markedsaktører at profitere af at investere baseret på trendanalyse.

Læs mere: Technical Analysis https://www.investopedia.com/terms/t/technicalanalysis.asp#ixzz5WAmP3lhS
Følg os: Investopedia on Facebook

5 Synes om

I visse situationer kan TA give støtte til beslutningstagning og identificere over- og undervurderinger i forhold til historikken. Men jeg er stadig af den opfattelse, at markederne ikke magisk ville vende ved støtte- og modstandsniveauer, medmindre en stor gruppe investorer antager, at det vil ske baseret på TA. Investorer, der agerer i henhold til TA, får markederne til at agere i overensstemmelse hermed. Det er lidt det samme som med panik og rallyer. Panik er normalt gode købsmuligheder, og kraftige rallyer er salgsmuligheder, fordi markedet normalt overreagerer. I et lille perspektiv tror jeg dog ikke, at TA virker af andre årsager end på grund af TA-brugende investorer og tilfældigheder.

1 Synes om

{“content”:“I dag udføres meget kurshandel af bots, så statistisk adfærd er vigtigere end tidligere. Og selvfølgelig, hvis mennesker træffer beslutninger, og en stor del af mennesker udnytter statistisk information, så påvirker f.eks. support- og modstandsniveauer adfærden. Men din spørgsmålsformulering er dårlig, hvordan TA virker eller ikke virker → mennesker eller software virker. Derfor giver det en fordel for investeringsbeslutninger – jo bedre man udnytter det, jo mere. Er det ikke det, det handler om her? På den anden side er det ikke altid sådan, som man ville have antaget baseret på TA, altså er det heller ingen pengemaskine.\n- markederne vender ikke magisk nogen steder hen, men de kan efterfølgende tolkes som værende vendt. Kurserne reagerer forudsigeligt i visse situationer, og TA hjælper med det.”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

Ja, sådan går det. Teknisk analyse fungerer altså, fordi mange (bots eller mennesker) handler ud fra den. Jo flere der handler sådan på markederne, desto stærkere følger man den tekniske analyse.

3 Synes om

Jeg hang lidt fast i udtrykket “TA virker”. Men det kan man jo også tænke sådan.
Jeg opfatter selv analyse som udnyttelse af statistisk information, altså man kigger tilbage i fortiden og udnytter akkumulerede data programmatisk. Forskellige indikatorer viser så forskellige ting, som passer til forskellige synspunkter.
Og det er heller ikke vigtigt, hvor meget folk træffer deres beslutninger ud fra det. Det hele simuleres i graferne. Over-/undervurderinger ser man ikke der, dem skal man tænke sig til ud fra fundamentale data. Men købs-/salgsbeslutninger kan optimeres ud fra price action, hvorved man kan købe og sælge effektivt. Dertil hjælper TA kort fortalt. Det omfatter jo meget forskellige ting ud over support- og modstandsniveauer. Og ikke alle udnytter alt. De fleste har deres egne metoder og indikatorer, som de har fundet nemme og effektive. Jeg anbefaler at sætte sig ind i det.

3 Synes om

Et eksempel på TA fra i dag.
Jeg har haft SPY udstyret med fibonacci (én indikator), hvormed jeg forsøger at danne mig et billede af, hvilke bevægelser et givet aktiv muligvis vil foretage i fremtiden.

• jeg havde vurderet, at SPY ville lave et opspring til fib 0.618-niveauet (280.92)
  • og det skete også ret præcist
  • fra det niveau havde jeg antaget, at vi derefter ville bevæge os nedad til 0.5-niveauet, hvorfra vi så ville se, om vi fortsætter op eller ned. Det er også muligt, at vi korrigerer helt ned til 0.382-niveauet, men da sentimentet nu måske er mere positivt end for en uge siden, er 0.5-niveauet nok tilstrækkeligt.
  • tiden vil vise, hvordan det går
3 Synes om

