Teknisk analys (inga frågor)

Tjurarna var i överläge när priset steg.

Detta är ett fruktansvärt missförstått uttryck åtminstone utanför forumet, så det skadar inte att jag upprepar grunderna här. I detta fall är tjurar de som förväntade sig att priset skulle stiga, det vill säga de som antingen hade köpt tidigare eller avsåg att sälja till ett högre pris. Inte köparna som faktiskt höjde priset. Det var säljarna som hade övertaget, de kunde höja sina bud och ändå få affärer.

Låt oss ta ett exempel från en mindre likvid situation: Jag ska köpa en lägenhet och bjuder 200k. Säljaren begärde ursprungligen 250k, men ger ett motbud på 225k. Jag avvisar motbudet. Mitt eget bud förblir 200k. Nu är det bara 25k mellan buden och vi börjar en mer intensiv diskussion. Vi motiverar båda våra ståndpunkter. Säljaren har bråttom att sälja lägenheten och mitt bud är förmånligt för honom i övrigt, så vi skakar hand till slut på priset 205k. Priset sjunker alltså ganska mycket i förhandlingen, just när köparen är stark.

Alltså, varje gång priset stiger, kontrollerar säljarna situationen. När priserna sjunker dominerar köparna. Ibland ser man det motsatta hävdas. Detta är en central tanke och hjälper till att förstå marknadsbeteendet till exempel i närheten av viktiga stöd- och motståndsnivåer.

11 gillningar

Telia är i en daglig nedåtgående trend och försöker förstärka den veckovisa HL-nivån 33.69. Nedgången och försäljningsvågen startade efter resultatrapporten, kanske den nu får ett litet försök att stiga? Det här är ingen raket på börsen.

8 gillningar

Aktiemarknaden och handel kräver framför allt förståelse för vad som är viktigt i vilken situation. Därför är det mycket viktigt att kunna följa trender och deras vändningar när det gäller ens egen handel, på den tidshorisont som är handelns/investeringens tidshorisont.

Kampen mellan tjurar och björnar är i liten skala en ständig kamp. Ditt exempel skulle kanske kunna förtydligas ytterligare på så sätt att när bottnar hittas på en viss tidshorisont (försäljningen är mindre än köpet, en vändning sker), så även om man kan tänka sig att köparna har fått övertaget, väntar säljarna ofta på en liknande vändning högre upp (t.ex. vill man gärna alltid sälja blankt från toppen, till ett så högt pris som möjligt). Om både säljare och blankare är i rörelse tillsammans, blir uppgången kortvarig och man börjar sjunka igen, varefter det återigen är viktigt om botten håller eller om den bryts igen.

Jag har här försökt att många gånger förklara vad en riktningsförändring innebär ur ett TA-perspektiv, men ganska ofta måste man återkomma till detta om och om igen.

23 gillningar

Ja. Man måste förstå att “bull” och “köpare” inte är synonymer.

Här är en bild av SPX500USD:s stängning igår med 1-minutersljus. Jag var short, “bear”, och förväntade mig att priset skulle falla. Jag övervakade om den nedåtgående trenden skulle vända. Jag ville inte ligga kort över natten om trenden verkade vända. Stängningstidpunkterna är inringade. Botten kl. 22:54. Jag såg en Tweezer Bottom här. Jag stängde min korta position. En ovanlig affär för mig.

10 gillningar

Bra prestation @MoneyWalker - 1min eller 2min är rätt verktyg om traden är kort eller dagen tar slut och å andra sidan är det viktigt att man kan säkra vinsten även om en nedåtgående “leg” kommer senare.

4 gillningar

Låt oss få fram dagens öppningsord, relaterade till bear/bull-temat:
“De flesta vill se lägre toppar sättas den här morgonen, frågan från det är, kan tjurarna hålla gårdagens lägsta för en högre lågpunkt per timme, och ändra timtrenden för att sätta dagliga högre lågpunkter i namn som QQQ, och våra högtflygare.
Björnarna letar efter att rekylerna ska nå toppen, tjurarna letar tålmodigt efter högre lågpunkter per timme som spelar från gårdagens lägsta.”

5 gillningar

Metso. Har stigit med cirka 43 % på en månad. Börjar vara överköpt på både tim- och särskilt dagsgrafen. Jag förväntar mig att uppgången avtar och en nedåtgående korrigering. Har sålt av hälften.

Kamux. Har varit populär bland investerare den senaste veckan. Även denna har överträffat februari månads toppar, och efter en bull flag-fortsättningsrörelse har jag idag och på måndag minskat min övervikt avsevärt. Får se om rapporten leder till en ny flagga :slight_smile:

2 gillningar

Igår verkar bara ha varit en varningssignal för hur snabbt nedgången kommer, när/om den kommer.
Nästa steg är att testa om gårdagens högsta nivå bryts idag.

14 gillningar

Umpissa skulle en tradingmöjlighet kunna öppnas, en liten upptrend men den har slagit i taket vid 23.20-30 nivån. RSI flirtar redan med en nedåtgående trend. Heikin-Ashi i en upptrend för tredje dagen. Umpissa har det tydligt funnits en stor säljare på marknaden länge och har blivit efter sina peers. Fundan är inte särskilt rosig men tekniskt sett om den stänger över 23.30 ser det intressant ut.

