Ditt mål med investeringar?

{“content”:“Målet är att få så mycket kassaflöde från utdelningar till hushållsekonomin att man vid behov kan sluta arbeta och flytta till ett varmare land. Den årliga totala avkastningen bör ligga på 8 %. En intressant och långvarig utmaning skulle vara att uppnå en ännu högre årlig avkastning med en brett diversifierad portfölj. Å andra sidan är det ingen nödvändighet.\n\nI januari var det en liten fest då nettoinkomsten från utdelningar under 12 månader hade stigit till mer än hushållets fasta utgifter. Sedan kom coronatiden med utdelningsminskningar och förseningar i utdelningsutbetalningar. Jag har också minskat aktieexponeringen något, så sammantaget har vi tagit ett steg tillbaka i år jämfört med målet. Men det är okej, det här är ett maraton, och med tanke på omständigheterna måste man vara nöjd med att ens vara här.”,“target_locale”:“sv”}

4 gillningar

Jag är för närvarande en 21-årig universitetsstudent. Liksom många andra är syftet med att investera och spara att uppnå någon form av frihet från ekorrhjulet, med FIRE-tanken i bakgrunden, men jag har inte tagit det så allvarligt eftersom jag inte ens är i arbetslivet ännu. :smile:

Under helgen har jag, baserat på den här tråden, funderat på långsiktiga mål som jag skulle kunna lägga till i min investeringsplan.

Som kvantitativt mål för i år hade jag satt 10 000 € i NW, vilket jag precis kommer att uppnå. För de kommande årtiondena skulle ett ambitiöst mål vara att tiofaldiga besparingarna var tionde år. Det vill säga 100 k runt 30 års ålder och en miljon vid 40 års ålder, inte bara genom avkastning utan också genom att investera nya tillgångar från förvärvsinkomster.

Man får ju drömma, och det är roligt att leka med sammansatta räntor i Excel, man kan ganska enkelt göra sig själv till miljonär på kort tid :joy:

På aktiemarknaden är jag för närvarande med hög hävstång, eftersom jag främst har investerat studielån där i drygt ett år, hittills med god framgång tack vare gynnsamma marknader. Avsikten är dock att fortsätta det beprövade måttfulla livet när jag övergår till arbetslivet och att med en hög sparkvot utöka portföljen även utanför börsen.

Förutom den ekonomiska nyttan har jag dock upplevt investering som en meningsfull hobby som berikar livet, har lärt mig mycket och hjälpt mig att stilla min kunskapstörst.

15 gillningar

I praktiken flyttar jag ungefär hälften av lönen till aktier, så att jag inte slösar i onödan och håller mig ödmjuk när jag måste tänka lite på vad jag har råd att köpa. Sedan kommer vi så småningom att börja ta ut lite extra utöver lönen.

4 gillningar

FIRE skulle vara trevligt, men jag anser det inte realistiskt med tanke på min ålder, utbildning och yrkesmässiga ställning. Jag ser en situation där jag kan arbeta 2-3 dagar i veckan och täcka resten av mina levnadskostnader med kapitalinkomster som mycket mer realistisk. Och som yngre var jag arbetslös under en bra tid, och jag lärde mig av det att jag inte ens skulle trivas med att vara helt sysslolös. Och det här är ju en trevlig hobby.

2 gillningar

Mitt mål är att uppnå ekonomiskt oberoende senast vid 50 års ålder, det vill säga senast år 2043. Då skulle jag, om jag så önskar, kunna lämna arbetslivet, eller helt enkelt göra det som för tillfället gör mig lyckligast – om det är att arbeta som anställd så fortsätter jag på den linjen.

