Djuphavsmineraler - 10x eller till noll

Jag har under en tid följt produkter och producenter inom djuphavsgruvdrift. Branschen har många startup-liknande aktörer, som alla innehåller mycket intressanta 10+x investeringscase. Tråden är avsedd för en samlad allmän sektordiskussion. Låt forumets hive-mind aktiveras.

Vad är djuphavsgruvdrift?

Djuphavsgruvdrift, eller (DS) gruvdrift, är en kategori där metaller grävs eller fiskas upp från havsbotten. Tekniskt och praktiskt finns det två typer av detta; insamling av noduler och grävning/sugning av sediment. Flera områden under världshaven har upptäckts där stora mängder koncentrerad malm eller direkt metall finns.

Noduler

Noduler finns särskilt i Stilla havet. En nodul är en metallkula, vanligtvis i tennisbollsstorlek, som bildats under hundratals miljoner år. Denna kula kräver knappast någon förädling förutom separation av metaller. Den är metallisk och ganska ren. Det finns otroligt många av dessa i vissa områden. Noduler innehåller ofta kobolt, nickel och magnesium samt andra metaller. Den mest betydande enskilda startupen inom detta område är TMC (The Metals Company). Att plocka noduler är en mycket steril operation jämfört med landbaserad gruvdrift eller sugning av sediment under havet. Bifogat finns en bild som visar var noduler finns. Särskilt Clarion Clipperton Zone (CCZ) är en stor del av detta.
image

Noduler på havsbotten ser ut så här
image

Havsbottensediment

Bildningssättet är mycket annorlunda än för noduler. Aktiva och blockerade heta källor på havsbotten spyr ut gaser och sten från jordens skorpa i havet. Livet på jorden började förmodligen i dessa miljöer en gång i tiden. Där dessa ventiler har funnits finns ofta stora koncentrationer av mineraler. Idén är att bryta och suga upp sedimentlagret på botten, varefter den normala mineralförädlingsprocessen vidareförädlar produkten till metall. Jämfört med landbaserad gruvdrift är mineralrikedomen mångfaldig, och aktörerna i branschen (återigen startups) föreslår att även efter gruvkostnaderna erbjuder de tiotals procent bättre pris jämfört med landbaserad gruvdrift.

Varför?

Mineraler behövs i allt snabbare takt. Nya gruvor är miljöproblem och att få igång dem är en långsam process. Markbearbetning är också mycket capex-intensivt. DS-gruvdrift föreslår ett miljövänligt sätt att producera metaller.

Varför är alla aktörer startups?

FN:s lagstiftning för havsbotten är fortfarande öppen. Man talar om ett ISA-beslut. ISA-beslutet skulle ha kommit förra sommaren. Det kom inte. Nästa deadline för det är kommande vår. ISA:s största bekymmer är miljöfrågor. I praktiken väntar alla DS-startups på ISA:s beslut för att få en laglig grund att bryta mineraler.

Investeringsmål

Jag har själv identifierat 2 DS-investeringscase.

TMC

TMC är världens största DS-startup. Något i stil med 500 miljoner USD i marknadsvärde (01/2025). De är också den största havsbottenforskaren vid sidan av akademin. TMC:s verksamhet bygger på CCZ-nodulplockning. Det som gör TMC till det “bästa” nodulföretaget är deras avtal med polynesiska/mikronesiska/melanesiska stater. I vissa FN-avtal finns en klausul som erbjuder världens stater en andel av havsbottens resurser. Små ö-stater får mer av dem. TMC har under de senaste 10 åren positionerat sig med exklusiva verksamhetstillstånd med flera ö-stater för att agera DS-operatör i CCZ-området. Värdlandet får en del av vinsten. På den bifogade bilden är det värt att notera att Stilla havet är stort och dessa områden är verkligen stora.
image

När ISA ger den juridiska grunden för att börja bryta, kommer TMC att tjäna pengar. TMC kan också ses delvis som ett Trump-spel, eftersom Trumps amerikanska politik är mycket resursfokuserad “America-first”-mentalitet. Flera republikanska representanter lobbar dessutom hemma och i FN för att påskynda ISA-koden.

