Spekulationsaktier ("pennyaktier", "hajpaktier", "pump and dump")

I den här tråden kan man diskutera s.k. hypeaktier, som köps i hopp om en stor värdeförändring. Någon skulle kunna kalla att investera i dessa för hasardspel, och inte för investering. I tråden kan man diskutera t.ex. egna affärer eller dela information om företag.

Aktieidéer erbjuds t.ex. av följande webbplatser:

*observera att webbplatsernas idé samtidigt är att få dig med i hypen. I de flesta hypeaktier finns det alltid förlorare som köper till det dyraste priset.

Aktuella exempel är bl.a. GNUS, SOLO, XSPA, IZEA, DGLY osv.

19 gillningar

När jag bläddrade igenom dessa trådar verkar det som om amerikansk “småskalig investering” verkligen har förvandlats till enbart ett tidsfördriv och en riktig tulpanmani med Robinhood och liknande tjänster. Någon där skrev att de bara hade råd att köpa 28 stycken av någon aktie som kostade 0,2 dollar. Nåväl, med en gratis app och avgiftsfri handel, kan man ju fördriva dagen så :slight_smile:

6 gillningar

Utmärkt.

Till att börja med ska jag nämna att jag inte gillar idén om att spela med affärsverksamheter.
Till detta argument ska jag lägga till att jag var en av de “bullero” som i våras köpte aktier i fonden som senare bytte namn till Nikola Corporation. Manin drivs av pengar, som nu finns i överflöd i ekonomin, och konsumenter med köpkraft har gott om besparingar när semesterresorna är på paus.

För det andra finns det en intressant webbplats för att följa flockbeteendet hos dessa hyperventilerande “investerare” på Robintrack.net https://robintrack.net/

Att kalla spel för investering är ganska dumt. Det är synd att många får en uppfattning om investeringar genom dessa hypes. När man investerar bör man känna till riskerna och möjligheterna, och dessa bör baseras på affärsverksamheten.

Visst har jag själv då och då köpt och sålt aktier vars värde jag själv har bedömt vara orimligt av en eller annan anledning, men jag har a) trott att en större dåre skulle hittas (oftast har jag haft rätt) och b) vetat att det handlar om spel och att jag skulle förlora hela eller nästan hela insatsen om jag hade fel. Det kan vara kul, men det är inte investering..

1 gillning

Jag erkänner att jag gick med i den här hypen med trading (spel?). Och nej, jag ser det inte direkt som en investering. Jag har allokerat 5 % av portföljen till detta och så fort situationen normaliseras kommer jag att sluta spela.

Den långa portföljen är en separat del, där vi söker fundamentalt baserade investeringar, gärna att de ger utdelning eller tillväxt för pensionsdagarna.

Kul att ni startade en tråd om ämnet och låt det vara tillåtet för oss som är intresserade av att spela :hugs:

Jag skrev ner några punkter för mig själv, som jag har följt och lyckats med under de senaste två veckorna. Hela tiden tänker jag dock på när pengarna kommer tillbaka och att jag bara borde sluta med alltihop…

  1. Jag letar efter aktier som inte har stigit ännu, men där det har börjat bildas diskussioner runt dem.
  2. Jag köper små positioner, summan måste vara sådan att jag har råd att förlora allt utan att förlora sömnen.
  3. Jag jagar aldrig någon aktie.
  4. Jag sätter ett mål i förväg, och jag oroar mig inte om aktien fortsätter att stiga utan jag njuter av alla framgångar.
  5. Jag sätter alltid en stop-loss, och om den utlöses, bra så, jag förlorade inte mer pengar.
6 gillningar

Jag har ägt Actinium i fem år och det har nästan gått ner till noll. Nu har det vaknat. Jag köpte mer för 200 euro. Ihre Datenschutzeinstellungen

H.C. Wainwright inledde bevakning av Actinium Pharmaceuticals Inc (AMEX: ATNM) med betyget Köp. Prismålet för Actinium Pharmaceuticals är satt till 3,00 dollar. För fjärde kvartalet hade Actinium Pharmaceuticals en vinst per aktie (EPS) på (0,03) dollar, jämfört med (0,05) dollar för samma kvartal året innan. Aktien har en 52-veckorshöjd på 0,41 dollar och en 52-veckorslåg på 0,16 dollar. Actinium Pharmaceuticals stängde senast på 0,22 dollar per aktie. (Ihre Datenschutzeinstellungen)

“Liksom McCarthy intar även andra analytiker en positiv inställning. ATNM:s Strong Buy-konsensusbetyg består av 3 Köp och noll Håll eller Sälj. Med tanke på det genomsnittliga prismålet på 2,75 dollar kan aktierna skjuta i höjden 1 172 % under de kommande tolv månaderna. (Se Actinium aktieanalys på TipRanks)” (Ihre Datenschutzeinstellungen)

4 gillningar

Jag tycker det är oroande att vissa gamla rävar inte anser det vara investering om någon annans investeringar baseras på olika indikatorer istället för de goda gamla oldschool-fundamentalerna. Än mindre om målen är kortare än 20 år bort. :slightly_smiling_face:

Vad är en hype-aktie? Hur vet jag vilken tråd min aktie ska gå i, finns det någon lista någonstans? Är till exempel alla aktier inom vätgasbranschen hype-aktier, eller kan man prata om till exempel Plugs aktier i en vanlig aktietråd?

