Tak til Jaska for åbningen!
Jeg blev interesseret i virksomheden i forbindelse med åbningen og undersøgte sagen nærmere. Jeg opdagede, at virksomhedens værdier stemmer godt overens med mine egne. Derudover ser den forventede fremtidige omsætning lovende ud.
Delvist ligger virksomhedens problem i estimaterne og løfterne. Konkret information om virksomheden er relativt svær at finde. Det er naturligvis delvist forståeligt i betragtning af, at Tattooed Chef endnu ikke er officielt børsnoteret, og virksomheden er ny for investorer. Information kan dog findes, hvis man graver dybt nok. Virksomhedens ledelse har lang erfaring inden for branchen, men det garanterer ikke nødvendigvis kompetence. Jeg søgte efter ledergruppens tidligere arbejdspladser og forsøgte at finde ud af mere om dem. Der blev ikke fundet meget konkret information. Den næsten eksponentielle stigning i virksomhedens driftsresultat i historien giver dog en indikation af, at noget er gjort rigtigt. Hvis I har fundet god information om ledelsen, ville jeg være interesseret i at høre det.
Fremtidig omsætning og vækst lyder endda eventyrligt godt. Desuden får virksomheden konstant mere hyldeplads. Der er endda rygter om, at produkterne potentielt kan komme ind i alle 5 største supermarkeder i USA (på nuværende tidspunkt 3/5). I virksomhedens portefølje bemærkede jeg, at salget af nye produkter i starten er meget langsomt, men efterspørgslen vokser betydeligt mellem 6 og 12 måneder. Kunne dette antyde, at produktet ikke markedsføres godt? Jeg spekulerer i, at populariteten kan forklares således: nogle få dristige prøver dette nye produkt fra frysedisken og opdager, hvor godt det er. Efter denne prøve anbefaler de produktet til deres venner. Denne markedsføringsmetode er naturligvis billig, men en bekymrende måde at nærme sig kunder på. Virksomhedens Instagram- eller Facebook-sider var ikke særlig imponerende.
Generelle udfordringer for produkterne er også klimaforandrings- og transportproblemer. Virksomheden har 2 store “fabrikker”, hvoraf den ene er i Italien. Denne lange afstand mellem produkt og forbrugere ser jeg stadig som en trussel, men hvis brandet i fremtiden kommer til Europa, ser jeg det som en stor mulighed. Et problem, der ikke er kommet til Europa udover virksomheden, er overvægtsproblemet (i hvert fald ikke endnu så slemt som i USA). I denne virksomheds tilfælde frygter jeg, at livsstilen i USA vil falde yderligere.
En af risiciene er også Beyond Meat. Disse to virksomheder konkurrerer inden for samme branche, men med lidt forskellige produkter. Beyond Meat har fokuseret mere på plantebaseret kød, mens Tattooed Chef fokuserer på generelle vegetariske produkter og færdigretter. Tattooed Chef har endnu ikke trådt BM over tæerne, men i fremtiden kan det meget vel ske. Endnu får Tattooed Chef dog godt med hyldeplads og øger sin markedsandel, så spørgsmålet er, hvornår BM vil begynde et modangreb.
Tattooed Chef-virksomheden har mange muligheder og risici. Også i denne situation går risici og afkast hånd i hånd. Jeg købte denne aktie for ca. 7% af min portefølje. Dette er i øjeblikket min eneste højrisikoaktie. På lang sigt er vi med. I denne virksomhed er mulighederne store. Hvis virksomhedens værdiansættelsesniveauer løber helt løbsk på grund af hype, trækker jeg mine penge ud.
Hvilke tanker har I om denne virksomhed? Ser I den kun som en hype-aktie eller en fremtidig mulighed? Ser I flere risici eller muligheder, som jeg ikke har nævnt i dette korte resumé?