Green Minerals AS

En norsk sediment-startup. Mycket, mycket mindre än TMC. Tekniken är också annorlunda. De skulle ha fått tillstånd från den norska regeringen vid årsskiftet för en månad sedan. Vänstern blockerade dock detta. Det är val i Norge nu i vår och höger-liberala partiet vinner valen enligt de senaste opinionsmätningarna. På motsvarande sätt kommer det nuvarande regeringspartiet, det stora arbetarpartiet, att lida ett betydande valnederlag. GM sade efter beslutet att detta skjuter upp tidtabellen med ungefär ett år. De kommer att få slut på kontanter innan dess, så en emission är att vänta. GM är ett kopparspel. Områdena som finns nordväst om Norge har identifierats innehålla huvudsakligen koppar. GM avser att driva verksamheten med låg capex, liknande oljebolagen som verkar i Nordsjön i Norge. Avsikten är tydligen också att använda befintlig infrastruktur i området, såsom nedlagda oljeplattformar.

TLDR

• Politiskt 10+x globalt investeringscase
  • Låg teknologisk risk
  • Hög politisk risk
  • Spel på grön teknik och strategiska resurser
29 gillningar

Intressant fall den där Clarion-Clipperton Zone. Är den teknologiska utmaningen dock så låg som du påstår? Havsområdena där är djupa och på djupet är trycket enormt.

Jag kommer hur som helst också att följa detta nu.

4 gillningar

Lite mer bakgrund om TMC:

• kassan är tom efter Q3/24 med 0,3M$ :red_circle:
    – lånefinansiering och likvida medel tillgängliga på olika sätt upp till 63M$
  • 17,5M€ emission på gång till priset 1$/aktie (The Metals Company Announces US$17.5 Million Registered)
    – inkluderar även warranter 0,5 / aktie med strike 2$
  • Förluster 20,5M$ under Q3, varav kassaflöde -5,7M$

Det finns fortfarande tillräckligt med pengar i kassan efter SPAC-sammanslagningen och annan kapitalanskaffning för att driva verksamheten framåt - åtminstone tills vidare. I gamla SPAC:ar och förstås även i andra tillväxtföretag, späder aktiebaserade ersättningar ut ägandet effektivt. Så verkar det vara även här, jag måste gräva djupare i det.

Andra utdrag från Q3-rapporten

After years of conversations with shareholders, it’s clear that the delivery of the Mining Code by the ISA is viewed as a key catalyst for TMC. Recent discussions with Member States and the incoming ISA Secretary-General give me confidence that there is no change in the ISA’s commitment to deliver on its mandate. But until we have sufficient regulatory progress—whether through delivery of the Mining Code or clarity on the ISA’s application review process—investors can rest assured we won’t be raising funds for CAPEX for the Hidden Gem production system upgrades.

In the meantime, we’re watching promising momentum in Washington, with several initiatives expected to gain traction post-election. One of Washington’s strongest nodule resource development supporters, Rep. Elise Stefanik, has been tapped as UN Ambassador, and Marco Rubio, another key supporter, is set to become Secretary of State, which oversees the ISA file. We anticipate the Pentagon’s long-awaited report on nodules to be released soon, and we’re encouraged by the increased U.S. interest in the ISA’s work.

Och denna förväntade rapport var alltså uppenbarligen positiv

ISA-beslut kommer eventuellt vid juni-mötet. Nästa session är enligt detta i mars, men beslutet kräver ytterligare information, som åtminstone Nauru skulle lämna först efter mötet i mars.

NORI has set the date of June 27, 2025 for its expected submission of its ISA exploitation application. According to the ISA Council’s decisions ISBA/28/C/24 and ISBA/28/C/25, if NORI submits an application for a plan of work for exploitation before the RRPs have been adopted, the ISA Council at its next meeting, as a matter of priority, will consider the process for considering such an application. The ISA Council is not scheduled to meet again until March 2025 and the Company believes it is unlikely that the ISA Council would consider an application for a plan of work for exploitation before this session. In light of this, Nauru has formally requested that the ISA clarify the submission and review process for such an application at the March 2025 meetings before NORI submits the Application and, therefore, has decided to submit the Application after the March 2025 meetings on June 27, 2025.

