Teknisk analyse og trading - studietråd

Jeg har læst TA-tråden, og stor tak til dem, der aktivt skriver derinde, min interesse for teknisk analyse og Tradingview-værktøjet blev også vakt. Baseret på trådens beskeder ser det ud til, at der er andre, der først nu har prøvet softwaren. Jeg ser det som nødvendigt med en separat tråd, hvor vi kan diskutere selve programmets brug og gode tips. Så forbliver TA-tråden mere saglig, når amatører poster lidt mere irrelevante ting her.

Jeg, som også er en stor amatør, øver mig stadig på “hurtigere handel”, som jeg selv kalder det indimellem. Jeg har kun foretaget en håndfuld intradag-handler eller handler, der strækker sig over et par dage, men da det føles som om, der er lidt overskud, begynder jeg at interessere mig mere for at lære Tradingview.

Jeg starter med det første spørgsmål:
Tradingview reklamerer med, at man kan “backteste” sin strategi. Jeg har set undervisningsvideoer på YouTube, og det ser ud til, at programmet kan spole gamle kursdata tilbage, tegne mønstre og derefter trykke på play, hvorefter tiden skrider frem, og man kan se, om mønstrene passede. Dette var lidt en skuffelse, da jeg forventede en lidt anderledes testmulighed.

Kan man indstille softwaren til at foretage fiktive køb/salg, når de ønskede indikatorer er i bestemte positioner? Forenklet, f.eks. når RSI <30, “køber” softwaren den ønskede aktie for et bestemt beløb, og når den overstiger 70, foretager den et salg? Ville dette så blive kørt igennem det ønskede tidsvindue, og som resultat ville man se, hvor mange millioner man vandt? :grin:

Redigering 2.12.2019: Trådens navn er blevet ændret for at dække mere af alle mulige TA-studierelaterede emner, så den egentlige tekniske analyse-tråd forbliver mere “saglig”. (Det har ikke været et problem efter min mening, men måske er det godt at adskille det allerede på dette tidspunkt.)

14 Synes om

{“content”:“Lidt relateret til dette har jeg også et spørgsmål: findes der noget, hvor man kan øve sig på trading med en fiktiv portefølje og i realtid (eller med en lille forsinkelse)? Man kunne teste forskellige strategier og studere, inden man investerer sine egne penge.”,“target_locale”:“da”}

7 Synes om

I hvert fald Lynx Broker har en “papirhandel” mulighed, når du opretter en konto der. Det kræver selvfølgelig installation af software (i hvert fald Windows og Linux understøttet) og oprettelse af kontoen.

Tradingview ser i hvert fald ud til at have en form for papirhandel mulighed.

1 Synes om

{“content”:“Hej, det lyder som om, at TradingView papertrading ikke helt lever op til dine forventninger, men jeg har alligevel anskaffet mig den betalte TradingView Pro + OMX data. Jeg overvejede Pro vs. Pro+, men som @johannes_sippola tidligere kommenterede i TA-tråden, så fandt jeg også ud af, at Pro-versionens 5 indikatorer er ret tilstrækkelige, især hvis man er lidt kreativ med dem. Det er nemt at finde indikatorer, der har flere indlejret i den samme, så man ikke behøver at åbne hver enkelt separat.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

Jeg ændrede trådens navn, fordi jeg ønskede at rette den mere mod de såkaldte “amatørers” spørgsmål eller anden læring relateret til teknisk analyse eller værktøjer som Tradingview. Formålet er mere at adskille den fra “Teknisk Analyse”-tråden.
Selvom jeg selv kun er ved at starte op med dette, så letter det, når der er én tråd til alle mulige spørgsmål & læring, og en anden hvor der mere gennemgås gode investeringsmuligheder.

Idéen om at adskille den er allerede blevet præsenteret tidligere i TA-tråden, og jeg tænkte, at jeg ville implementere den nu, da jeg synes, det er en god idé. Der har sandsynligvis ikke været et problem endnu i den tekniske analyse-tråd, men jeg mener, at det er værd at gøre som en forebyggende foranstaltning.

6 Synes om

Angående risikovurderingsværktøjet:
Det er tilsyneladende slet ikke muligt selv at justere antallet af aktier i det? Det er ikke et problem, men jeg undrer mig over, hvad programmet bruger til at beregne aktieantallet “Qty”? Som billedet viser, indtastede jeg, at der var 100 € på kontoen, men det anbefaler at købe 62 stk., hvilket der ikke ville være midler til. Beregner det, at man skal investere med gæld, og kan den del redigeres på nogen måde? (Beløbet for gælden er forskelligt eller helt fjernet.)

1 Synes om

Uden for emnet. Jeg har anskaffet mig Displayfusion-softwaren, som gør det muligt at opdele skærmen i f.eks. tre lodrette sektioner. Hver sektion er ligesom sin egen monitor. Tradingview til højre, handelsapplikation (TWS) til venstre og et browservindue i midten til læsning og skrivning. Det fungerer fint på en 27-tommer skærm. Det kostede 14,50 dollars. Jeg anbefaler at prøve det, medmindre du allerede bruger noget bedre. Der er også andre fine funktioner, men denne funktion er den vigtigste for mig. Opdelingen af Windows 10-skærmen i to/fire dele er på en eller anden måde besværlig, da man altid skal kigge skråt.

1 Synes om

Dette er den anbefalede fremgangsmåde. Det er værd at sætte sig ind i den broker, man registrerer sig hos, for når man først har lært at bruge deres software på paper-trading-siden, er det nemt at skifte til den rigtige side. Jeg handler selv med IB, hvor denne funktion findes. Baseret på kommentarer fra medlemmer af mit handelsfællesskab har alle større amerikanske mæglere denne funktion. Her ser man også, hvor undervurderet handel er i Finland/Europa, at en sådan funktion ikke findes.

1 Synes om

Her er en hurtig kommentar fra ferien om, at teknisk analyse ikke kun skal tænkes som en kortvarig ting. Den giver støtte til investering, uanset om det drejer sig om en tidshorisont på 15 sekunder eller 15 år.
Afhængig af tidshorisonten skal man bare vide, hvilke ting man skal kigge efter i tekniske indikatorer.
Dette er en stor og almindelig misforståelse. Hvis I ser en dagsudsendelse fra CNBC et par gange, vil I se, at der er professionelle fra virkelig store fonde med, som alle bruger teknisk analyse i en eller anden form. Nogle mere og andre mindre – ud over fundamentale analyser.

Selvfølgelig er der blandt tradere virkelig mange mennesker, der ikke sætter sig mere ind i virksomheder end den generelle viden, dvs. de tror, at alt nødvendigt information findes i diagrammerne, men selv de handler med forskellige tidshorisonter for de enkelte objekter. “Tradere” og “værdiinvestorer” adskiller sig fra hinanden ved, at tradere mere præcist definerer Risk & Reward på forhånd. Dvs. buy-and-hold tankegangen er udelukket.

11 Synes om

Microsoft udgav i øvrigt nye funktioner i efteråret, som gør det muligt at justere skærmopdelingen (gratis) markant bedre: How to use FancyZones, Windows 10’s new tiling window manager - OnMSFT

Jeg kender ikke Displayfusion-softwaren, så jeg kan ikke sammenligne med den, men i forhold til den grundlæggende Windows-opdeling er denne nye meget mere alsidig.

2 Synes om

Hvilken litteratur vil I anbefale til emnet?
På finsk og/eller engelsk?

{“content”:“Et par gange har jeg set som grund for salg / undladelse af køb i forskellige tråde, f.eks. på grund af en overkøbt indikator (f.eks. RSI). Nordnets drenge gennemgik dette i Traders Club.\n\nKort sagt, i et stigende marked er man uundgåeligt teknisk set ret overkøbt, fordi man bevæger sig opad.\n\nIndikatoren er bedre, især når den er overkøbt, hvis den kan kombineres med andre tanker / indikatorer (f.eks. en vendt trend eller lignende). Når den er oversolgt, ser den derimod ud til at forudsige købsmuligheder ret godt.\n\nFra 19:51 og fremefter\nhttps://youtu.be/yafAxhIEKzs?t=1191",“target_locale”:"da”}

{“content”:“Jeg har rodet med aktier i et par år nu, og det seneste år har jeg forsøgt at sætte mig ind i teknisk analyse (TA). Nu har jeg købt TradingView på tilbud, og jeg vil forsigtigt begynde at daytrade. Men da jeg primært har handlet med Nordea, har jeg brug for nogle grundlæggende råd om, hvilke programmer og instrumenter man kan bruge til at handle, for eksempel S&P500, også short? Eller hvilke andre aktiver kan man prøve ud over S&P500? Indtil videre har jeg øvet mig på Nokia og Nokian Tyres’ kurver på papir, og nu tror jeg, at jeg er klar til at investere lidt rigtige penge.”,“target_locale”:“da”}

Mange forummedlemmer er i hvert fald skiftet til Degiro. Lave priser, men man skal selv håndtere skattesagerne. Det er blevet diskuteret i tråden “Diskussion om mæglere”.

