Fortnox kommer, är Talenom redo?

image

Här är det bra att nämna till att börja med att den viktigaste källan var denna.

Det här var förstås inte den enda källan; jag besökte olika webbplatser, har bekantat mig med branschen, besökt bolagets hemsida för att undersöka, men som sagt utan Lucas Mattssons material skulle jag inte ha gjort detta. :slight_smile:

Jag ansvarar själv för eventuella missförstånd och fel i texten nedan, då jag kan ha missuppfattat något osv.

Fortnox är ett ledande svenskt bolag som erbjuder affärssystem (ERP :grimacing:, en svordom till akronym för mig), som fokuserar speciellt på små och medelstora företags behov. Bolagets framgång har till stor del baserats på dess utbud av molnbaserade mjukvarulösningar, som inkluderar bokförings-, fakturerings-, betal- och finansieringstjänster osv. Fortnox har lyckats svara på marknadens moderna behov från “pärm-häfte-kulram”-plattformar mot digitala och molnbaserade lösningar.

Fortnox tillväxtresa kan delas in i tre betydande faser:

1. 2001-2010: Bolagets tidiga år var utmanande. Fortnox kämpade med förluster och en misslyckad internationell expansion (låter som ett finskt företag), vilket saktade ner utvecklingen.

2. 2011-2019: Fortnox började växa lönsamt och lyckades öka sin marknadsandel avsevärt. Bolaget drog nytta av ett utökat produktutbud och kunde skala sin verksamhet.

3. 2020-2023: Fortnox fokuserade på oorganisk tillväxt och genomförde fem företagsförvärv för att bredda sin produktportfölj. Denna strategi stärkte bolagets position på marknaden ytterligare.

Fortnox har varit imponerande även när det gäller omsättningen, då tillväxten har varit i snitt 37 procent årligen under det senaste decenniet. Bolagets lönsamhet har också varit betydande, då dess EBIT-marginal har stigit från 17 procent till 41 procent under perioden 2014-2023.

Skalbarheten i affärsmodellen är i skick och bruttomarginalerna likaså: över 90 procent. Dessutom har Fortnox lyckats hålla avkastningen på eget kapital (ROE) på i genomsnitt 51 procent och avkastningen på sysselsatt kapital (ROIC) på 43 procent.

Tillväxten i Fortnox kundbas har varit en betydande drivkraft för omsättningen, men de senaste åren har även ökningen av intäkten per kund blivit allt viktigare; sedan prackas det väl på tilläggstjänster i ett stadigt flöde. Utvidgningen av bolagets produktutbud och höga byteskostnader har stärkt Fortnox konkurrensposition på marknaden.

Värdet på Fortnox-aktien har vuxit avsevärt – mellan 2014 och 2024 steg aktiekursen med cirka 7285 procent (när även utdelningar räknas med), vilket motsvarar i genomsnitt 49 procent per år. “De kan väl inte stiga längre”, sa Alokas när hen tittade på kurserna för de sju stora år 2019.

Kortfattat:

Fortnox har etablerat sin position som en ledande aktör på den svenska ERP-marknaden, särskilt bland små och medelstora företag. Bolagets strategi fokuserar på att öka kundbasen och utöka produktutbudet, vilket möjliggör fortsatt stark tillväxt och skapande av aktieägarvärde på lång sikt. Man skulle tro att ett sådant bolag lyckas bättre med internationalisering på lång sikt; stark grund och oorganisk fart, så är saken biff. :slight_smile:

Q2/2024

(jag ber om ursäkt för klumpigheterna i tabellen nedan. Siffrorna är i “miljoner kronor”, om inget annat anges.)

image

OMXHGI är med i denna bild, men syns inte eftersom den är nästan ett rakt streck. :smiley:

image

EDIT:

Jag tror att @lucas.mattsson gärna svarar på frågor. Frågor kan förmodligen ställas på engelska eller svenska. :slight_smile:

26 gillningar

Lauri Nikula har skrivit ett eget inlägg om Fortnox. :slight_smile:

Värderingen av Fortnox är, i likhet med många tillväxtaktier, hög. P/E-talet mätt med vinstprognosen per aktie för år 2024 är 55,0. Aktiens kursrisk är hög, och den passar inte en riskskygg investerare.

2 gillningar

Att öppna en tråd för Fortnox har länge funnits i tankarna, fantastiskt att den nu har öppnats.

Här är även rapporten för 2023: https://a.storyblok.com/f/134143/x/f48e6df012/fortnox_annual-and-sustainability-report-2023.pdf

Samt Q2 https://a.storyblok.com/f/134143/x/db735291e6/fortnox_q2-2024-eng.pdf

En nämnvärd nyhet från de senaste månaderna är vd Tommy Eklunds avgång

7 gillningar

Q3 2024

6 gillningar

Fortnox rapporterade en rekordstor kundtillväxt under det tredje kvartalet, vilket även lyfte aktiekursen.

