välkommen att följa vår webbsändning imorgon, där vi presenterar strategin och siffrorna för båda våra affärsverksamheter som separata bolag. Under sändningen kan du ställa frågor även på finska, även om den sänds på engelska.
Talenom fortsatte sina företagsförvärv i Spanien genom att förvärva tre små redovisningsbyråer i spanska Baskien. Den sammanlagda omsättningen för dessa uppgår till cirka 1,9 MEUR på årsbasis, och bolagen kommer att bli en del av koncernen vid årsskiftet. Förvärven utökar Talenoms verksamhet i Spanien till ett nytt och strategiskt viktigt marknadsområde. Att stärka nätverket på den spanska redovisningsmarknaden som är i förändring är enligt vår mening strategiskt viktigt både med tanke på redovisningsverksamheten och potentialen för Easors mjukvaruverksamhet.
Om man tolkar detta så är Talenoms redovisningsbyrås rörelsemarginal (EBITDA-lönsamhet) sämre än förväntat. Vid uppdelningen tenderar administrationen att, om inte fördubblas, så åtminstone växa proportionellt.
Man kan mycket väl hålla med om denna svaghet när man tittar på gårdagens riktlinjer, det vill säga ackumulerad justerad rörelsemarginal (EBITDA) 1-9/2025 på 16+ MEUR, alltså en run-rate på knappt 22 MEUR.
Och nu ges en prognos för 2026 i intervallet 18-22 MEUR, vilket innebär att man i bästa fall når 2025 års nivå.
Så, enligt min mening, är riktlinjerna lite för slappa…
=\u003e Risken är naturligtvis att man då blir slapp istället för att anstränga sig mer, förutse och säkra upp.
Kanske tänker man här för mycket från företagets sida att målet hägrar när ett långvarigt projekt har framskridit nästan till uppdelningen.
Juha har efter alla dessa händelser gjort en ny bolagsanalys om Talenom
Vi sänker rekommendationen för Talenom till öka (tid. köp) och vår riktkurs till 3,4 euro (tid. 3,8 €). Talenom har under denna vecka gett en negativ vinstvarning, publicerat Easors noteringsprospekt, köpt tre små bokföringsbyråer i Spanien, gett guidning för båda affärsverksamheterna för nästa år och arrangerat en investerarwebcast. Analysen av helheten pågår fortfarande, men utsikterna för nästa år är inte så goda i någondera affärsverksamheten som vi tidigare bedömt. För Easors del påverkades detta även av att den spanska Verifactu-reformen sköts upp med ett år. När delningen sker har den nuvarande koncernens prognoser knappast någon betydelse, men vår summan-av-delarna-kalkyl sjönk slutligen avsevärt.
En lustig liten miss i sammanfattningen: ”Talenom sänkte sin rekommendation till nivån öka och riktkursen till 3,4 euro på grund av en negativ vinstvarning och försämrade utsikter.”
Nu har skatteförsäljningarna genomförts. Den här kiosken är verkligen en av de sämsta investeringarna på länge. Man har tagit lärdom och kommer inte att tro på vd:ns sagor i delårsrapporterna för länge om löftena inte börjar infrias.
Jag funderade länge på om jag skulle stanna kvar och följa hur det går för Easor, men jag tror inte på det. Huhtala vid rodret och Fennoa tar över den finska marknaden. I Sverige har Fortnox cementerat sin ställning. Spanien var den enda lockelsen att stanna kvar och följa storyn, men man är så pass mörbultad att det är dags att gå vidare mot nästa utmaningar.
I videon sägs det att de satsar alla tillgängliga pengar på tillväxt under 2026. Vi får se hur det håller när utdelningen planeras, eller om man tänker ta upp lån igen för att betala utdelningar. Kursen är för övrigt nära 2020-talets bottennivåer och antalet ägare har varit i en nedåtgående trend de senaste 6 månaderna på Nordnet. Jag förstår dem. Själv tänker jag stanna kvar och hoppas på att Talenom visar sig vara ett turnaround-bolag i och med delningen. Ledaren för bokföringssidan (dvs. det nya Talenom), Juho Ahosola, verkar vara en helt trovärdig kille.
Edit: Korrigerat att det inte är ATL utan på 2020-talets bottennivåer.
Vem vill överhuvudtaget skaffa ett ekonomisystem med de funktioner som Talenom Online, det vill säga Easor, har för seriös användning? Vet man inte om något annat? Rekommendationer från “Essos bar”?
