Talga – svensk grafit til elbilbatterier

Jeg har ikke sat mig grundigt ind i grafitforarbejdningskædens produktionsplaner (realisme?), men jeg ser også de nye energitætte siliciumanode-teknologier, som der forskes og udvikles intensivt i nu, som en trussel mod dette. Der er flere unicorn-startups på markedet (Sila Nanotechnologies, Amprius, Group14 osv.) inden for siliciumanoder, og det handler blot om, hvor rent silicium man kan producere til anoden og om at holde siliciummets udvidelse under kontrol.

For nylig brugte koreanske forskere et polymerbindemiddel i en ren siliciumanode og opnåede en ti gange højere energitæthed sammenlignet med en grafitanode. Produktionsteknologien til siliciumanoder eksisterer allerede, og der etableres også fabrikker. Alle betydelige batterileverandører bruger i det mindste en vis mængde silicium i anoderne i deres nyeste batterier.

1 Synes om

Hej med jer, Ozzies!

Tak for jeres bidrag! Især linket, I sendte med interviewet om mulighederne for at stoppe minen i kommunen, er interessant; det havde jeg ikke set før.

Generelt synes jeg, at Talga har været meget ligefremme i deres kommunikation, og jeg går ud fra, at de også fremover vil kommunikere i overensstemmelse med gældende regler og bestemmelser.

I Finland er vi generelt ret stærke til engelsk, og mange af os kan også svensk godt nok (inklusive mig selv). Så hvis I har brug for hjælp, kan vi forsøge at assistere. De svenske deltagere i jeres forum er naturligvis sandsynligvis mere vidende end os i sager vedrørende Sverige, men vi kan også google os frem.

1 Synes om

Der er jo store forventninger til rigtig mange batteriteknologier, herunder anoder af rent silicium. Teknologierne kan brillere på visse områder, men de opnår ikke bred popularitet, medmindre de er gode nok på alle centrale områder, såsom pris, tilgængelighed af råvarer, opladningshastighed, levetid, kulde- og varmebestandighed, sikkerhed osv. Det er virkelig svært at forudsige, hvilke teknologier der i sidste ende bryder igennem. Der har været utallige batteri-startups og alle mulige banebrydende opfindelser i selv de finske medier, men ret få (hvis overhovedet nogen) af dem er nået videre kommercielt.

Efter min mening er det ret sikkert at forvente, at efterspørgslen på grafit til bilbatterier stadig vil være meget stor om ti år. Jeg kan selvfølgelig tage fejl, så drag jeres egne konklusioner. Hvis man er meget bekymret, bør man nok lade være med at investere i f.eks. Talga.

Under alle omstændigheder udvikler Talga også selv teknologi, hvor silicium tilsættes grafitten i betydelige mængder, hvor helt op til halvdelen kan være silicium. Dette kan sænke produktionsomkostningerne og give et bedre slutresultat, i det mindste på visse områder.

Det er rigtigt @finito, du kender sikkert til Talnode si. Ligesom dig tror jeg, at grafit stadig vil være efterspurgt om 10 år. Jeg gætter på, at mængden af silicium, der bruges, vil stige langsomt over årene, men personligt tror jeg, at Solid State sandsynligvis vil blive mere succesfuldt end 100 % silicium.

Og Solid State har i mange mange mange år været… kun et par år væk LOL

1 Synes om

Talga har også identificeret en lithiumforekomst på et landområde, de ejer i Nordsverige.

1 Synes om

Og ganske rigtigt kom afgørelsen straks den 1. september.
https://m.miningweekly.com/article/court-rejects-appeal-to-talga-permit-2023-09-01

1 Synes om

Der er i det mindste én konkurrerende løsning dér, og Mercedes har allerede meddelt, at de vil tage den i brug i den første G-Wagen EV, altså EQG, som præsenteres i 2024, og de første biler når kunderne i starten af 2025. Batteriteknologien stammer derfra → Titan Silicon.

2 Synes om

Den lithium-forekomst er et interessant jokerkort for Talga. Sandsynligheden for, at det bliver til en mine, er nok stadig meget lille, men hvis det sker, må man formode, at der i det mindste vil være efterspørgsel nok.

Klagefristen for Nunasvaaras miljøtilladelse udløber på torsdag. Hvis der ikke kommer nogen klager, forbliver miljøtilladelsen gyldig, og en klage kan kun indgives, hvis man vurderer, at der er begået fejl i selve processen.

Jeg havde selv forventet, at hvis tilladelserne blev godkendt, ville kursen ligge på helt andre niveauer end før godkendelsen. Hvor tog jeg fejl. Kursen er nu tæt på flere års lavpunkt, selvom risiciene er mindsket betydeligt undervejs. Gad vide, hvad investorerne har forventet?

Der er selvfølgelig stadig en mulighed for, at byrådet ikke godkender lokalplanen, der muliggør minen. Dog kan den svenske regering, som nævnt tidligere, gribe ind og bestemme noget andet, da området allerede er defineret som et område af særlig interesse. Forbindelserne til den svenske regering er allerede på plads, da Talga havde besøg på ministerniveau for at fejre påbegyndelsen af byggearbejdet: https://talgagroup.eu-central-1.linodeobjects.com/app/uploads/2023/09/12160714/20230912ProjectUpdate_ASX.pdf

1 Synes om

Silas Titan Silicon-løsning er helt sikkert god, da den er ved at komme på markedet. Indtil videre opererer virksomheden kun i Nordamerika, mens Talgas fokus er på Europa. Talga har også fremhævet sine egne løsninger som værende betydeligt bedre, ikke kun i forhold til produktionsomkostninger og miljøpåvirkning, men også ydeevne sammenlignet med nuværende materialer. Der sker megen udvikling på dette område, og jeg tror, der er plads til mange aktører på markedet. Selvom Talga fik udvidet sin egen mine betydeligt, ville virksomheden stadig kun kunne producere en lille del af Europas forventede behov for grafit.

Grafitrestriktioner fra Kina
https://twitter.com/BloombergAsia/status/1715234521526731115

edit. samme nyhed fra Reuters
https://www.reuters.com/world/china/china-require-export-permits-some-graphite-products-dec-1-2023-10-20/

1 Synes om