Jag tycker det är roligt, men vi kör på med detta…

Jag dubblerade min Plug-position när jag halverade Nikola. Plug har goda utsikter redan inom några år och en känsla av att de verkligen jobbar. På så sätt kunde jag jämna ut den längre bilden av vätgasaktier. Jag kommer förmodligen att göra fler köp, särskilt om kursen av någon anledning släpar efter.

18 gillningar

I den här tråden kan det vara bra att lista pågående SPAC:ar. Vissa av dem kan visa sig vara guldkorn som Nikola. Själv äger och/eller följer jag åtminstone följande:

Opes Acquisition Corp (OPES) → kommer att slås samman med Burgerfi
Collier Creek Holdings (CCH) → kommer att slås samman med Utz Quality Foods
Forum Merger II Corp (FMCI) → målet har ännu inte offentliggjorts officiellt, men det borde vara ett företag som fokuserar på veganska produkter (rykten om Impossible Foods och Oatly)

Utöver dessa även American Virtual Cloud Technologies (AVCT), där sammanslagningen redan har ägt rum och priserna har sjunkit till botten under våren. Idag verkar det dock dra uppåt med +100%

DNR, LLEX och OPK är mina lotterier idag. Penny stocks och troligtvis pump and dump. Ganska riskabelt att ta med dessa efter och före marknaden.

Hör Plug Power hemma här? Jag har ägt den här en stund, inte så mycket på grund av någon “hype”. Men det verkar som att en viss hype har smittat av sig med +16% idag. Eller har det kommit några nyheter som ligger bakom denna uppgång?

Endast artiklar om Plug Power i energikedjan. Jag har åtminstone försökt att få igång en diskussion om företaget där. Om intresset verkar finnas på lång sikt kan man naturligtvis överväga en egen tråd för det.

6 gillningar

Japp, mycket diskussion om Plug Power i energikedjan och det handlar verkligen inte om någon komet, utan kanske det mest avancerade vätgasföretaget.

6 gillningar

Ja, min senaste hypenamipumtsipum-aktie Izea har idag stigit med rimliga +13,27 % från min köpposition :slight_smile: Som jag nämnde i köpdiskussionen, säljer den här aktien inte löften och framtider, utan de har en verklig produkt som riktiga människor använder, och på fredag tillkännager de två nya avtal med ett Fortune 500- och ett Fortune 10-företag.

https://stocktwits.com/StocksDaily1/ideas

Det är en otrolig hype kring dessa penny-aktier, om man orkar bläddra lite på sidan hittar man intressanta fynd.

Jag har hittills handlat följande

FMCI - ungefär en veckas hålltid 11.5$ → 14$
AVCT - En dags hålltid, helt galet fall 2.18$ → 4.4$

Nu tredje försöket att veva: EKSO in vid 3.85$ (https://eksobionics.com) Företaget har just avslutat en aktieemission prissatt till marknadspris $4.5145 Ihre Datenschutzeinstellungen

Kanske den här kommer att stiga inom de närmaste dagarna efter emissionen till ~4.5$ - 5$ varpå jag hoppar ur.

1 gillning

För investeringar gäller samma sak som för sex, de unga undrar varför deras föräldrar inte har upptäckt hur fantastiskt det är och hur man ska göra det.

Jag tycker att det är fantastiskt om man lyckas bli miljonär på ett år och någon någonstans i världen lyckas alltid med det.

7 gillningar

Jag frågar ärligt, är detta enligt dig investering:

  1. Du letar efter en lämplig aktie som börjar få uppmärksamhet men som ännu inte har stigit så mycket

  2. Du köper aktien i fråga och börjar hypa den. Förväntad avkastning på 50-100% per dag.

  3. Du säljer aktien efter 1-3 dagars innehav

Eller skulle detta snarare vara spel? När det gäller dessa aktier baseras köpet inte på något annat än hopp om en exploderande värdeökning inom ett par dagar. Och den värdeökningen baseras på nästan inga fundamenta. Vilket företag ökar sitt värde motiverat med 50-100% per dag, (nästan) utan några förändringar i företagets verksamhet.

Och nej, vätgasaktier som Plug hör inte hemma här. Och även om Nikolas kursbeteende inte är logiskt, hör inte heller den hemma här. Här hör aktier hemma som är ungefärligt värderade på rätt nivå baserat på nyckeltal, men som man hoppas ska explodera i värde på grund av hype. Aktierna kommer sedan att sjunka tillbaka på sikt.

