Investering i megatrenden for plantebaserede proteiner

Det er efter min mening ret tydeligt, at der sker en overgang i fødevareproduktionen fra animalske proteiner til plantebaserede. Sidstnævnte er ikke kun mere økologiske, men frem for alt snart også billigere proteinkilder for forbrugerne. I investeringsdiskussioner ser det ud til, at denne megatrend er blevet overset, sikkert delvis fordi de fleste, der er interesserede i investering, er kødspisende mænd som mig. Men hvis man vil drage økonomisk fordel af denne ændring, hvad skal man så begynde at investere i? Beyond Meat, ja, men hvad ellers?

Edit: Jeg ændrede overskriften fra plantebaserede proteiner til at omfatte alle kødudskiftninger, fordi denne trend naturligvis også dækker andre alternative proteinkilder.

5 Synes om

Hvad var SPAC’en så for Tattooed Chef?

Tattooed Chef virker som et interessant alternativ, og der er tilsyneladende en del diskussion om det på forummet. Det ser ud til at fokusere på færdigretter, og endda i den premium del af segmentet.

Emnet interesserer mig!

Jeg har desværre ikke den store viden om virksomheder inden for dette område, jeg følger med i diskussionen.

Både i mit eget liv og blandt mine venner har denne trend, med det stigende antal valgmuligheder, været meget tydelig i vores forbrugsvalg. Jeg ved selvfølgelig ikke, hvor meget jeg lever i en boble :slight_smile:

1 Synes om

Hjemme spiser vi blandt andet Quorn (svampeprodukt), Oumph! (soja), sojagranulat og -strimler, bolde, tofu, Beyond Meat er godt ifølge min kone, jeg er ikke selv overbevist. Pulled havre…

Oumph! er efter min mening det bedste.

2 Synes om

Min egen fortolkning er i hvert fald, at planteproteiner har udviklet sig så hurtigt i kvalitet på et par år, at når det kommer til pølser og andre forarbejdede kødprodukter, vil der inden for 10 år ikke være nogen anden grund til at bruge “rigtigt kød” end den premium-status, der er forbundet hermed. Men jeg forestiller mig, at på det tidspunkt vil fortjenstmargenerne fra brugen af planteproteiner begynde at være meget mindre, end de er i disse tidlige, mere segmenterede produkter.

2 Synes om

Apetit. Kvalitetsbaserede plantebaserede produkter, en stærk balance og et forventet resultat-vendepunkt.

2 Synes om

Jeg ville helt sikkert følge med i denne tråd, hvis der opstår diskussion om emnet. På relativt kort tid har de økologiske faktorer, sammen med sundhedsrisici, gjort vegetarisk mad til en slags “sundheds- og ansvarlighedstrend”, hvilket jeg mener er et godt tegn for investoren, da disse faktorer er langt stærkere end blot den etiske side af sagen, som vegetarisme i fortiden mere syntes at læne sig op ad. I dag har produkter som Härkis, Mifu osv. fået stor synlighed, og nye kreationer som Härkis vil sandsynligvis også stige i antal.

Hvis man ønsker at reducere kødforbruget, skal vegetariske retter også appellere til “kødæder-typen”. Nogle vegetarpølser, pulled oats, pulled jackfruit osv. er ærligt talt meget tæt på smagen af de “originale” kødprodukter, som tidligere nævnt i tråden. På imagemæssigt, når der kommer flere alternativer og mangfoldighed, er der en god chance for, at vegetarisk mad vil øge sin popularitet, og man vil “turde” prøve det mere åbent.

Jeg har dog ikke investeret i virksomheder som Beyond Meat eller Tattooed Chef, da dette ikke helt stemmer overens med min egen opfattelse af, hvad “optimal” mad er, og jeg ønsker, at en langsigtet investering i højere grad skal stemme overens med mine egne synspunkter. Det, der dog gør dette interessant for mig, er, at jeg ikke kan benægte, at der kan være investeringspotentiale i sådanne produkter, hvis den vegetariske madtrend kun styrkes - hvilket jeg i sig selv anser for en god ting. I år har vi jo igen set, hvad flagermusspisning potentielt kan forårsage :sweat_smile:

For en stor del er mad dog noget, der primært skal smage godt, og derudover i en vis grad også være “sundt” ifølge den aktuelle opfattelse. Vegetariske proteinløsninger er efter min mening i et godt lys i denne henseende, da mange generelt anser vegetarisk mad for et sundere alternativ, og ved at krydre og behandle maden kan den også relativt nemt gøres meget forskelligartet i smag efter behov. Da forskning (og især nyheder) i dag fokuserer meget på “rødt kød vs. vegetariske alternativer”, er det ret forventeligt, at vegetariske alternativer vil ende i et bedre lys.