Bolagets mål är att nå 700 000 kunder till år 2025, trots att lågkonjunkturen innebär utmaningar. “Vi ger inte upp målet, men vi behöver lite medvind”, säger tf. VD Roger Hartelius.

https://x.com/Quality_stocksA/status/1849376988768649290

image

image

1 gillning

Priserna har höjts igen. Fortnox skickade på torsdagen ut information till sina kunder om prishöjningar. De nya priserna gäller från och med idag, den 30 januari, för nya och ytterligare beställningar. För befintliga licenser kommer de nya priserna endast att gälla när en ny avtalsperiod börjar från och med den 1 mars.

https://www.redeye.se/research/1070838/fortnox-adjustments-following-price-increase

Jag äger inga RedeEye-inloggningar, så jag plockade själv ut de viktigaste priserna / mån (SEK). Andra höjningar har också gjorts över alla tjänster. Höjningarna är rejäla YoY. Delvis omförpackning, vilket försvårar jämförelsen YoY, men Sole och Packages for accounting firms borde åtminstone vara helt jämförbara.

Teserna om kontinuerliga prishöjningar håller alltså väl, vilket investeringscaset med denna värdering åtminstone för mig till stor del bygger på.

image

Den goda marginalutvecklingen kan förväntas fortsätta även i år.

fortnox-ab-publ-fnox

4 gillningar

IMG_1591

Veckonivå c&h handtag upp i förrgår. Igår var volymen den högsta sedan 5.12.

Finns det några ägare här? Detta dök upp i screenern när jag var sjukskriven och hade mycket tid men lite ork. Bolaget har nästan alltid handlats till riktigt höga multiplar. Hur ser bolagets framtid egentligen ut; kan flykten fortsätta?

När man tittar på kursen och värderingen har liknande situationer verkligen sett ut som ganska bra köplägen. Det finns många saker att gilla med bolaget, men jag vet inte om värderingen är en av dem :smiley:

fortnox

6 gillningar

Uppköpserbjudande på Fortnox från EQT och First Craft.

Bud på 90 SEK/aktie.

https://fortnoxgroup.com/nyhetsrum/uttalande-fran-styrelsen-i-fortnox-med-anledning-av-det-offentliga-uppkopserbjudandet-fran-eqt-x-och-first-kraft

9 gillningar

Inte konstigt att insiderna köpte som bara den förra året. Jag också, som tur var :slight_smile:

2 gillningar

Nåja, det verkade vara ett ganska bra ställe att handla på även här. Företaget glömdes dock bort någonstans i anteckningarna efter inlägget :grinning:

1 gillning

Hej,

Kan någon smartare bekräfta, men erbjuder inte Fortnox med nuvarande kurs på 85,24 SEK cirka 5,5% arbitrageavkastning jämfört med köperbjudandet? Ser ni någon större risk här för att köperbjudandet inte skulle genomföras?

Jag är inte smartare men gapet verkar verkligen ganska brett med tanke på att köparen inte är någon okänd skräpfond, ledningen och huvudägaren rekommenderar att acceptera etc.

Själv väntar jag på nivåer över 89 kronor innan jag säljer eller så låter jag det gå till inlösen, enligt min mening är det ganska säkert att handla med detta om man vill ta hem lite mellanavkastning, jag tror dock att avkastningen kommer att minska betydligt efter bolagsstämman.

2 gillningar

Jag var tvungen att återkomma till min egen artikel om Fortnox från april 2021 och se hur mina förutsägelser stämde:

• Jag förutspådde att Fortnox resultat skulle femfaldigas från 2020 till 2025. Enligt analytikernas prognoser kommer Fortnox att göra ett resultat på 857 miljoner kronor i år. År 2020 var resultatet 205 miljoner. Alltså drygt 4x men inte 5x.

• En anledning till detta är min egen förutsägelse om Offerta. Inte ens Fortnox lyckades skapa några större synergieffekter i omsättningen, vilket säger ganska mycket om hur svårt det egentligen är att skapa värde genom företagsförvärv. Fortnox hade redan då över 350 000 kunder, medan Offerta bara hade ett par tre tusen – ändå var korsförsäljningen ingen självklarhet. Nu har Offertas tjänst använts av över 40 % fler personer än i mars 2021, men jag förväntade mig att siffran skulle ha varit mycket högre.

image

• Jag kastade fram tanken om expansion utanför Sverige senare. Nå, via Talenom hände det åtminstone inte :grin: Men nu när EQT kommer in via förvärvet, kommer Fortnox att skalas internationellt? Verkligen intressant att följa.

• Jag pratade vid flera tillfällen med Fortnox dåvarande VD, Tommy Eklund. Han ansåg att hybridmodellen inte var rätt väg, och att Talenom saknade den nödvändiga utvecklingskraften jämfört med Fortnox kodararmé. Så här i efterhand – den förutsägelsen verkar inte ha varit helt fel, eller hur? :thinking:

• Kommer Fortnox att noteras igen en dag när företagets verksamhet är internationell? Capman & Harvia 2.0 :wink:

16 gillningar

Två betydande ägare verkar ha avvisat köperbjudandet. Spännande att se hur det går till slut, men om det inte går igenom så borde aktien kunna fås betydligt billigare jämfört med nuvarande kurs.

Länk till DI:s (bakom betalvägg) artikel där ämnet tuggas igenom.

4 gillningar