Detta är nu översiktligt och snabbt framgrävt. @luettelo: finns det någon tanke om den tekniska mognaden som @Sir_Graham nämnde, samt potentialen för lönsamhet vid utvinning av noduler?

Hmm.. ett tillägg gällande SPAC-kapital. Jag hade SOAC i min portfölj en gång och följde det lite och sålde av aktierna när målföretaget hittades. Åtminstone 90% av SPAC-kapitalet drogs tillbaka :grin: SPAC merger companies - vaihtoehto IPOlle - #2759 käyttäjältä kettunen - Osakkeet - Inderes forum Vad blev kvar i kassan av det, eller kom det någon ytterligare finansiering på annat sätt :man_shrugging:

8 gillningar

Detta är en mycket bra fråga. Även om trycken är höga, verkar deras relativa storlek i de olika stegen av processen ändå vara hanterbar. Jag jämför alltså driftstrycken och tryckskillnaderna vid upptagning, filtrering och förstås lyftning. TMC har redan lyft tonvis med noduler som en del av sin forskningsprocess: https://www.youtube.com/watch?v=xAtWBOtFIQY. Det är säkert inte trivialt, men jag har inte hört eller läst någonstans att just driften skulle vara särskilt utmanande eller en blockerare.

Här sammanfattas mycket väl hela affärens största enskilda risk, nämligen att målstolparna för FN:s ISA-beslut har haft en tendens att flytta på sig. Detta har sedan förstås skjutit upp tidpunkten för produktionsstart, vilket leder till att kassan töms och behov av ytterligare finansiering uppstår. I tidigare kvartalsrapporter har det starkt betonats att kostnaderna per kvartal har minskat etc., vilket innebär att kassareserven skulle vara längre på detta sätt.

Hela affären är ju inte direkt beroende av USA. TMC opererar och förlitar sig på amerikansk teknologi, men själva värdländerna för CCZ är Stillahavsö-stater, och den bifogade videon berättar att nodulerna bearbetades i Japan. Nodulmalmerna skulle säkert hamna på den globala marknaden även i USA men också i andra länder där metaller används mycket. USA har förstås mycket mer att säga till om i FN-organet än en stat av Naurus storlek.

Dessutom om andra stater. Särskilt Kina är också intresserat av att utnyttja nodulerna. Även andra statliga aktörer är mycket intresserade av nodulerna. Det är inte direkt en kapplöpning, men även här vinner aktörer som TMC, som är väl positionerade avtalsmässigt.

4 gillningar

På Reddit finns ett ganska aktivt diskussionsforum, där det även idag har kommit nya diskussioner: https://www.reddit.com/r/TMC_Stock/

Dessutom finns det överraskande bra och relevanta videor på Youtube om ISA, CCZ och även direkt om t.ex. TMC. Här är Voxin högkvalitativa 11-minutersvideo som förklarar ISAs och CCZs historia. Förmodligen det snabbaste sättet att få en grundläggande förståelse för ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=pf1GvrUqeIA.

1 gillning

Det här är inget nytt. Jag arbetade på 1980-talet på Rauma-Repolas Marintekniska fabrik, där man bland annat tillverkade MIR-ubåtar, tills CIA förbjöd verksamheten. Där fanns också många olika utvecklingsprojekt, till exempel för att lyfta noduler. Teknologstudenter som var i slutfasen av sina studier skickades till en lantbruksmässa för att bekanta sig med potatisupptagningsmaskiner. Nå, en anordning nådde utvecklingsstadiet, som fungerade på samma sätt som en dammsugare (dock med vatten), som skulle ha lyft noduler till korgar nära ytan och därifrån vidare till fartyget. Finland var ganska utvecklat inom marinteknik på den tiden. Synd att allt lades ner.

7 gillningar

Utvinningen av noduler från djuphavsbottnar har nyligen tagit en speciell vändning. Forskare upptäckte nämligen att nodulerna producerar betydande mängder syre genom elektrolys. Nu utreds hur stor betydelse detta har för djuphavets ekosystem. Uppenbarligen är det möjligt att djuphavets ekosystem är beroende av syret som produceras av nodulerna.

