Magiska svampföretag - hype eller framtidens medicin?

Jag kunde åtminstone inte snabbt hitta en egen tråd för dessa.

Globalt verkar intresset för psykedeliska svampar (psilocybin, etc.) ha väckts inom medicinsk användning, särskilt för psykiska problem.

På Reddit ser det ut precis som med cannabisaktier förr. Företag som redan är noterade drar till sig otroliga dagliga uppgångar, till exempel Champignon Brands (SHRM) med +135 % på fem dagar vid skrivande stund. Idag +25 %.

Skulle branschen kunna vara nästa tiobaggare, eller är vi redan för sent ute?

7 gillningar

Det här är en ganska intressant bransch :crazy_face:

Finns det någonstans en lista över de börsnoterade företagen?

Psykedelika kommer sannolikt att ha sin plats i framtidens psykiatri, kanske även inom andra medicinska områden.

Det är dock svårt att se någon börspotential i dessa som kan jämföras med cannabis. Hype är förstås en annan sak.

Doser av psykedelika är små, och dessa är till exempel inte några pengamaskin på gatumarknaden jämfört med andra illegala droger. Mängderna som används är små, och användningen är inte densamma som med alkohol eller cannabis. Medan en bonganvändare, som med allvarlig hängivenhet har tillägnat sig sin sak, förbrukar gramvis av blommor dagligen år efter år, är detta inte vanligt med klassiska psykedelika. På grund av tolerans fungerar de helt enkelt inte. Tyvärr är det också svårt att bli beroende av dessa, vilket gör det svårare att tjäna pengar på människors elände.

12 gillningar

{“content”:“Jag blev själv lite intresserad av dessa, delvis på grund av den möjliga hypen. Just nu tror jag dock inte att hypen är tillräcklig för att de ska bli tiobaggare. Inom medicinsk användning finns det mycket potential för psykiska problem och behandling av drogberoende. Verkligheten är dock att dessa företag spenderar enorma summor pengar, men omsättningen kanske kommer först om 10 år. Särskilt inom medicinsk användning har dessa företag ett tufft arbete med att förändra världen till något nytt, och det är inte gratis. När det gäller cannabis var situationen annorlunda eftersom den illegala marknaden redan hade erövrat världen. Naturligtvis har medicinsk användning av cannabis fortfarande en enorm tillväxtpotential. Rekreationsanvändningen av psykedelika är däremot legaliserad/dekriminaliserad på så få platser att dess lagliga användning inte kommer att växa särskilt mycket under de närmaste åren. Dessutom växer dessa ”magiska svampar” naturligt i varje hörn av världen. I Nederländerna finns det några företag som odlar ”magiska svampar” för försäljning i smartshops. Även om ett otroligt antal turister besöker landet varje år på jakt efter olika njutningar, säger min magkänsla att detta inte är någon miljardverksamhet där heller.\n\nEdit: Jag korrigerade att de inte odlar i smartshops utan för försäljning där. Alltså liknande företag som har stora produktionsanläggningar som champinjon- eller ostronskivlingodlare.”,“target_locale”:“sv”}

4 gillningar

Här är nya forskningsdata relaterade till branschen. Kanske är någon form av förändring på väg, men knappast särskilt snabbt.

Du kan läsa hela artikeln här:

1 gillning

Jag känner en hypeaktie :grin:

Vilka andra företag och på vilka börser skulle man då hitta dessa? SHRM verkar finnas på den kanadensiska börsen och finns inte i Nordeas utbud :slightly_frowning_face:

1 gillning

Åtminstone från OTC Markets sida finns t.ex. Mind Medicine (MMEDF) OTC US.
En möjlig hype luktar även här…

Här är åtminstone en ny notering. Red Light Holland planerar att börja producera tryfflar i Nederländerna. VD:n är en radiopratare, CCO:n är en komiker och Bruce Linton, som har fått sparken från två cannabisbolag, är också inblandad. Han är också med i MindMed. Åtminstone ledningen är lite rolig :slightly_smiling_face:

MindMed verkar ha intressanta projekt på gång. Värt att titta närmare på. Det finns mycket potential om de lyckas få något i hamn.

3 gillningar

Min entusiasm kom egentligen från den här artikeln, så jag delar den här om den skapar diskussion.

Jag köpte en liten del Mind Medicine för cirka en vecka sedan @ 0,302 – nu +20%.

Jag tror att vi kommer att få mer positiva forskningsresultat om psykedelika under de kommande åren, så jag vill gärna vara med i några intressanta företag medan de fortfarande är öresaktier. :slight_smile:

3 gillningar

Kan någon med mer kunskap belysa hur MindMed planerar att gå med vinst i framtiden?

Jag har en stark tro på potentialen hos psykedelika vid behandling av psykisk ohälsa. Det finns preliminära och mycket lovande moderna forskningsresultat som stöder detta.

