Jeg har ikke energi til at forklare det for folk, der er fuldstændig uvidende om det. Jeg opfordrer alle, der er interesserede, til at søge information og sætte sig ind i det. Investopedia.com er en udmærket grundlæggende kilde til information. Når de grundlæggende koncepter er klare, kan man begynde at søge efter nogle grundlæggende indikatorer og købe et værktøj, der giver adgang til dem og samtidig online kursdata for de ønskede børser. Så er man i gang.
Jeg har kopieret et kort resumé fra den ovennævnte hjemmeside her, som ganske godt beskriver, hvad det handler om.
@g3235286: du analyserer sikkert selv kurskurver, deres stigninger og fald, og søger prisniveauer, hvor kurserne tidligere har været. Ved hjælp af TA kan data analyseres mere dybtgående, og statistisk information kan bruges til at finde ud af, hvornår det er et godt tidspunkt at købe eller sælge, eller til at forsøge at forudsige fremtiden. Priser har en tendens til at falde ind i bestemte mønstre. På den anden side indeholder kurskurverne al den information, der er dannet for en aktie via fundamentale forhold. Hvis markederne har prissat det forkert, kan man selvfølgelig forsøge at rette det via fundamentale forhold og danne sin egen opfattelse af det. Markederne prissætter dog ikke nødvendigvis tingene på samme måde.
Udover TA forsøger jeg selv at forstå de vigtigste aspekter af de fundamentale forhold ved et købsobjekt, så jeg er ikke puritaner, hvad angår TA. Jeg tror, at udnyttelsen af begge er den bedste sikkerhed for at forsøge at gøre tingene så godt og professionelt som muligt.
Jeg har ikke søgt efter nogen diskussionsgruppe for TA i Finland, men jeg deltager aktivt i en international gruppe.
Charles Dow udgav en række redaktionelle artikler, der diskuterede teknisk analyse-teori. Hans skrifter inkluderede to grundlæggende antagelser, der fortsat har dannet rammen for teknisk analyse-handel.
- Markeder er effektive med værdier, der repræsenterer faktorer, der påvirker en værdipapirs pris
- Markedsprisbevægelser er ikke rent tilfældige, men bevæger sig i identificerbare mønstre og tendenser, der har en tendens til at gentage sig over tid
Den effektive markedsantagelse betyder i det væsentlige, at markedsprisen på et værdipapir på et givet tidspunkt nøjagtigt afspejler al tilgængelig information og derfor repræsenterer værdipapirets sande fair værdi. Denne antagelse er baseret på ideen om, at markedsprisen afspejler den samlede viden fra alle markedsdeltagere. Selvom denne antagelse generelt menes at være sand, kan den blive påvirket af nyheder eller meddelelser om et værdipapir, der kan have varieret kortvarig eller langvarig indflydelse på en værdipapirs pris.
Den anden grundlæggende antagelse, der ligger til grund for teknisk analyse, forestillingen om at prisændringer ikke er tilfældige, fører til tekniske analytikeres tro på, at markedsudvikling, både kortvarig og langvarig, kan identificeres, hvilket gør det muligt for markedsaktører at profitere af at investere baseret på trendanalyse.
Læs mere: Technical Analysis https://www.investopedia.com/terms/t/technicalanalysis.asp#ixzz5WAmP3lhS
Følg os: Investopedia on Facebook