Efter att ha följt redovisningsbranschen som kund framstår dessa byråer i mina ögon som ganska anonyma och små aktörer med bara några få anställda. Jag anser att Easors framgång skulle kräva att de får större aktörer – som inte har egen mjukvara – att använda den, till exempel Aallon och Rantalainen. Visst måste man börja smått, men Fennoa fanns på marknaden vid en bra tidpunkt med en omtyckt mjukvara och knep en stor del av de gamla Tikon-byråerna. Förhoppningsvis blir Easors väg en liknande framgångssaga, men jag befarar tyvärr att Talenom-bakgrunden kommer att märkas i andra redovisningsbyråers villighet att ta i bruk mjukvaran.
Som väntat godkände Talenom idag vid en extra bolagsstämma delningen och Easors notering. Det här har diskuterats tidigare, men i mina ögon ser Talenoms nya styrelse ganska lättviktig ut, men så verkar det vara i alla redovisningsbyråer på Helsingforsbörsen till följd av familjebakgrunderna… På något sätt skulle man som aktieägare önska, särskilt för Easor, en tillväxtorienterad styrelse med erfarenhet av mjukvaruverksamhet och internationalisering, då den operativa ledningen enligt min mening inte besitter det.
Här är Juhas kommentarer efter att Talenoms extra bolagsstämma godkänt delningen av bolaget.
Talenoms extra bolagsstämma, som hölls igår, godkände som väntat delningen av Talenom, där bolagets programvaruverksamhet separeras till ett eget självständigt bolag, Easor Abp. Talenoms redovisningsverksamhet blir kvar i det nuvarande bolaget vid delningen. Delningen fortskrider enligt tidplan och nästa steg är verkställandet av delningen den 28 februari 2026.
Jag är rädd för att Easors produkt inte kan mäta sig med till exempel Fennoa. Förmodligen är koden i Easors system så pass gammalmodig jämfört med Fennoas att det inte uppstår någon konkurrensfördel. Det här är bara min egen magkänsla, eftersom jag inte känner till Easors mjukvara mer ingående. Jag har erfarenhet av Fennoa och det fungerar riktigt bra för det mindre segmentet och är enkelt att komma igång med för både bokföringsbyråer och kunder. Och när man tittar på Fennoas siffror så är det ju en enorm pengamaskin som tar marknadsandelar från de nuvarande aktörerna (med Netvisor och ProCountor i spetsen).
Det är ju riktigt svårt att slå sig in på marknaden för bokföringsbyråer med en ny produkt. Fennoa har gjorts väldigt smidigt. Proco och Netikka dominerar bokföringsbyråmarknaden, åtminstone för tillfället. Vill bokföringsbyråer ansluta sina kunder till en annan bokföringsbyrås programvara, som tydligen inte ens är färdig? Visst, om priset är en lockfaktor så kan det förstås påverka.
Uppenbarligen har forumets åsikt om Talenoms system förändrats ganska mycket under de senaste åren.
Det haussades att de låg långt före andra system. Nu ligger de efter, trots att konkurrenterna inte har gjort något särskilt märkvärdigt de senaste åren.
Undrar om denna hajp baserades på empiriska erfarenheter eller på Talenoms marknadsföringsmaterial, som sväljdes utan invändningar.
Det här är ett bra påpekande. För min del har investeringen i Talenom baserats just på att produkten är i skick och åtminstone ligger före konkurrenterna. Därför har jag själv hängt kvar, eftersom en bra produkt helt enkelt måste sälja. Jag har inte själv använt Talenoms produkter eller tjänster, så jag har varit väldigt mottaglig för den tidigare hypen. Nu har värderingen pressats ner så pass mycket att jag tänker hänga med åtminstone i den fristående redovisningsbyrån. Det vore dock uppfriskande att höra äkta och verkliga erfarenheter av Talenoms mjukvara + tjänster jämfört med konkurrenternas.
Det kan vara svårt för Easo att slå sig in på marknaden. Särskilt Netvisor och Fennoa är bättre när det gäller användarvänlighet. Dessutom, som konstaterats ovan: jag vet att det är just på grund av Talenom-bakgrunden som många redovisningsbyråer undviker programmet, och det förvånar mig inte.
Kontering förekommer på andra håll än bara i vårt hemland. De bestämda ställningstaganden som framförts på forumet gällande programvarornas överlägsenhet gör mig lite tveksam.