I helgen försökte jag bekanta mig mer med Mind Medicines verksamhet, som har profilerat sig specifikt inom läkemedelsutveckling, och avsikten är alltså inte att tillverka produkter för fritidsbruk. Jag anser att deras mest potentiella forskningsområde är MC-18, som studeras för behandling av opioidabstinens. MindMed har tydligen ett patent för detta, och efterfrågan kommer säkert att vara stor om det visar sig vara en effektiv produkt.

Andra forskningsområden är LSD, MDMA och DMT, där 5/6 av deras kliniska studier fokuserar på. Jag förstår inte riktigt hur de skulle kunna tjäna pengar på dessa i något skede. Patenter har ju redan förfallit för länge sedan, och tillverkningsprocessen är inte särskilt komplicerad. Om till exempel LSD i mikrodoser skulle visa sig vara en giltig behandlingsform för ADHD i MindMeds forskning, har de då ensamrätt att sälja LSD i en viss dos eller liknande?

MindMed har förstås också annat på gång, åtminstone en LSD-hämmare för att avsluta effekterna och anordningar för att optimera dosen för patienten. Dessa marknadsförs dock inte särskilt, och det finns ingen närmare information tillgänglig, så de känns lite ihåliga.

3 gillningar

Jag kan inte säga hur lagstiftningen i Kanada går till i den saken, men till exempel i USA finns det ett enda laboratorium som har tillstånd att tillverka LSD för forskningsbruk (och även här talar vi bara om några tiotal gram/år) och de levererar det sedan till andra företag för forskning. Inte ens den icke-psykoaktiva versionen av LSD som verkligen fungerar mot Hortons huvudvärk får tillverkas där. Baserat på detta skulle jag gissa att de inte heller får tillverka LSD i Kanada.

4 gillningar

MindMeds kliniska studier genomförs såvitt jag förstår i Schweiz, där lagstiftningen är mer öppen i detta avseende. Från Forbes-artikeln:

“The studies are being conducted by professor Dr. Matthias Liechti, one of the world’s leaders in psychedelics pharmacology and clinical research at University Hospital Basel in Switzerland. The deal gives MindMed exclusive, worldwide rights to data, compounds, and patent rights associated with the research on LSD and other compounds.”

Är det alltså så att om MindMed har giltiga forskningsresultat, kan de få en särskild rätt att tillverka och sälja en viss molekyl för ett specifikt ändamål? Och finns det en risk att ämnet godkänns för allmänt medicinskt bruk, vilket skulle hota MindMeds eventuella fördel?

2 gillningar

Ok, så det är fortfarande möjligt att få patent på gamla, beprövade psykedelika:

“Patentprövningen utförs enligt samma standarder som tillämpas på andra teknologier. Påståendena måste vara nya, användbara och inte uppenbara och ansökan måste lära en genomsnittlig fackman hur man gör och använder uppfinningen – varken mer eller mindre. Exempel på psykedelika som har varit föremål för patenteringsaktivitet inkluderar”

Källa

Har någon information om varför MMEDF nästan har fördubblats på två dagar? Jag hittar inga nyheter, förutom att delstaterna småningom legaliserar psykmedicinska terapier.

2 gillningar

Har försökt hitta samma sak, det kanske bara är allmänt hajp. Vi har varit med länge med tusen lappar.

2 gillningar

Från Schweiz och Nederländerna kom tillstånd att påbörja fas 3-prövningar med mikrodosering av LSD för ADHD, men det var för flera dagar sedan. Det verkar bara vara så att hypen började på Reddit. Skulle det kunna sprida sig till Robinhood-användare under de närmaste dagarna? Skulle inte skada alls, jag har en större pott. Som tur är kan man inte sälja på ett infall, eftersom det kräver ett telefonmeddelande :smiley:

6 gillningar

Fredagens artikel kommer förmodligen att förstärka den här galna uppgången. Healthcare, Biotech & Pharmaceutical Stock News and Analysis | Seeking Alpha

2 gillningar

Hur har ni annars skaffat Mind Medicine (Mindmed) och liknande? Ämnet intresserar mig. Det finns säkert potential.

Kommer ni på några andra liknande att titta närmare på?

Tack på förhand.

1 gillning

Själv har jag åtminstone köpt dem via Nordnet, det krävs bara en telefonorder för att få dem därifrån men då säljer man dem inte heller i panik. :grin:

2 gillningar

Nordnet och telefonmäklare. Numera måste man också klara ett test innan man får köptillstånd. Själv har jag inte riktigt varit intresserad av andra företag i branschen, det är svårt att säga något om dem. Visst hade jag svängt och kanske stannat på sidan, men det är svårt via telefon när mäklartjänsten stänger kl. 18.30. Jag tänkte vända mig till säljsidan runt klockan nio. Cannabishypen är lite för färsk i minnet, även om jag av en slump hoppade av vid rätt tillfälle. Kanske är det just cannabishypen som gör att detta inte väcker bredare intresse här. Det är inte taget ur luften att man kan bränna sig. Men låt oss njuta av åkturen så länge den varar.