Fedt, @DayTraderXL, at du er her for at forklare lidt om teknisk analyse. Jeg er selv gået ind på markedet med en smule short-term trading teknik, selvom jeg ikke kan så meget teknisk analyse endnu, men modstands- og støtteniveauer er efter min mening fine at bruge på kort sigt. Kan du forklare lidt om de forskellige nøgletal, f.eks. Fibonacci, og hvordan de kan bruges, og hvad de er baseret på? Jeg har kun hørt om Fibonaccis talrække i gymnasiet, så derfor er det et lidt ukendt udtryk i investeringsverdenen (ligesom alle andre nøgletal udover Fibonacci) :slight_smile: :smiley:

3 Synes om

@Johannes_Sippola

Aktiemarkedet bevæger sig i bølger. Disse bevægelser kan undersøges over forskellige tidsrammer. Jo længere tidsramme din investering har, desto større tidsopløsning bør du følge den med. Tidsopløsninger: år, måned, uge, dag, time, halv time, 15 min, 5 min, 2 min, 1 min (f.eks. kan du i TradingView-værktøjet ændre opløsningen hurtigt og springe fra f.eks. dag til time, når du undersøger et enkelt aktiv).

Du kan derefter undersøge bølgebevægelsernes vendinger mere detaljeret og forsøge at forstå bevægelsens betydning med forskellige indikatorer, hvoraf Fibonacci Retracements er en.

• den øverste værdi (1) kan indstilles enten til en tidligere top eller dal, afhængigt af om den observerede trend har været stigende eller faldende.

Af en eller anden grund har matematikernes beregningsmodel vist sig at være effektiv for disse fibo-tal, når man vurderer vendingernes skridt. Overraskende ofte.

Her kan du læse mere om emnet (f.eks. indeholder TradingView den nævnte indikator, så den er nem at anvende på et aktiv, som i mit eksempel på et SPY-diagram).

https://www.investopedia.com/articles/trading/06/retracements.asp

6 Synes om

Mange tak for det hurtige svar @DayTraderXL! Investopedia er god til at undersøge disse trading-relaterede ting (og alle er naturligvis relevante på lang sigt, i det mindste på et eller andet niveau). Jeg lærte i hvert fald de primære modstands- og støtteniveauer derfra :slight_smile:

Spy bevæger sig nogenlunde i Fibonacci-trin – 0.382 blev brudt en smule, men det er præcist nok til at give et retvisende billede af situationen.
Hvis vi ikke får et opsving herfra i morgen, kan vi stå over for et fald til det næste niveau på 0.236.
– det ville være et klart skift i trendretningen, da retningen stadig er opadgående på dagsbasis (support 269.59)

@DayTraderXL

Må jeg spørge dig om en kommentar til de nuværende TA-diagrammer for Finnair og Fiskars?

Jeg har selv kigget lidt på dem, og du fik mig til at interessere mig lidt for emnet! Denne investering er spændende - man lærer hele tiden mere og nyt. Lige så vanedannende som ‘djævelen’ - giver du den en lillefinger (investeringen), så tager den hele hånden! P.S. Jeg håber, den ikke tager mine penge :joy:

1 Synes om

Jeg har ladet batterierne op i varmen, og på den anden side fandt jeg det ret unødvendigt at poste noget fra TA her på forummet, da det er en envejskommunikation her. Jeg følger kun med sporadisk nu.

Fiskars er en “falling knife”. På ugentlig basis er næste support 15.00

• nærmeste modstand, higher low, 16.94, som absolut burde brydes med stor volumen, for at de første tegn på en trendændring kan ses
  • situationen indikerer, at virksomheden tydeligvis er i store vanskeligheder med sin forretning, og markedet har ingen tillid til virksomhedens evne til at foretage en hurtig vending
  • overvej nøje, hvad du søger i en sådan virksomhed som investeringsobjekt, medmindre du søger et kort intraday bounce eller overvejer at shorte
6 Synes om

Man skal se på graferne ud fra den tidsramme, man ser på investeringen. Dette er ugentlig niveau, som hjælper med at vurdere den mellem-/langsigtige horisont.