Och när jag i höstas lyssnade på Northern Miner-podcasten, väckte detta tvivel om framtiden för utvinningen av noduler.

6 gillningar

Joo, det fick ju mycket spaltutrymme i somras. Huruvida det finns substans i det är en annan sak. Flera tidigare peer-reviewade artiklar om ämnet beskriver en mekanism som netto sett är motsatt, som det också nämns i abstraktet till denna artikel.

I CCZ-området störs TMC:s och andra radaranläggningars funktion. Där har det förekommit flera incidenter. Jag läste just en analys om detta ämne i somras. Där ifrågasattes bland annat kvaliteten och inställningen hos den aktuella artikeln. Artikelns huvudforskare är tydligen ganska aktiva idealister (män/kvinnor). TMC och andra har å sin sida publicerat egna studier. Även de partiska. I sig underlättar det inte ISAs beslut att de som publicerar forskningsresultaten är ganska långt från sakens opartiskhetsaxel.

Sedan kommer förstås frågan om vad som är det mindre onda; att avverka Indonesiens regnskogar för en nickelgruva och flytta miljontals ton jord. Samt att förbruka och förorena vatten. Eller hur kobolt från Kongo är ett resultat av barnarbete. I mineralbranschen har det mig veterligen aldrig funnits en pro-miljö lösning. Man får väl bara välja det mindre onda. Eller leva utan mineraler. Det är inte svårt att gissa hur konsumenten röstar med fötterna i denna fråga. Eller staten (marknadsområden), som har aggressiva gröna mål.

2 gillningar

Jag har själv följt det företaget ett tag, och jag är övertygad om att dammsugning av havsbotten har en mindre miljöpåverkan än gruvdrift. Förhoppningsvis agerar USA (och Europa) tillräckligt snabbt, eftersom Kina & co kommer att göra det i vilket fall som helst.

Utnyttjandet av mineraler i havet skulle balansera den nuvarande obalansen, där Kina, om de så önskar, skulle kunna försvåra elektrifieringen i väst.

Jag har också ett litet ägande i företaget, även om jag vet att det är ett lotteri. Däremot ser jag inget oöverstigligt i tekniken. Tidigare i tråden nämndes Rauma-Repolas intressen i detta. Jag minns att jag själv funderade på koncept för att utnyttja noduler någon gång på 80-talet.

Förhoppningsvis får Barron & co tillstånd och får denna källa till värdefulla mineraler att fungera!

5 gillningar

Jag har precis samma “strategi” i TMC. En rent spekulativ yolo-position, vars avkastningsförväntan är antingen 10+x eller 0 kr. När det gäller riskhantering är formeln densamma som vid pokerbordet: insatsen är av en sådan storlek att förlusten inte dödar, även om det svider.

2 gillningar

Jag har precis likadant.
Jag köpte en liten mängd innan ISA fattar ett beslut.
Om tillståndet beviljas kommer kursen säkert att skjuta i höjden.
Även om tillståndet skulle komma, finns det fortfarande många hinder på vägen innan affärsverksamheten blir lönsam i stor skala.
Om allt går åt skogen, så får det göra det. Så pass liten summa pengar har jag satsat på detta.
Vi får se hur det går. Tärningen är kastad.

4 gillningar

Screenshot_2025-02-01-11-28-48-18_b72a20be883aec8a014bd2b7c7038e87

TMC skulle publicera den tidigare försenade strategin och genomförbarhetsstudien. Den senaste angivna deadline var januari. Januari tog slut. Verkställande direktören presenterade dock något sådant här. Det vill säga, Trump har avsevärt förändrat ekvationen och de föredrar att ta reda på mer om saken innan de skyndar sig. Om jag har förstått rätt, inkluderar denna genomförbarhetsstudie även produktionskostnads- och intäktsprognoser när verksamheten skulle starta.

