Frågor och svar om företag X:s situation ur TA:s perspektiv

I den här tråden frågor och svar om företag X:s situation ur ett TA-perspektiv. Frågeställare kan vänligen lägga till en bild med frågan, till exempel från företagets diagram.

Egna analyser, där andras kommentarer önskas, finns i tråden https://keskustelut.inderes.fi/t/tekninen-analyysi/

För diskussion och frågor om TA-studier, termer och teori finns en tråd: https://keskustelut.inderes.fi/t/tekninen-analyysi-ja-tradingview-opiskelu-kysy-vastaa-ketju/

28 gillningar

Vore det möjligt att fråga om teknisk analys (TA) åsikten om Impact Coatings härifrån? Vad kan vara en bra köppunkt om den fortsätter att sjunka? @DayTraderXL @Johannes_Sippola

Det dagliga stödet på 25 har precis brutits, och samtidigt har den veckovisa nedåtgående trenden börjat. Nu är det avgörande hur det fortsätter – om det bara blir tillfälligt eller om säljarnas volym ökar.
Närmaste stödnivå EMA12 är på 24, därefter finns stöd först vid 18,50. Det handlar om din egen riskbenägenhet/-vilja. Du kan följa upptäckten av bottnar, till exempel på 1H-nivån för en riktningsändring, vilket kan förutsäga upptäckten av en botten på den dagliga nivån.

4 gillningar

Har någon expert följt Outokumpu-situationen ur ett TA (teknisk analys)-perspektiv? Kommer bottennivån att dra ner det ytterligare?

2 gillningar

Hur ser det ut med Powercell Sweden just nu? Det var ju diskussion om den i TA-tråden tidigare, men då bröts väl nivåerna, åtminstone tillfälligt. Jag försökte kika lite och hittade något motstånd runt 280 SEK och ett stöd antingen vid 250 eller 270… Men nedre delen är lite oklar.
Kursen har efter en längre tids nedgång hamnat just runt 260-280 och sågar, med dagliga fluktuationer på upp till 4%. Är det en “sökning” efter en vändning på gång, där man väntar på ett mer betydande genombrott åt ena eller andra hållet?

1 gillning

Outokumpu har en stark stödnivå på 2.094 och ett stöd på 2.015 från fyra år tillbaka. RSI-divergensen signalerar en uppåtvändning. Jag själv köpte Outokumpu redan i fredags baserat på fundamental analys och teknisk analys stödjer detta. Virtuell stop loss på 1.90.

11 gillningar

{“content”:“Kan någon kunnig kolla McPhy:s situation ur ett TA-perspektiv? Jag är intresserad av att köpa mer, men finns det utrymme för att den ska falla till cirka 18-19 € igen?”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

PCELL bröt ner från sitt dagliga stöd på 264.6, så upptrend har tryck nedåt. Nästa stöd finns vid 248, så förhoppningsvis bildas en högre lågpunkt ovanför det. Om man tittar på dagens dagliga ljusstake, håller en bullish reversal/hammare på att bildas, så det är möjligt att botten är nådd.

3 gillningar

Den har bildat en daglig EQ (Equity), låg 20.25 och hög 23.75. Handlas i mitten av den, precis över ema12. Morgondagen får utvisa åt vilket håll det fortsätter.

2 gillningar

@MoneyWalker kommenterade redan – efter resultatet tar marknaden tydligt ett djupt andetag och försöker smälta siffrorna. Vi är i en konsolideringsfas, har snabbt bildat en daglig EQ, så riktningen kan fortsätta åt vilket håll som helst. Idag har den bildat en inside bar, så den första signalen är vilken av sidorna som bryts först och vad volymen är (handelsvolymerna minskar stadigt).

1 gillning

Här är ett par företag som jag skulle vilja köpa, men jag har inte fått till det än. Trenden verkar vara stigande.

2 gillningar

Hur ser DAX-indexet ut, finns det fortfarande några tecken på liv?

Nordic ID borde köpas till portföljen. Vad säger TA? Och för långa innehav, tack.

Har någon erfaren här en åsikt om hur Cisco Systems (CSCO) och Intel (INTC) ser ut ur ett TA-perspektiv?

4H EQ, låg 48.39, hög 49.40

1H och 4H starkt översålt, nästan även dagligen

• från slutet av dagen kan man skymta en möjlig 15min iHS (riktningsändring), vänster axel är dock lägre än huvudet

Man borde åtminstone lägga till lite mer bakgrundsinformation om vad man själv söker med dessa och i vilket syfte, så skulle svaret kunna riktas bättre. Jag råkade dessutom vara vid datorn, så jag slängde ihop dessa snabbt.

5 gillningar

Hur ser NEL ut ur ett tekniskt analys-perspektiv? Kommer resan fortfarande att gå ner eller hände något idag som antyder en vändning? Den steg åtminstone kraftigt mot slutet av dagen. Var skulle en bra köpplats vara och vad ska man hålla utkik efter?

Edit. Det skulle bli för en längre innehavsperiod, från veckor till år. Volatiliteten är dock så pass hög att jag skulle behöna hjälp med att tajma köpet.

3 gillningar

Hur ser Hapag Lloyd ut efter dagens resultat?
https://www.hapag-lloyd.com/en/ir/financial-news/financial-news.iry-2020.irid-2018761.html

2 gillningar

Kan det bildas en bearish pennant (1D) i McPhys?
Eller borde stången vara “mer” där i vimpeln?

Jag skulle vara intresserad av en TA-synpunkt på Kindred Group plc och Swedish Match AB. Jag drog en gång min egen skakiga slutsats för Kindred att en brytning av 60 SEK-nivån skulle vara betydelsefull, och det skulle vara kul att höra proffsens syn på detta.

Tack på förhand

Jag skulle tycka att det vore jättebra om frågeställarna orkade lägga in åtminstone ett basdiagram för företaget i den här tråden.

3 gillningar