Kan det virkelig passe, at der ikke er en tråd her på forummet dedikeret til boliginvestering? Jeg kunne i hvert fald ikke finde en ved søgning, så lad os åbne en nu.
Min egen interesse for boliginvestering startede allerede for mange år siden, men af forskellige årsager er boliginvestering stadig ikke påbegyndt, og alle pengene er indtil videre blevet skudt ind i børsen. Nu begynder der dog at være så meget kapital, at det, selv med henblik på diversificering, kunne være berettiget og forholdsvis nemt muligt at starte med boliginvestering uden et betydeligt indhug i udøvelsen af aktieinvestering.
Jeg har ikke fulgt boliginvesteringsmarkedet særlig aktivt de seneste år, men nu hvor jeg lyttede til en frisk Rahapodi om emnet, dukkede tanken op igen.
Boliginvesteringsfeberen har været ret høj i årevis, og det bedste tog er sikkert allerede kørt, hvad angår afkast. Medmindre man er professionel med et fremragende netværk, eller får lejligheder til spotpris fra bekendte bedstemødre. Jeg er selv begyndt at komme til den konklusion, at det måske ville være klogt at starte med et forholdsvis sikkert objekt og give afkald på lejeafkastet.
Også i denne podcast siges det utallige gange, hvor vigtigt det er at købe en lejlighed under markedspris, ellers bliver hele ligningen svag, og netop derfor føles det ret uinteressant at starte med boliginvestering. Hvordan er det muligt at konkurrere med professionelle investorer om objekter, der sælges under markedspris? I podcasten kastes der tips som at øge sin egen synlighed, netværke, uddanne sig, sætte sedler op i opgange og bejle til bekendte bedstemødre, men det føles på en eller anden måde, som om disse ikke er nogen genveje til lykke. Og når tanken er at anskaffe f.eks. fem investeringslejligheder tidsmæssigt spredt sideløbende med anden investeringsvirksomhed, så gider man ikke at begynde at lave objektkortlægninger på fuld tid.
Hvilke tanker har andre boliginvestorer om det nuværende marked? Er der noget at købe, hvis man er villig til at give lidt afkald på afkastkravet? Er der tips til, hvordan man kan lede efter objekter under markedspris?
Og hvilke objekter startede I selv med, og har løsningen været funktionel? Hvilke råd ville I give en startende boliginvestor, hvis tanke er at investere ikke-professionelt i et par lejligheder sideløbende med børsen?