1 gillning

Ny artikel där man går igenom TMC:s investeringsrisk och möjligheter. Inget nytt eller revolutionerande för den som redan är insatt: Deep-Sea Nodule Collection: Why Some Investors Are Missing the Boat (Guest Post by Craig Shesky) - The Oregon Group - Critical Minerals and Energy Intelligence

Alla oädla metaller i den elektrokemiska spänningsserien förekommer i naturen som salter av någon syra, till exempel sulfat, sulfit, eller bundna till syre, det vill säga som oxider. Kemiskt är det helt omöjligt att dessa skulle producera syre på havsbotten. När metaller eventuellt utvinns ur dessa noduler, måste de reduceras. Denna process kräver ganska mycket energi. Tanken att dessa skulle producera syre är helt absurd.

2 gillningar

Forskarna blev också förvånade över att nodulerna producerade syre och ville först inte tro på resultaten. Forskarna hävdar dock att nodulerna skulle vara elektrokemiskt aktiva. Jag är ingen expert på elektrokemi, så jag har ingen personlig åsikt i saken. Tydligen är de flesta noduler silikat- eller oxidbaserade i sin mineralogi.

1 gillning

Precis så. Silikater är också salter av kiselsyra, även om de kan innehålla syre. Det skulle vara mycket svårt att tro (omöjligt) att dessa molekyler skulle avge sina syreatomer utan katalysatorer och riklig extern energi.

2 gillningar

Screenshot_2025-02-08-19-08-45-47_b72a20be883aec8a014bd2b7c7038e87

Vad kan man spekulera om detta… Noduulijeesus har tydligen besökt Vita huset

Under de senaste veckorna har mycket hänt för både TMC och GEM.

TMC

TMC:s aktiekurs har haft stark medvind. Dessutom publicerade TMC resultaten från demonstrationsanrikningsprocessen med befintliga mogna teknologier. Resultaten var mycket positiva. Detta innebär att efter utvinningen av nodulerna är den teknologiska risken i produktionslinjen nästan noll. TMC:s VD, den långhårige nodul-Jesus, har enligt LinkedIn och annat buzz varit mycket i Vita huset och enligt honom själv är den amerikanska administrationen mycket positiv till utnyttjandet av CCZ.

GEM

GEM publicerade sin delårsrapport för några dagar sedan. Aktiekursen föll med ~30% på en gång. Och studsade sedan tillbaka något under de följande dagarna. GEM presenterade siffror för hur mycket täckning det finns på kontot, vad cashburn är och runway. Det nämndes också WWF:s förlorade rättsfall som ur ett juridiskt perspektiv ger stöd för verksamheten. Norges kommande höstval är nästa viktiga milstolpe för dem.

4 gillningar

The Metals Company tillkännager telefonkonferens för uppdatering av företaget för fjärde kvartalet och helåret 2024 torsdagen den 27 mars 2025

3 gillningar

TMC:s delårsrapport kom. Rapporten i sig erbjöd inga betydande nyheter. Kassan har fortfarande pengar. En lånegarant drog sig ur. En annan lånegarant garanterar mer. Det finns fortfarande “runway” kvar.

Operativt var det mest betydande att en provsats av noduler samlades in, transporterades och bearbetades i Japan. 1200 ton noduler omvandlades till 500 ton kalcinat, och från detta erhölls sedan nickel-koppar-kobolt och magnesium-silikatgjutningar i smältverket. Detta innebär att med befintlig teknik och förädlingsinfrastruktur kan användbara metallprodukter utvinnas från nodulerna.

Anledningen till att jag inte själv började skriva på forumet direkt på rapportdagen den 27:e är istället den politiska miljön. I morse publicerade VD-nodul-Jesus Barron istället ett ganska svavelosande brev riktat till ISA CEO Statement on ISA and USA - The Metals Company. Det är ingen hemlighet att ISA inte har varit snabb med att hantera tillståndsgivningen. Barron hänvisade till en 2-årig handläggningstid med Nauru, vilket ISA bara viftade bort och inte tog upp alls. Barron och TMC-teamet har haft tät kontakt med Washington de senaste månaderna. TMC:s frustration över ISA ligger väl i linje med Trump-kabinettets kommunikation, där även andra FN-verksamheter kritiseras. Är en situation nu på väg att realiseras där TMC helt kringgår ISA med hjälp av USA och Nauru för att utnyttja CCZ? I det stora hela vore det intressant att se hur Kina eller Indien skulle agera i denna situation.

4 gillningar