Økonomiske boligløsninger

Hej,

Denne maksimering af indtægter, dvs. minimering af udgifter, er dog væsentligt relateret til investering.
Vi planlægger at bygge et parcelhus inden for 1-3 år. Jeg er ikke en førstegangskøber. Hvordan fungerer ejendomsoverdragelsesafgiften, hvis vi bygger på en kommunal lejet grund, som er meningen at købe fri senere?

Hvad er den matematisk mest fornuftige boform i denne situation? Er det væ

Overdragelsesafgift betales i forbindelse med indløsningen. Indløsningsprisen er sandsynligvis bundet til leveomkostningsindekset? Ud fra dette er det let at vurdere den fremtidige overdragelsesafgift. Hvis du ikke indløser, betaler du ingen overdragelsesafgift på noget tidspunkt.

Jeg er ikke sikker på, om jeg forstod dit spørgsmål korrekt.

Fra den tidligere besked blev ejendomsoverdragelsesskatten for købet af et fritliggende hus’ grund klar. Hvis du mener købet af en lejlighed i den periode på 1-2 år, er ejendomsoverdragelsesskatten 1,6 % af den gældfri pris (boligselskab) eller 4 % af ejendommen (fritliggende hus). Ejendomsoverdragelsesskatten betales af køberen, medmindre andet af en eller anden mærkelig grund er aftalt.

{“content”:“Formålet er altså at bygge i 2022.\nOg jeg har endnu ikke en førstegangsbolig, så jeg kunne købe en lejlighed uden overdragelsesafgift for 1-2 år i mellemtiden. Og det lader til, at man heller ikke behøver at betale overdragelsesafgift ved byggeri, så man behøver ikke at "gemme" førstegangsboligkøberens fritagelse for overdragelsesafgift, hvilket ville være et stort beløb for en bolig til 350.000 euro.”,“target_locale”:“da”}

1. Køb din første bolig i Helsinki.
  2. Når den er gældfri, sælger du den skattefrit.
  3. Køb en bolig i en “banankommune” (ca. 10-20% af det beløb, du fik).
  4. Invester overskuddet i aktier.
  5. Lev resten af dit liv som en rig bonderøv et sted på landet.
12 Synes om

Der er et point i indholdet, selvom præsentationen er nedladende og meget trollelignende.

Jeg er selv mellem trin 4 og 5. Min første bolig skal sælges i morgen (en toværelses lejlighed i centrum, lige under 6k€/m2), og i stedet kommer et velholdt, lidt ældre enfamiliehus i Kotka (3x kvadratmeter og halv pris sammenlignet med Helsinki, altså ca. 1k€/m2). Skattefordelene fra salgsoverskuddet og overskuddet går på børsen, hvor midlerne til en båd og et sommerhus allerede modnes. Derudover er det inden for de næste par år meningen at reducere enfamiliehuset eludgifter ved at installere solpaneler i haven, hvilket skulle bringe de årlige boligudgifter ned mellem to og tre tusind.

6 Synes om

Sådan gjorde jeg selv.
Og nu tænkte jeg på at sætte min købte ejerlejlighed i nord til salg eller udlejning.
Jeg har også kigget på enfamiliehuse i Kotka - Hamina-området (det var en fejl at gå for langt væk fra havet).

Hvorfor ikke bare købe en billigere bolig “på landet” og flytte derhen, så har man flere penge til aktier lige fra starten :thinking:

Man skal selvfølgelig finde et job derude.

5 Synes om

Arbejdsløsheden vokser ujævnt – i disse kommuner er situationen den dystreste | Økonomi | Yle

Statistisk set er det lettere at finde et job i en lille by end i et vækstcenter. På kortet er alle vækstcentre markeret med røde nuancer, altså arbejdsløshed over 10%, mens flertallet af de mindre kommuner ligger under det.

I artiklen betragtes en arbejdsløshed på 15% i en lille by som et problem, og 12% i en storby ikke så meget, selvom nationaløkonomisk set er et par hundrede arbejdsløse i Lieksa blot en dråbe i havet, når procenttallet i et vækstcenter betyder titusinder.