Just nu är jag alltså 27 år gammal (faktiskt exakt 27 år idag) och har exakt 23 år kvar till att uppnå målet. Portföljens storlek är för närvarande ~70 000 euro investerade i 12 finska bolag. För närvarande ligger fokus på tillväxtaktier, men senare är det meningen att genom framtida köp flytta tyngdpunkten mer mot värdeaktier och samtidigt öka det årliga dividendflödet. Det är naturligtvis också möjligt att mina nuvarande topp 3-innehav, Remedy, Qt och Harvia, i framtiden utvecklas till dessa “tråkiga” dividendbetalare. Alla mina investeringar finns för närvarande på en aktiesparkonto (OST), där jag fortfarande kan sätta in ~7 000 euro. När jag fortsätter att köpa på ett vanligt värdeandelskonto (AOT), kommer jag att göra dessa köp genom att bland annat köpa Sampo och Fortum, även med tanke på att dessa har en hög belåningsgrad hos Nordnet, med tanke på en eventuell framtida “superkredit”. Dessutom är värdeaktier för närvarande mina minsta innehav på PST-sidan, så efter att OST är fullt kommer jag att börja öka dessa på AOT-sidan.

I somras, för ett par månader sedan, tog jag examen från universitetet och letar för närvarande efter mitt första, fasta jobb inom mitt eget område. Detta skulle också möjliggöra mer pengar för investeringar. I mitt nuvarande arbete är lönen inte ännu svindlande, men å andra sidan är inte utgifterna det heller, och jag kan spara cirka 1 000 euro per månad för investeringar. För närvarande är jag nästan besatt av att fylla OST så snart som möjligt; efter att ha uppnått det målet planerar jag att ta det betydligt lugnare med sparandet i framtiden. Dessutom är ett annat mål att öka kassaandelen, som jag aldrig har haft. Alltid har jag lagt allt extra i aktier, men efter att OST är fullt börjar jag äntligen samla på mig detta.

En annan sak som kommer att hända under de närmaste åren är köpet av min första egen bostad, vilket också kommer att ha en stor inverkan på min framtida förmögenhet. Avsikten är också att eventuellt skaffa några investeringsbostäder, som jag sedan skulle kunna fokusera på efter min 50-årsdag. Om allt går som jag för närvarande föreställer mig, kommer jag att ha köpt en ägarbostad senast under år 2022, så då, år 2043, skulle jag ha betalat av cirka 80-100% av den, om jag inte har sålt bostaden på vägen. Bostaden skulle troligen köpas någonstans i huvudstadsregionen, så låt oss anta att värdet på en bostad som nu kostar cirka 200 000 euro då skulle vara cirka 300 000 euro. Då skulle jag ha hunnit skaffa 3-4 investeringsbostäder, eventuellt hälften tillsammans med en vän.

Om man gör lite beräkningar för aktieportföljen:

70 000 € startkapital, 7 % årlig avkastning, 500 € investeringssumma/månad, spartid 23 år = ~674 000 €
70 000 € startkapital, 7 % årlig avkastning, 1 000 € investeringssumma/månad, spartid 23 år = ~1 000 000 €
70 000 € startkapital, 15 % årlig avkastning, 500 € investeringssumma/månad, spartid 23 år = ~2 840 000 €
70 000 € startkapital, 15 % årlig avkastning, 1 000 € investeringssumma/månad, spartid 23 år = ~4 000 000 €

Det ser lätt ut när man ritar upp det så här och ger åtminstone extra motivation för aktieinvesteringar. För mig skulle redan den översta siffran räcka, vilket i slutändan fortfarande är ett relativt måttligt, eller snarare realistiskt eller sannolikt scenario. Med en portfölj på 700 000 € skulle ett årligt dividendflöde med 5 % årlig dividendavkastning redan ge 35 000 € per år, det vill säga nästan 3 000 €/månad brutto. Med det skulle jag leva ganska herrgårdsmässigt med nuvarande utgifter, då kostnaderna är ganska obefintliga. Om man dessutom skulle kunna satsa mer än 500 €/månad på aktier och med en något högre avkastning, är inte ens en miljonportfölj en omöjlig tanke. För att inte tala om om man fortsätter att återinvestera dividender även efter det – den 30 augusti 2043 är ingen absolut gräns för mig, och naturligtvis kan det uppnås tidigare.

För närvarande visar min portföljs avkastning för i år 30 %. Jag kommer inte att uppnå något sådant i framtiden, särskilt inte på längre sikt, men jag ser inte en årlig avkastning på cirka 10 % som omöjlig, vilket troligen skulle slå index med liten marginal. Under de kommande månaderna, fram till att OST är fyllt, kommer jag att investera allt överskott i aktier, då inga andra utgifter finns i närtid. Efter att OST är fyllt måste jag börja fokusera på att fylla ett ASP-konto och parallellt börja samla på mig den kontantbuffert på värdeandelskontot.

Pengar i sig har aldrig betytt något för mig, och det kommer aldrig att synas utåt även om jag skulle uppnå till exempel den där miljonportföljen. Jag är inte intresserad av glänsande klockor eller snabba bilar. Nåja, kanske en Tesla vore kul att äga någon dag, men användarna av detta forum förstår säkert poängen :slight_smile:. Att resa och att följa Finlands landslags fotbollsmatcher samt att generellt samla upplevelser är min största passion. Pengar är alltså menade att ge mig frihet, vilket möjliggör att förverkliga nämnda passioner när jag själv vill, inte när arbetsgivaren tycker det passar. Det vore en drömsituation om jag, om jag så önskade, kunde åka till andra sidan jorden med bara ett par dagars varsel. Samtidigt skulle passiva inkomster från dividender och bostäder ticka på hela tiden, och jag själv skulle inte vara tvungen att tillbringa 8 timmar av min dag, 5 gånger i veckan, bunden till plats X.

Små delmål håller sinnet piggt. Nästa större milstolpe kommer att vara 100 000 euro, vilket vore trevligt att uppnå kanske före 30-årsdagen. Likaså får man små kickar när man till exempel märker att värdet på ett enskilt innehav har stigit över 10 000 euro eller när det årliga dividendflödet först överstiger 1 000 euro, sedan 2 000 euro, 3 000 euro osv… I det här arbetet förlorar pengarnas värde för övrigt sin betydelse. I aktieportföljen känns euro som spelmarker, inte som pengar. Det är lustigt att tänka på allt man skulle kunna köpa för 70 000 euro. Jag äger till exempel Remedy-aktier för cirka 10 000 euro, och för de pengarna skulle jag redan få en ganska hygglig begagnad personbil osv.

Det får tiden utvisa vad framtiden bär med sig, för närvarande ser det faktiskt ganska bra ut i detta avseende. Att uppnå ekonomiskt oberoende är ingen tvångstanke för mig, utan jag strävar snarare efter att njuta av resan, och jag tvekar inte att spendera pengar under de kommande åren, till exempel på att resa jorden runt. Under studietiden har jag rest ganska mycket, och om jag skulle tänka att jag hade avstått från alla resor, skulle min portfölj redan nu vara långt över 100 000 euro, men vad vore poängen om alla upplevelser och erfarenheter som samlats under åren av resande hade uteblivit? Vissa saker kan man helt enkelt inte mäta i pengar.

E: Och naturligtvis är detta investerande, eller snarare allt som hör därtill, ett trevligt tidsfördriv på vägen. Det är roligt att lära sig något nytt varje dag, lyssna på podcaster, läsa böcker, följa företag och så vidare.

60 gillningar

Mitt korta mål är att ha en tillräcklig buffert i aktier ifall skiten träffar fläkten och pengaflödet från mitt dagliga jobb stannar. För närvarande räcker inte denna portfölj långt, men det finns redan en liten buffert som snabbt kan omvandlas till kontanter.

På längre sikt är målet att samla tillräckligt med tillgångar i portföljen för att kunna minska arbetstimmarna och kompensera för förlorade inkomster med kapitalinkomster. Men detta ligger årtionden framåt i tiden och vad som helst kan hända längs vägen.

4 gillningar

Det var trevligt att läsa det här inlägget, särskilt eftersom jag nästan kunde ha kopierat det som min egen text till den här tråden. Jag skulle bara ha ändrat åldern till 25 år och aktieportföljens storlek till 50 000 euro. Exakt samma 7 000 euro finns också på Norwegian-avkastningskontot, och det finns även lite “för mycket” pengar på bankkontot. En skillnad är dock att jag redan köpte min egen lägenhet i våras :slight_smile:

Och grattis på bemärkelsedagen!