Madens indvirkning på sundhed undersøges meget, og på sin egen måde stoler jeg på, at de væsentlige faktorer på lang sigt vil blive fundet, og folks bevidsthed vil stige med hensyn til, hvilken mad der bedst fungerer som “brændstof for menneskekroppen”, og hvilken retning man bør satse på. Dette gør mig lidt forsigtig, da f.eks. margarine i starten var en “fremragende” løsning, da man opfandt et plantebaseret smørepålæg. I dag ved man dog, at kunstigt hærdede vegetabilske olier ikke er sunde, og folk kan stadig ikke beslutte, om almindeligt smør i sidste ende er sundt eller ej :no_mouth:

Set fra dette perspektiv kan stærkt forarbejdede planteproteinprodukter (i serien “vi vil lave juleflæskesteg uden flæskesteg”) være en bedre løsning sammenlignet med kød, men med stor risiko vil de på et tidspunkt også komme i dårligt lys. På samme måde er et andet område, hvor jeg måske “rører ved en myretue”, madens friskhed. Konserveret, forkogt, længe opbevaret i emballage osv. mad fungerer ikke på samme måde i menneskekroppen som rå/frisk mad. Jeg tror på, at der på et tidspunkt vil findes stærkere forbindelser mellem dårligt fordøjelig mad/belastet fordøjelsessystem og forskellige kroniske sygdomme samt malabsorption ->.

Jeg vil derfor opsummere det foregående således:

• På lang sigt (som dog er svært at vurdere tidsmæssigt) er der en risiko for, at forskning vil sætte forarbejdet færdigmad, herunder vegetarisk mad, i dårligt lys, og dette kan skabe en egen risiko, hvis man investerer i en planteproteinproducent på længere sigt.

• På kortere sigt kan potentialet i sådanne produkter være stort, hvis vegetarisk mad bliver mere udbredt, og man ønsker at fremme det på mange forskellige niveauer, samt at så mange mennesker som muligt skal kunne finde et velsmagende vegetarisk madalternativ. Det er også realistisk, at der altid vil være brugere af færdigmad, uanset hvor stærk en “friskhedstrend” der opstår.

• Hvis f.eks. virksomheden Apetit generelt er tiltalende, kunne man her få sin egen andel af kagen på en mere diversificeret måde, forudsat at virksomheden satser godt på den vegetariske side og har gode forudsætninger for at være en populær producent på dette område. Jeg vil gætte på, at disse individuelle Beyond Meat, Härkis osv. selvfølgelig også vil fortsætte i fremtiden, og med dem kan man især opnå gode afkast, hvis man er opdateret på, hvad der sker.

• Virksomheder, der udover en mangfoldig vegetarisk mad også kunne tilbyde løsninger til, hvordan man nemt får mad relativt tæt på og frisk til forbrugerne, ville for mig igen være meget mere interessante mål. Jeg ved dog ikke, om et sådant tog vil komme. Det kan derfor være mere realistisk at finde en virksomhed, hvis produkt stærkt stiger i folks bevidsthed og samtidig opmuntrer til en overgang til vegetarisk mad.

Jeg har i min lange besked ikke nødvendigvis tilbudt potentielle individuelle virksomheder, tal relateret til emnet eller information om, hvad man muligvis vil opfinde i laboratoriet næste gang (nogle talte endda om brint i denne sammenhæng :sweat_smile:). Jeg har ærligt talt ikke sat mig ind i denne type virksomheder, selvom jeg finder det interessant at følge med i, hvad der generelt sker på dette område. Jeg har dog fremlagt min egen side, hvis nogen ønsker at spejle den i deres egen vision på dette område. :slightly_smiling_face:

7 Synes om

Apetit burde have en fremragende position til at drage fordel af en sådan ændring på fødevaremarkedet. Jeg er slet ikke sikker på, at virksomheden har forstået dette ordentligt. Der er produkter, men planteproteiner ser ikke ud til at have en særlig rolle i strategien eller i kommunikationen. Måske har Berner for eksempel interesse i at flytte fokus i denne retning?

Ejeren af Verso Food, Kavli, som producerer Härkis, ville være en interessant genstand, men det ejes fuldt ud af en fond.

En mulighed for at deltage i denne megatrend findes på First North-listen (First North -listalta). Fodelia Oyj købte Beofood Oy i december sidste år. Formålet med købet var at erhverve ekspertise inden for produktion af plantebaserede produkter, og fusionen mellem Beofood og Feelia er i gang. I H1-præsentationen nævnte administrerende direktør Mikko Tahkola den igangværende produktudvikling inden for forskellige plantebaserede kød-kombinationer, som passer til den stigende flexitariske kost. Samtidig får porteføljen Real Snacks, der producerer snacks, hvor veganske havresnacks spiller en stor rolle i deres egne brandprodukter.

4 Synes om

Jeg ville behandle alle kødsubstituerende proteiner og ikke kun plantebaserede. Disse inkluderer ernæringsgær, svampeprotein (svampe er ikke planter), insekter, syntetiske proteiner, mifuer og kunstigt kød. Jeg ser, at alle disse falder ind under den samme megatrend, selvom ikke alle af dem ville passe til den strengeste veganer.

2 Synes om

God pointe, jeg ændrede også titlen!