• Bundene (i hvert fald indtil videre) er tydeligt fundet på niveau 5.585
  • Dobbelt top 7.670, hvilket danner en ret stærk modstand fremadrettet. Et brud opad er et stærkt bullish signal
  • Begynder at danne et klart EQ, hvor low 6.880, high 7.670 - sandsynligvis konsoliderer sig i dette interval i nogen tid. Kursniveauet er i øjeblikket over Middle Bollinger Band (MA20), og hvis denne uge lukker og forbliver over det, er det et godt signal for næste uge. Forudser et muligt brud på den dobbelte top.
  • Nordeas anbefalede prisniveau på 7.500, hvilket også er en form for modstand
8 Synes om

På daglig basis kan dannelsen af ​​ugentlig EQ tydeligt ses, dvs. vi er konsolideret, og en ret flot strammende EQ kan observeres.

• På daglig basis er EQ’s lavpunkt på niveau 7.040/7.020, toppen er den samme som ugentlig
  • Prisen stiger over EMA26-niveauet (grøn), hvilket er et positivt signal. Dernæst burde den bryde gennem EMA12 (rød) og MBB/MA20 (gul)
  • Tredje bull candle er under dannelse, så nu handler det om, hvor højt vi stiger/lukker i dag
  • Jeg tegnede et modstandsniveau for RSI (nederste graf), som du kan følge, et brud igennem det ville være vigtigt for at bekræfte fortsættelsen af ​​kursstigningen
  • Følg det daglige niveau, hvordan EQ’en opfører sig (hvilken vej den bryder)
  • Under konsolidering er det typisk, at volumen-niveauet falder
6 Synes om

Stop endelig ikke, jeg har i hvert fald fået en rigtig god merværdi af de stearinlys, du har lagt ud, i den aktuelle situation. Fortsæt det gode arbejde!

5 Synes om

@gravytrainer Man kan også analysere information ud fra candlesticks. For Finnairs vedkommende siger de to seneste bear-candlesticks en del. Den forrige uge var stadig relativt bullish med hensyn til kroppen (den tykke del af candlesticket), hvor vægten stadig var lidt mere mod den øverste del (kroppen i forhold til trådene, der udgår fra den (shadows eller tails/wicks)). Denne uge dannede en spinning top, hvor dens lukkekurs (close) er i den nederste del af kroppen. Dette er et let bearish fænomen kombineret med den forrige uges candlestick.

Denne uges candlestick lukkede ikke over EMA12 (rød) eller MBB/MA20, så presset nedad er stadig til stede. Det ugentlige EQ kan meget vel brydes nedad, men med hensyn til kursudviklingen kan det næste higher low visuelt stadig godt lokaliseres til omkring 6.6-6.7 uden at true den stigende trend, så længe bear-volumen ikke begynder at stige. Konsolidering er altså stadig sundt.

7 Synes om

@gravytrainer Ha, jeg læste det hele og forstod godt (sandsynligvis), hvad du mente med hvert punkt uden at dykke ned i alle termer. Det gav mig motivation til at begynde at studere emnet helt fra bunden, selvom selve trading ikke er det vigtigste for mig, når det kommer til investering. Tak for eksemplerne!

2 Synes om

Rent ud fra et teknisk analyse-perspektiv:

• Set på 4 timers opløsning køb/salg ud fra et volumen-perspektiv
  • 28.12.2018 kl. 14-18 bull volumen: ca. 271.000 stk.
  • 8.1.2019 kl. 10-14 bear volumen: ca. 243.000 stk. (kl. 14-18 bear volumen ca. 90.000 stk.)
  • Selvom der er handlet mere mellem disse tidspunkter, og der naturligvis også er købt/solgt til en pris, der ikke ændrer sig, kunne man overveje, om prisen blev pumpet lidt op? Under alle omstændigheder blev der også solgt meget på kort tid.
5 Synes om