10 gillningar

När jag började investera för drygt 20 år sedan med ett litet månadssparande var tanken närmast att spara lite pengar och placera dem i lönsamma investeringar. Sedan gick marknaden nedåt i tre år, men jag lyckades ändå hålla motivationen uppe och envisas med att fortsätta månadssparandet. Kapital började sakta samlas, och ränta på ränta-effekten började verka efter några års nedgång när kurserna vände.

För egen del var finanskrisen en vändpunkt; då a) hade jag redan ett fint “startkapital” och b) blev jag genuint intresserad av att investera och satte samtidigt målet att uppnå verklig ekonomisk oberoende, att vara helt fri. Det målet finns kvar, även om jag har skaffat en del mindre lönsamma saker på vägen (som en egen bostad, skog etc.). Portföljen är redan av en fin storlek, och dessutom finns en lämplig buffert i form av insättningar. Nu har jag en känsla av grundläggande välstånd.

På vägen har jag märkt några saker som jag skulle vilja dela med mig av som mina subjektiva erfarenheter:

För det första är det verkligen svårt att förutsäga kursutvecklingen; även om man vore hundraprocentigt säker på saker så kan världen överraska. Och det finns alltid, precis hela tiden, otaliga skäl till varför det är en dålig tid att börja investera. Det händer ständigt något negativt i världen; den “rätta” tiden att börja investera kommer aldrig om man väntar på så kallade goda tider.

För det andra är ränta på ränta-kalkylatorer missvisande eftersom de ger en alltför jämn bild av det hela. Jag har haft långa perioder där portföljens avkastning har stått stilla, gått nedåt under längre tider (till och med år), och de stora vinsterna har samlats under ganska korta tidsperioder. Från finanskrisen till idag har portföljens avkastning varit cirka +500%, men även under denna tid har det funnits långa perioder där avkastningen har stått stilla eller långsamt sjunkit. Så tålamod behövs verkligen.

För det tredje, angående avkastningsprocenterna, när man bedömer framtida avkastning bör man ta hänsyn till betydelsen av negativ avkastning. För att kompensera en -50% nedgång behövs en +100% avkastning för att vara tillbaka på noll. Negativa perioder äter verkligen hårt på den genomsnittliga årliga avkastningen. För en internationell portfölj är en årlig avkastning på cirka 10% på lång sikt realism/mild optimism. Till exempel har OMXH25-indexfonden avkastat +9,2% per år under 15 år (återinvesterade utdelningar). Och Finland har under denna period varit en av de bäst presterande marknaderna. Med en ränta på ränta-kalkylator kan man testa hur stor skillnad det blir på 15 år mellan en årlig avkastning på 9,2% och 10%; även en mycket liten skillnad, när den ackumuleras, gör en tydlig skillnad i slutresultatet.

Så, tålamod, goda nerver och framför allt motivation behövs för att orka med att investera på längre sikt.

39 gillningar

Investeringar har två funktioner för mig:

1. Långsiktig förmögenhetstillväxt. Jag har inte satt upp ett specifikt avkastningsprocentmål för mig själv, utan strävar efter att fatta så bra beslut som möjligt genom att lära av både felaktiga och framgångsrika investeringar. Med andra ord, målet är att fatta fler rätta och färre felaktiga beslut – avkastningsprocenten kommer därefter.

2. En plats för extra kontanter att generera mer än om de bara står på ett bankkonto.

Det nämns ofta avkastningsprocent. Dessa måste enligt min mening också knytas till sin tid. I vår har det varit lätt att sätta upp ett tvåsiffrigt mål för sig själv, men historien har visat att ett ensiffrigt har varit bra under ett genomsnittligt år.

7 gillningar

Visst, på lång sikt är det skillnad om den årliga avkastningen är 8% eller 9,2%.

Å andra sidan, eftersom aktiemarknadens förväntade avkastning är positiv på lång sikt, har jag tänkt att en liten skuldsättningsgrad alltid är värd det: Just en liten hävstång, och den något högre aktievikt den tillåter än vad som skulle vara möjligt utan hävstång.

På så sätt anser jag att man kan acceptera en något lägre avkastning (8%) på det investerade kapitalet, men på det egna kapitalet får man till exempel 9,2%. Under en lång investeringsperiod spelar detta roll. Liksom små kostnader, som jag strävar efter att hålla under 0,2%.

2 gillningar

Riktigt roliga funderingar och insikter i folks tankar och investeringsfilosofier.

I ett nötskal, min investeringshistoria:
– Första köpen som 16-åring 1997 när jag fick en liten startkapital på cirka 16 000 finska mark (knappt 3 000 euro) av mina föräldrar. Jag investerade i Nordea Optima-blandfond och några slumpmässiga aktier.
– Jag gick gradvis över till teknikaktier 1998-99 och lyckades nästan tiodubbla kapitalet vid den tiden. Galet. Mycket firande…
– Studierna började utomlands 1999 och portföljen “glömdes” lite bort, och under studietiden använde jag den för att finansiera ett “lite bättre studentliv”.
– 2001 sprack teknikbubblan och jag förlorade i princip allt jag inte hade slösat bort på det glada studentlivet. Jag hade en missuppfattning att a) man tjänar kungligt direkt i arbetslivet (affärer/finans), b) att investera är enkelt som att skörda hö.

Jag ser många likheter i mig själv då som i “hoodie-folket” nu!

– Jag började spara och investera igen någon gång runt 2006 när jag fick mitt första välbetalda jobb. Under kraschen 2008 gick det bra eftersom jag använde erfarenheten från 2001 och kunde tajma väl. Portföljen svällde till cirka 100 000 euro 2010 och jag var 30 år.
– 2012 fick jag av en slump en extremt bra möjlighet att köpa en stor, fallfärdig värdebostad i stadens centrum till underpris, vilket jag gick “all-in” på. Detta innebar att jag sålde bilen, levde på tonfiskdiet och liknande eftersom amortering och avgift åt upp över 3/4 av nettolönen.

Först i det skedet började jag fundera på en investeringsplan och målinriktning! För första gången sedan 1997 gjorde jag en långsiktig Excel-fil.

Som 32-åring satte jag målet att det skulle vara trevligt om nettotillgångarna var sjusiffriga innan jag fyllde 40.

Jag nådde målet när jag var 40,5 år.

Mellan 2012 och 2020 hände det allt möjligt och jag gjorde även misstag på börsen. Men mellan 2006 och 2020 fanns det bara ett förlustbringande investeringsår (förbannade Nordea och Lehto).

Jag kan avslöja att den största värdeökningen har skett genom bostäder. Särskilt den stora, fallfärdiga lägenheten. Enorm hävstång, lågt inköpspris på grund av skicket och tur (ingen mäklare, direkt från dödsbo), megatrenden urbanisering, låga räntekostnader…

Investerande har blivit en hobby och kanske till och med ett jobb någon gång. Jag gör det för att investerande erbjuder oändliga intellektuella utmaningar och nya lärdomar. Du är ansvarig för dina resultat och får hela vinsten (minus skatter). I investeringskretsar rör sig också smarta människor. Det har varit roligt att märka hur de smartaste typerna verkar finnas i dessa kretsar nuförtiden – är det bra för samhället? :smiley:

Motivationen kommer från en viss längtan efter frihet. Jag vill vara ansvarig för min egen ekonomiska framgång. Jag vill ha trygghet och möjlighet att välja vad jag gör. Jag vill komma till en situation där arbete kan betraktas som en hobby som ger pengar. Och jag vill också kunna ta ett jobb jag gillar även om lönen bara är “kaffepengar”.

Dessutom har jag många viktiga saker i livet som jag hellre vill satsa på än ett 9-5 (eller mer) vanligt jobb.

Jag har visserligen milstolpar för nettotillgångarnas utveckling upp till 60 år projicerat i Excel. Men när den första stora etappen var uppnådd minskade betydelsen av de siffrorna något. Nu fokuserar vi på att göra och njuta av det!

62 gillningar

Verkligen kul att följa den här tråden!

Men å andra sidan är farbror Masse lite orolig för Finlands jungfru ledd av Sanna: om nästan all finsk intellektuell elit tänker som ungdomen i den här tråden, alltså “snabb rikedom och ekonomiskt oberoende; som 40-åring jobbar jag om jag känner för det; jag reser; jag flyttar utomlands om Sannorna börjar tjata mer; jag förväntar mig inte att få någon pension efter 2040 osv.”, hur kommer då det jämlika Finland att se ut om 20 år? De smarta har alla flytt, både fysiskt och ekonomiskt, och Sannorna delar nollor med varandra?

Men felet är inte den smarta individen utan det dumma systemet…

Farbror Masse, FA, smart ungdom förstår saker mycket bättre än Sannorna :nerd_face:

51 gillningar

Jag började investera 2011 med sommarjobbspengar efter militären, med tanken att det vore bättre att ha pengar som gammal. Mina arbetskamrater varnade mig för att jag skulle förlora allt, och jag vågade inte berätta för mina föräldrar på flera år, eftersom de hemma mest accepterade att man lottade.

På vägen hittade jag idén om ekonomiskt oberoende, som ryktades om på Kauppalehti-forumen och i då ännu sällsynta bloggar. Jag slukade investeringslitteratur och olika forum/bloggar. Länge hade jag idén att jag inte skulle röra teknikaktier och hålla mig till inhemska. Lyckligtvis har dessa idéer ändrats på vägen, och idag består 90% av aktieportföljen av utländska företag.

Mitt ursprungliga mål någon gång 2013 var att uppnå ekonomiskt oberoende innan 55 års ålder, en skuldfri bostad och cirka 1500 € netto i månaden i fickpengar. Längs vägen har åldern sänkts, eftersom centralbankerna har sett till att aktierna stiger, och nu är målsättningen närmare 35 år, det vill säga jag skulle ha 4 år på mig att nå nästa situation som skulle vara fas 1 av ekonomiskt oberoende:

• Utdelningsportfölj: 350 000 € - 400 000 €. Utöver detta, beroende på situationen, 5-20% superkredit med 0,99% ränta och köp av företag med goda utdelningar, med målet att uppnå en genomsnittlig utdelningsavkastning på 6,5% (detta är en hög procentandel och innebär ofta en risk om utdelningen är på en hållbar nivå) vilket skulle generera cirka 27-32k i brutto utdelningar per år och 1650 € - 1950 € netto.

• Aktiesparkonto: +150 000 €. Här sysslar man mer med spekulation, vilket är hörnstenen i min nuvarande strategi. Man letar efter undervärderade sektorer/aktier eller lovande tillväxtföretag.

• Investeringsbostäder: Jag har 2 investeringsbostäder. Syftet i den första fasen är att betala av den ena skuldfri för att generera kassaflöde. Den andra bostaden kan fortfarande sköta sig själv, och hyresgästen amorterar skulden för framtiden. Förvärv av nya bostäder är för närvarande inte planerat.

• Investeringsföretag: Grundande av ett investeringsföretag. Detta är ett lite rörligt mål och en hobbyverksamhet efter att ekonomiskt oberoende har uppnåtts. Om jag inte är i arbetslivet kan jag betala ut en liten lön till mig själv på ett skatteeffektivt sätt. Kapitalet borde vara minst 200 000 € innan jag ser detta som förnuftigt, och detta är inte ett obligatoriskt mål i den första fasen.

Så, grovt räknat, borde jag ha ett nettoinvesteringskapital på cirka 600 000 € – innan jag skulle våga säga att jag är ekonomiskt oberoende, med lite belåning på bostäder och aktieportföljen som ger framtida tillväxt. Nu är vi cirka 70% av målet för fas 1. Jag har börjat allokera mer medel till utdelningsportföljen. Jag tror att jag har möjlighet att uppnå målen innan 35 års ålder, men att förutsäga framtiden har alltid varit utmanande.

19 gillningar

Tack så mycket. Det är svårt att hitta positiva sidor med att bli äldre, men låt aktieportföljens tillväxt (förhoppningsvis) vara en av dem. I morse märkte jag förresten att vi har samma födelsedag som en viss Warren Buffett, kanske är det ett tecken på något..