3 Synes om

Interessant emne, i hvert fald efter min mening. Jeg har grublet en del over dette emne på grund af min egen livsstil, og måske er det derfor, mine “tankebånd” er blevet lidt filtrede. Kvaliteten af produkterne er forbedret markant de seneste år, eller også har kvaliteten været på samme niveau i længere tid, men først nu er produkterne tilgængelige (på grund af stigende efterspørgsel) også i mindre byer, og udvalget er vokset i takt med øget miljøbevidsthed, dyrevelfærd osv.

Beyond Meats situation ser i hvert fald meget bekymrende ud efter min mening, hvis jeg havde investeret i den. For over et år siden var der en stor hype, og der kom hele tiden nyheder om nye partnerskaber. Den mest kendte partner var McDonalds, som inkluderede Beyond-burgere i deres sortiment på udvalgte restauranter. Nu ser det desværre ud til, at der ikke er kommet meget ud af disse mange partnerskaber. Den seneste positive nyhed er et par uger gammel, da BYND annoncerede, at de ville begynde at sælge direkte til husstande i USA via deres onlinebutik. En eller anden tvivlsom vending, når investorernes håb tidligere var, at disse ville blive solgt i detailhandlen med en høj margin over hele verden, ved at udnytte partnernes netværk.

Jeg tror, at madkulturen vil ændre sig, og kødspisning vil blive fuldstændig sekundært, ligesom malerier eller vævstole. Det vil dog tage tid, og det er svært at se, at et bestemt enkelt firma vil komme ud som vinder af dette, medmindre en eller anden hipster-tatoveringskok-jamieoliver formår at skabe en kult baseret på sin egen plantebaserede produktfamilie, som udelukkende køber produkter med hans ansigt på via onlinebutikken. I så fald taler vi dog om relativt marginale, men profitable aktører.

Man skal ikke forvente et premiumprodukt af planteprotein, eller af noget plantebaseret overhovedet. De er lette og billige at fremstille sammenlignet med animalske produkter, det vil sige bulkprodukter. Selvfølgelig forsøger supermarkeder osv. at bage et veganer-premium eller lignende ind i disse. Alligevel er næsten gratis soja hidtil blevet brugt til at fede husdyr, og denne soja er stadig næsten gratis, selv når den tilbydes til mennesker.

Udover produktionsomkostningerne er soja også fuldstændig overlegen med hensyn til lageromkostninger. Tørpresset soja kan laves til pølser, bøffer, hakket kød osv. Den indeholder ingen væske, så den kan opbevares i årevis, klar til brug, og er nem at transportere og opbevare. Hvis det ønskes, kan det forberedes og forarbejdes (som Oumph!), men det kan også sælges som det er til husholdninger.

Det er derfor næsten sikkert, at margenen ikke kan opretholdes.

Selvfølgelig kan et brand have priselasticitet, men jeg ville ikke bare sluge det råt.

5 Synes om

Sådan er det. Efter at have spist disse produkter aktivt i et par år (udover kød og fisk), bemærker man, at priserne falder gradvist, efterhånden som udvalget øges.

1 Synes om

Jeg har kigget på Fodelia. Det ser ud til, at kød->grønt-skiftet er mere fremtrædende end hos Atria, både i deres diskussioner og konkret i forretningsudviklingen (dog ikke i strategien). Veganske snacks har også internationalt vækstpotentiale, jeg tror, at der er større chance for et gennembrud der end inden for online madhandel.

Man skal også huske de gamle, store globale spillere. F.eks. meddeler Nestlé i sin halvårsrapport “… Vegetarian and plant-based food products grew by 40%, supported by further expansion of Garden Gourmet in Europe and increased growth for Sweet Earth in the United States.” På samme måde ser en stor del af Kelloggs vækst i Nordamerika ud til at komme fra salget af deres plantebaserede fødevaremærke MorningStarFarms.

1 Synes om

Bare til en let start. Min kære kone havde købt nogle vegetariske boller, der lignede kødboller fra IKEA, og jeg kan sværge, at de smagte lige så meget som rigtige kødboller som IKEAs kødboller, man kan ikke kende forskel…!

1 Synes om

Jeg svarer ikke helt på trådens overskrift, men omstillingen af landbruget til lavemission kan favorisere vertikale landbrug/indendørs havebrugsfirmaer.

Et firma i branchen er AeroGrow.

1 Synes om

Kødfrit kød, fiskefri fisk, kyllingefri kylling? Er dette fremtiden for vores madproduktion? Er den biotekniske madrevolution den måde, hvorpå vi redder jorden og mætter de sultne?

Journalist Juho-Pekka Rantala diskuterer med ph.d. i bioteknologi og madinnovator Lauri Reuter samt administrerende direktør for Solar Foods Pasi Vainikka.

Lyt til “Mikä maksaa?” (Hvad koster det?) på Yle Areena: Ruokavallankumous on tulossa | Mikä maksaa? | Yle Areena

Lytteanbefaling :+1: