2021 års avkastningsmål med investeringar

I livet måste man ha mål. Så även när man investerar. Vad är ditt mål för 2021?

Avkastningsmål för 2021
  • Slå index
  • 5 - 10%
  • 10 - 20%
  • 20 - 50%
  • Över 50%
  • Över 100%
  • Mer
0 äänestäjää
2 gillningar

Bra fråga, detta visar hur år 2020 har förvrängt avkastningsförväntningarna. För mig har förväntningarna skjutit i höjden efter ett år med 313% avkastning, och jag skulle inte bli förvånad om året blir en stor besvikelse.

Avkastningsmålet är ”måttliga” 100%. Detta strävas efter huvudsakligen genom aktiv handel och en stor mängd svängningar med 5-30% avkastning. Det kommer också att kräva ett par större framgångar med över 100% avkastning med betydande insatser, och jag har redan ett par första kandidater i portföljen för detta.

Dessutom försöker vi undvika att drabbas av korrigeringar med 100% vikt och använder lånade pengar för att till och med dra nytta av dem. Särskilt i januari anser jag att det har ackumulerats ganska många riskfaktorer som skulle kunna utlösa en korrigering.

10 gillningar

Att slå index x3

4 gillningar

Svenskarna till femtio! Seye, EVO, ZignSec, Arocell, PeptonicMedical… Kan någon bli kvar under 50? Nej, eller hur??? :grinning_face_with_smiling_eyes:

6 gillningar

Att slå Helsingforsbörsens utdelningsindex :slight_smile: Sedan jag började följa Inderes analyser och blev mer aktiv med aktienörderi har detta uppnåtts varje kvartal sedan början av 2018. Sannolikheten att detta skulle vara tur är alltså 1/4096, det vill säga 0,02 % :smiley:

4 gillningar

Min egen inkomst 2020 80 k€. Ett sämre mål än så kan man inte sätta.

% eller €, det är ett svårt dilemma :wink:

5 gillningar

Om du bara byter ut tecknen där… förra året 80 k€ och i år 80 % :rofl:

1 gillning

50-100% med flitigt pumpande av fonder.

Jag tänkte slå indexet de kommande tre åren genom att hålla mig så nära 0% som möjligt eller kanske till och med lite på plussidan :grinning:

5 gillningar

Mitt mål är att slå index eller en årlig avkastning på över 20 %, beroende på vilket som är högst.

Detta är långt under förra årets fångst men jag är realist – köpmöjligheter som koronavirusdippen, där allt finns att köpa till rea, kommer inte varje år…

2 gillningar

Jag har egentligen inget avkastningsmål för 2021. Eftersom avkastningen bestäms av marknaden och hur väl mina investeringar träffar marknadens vinnare och förlorare. Självklart försöker jag få maximal avkastning från marknaden. Men att definiera ett avkastningsmål är nog ganska meningslöst. Om man gillar att göra det för sig själv så får alla göra det :slightly_smiling_face:

14 gillningar

Målet är att affärsverksamheten i de företag jag äger ska utvecklas som jag förväntar mig, det vill säga växa eller åtminstone inte försämras, beroende på företaget. Den årliga avkastningen bestäms sedan av andras åsikter, och jag tror inte jag kan påverka den.

8 gillningar

AOT är nästan en ren fondportfölj med målet att slå Nasdaq-indexet. Om jag inte vinner, varför skulle jag då inte bara lägga allt i en Nasdaq ETF?

OST är en mer aktiv aktieportfölj som borde slå Red Eyes toppval, delvis genom att följa dem. Om jag inte vinner, varför skulle jag då inte bara följa dem som de är?

Jag valde 20-50% från listan. Det är möjligt att använda skuldsättning. Nu under 4%.

4 gillningar

Mitt eget mål är exakt 100%.
Jag strävar efter att bara köpa/behålla aktier i portföljen som jag ser har potential att fördubbla sitt värde. De gör det inte varje år, men något år blir det 400%.
När portföljen växer har jag funderat på om jag borde frångå principen och börja diversifiera förnuftigt. Med en portfölj av nuvarande storlek kan man fortfarande operera även i små företag utan att kursen svajar, även om man skulle slå till med en större slägga.
Förra året låg jag strax under 10% från målet.

10 gillningar

Det finns så många duktiga investerare på forumet att mina egna mål bleknar i jämförelse med deras siffror. Jag försöker uppnå 10 % avkastning på det investerade kapitalet för de aktier som köptes under marsdippen, men på grund av den fortfarande stora andelen kontanter i portföljen kommer den totala avkastningen troligen att stanna på cirka 5 % för hela portföljen.

En avkastning högre än bankens sparkontoränta, dvs. YTD mer än +0,1%.

8 gillningar

Enligt min mening är ett procentuellt avkastningsmål ett kortsynt sätt att sätta ett kortfristigt mål. Det kan vara så att börsen vid utgången av 2021 är -30% eller +20%, detta resultat kommer säkert att ha en väsentlig inverkan på allas slutliga avkastningsprocent. På lång sikt är procentuella mål enligt min mening viktigare.

Jag strävar efter att slå index, oavsett om resultatet för i år är förlustbringande eller vinstbringande, är det viktigt att slå genomsnittet. Liksom många andra vågar jag inte spegla toppavkastningarna från 2020 i framtidsutsikterna annat än i negativt ljus. Riskprofilen stiger, värderingsmultiplarna exploderar och investerarnas, särskilt de nya, förväntningar på säkra avkastningar är påtagliga.

100% avkastning från ett, två år är helt realistiskt, särskilt med små portföljer med hög risk och låg diversifiering. Det är dock viktigt att förstå att det är ett enormt mål. Som en liten tankelek skulle en portfölj på 100 000 euro svälla till en miljard på drygt 13 år och efter cirka 20 år skulle man konkurrera om platsen som världens rikaste person. Så vitt jag förstår finns det inte så många investeringsproffs i världen vars årliga avkastning överstiger 20% i genomsnitt på lång sikt. Som en påminnelse till investerare som kom med under covid-perioden.

8 gillningar

Jag satte 10-20 %, jag tror att det är möjligt, men jag förbereder mig för ett svagare år för högt värderade QT, Revenio och Talenom.

Däremot har vi värvat tillräckligt med nya tillväxtbolag för att det ska finnas goda möjligheter på den sidan. Sampo är den enda större positionen i ett större bolag, och jag tror att det finns goda möjligheter att uppnå 10-20 %, utdelning inräknad eller inte…
Förnybar energi, tja, i princip ser jag att efterfrågan och momentum finns där för tillfället, cirka 15-20 % av portföljen är där, en del har helt klart potential att stiga, en del har utmaningar.

Jag kommer dock inte att i grunden röra om i portföljen, även om jag handlar en del hela tiden…

En 4 % avkastning skulle redan vara okej för mig.

Vi fortsätter med digital strategi + Harvia och förnybar energi i enlighet med 2020 års modell och söker nya objekt.

Så om vi ligger högre än 2020 är året okej! Samtidigt genererar jag då vinst med företaget.

Eftersom jag blev tillfrågad så uppger jag ganska djärvt 20-50% som mål. Detta uppnås genom aktivt aktieurval och trading.

2 gillningar

Jag lade också till 20-50% utöver förra årets 50%. Det skulle förstås kunna formuleras som 20-50%-enheter bättre än index om indexen är på minus i slutet av året.

1 gillning