Kul att höra att vi går samma vägar :slight_smile: Förhoppningsvis fortsätter det lika bra som de första stegen..

3 gillningar

{“content”:“Målet är att gå i pension/lämna arbetslivet när jag fyller 60 år. Jag började investera i början av detta år (fond- och aktieplockning). Jag fyller 30 år i år.\n\nMed nuvarande startkapital och månadssparande är det fortfarande en ganska avlägsen dröm, men jag litar på att karriärutvecklingen fortsätter och att jag kommer att kunna öka månadssparandet i framtiden.\n\nDessutom ser jag det som en trevlig hobby. Det är intressant att följa olika företag och lära känna dem. Och här litar jag också på att utveckling/lärande kommer att ske och att jag i framtiden kommer att kunna göra bättre val. Och på så sätt öka min förmögenhet så att pensionsdrömmen blir verklighet.”,“target_locale”:“sv”}

5 gillningar

Målet är att spela ett roligt spel, spänning i livet. Jag får stor tillfredsställelse när siffrorna stiger. Jag behöver ingen annan anledning att tvångsmässigt utöka min portfölj.

Om vi samtidigt driver mot ekonomisk oberoende, klagar jag inte.

11 gillningar

Man bör komma ihåg att i början av 2000-talet såg vi en nedgång som varade i upp till tre år, om man räknar avkastning med ränta på ränta med korta intervall eller funderar på en miljonportfölj vid 40 års ålder. Den kontinuerliga uppgången de senaste åren har gjort investeringar till och med lite för enkla och rosiga. Man bör komma ihåg riskerna om man siktar på över 10% årlig avkastning.

Å andra sidan, om man klarade coronanedgången med en stor portfölj utan att bli nervös och med god nattsömn, kan man säga att man har klarat testet. Då kände man förmodligen inte för att sänka målen, när den 100 000 euro stora portföljen smälte till 60 000 euro på tre veckor? Det hade varit intressant om den här tråden hade startats i mars.

15 gillningar

Jag sålde ingenting under coronanedgången, precis som jag inte sålde något före eller efter den. Det enda som irriterade mig var att jag inte hade kontanter att köpa mer för, även om jag förmodligen skulle ha köpt alldeles för tidigt. Nedgången fick mig bara att inte vilja titta så mycket på portföljen, och inte heller att sänka målen. På uppgångsdagar är det mycket roligare att titta på portföljen och se den växa och slå nya ATH-siffror dagligen samt bryta nya milstolpar.

Då tänkte jag att jag skulle börja samla kontanter och eventuellt ansöka om ett investeringslån någon gång under hösten, men jag trodde verkligen inte att vi skulle slå nya ATH-siffror dagligen vid det här laget :smiley:. Av detta har jag lärt mig att jag i fortsättningen kommer att samla kontanter just för detta ändamål i portföljen, så snart jag har sparat ihop tillräckligt för OST:n, dit varje extra slant går just nu. Men ja, åtminstone klarade jag testet och mina magsyror verkar tåla vad som helst.

6 gillningar

{“content”:“För mig var den här coronadippen förvånansvärt lätt mentalt, eftersom jag inte hann uppleva en total frustration innan den snabba återhämtningen. Den tuffaste perioden för mig var den treåriga nedgången vid millennieskiftet, då jag som nybörjarinvesterare verkligen höll på att tappa tron, när portföljvärdet bara sjönk år efter år trots månadssparandet och allt var med förlust. För en nybörjare var flera år med förlust en tuff period :smiley: (När kurserna slutligen vände uppåt var det skönt att ha gott om andelar köpta till låga kurser i portföljen.)”,“target_locale”:“sv”}

7 gillningar

Målet med att investera är att få ekonomin i ett sådant skick att jag skulle kunna lämna arbetslivet före den egentliga pensionsåldern, vid 58-60 års ålder. Det återstår att se om detta mål lyckas om 18-20 år :slight_smile:

Jag började investera ganska sakta i början av förra året. För närvarande har jag 6 fonder och 8 aktier från olika sektorer i mina investeringar.

1 gillning