"Jag ser Heeroks framtid som ganska dyster. Många konkurrenter är 2-3 år före Heeros när det gäller teknik (produktkvalitet och avancerad nivå). Låt mig nämna Procountor, Netvisor (möjligtvis även Visma:s andra ekonomistyrningsprogram), Talenom och Fennoa. Heeroks potential verkar huvudsakligen bero på låg värdering (helt rättvist), den allmänna tillväxttrenden för SaaS-företag och utlandsexpansion. Bland dessa hjälper en låg värdering inte om företaget inte klarar sig i konkurrensen. SaaS-företagens tillväxttrend kan hjälpa om t.ex. Tikons kunder byter till att använda Heeros. Detta anser jag är osannolikt, eftersom de flesta kunder inte vill riskera programvaruvalet igen från gammal teknik till osäker teknik (läs Heeros). Sist men inte minst har utlandsexpansion för ett finskt programvaruföretag, särskilt inom ekonomistyrning, varit extremt utmanande och kräver mycket mer marknadsundersökningar och ökade FoU-investeringar. Detta kan inte heller stöda företagets framtid för mycket på grund av osäkerhet.
Dessutom tar vanligtvis 2-3 starkaste aktörer över marknaden, medan resten tynar bort förr eller senare. Heeros tillhör inte denna grupp (starka aktörer) för närvarande. Det största hotet mot dessa starka marknadsaktörer är små, marknadsomstörtande produkter, ofta utvecklade med ny teknik (automatisering, användarvänlighet, ny funktionslogik). Heeros tillhör inte heller denna grupp. Jag skulle se den enda verkliga positiva drivkraften för Heeros på denna marknad som att vissa aktörer aggressivt strävar efter att växa genom att köpa konkurrenters kundbas och integrera den i sina egna produkter. Det är alltså samma sak som Accountor Finago gör nu från Tikon till Procountor."
{“content”:“Intressant ändå, om Heeroksen omsättning skulle växa med 10% per år i 20 år och nå samma nivå som Talenom har nu, och rörelseresultatet också skulle vara på samma nivå. Företagsvärdet skulle behöva växa med 17,5% varje år för att värderingen skulle vara på samma nivå.\nFör det andra går Heeros som ett så litet SaaS-företag med en liten förlust, så i princip borde lönsamheten öka enormt. Balansräkningen är fortfarande i gott skick, till skillnad från Talenom. Det kan naturligtvis gå illa och man kan förlora 100% av sin investering, men det kan också ge en avkastning på +2000%.”,“target_locale”:“sv”}
Jag undrar. om många redovisningsbyråer skulle börja använda Accountor Finago. Det skulle vara ett charmigt massjälvmord, då redovisningsbyråerna själva skulle finansiera att Accountor i sinom tid sopar bort dem. Med Heeros finns inte den risken.
Är inte det här ett bra tillfälle för en snabbare tillväxttakt i omsättningen, om åtminstone en del av redovisningsbyråerna byter till Heeros? De har åtminstone försökt locka nya kunder under hösten. De erbjuder en överföringstjänst från Tikon till Heeros nästan gratis (Erbjudandet gäller till 30.11.). Även om det är en puff, så lönar det sig att titta på användarupplevelsen från någon som bytt från Tikon.
Jag håller med signaturen Ripelein. Om Heeros åtminstone skulle behålla sin nuvarande tillväxttakt på 10%, så ser aktien billig ut med ett pris på 2,2 euro. Ett bra förvärvsmål. Nedläggningen av Tikon gör åtminstone inte tillväxten i omsättningen svårare. Heeros har redan en respektabel massa av redovisningsbyråer och en bra position, särskilt i sydvästra Finland.
Exempelvis använder Rantalainen den programvara kunden vill ha. Bokföringsprocesserna skiljer sig inte nämnvärt mellan olika programvaror. Även om det skulle finnas stora skillnader kan man idag även använda programvarurobotik (RPA), varvid manuella steg automatiseras.
Heeroks finansiella ställning är för närvarande inte stark (soliditet under 30%) och bolagets investeringskapacitet är också ganska begränsad med tanke på dess vinstgenererande förmåga och likvida medel.
Ett par miljoner från en emission skulle göra balansräkningen gott, men emissioner ordnas inte för så små orsaker. Synd att resultatrapporter kommer bara 2 gånger om året. Man borde börja med en ganska liten position här för att orka hänga med.
Enligt Heeroks ägarlista har ytterligare aktier sugits in i förvaltarregistret (OP förvaring, förvaltarregister). Andelen är nu 3,21%. Det vore intressant att veta vilken utländsk(?) part som har hittat ett billigt SaaS-företag och ökar sin andel månad efter månad.
Bra att vi blev av med en osäkerhet och att Pilkama börjar i princip omedelbart. Förhoppningsvis kommer Heeros, under den nya VD:ns ledning, att synas bättre mot investerare än hittills. Aktiens likviditet är mycket låg, delårsrapporter kommer bara två gånger om året, man “sparar” även på pressmeddelanden och har inte synts mycket på investerarträffar. Tur att Inderes åtminstone följer den! Det är svårt för småinvesterare att bli entusiaster för ett företag som man knappt hör något från och som är ganska luktfritt och osynligt. Jag har redan gjort mina egna Heeros-tankningar. Så nu förväntar jag mig en nivåhöjning i synligheten och aktiekursen förstås för Saas (SaaS)-företaget . Aktiebelöning/optionsprogrammet för Pilkama är också bra. Jag stöder det!
Säljaren måste vara antingen den snart före detta VD:n Lattu eller största ägaren Räisänen. Den tredje största ägaren, pensionsbolaget ELO, har bara 325 000 aktier. Intressanta tider i Heeroksen.
Heeroksen har 4 349 963 aktier. Det betyder att drygt 9 % av aktierna bytte ägare.
Styrelsemedlemmen Marko Kauppi (Tenendum Oy) köpte minst 90 000 st av den sålda potten. Det kom en ledningstransaktionsrapport. Inte dåligt när styrelsen köper
Redigering: Jaha, det fanns fortfarande mynt kvar i fickan. Enligt den nya rapporten gjorde han också några små inköp idag:
Transaktionsdatum: 2019-12-10
Handelsplats: FIRST NORTH FINLAND (FNFI)
Instrumenttyp: AKTIER
ISIN: FI4000127527
Transaktionens art: KÖP
Ja, styrelseordföranden borde ha meddelat om han hade sålt, eftersom han är insynsperson. Men Räisänen behöver förmodligen inte, eftersom en part som klassificeras som endast aktieägare på First North inte har någon flaggningsskyldighet. Den största ägaren tillhör varken styrelsen eller ledningsgruppen.
Det ska bli intressant att se vem/vilka de återstående 300 000 aktierna gick till. Jag hoppas i hemlighet att det är en viss KK. Av rent själviska skäl, eftersom flocken då skulle följa med och jag skulle njuta av åkturen.