7 gillningar

Låt oss se om IHS snart skulle förverkligas i Plug

E: detta skulle nog snarare höra hemma i den live-spårningen för trading, men jag flyttar det inte längre

4 gillningar

Nokian Tyres fastnade i ögonen, även om jag inte har haft en position på länge. Kan det vara en tydlig Cup and Handle-formation på gång? Idag, under en stark nedgångsdag, syns relativ styrka. Jag tog en liten blankning igår, men det kanske är dags att vända till lång om vi når cirka 22 €-nivån?

Koppens djup är 4 €, så om handtaget bildas är målet 27 € från brytpunkten, vilket har varit toppnoteringen flera gånger i februari, vid årsskiftet och ett par gånger 2019.

1 gillning

Jag tog också en kort position i Tyres igår, då det verkade som att den kunde börja sjunka från motståndsnivån. Koppen ser ganska bra ut för mig också, även om jag inte har använt dem särskilt mycket. Uppgången skulle kunna börja vid kontakt med MA200, eller jag kan inte riktigt se exakt hur EMA50 också stiger därifrån, men där finns åtminstone ett par bra möjliga vändpunkter där man skulle kunna byta till en lång position.

1 gillning

En liten uppåtgående trend är kanske synlig i STNG, åtminstone har botten hållit bra, jag lyckades inte rita den övre kanalen med många träffar på 1H TF. I början av veckan var priserna redan under 12, men nu försöker den kämpa sig uppåt. Nu verkar det även finnas lite stöd från fundamenten, dvs. en liten förbättring i produkttankrarnas rater.

Följde du fortfarande den här, @DayTraderXL?

EDIT: Amerikanerna har tagit iranska clean tankers i beslag, därför stiger den. Jag har inget emot det.

5 gillningar

Chainlink (krypto) gör ett ganska intressant upprepande mönster på timdiagrammet, ema50 har hållit bra. Hur länge kommer denna mani att hålla i sig, dagliga och veckovisa RSI:er ligger redan på 90(!!)

{“content”:“Tankarna om PLUG:s möjliga rörelser och de närmaste nivåerna att följa.\n\nI 15-minutersbilden kan man se en BB-åtdragning, vilket innebär att sannolikheten för en liten explosion uppåt eller nedåt inom kort är ganska stor. (Möjligen direkt när börsen öppnar?) Jag använder normalt inte MA200 på en så kort TF, men eftersom den alltid är på, kan vi se hur den (den gröna prickade linjen) fungerade som ett bra stöd vid antiraset. Om den fortfarande stöder återstår att se.\n\n

\n\nPå 1h-nivån syns bättre de stöd- och motståndsnivåer jag ritat, som är bra att följa. 12.20 är den tidigare toppen och 10.25 bildar ett starkt stöd på grund av antihöjden, och en nedgång under den skulle inte vara ett särskilt bra tecken. Den turkosa rutan består av tidigare toppar (2009-2014), och en stängning av veckokandelstaken ovanför den skulle ge betydligt mer utrymme att stiga, förutsatt att 12.20 också övervinns.\n\n\n\nPå dagsnivå ser vi bättre hur priset har undvikit den turkosa rutan som ritats från topparna. Obekväma svansar på de två föregående kandelstakarna, så det vore önskvärt att priset på måndag sprutar upp över 11.72 och även stänger där, vilket då skulle kunna förväntas ge ett bra stöd från samma område. Samtidigt visar bilden att priset studsat från EMA12, som för närvarande stöder på 10.45. Dags-RSI:n har lyckligtvis svalnat något och är inte längre överköpt.\n\n\n\nPå månadsnivån syns bäst hur den turkosa rutan har ritats.\n\n”,“target_locale”:“sv”}

14 gillningar

Jag hinner tyvärr inte med det just nu, men ställ gärna frågan i frågetråden så kanske någon hinner svara. Det har ofta funnits analyser av NEL på detta forum, så kanske någon av de tidigare analyserna belyser den nuvarande situationen också.

1 gillning

{“content”:“Beslutet igår ger 12,20 och efterbörsen ytterligare 12,25 …”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

SPX500USD befinner sig nu i en mycket intressant situation. Vi stiger i en stigande kil som började i maj. Mönstret förutspår en vändning under de kommande tre veckorna. Å andra sidan började en stigande triangel bildas för en vecka sedan, vars övre kant på 3388,9 ligger 10 punkter under ATH på 3398,2. Mönstret förutspår en fortsatt uppgång. Triangeln kommer att ta slut i natt. I går kväll var vi redan något över mönstret och nu igen. Dagsvolymerna har under den senaste veckan legat på marsnivå, men har minskat.

18 gillningar

Chart Image — TradingView måste testa hur detta fungerar med ett så fint mönster på guld

nä, det funkade inte, tack och förlåt, vet inte hur man länkar bilderna