1 Synes om

Jeg så videoen fra det link, du sendte, og de ideer, der blev præsenteret, giver et noget forenklet perspektiv, medmindre man kun ser på markedets overordnede tilstand.

Det er rigtigt, at man f.eks. i SPY ETF-handler skal være meget mere forsigtig med, om der f.eks. er en opadgående trend på uge- og dagsniveau, eller om der kun er en opadgående trend på ugeniveau.
Eller en situation, hvor der er blevet nået toppe, og derefter foretages en korrektion, og situationen overvåges f.eks. på 1H- eller 5min-niveau.

Jeg antager, at Oksaharju er en erfaren trader; jeg har ingen baggrundsinformation om ham. Og derfor taler han kun og udelukkende om sentiment og vigtigheden af at tage det i betragtning.
Og om, at det generelt er mere fornuftigt at handle long end short i en opadgående trend, hvilket jeg er helt enig i.

Men hvis vi taler om aktiespecifik eller endda SPY ETF-handel (som er yderst volatil), leder professionelle tradere hele tiden også efter shortmuligheder, selvom vi befinder os i en lang opadgående trend som i dag. Man bør meget mere præcist specificere, hvad målet for handelsperioden er – normalt overvejer en trader udover en målpris også en tidsramme for at vurdere, hvor længe den pågældende stigning eller fald kan fortsætte.

SPY var overkøbt på dagsniveau i forbindelse med den forrige top den 27. november (RSI stiger typisk højt, når en opadgående trend er så lang, RSI 76,5). Efter et fald på tre dage var gårsdagens lukning, og RSI syntes at være 53. Her var en helt klar shortmulighed, og det er netop disse, som de, der handler i bear-stemning, søger. Hvis man derefter ser på situationen f.eks. med en 1H tidsramme, ser man situationen fra et helt andet perspektiv. Dagen efter toppen gik i praktisk talt vandret, og jeg søger retningsskifte på 1H-niveau. Dette skete nedadgående, da 314,06 blev brudt. Jeg ville altså ikke engang have forsøgt at gætte toppe, men i stedet søgt dette retningsskifte på 1H-niveau, som samtidig fortæller, at der i hvert fald på dagsniveau skete en konsolidering og/eller fortsættelse af faldet.

Enkelte aktier giver så allerede langt flere muligheder, så ja, korte shorts søges hele tiden, selvom SPY på dagsniveau er i en opadgående trend. Man skal bare vide, hvordan man timer det rigtigt og finde de rigtige aktier at shorte med.

Der kan naturligvis også være tradere, som ville gætte på en langsigtet vending nedad, og deres shorting-tidsvindue er langt. Typisk er disse som regel hedge-lignende fonde, som oven i købet måske blot sikrer deres egne longs ved at tage en måneds lange shorts. Deres information, færdigheder og pengebeløb giver muligheder, som private tradere simpelthen ikke har.

5 Synes om

Det blev ikke kommenteret, at det for mig er ligegyldigt, om vi er i en opadgående eller nedadgående tendens, når jeg leder efter handelsmuligheder. Og jeg ser ingen forskelle, om jeg handler overkøbte eller oversolgte aktiver. Begge fungerer, så længe man ved, hvordan man ser på korrelationer (f.eks. SPY, QQQ, XLF, XBI, DXY, USOIL osv.) og den tidsramme, man leder efter at handle inden for. For intradagstransaktioner kigger man på forskellige ting og indikatorer, mens sving for flere dage (for ikke at tale om længere perioder) kræver meget mere aktiespecifik situationsfornemmelse. Der er mange af disse aktier, der stiger og falder over længere tid på NYSE (f.eks. ROKU eller TSLA). De kan stige i mange dage i træk og derefter falde tilbage til næsten deres udgangspunkt. Jeg handler gerne begge retninger med disse, uanset den generelle trend. Og jeg bruger personligt også mange andre indikatorer end RSI, når jeg leder efter en entry eller exit.

5 Synes om

Nu går Nordnets Jukkas i stykker.
Oksaharju er en aktievælger og en holder.
Jukka Lepikkö er derimod denne Traders’ Clubs trader.

3 Synes om

Europæere kan ikke handle amerikanske ETF’er direkte gennem amerikanske mæglere. Man skal finde europæiske handelsplatforme, hvilket i sig selv er så irriterende.
Jeg anbefaler dog ikke at lege med ilden, f.eks. er SPY meget volatil, og gearing øger kun dette. Direkte aktier eller optioner er et sikrere grundlag. Men hvis man ikke har opereret på de amerikanske markeder, skal man absolut papirhandle dem, f.eks. med software eller uden.

2 Synes om

Se her! Lad os skifte den rigtige fyr ind!