Jeg ville helt sikkert følge med i denne tråd, hvis der opstår diskussion om emnet. På relativt kort tid har de økologiske faktorer, sammen med sundhedsrisici, gjort vegetarisk mad til en slags “sundheds- og ansvarlighedstrend”, hvilket jeg mener er et godt tegn for investoren, da disse faktorer er langt stærkere end blot den etiske side af sagen, som vegetarisme i fortiden mere syntes at læne sig op ad. I dag har produkter som Härkis, Mifu osv. fået stor synlighed, og nye kreationer som Härkis vil sandsynligvis også stige i antal.
Hvis man ønsker at reducere kødforbruget, skal vegetariske retter også appellere til “kødæder-typen”. Nogle vegetarpølser, pulled oats, pulled jackfruit osv. er ærligt talt meget tæt på smagen af de “originale” kødprodukter, som tidligere nævnt i tråden. På imagemæssigt, når der kommer flere alternativer og mangfoldighed, er der en god chance for, at vegetarisk mad vil øge sin popularitet, og man vil “turde” prøve det mere åbent.
Jeg har dog ikke investeret i virksomheder som Beyond Meat eller Tattooed Chef, da dette ikke helt stemmer overens med min egen opfattelse af, hvad “optimal” mad er, og jeg ønsker, at en langsigtet investering i højere grad skal stemme overens med mine egne synspunkter. Det, der dog gør dette interessant for mig, er, at jeg ikke kan benægte, at der kan være investeringspotentiale i sådanne produkter, hvis den vegetariske madtrend kun styrkes - hvilket jeg i sig selv anser for en god ting. I år har vi jo igen set, hvad flagermusspisning potentielt kan forårsage 
For en stor del er mad dog noget, der primært skal smage godt, og derudover i en vis grad også være “sundt” ifølge den aktuelle opfattelse. Vegetariske proteinløsninger er efter min mening i et godt lys i denne henseende, da mange generelt anser vegetarisk mad for et sundere alternativ, og ved at krydre og behandle maden kan den også relativt nemt gøres meget forskelligartet i smag efter behov. Da forskning (og især nyheder) i dag fokuserer meget på “rødt kød vs. vegetariske alternativer”, er det ret forventeligt, at vegetariske alternativer vil ende i et bedre lys.
Madens indvirkning på sundhed undersøges meget, og på sin egen måde stoler jeg på, at de væsentlige faktorer på lang sigt vil blive fundet, og folks bevidsthed vil stige med hensyn til, hvilken mad der bedst fungerer som “brændstof for menneskekroppen”, og hvilken retning man bør satse på. Dette gør mig lidt forsigtig, da f.eks. margarine i starten var en “fremragende” løsning, da man opfandt et plantebaseret smørepålæg. I dag ved man dog, at kunstigt hærdede vegetabilske olier ikke er sunde, og folk kan stadig ikke beslutte, om almindeligt smør i sidste ende er sundt eller ej 
Set fra dette perspektiv kan stærkt forarbejdede planteproteinprodukter (i serien “vi vil lave juleflæskesteg uden flæskesteg”) være en bedre løsning sammenlignet med kød, men med stor risiko vil de på et tidspunkt også komme i dårligt lys. På samme måde er et andet område, hvor jeg måske “rører ved en myretue”, madens friskhed. Konserveret, forkogt, længe opbevaret i emballage osv. mad fungerer ikke på samme måde i menneskekroppen som rå/frisk mad. Jeg tror på, at der på et tidspunkt vil findes stærkere forbindelser mellem dårligt fordøjelig mad/belastet fordøjelsessystem og forskellige kroniske sygdomme samt malabsorption ->.
Jeg vil derfor opsummere det foregående således:
-
På lang sigt (som dog er svært at vurdere tidsmæssigt) er der en risiko for, at forskning vil sætte forarbejdet færdigmad, herunder vegetarisk mad, i dårligt lys, og dette kan skabe en egen risiko, hvis man investerer i en planteproteinproducent på længere sigt.
-
På kortere sigt kan potentialet i sådanne produkter være stort, hvis vegetarisk mad bliver mere udbredt, og man ønsker at fremme det på mange forskellige niveauer, samt at så mange mennesker som muligt skal kunne finde et velsmagende vegetarisk madalternativ. Det er også realistisk, at der altid vil være brugere af færdigmad, uanset hvor stærk en “friskhedstrend” der opstår.
-
Hvis f.eks. virksomheden Apetit generelt er tiltalende, kunne man her få sin egen andel af kagen på en mere diversificeret måde, forudsat at virksomheden satser godt på den vegetariske side og har gode forudsætninger for at være en populær producent på dette område. Jeg vil gætte på, at disse individuelle Beyond Meat, Härkis osv. selvfølgelig også vil fortsætte i fremtiden, og med dem kan man især opnå gode afkast, hvis man er opdateret på, hvad der sker.
-
Virksomheder, der udover en mangfoldig vegetarisk mad også kunne tilbyde løsninger til, hvordan man nemt får mad relativt tæt på og frisk til forbrugerne, ville for mig igen være meget mere interessante mål. Jeg ved dog ikke, om et sådant tog vil komme. Det kan derfor være mere realistisk at finde en virksomhed, hvis produkt stærkt stiger i folks bevidsthed og samtidig opmuntrer til en overgang til vegetarisk mad.
Jeg har i min lange besked ikke nødvendigvis tilbudt potentielle individuelle virksomheder, tal relateret til emnet eller information om, hvad man muligvis vil opfinde i laboratoriet næste gang (nogle talte endda om brint i denne sammenhæng
). Jeg har ærligt talt ikke sat mig ind i denne type virksomheder, selvom jeg finder det interessant at følge med i, hvad der generelt sker på dette område. Jeg har dog fremlagt min egen side, hvis nogen ønsker at spejle den i deres egen vision på dette område.