Exempelvis följden av Robinhood-hypen ($CHK):


Visst, du kan tjäna pengar om du köpte på $20-nivån och lyckades sälja på $60-nivån, men du kan lika gärna göra förluster. Det är mycket svårt att hitta rätt timing när beteendet inte baseras på något annat än hype.

12 gillningar

Toki många har just det där systemet med snabba vinster, men man kan naturligtvis också tänka att Tesla, Amazon, etc. också började någonstans. Det finns alltså egentligen två typer av penny stocks: en snabb dump eller en vision 5-15 år framåt, då aktiens värde skulle kunna vara hundratals istället för ören. Och eftersom det är helt omöjligt att beräkna eller ens gissa, köper många (åtminstone jag själv - i de där Robinhood-apparna ser man folk lägga in tusentals, men jag vet inte om det är deras “sista” pengar) “slumpmässiga” lovande aktier för cirka 50-100 euro för en riktigt lång hold och ser sedan hur det ser ut. Förlusten är alltså ganska obetydlig även om det går 100% i minus, men då finns det en möjlighet att få tillbaka det mångfalt i framtiden. Det skiljer sig ju egentligen inte så mycket från t.ex. Revenio, som har stigit +1732 % i Inderes modellsportfölj, eller Talenom (+340 %).

5 gillningar

Jag stack bara provocerande in en pinne i boet. Ändå kan man slänga ur sig alla möjliga extrema exempel om detta, som “läste om aktie X i Iltalehti och satsade hela sin förmögenhet”. I det lotteriet kan det naturligtvis gå hur som helst.

Men å andra sidan – det finns många typer av hype-investeringar, t.ex. man följer hur mycket hype som byggs upp kring något så att det blir uppenbart att aktien kommer att få ett uppsving inom en snar framtid på grund av mänskligt beteende. Man hugger inte på varje hype-uppståndelse och förväntar sig inte att avkastningen ska vara 50-100% per dag. Man sätter tydliga mål och milstolpar där vinsterna ska realiseras, och använder stop-loss och kassaflödeshantering, dvs. man har en plan. Själv har jag t.ex. en spelkassa på för närvarande ~10% av vilken delar sätts in i bl.a. dessa hype-aktier och hävstångsprodukter etc. Det är förmodligen inte traditionell “jag investerar i företag X för att det genererar goda vinster och skapar värde och utdelning för ägaren”-investering. Men är ETF:er investeringar? Fonder? Vilka av dem, bara de exakt inriktade?

Nikola var på sätt och vis ett undantag, för mig var det en “no brainer” att megahypen skulle driva upp priset och jag bröt mönstret och investerade en mycket stor del av kassan med risk i detta. Den snabba kursuppgången överträffade förväntningarna mångfalt. Jag räknade med att under $12 var riskerna ändå små och inte ens en kollaps fick priset att vika sig från detta bottenpris. Jag investerade ännu mer i detta skede. Sådana tillfällen kommer förmodligen inte ofta.

Denna tråd är i sig mycket intressant för mig, eftersom jag även i fortsättningen kommer att investera små delar av kassan i hype-aktier. I väntan på nästa “no brainer”… :wink:

Inhemska penny-aktier intresserar också, eftersom deras utveckling ofta är lättare att följa.

7 gillningar

Min åsikt:
Vad är investeringskriteriet för att kunna kallas investering? Det verkar dock inte handla om fundamenta, teknisk analys-kunskaper osv., utan investering är enligt min mening att sträva efter vinst med ett visst värdeinstrument (oftast finansiella instrument). Jag investerar alltså något någonstans och hoppas att det ska ge resultat. Vissa kan naturligtvis använda olika verktyg för att säkerställa eller förbättra resultatet, vilket jag skulle betrakta som kunskap om fundamenta, kunskap om teknisk analys och andra färdigheter. Om man kallar sig investerare kan det mer handla om en “vem kan kalla sig mästare”-situation, men det verkar inte finnas något officiellt kriterium för det heller.

Vad är hasardspel? Det är ett spel där insatsen är större än vad spelaren har råd att förlora. Om insatsen inte spelar någon roll är det nöjesspel. Vissa spelar en spelautomat för nöjes skull, någon annan som hasardspel.

Så, skulle det under denna rubrik ändå kunna vara investering, men man kan kalla det högriskinvestering, extremt högriskinvestering, hotfull investering (jämför hasardspel), eller man skulle kunna betrakta det som ett investeringsspel, vilket då kan vara hasardspel.

Det här meddelandet är egentligen helt onödigt svammel och jag kommer att tänka på att det inte finns ett enda rätt svar på detta. Därför vet jag inte om det finns anledning att negativt döma någon annans tankemodell om en annan?

redigera:

Definitionen av hasardspel i brottsbalken inkluderar att vinsten helt eller delvis grundar sig på slumpen eller på händelser som är oberoende av de som deltar i spelet eller verksamheten, och där en eventuell förlust står i uppenbar missförhållande till åtminstone någon deltagares betalningsförmåga

8 gillningar