TMC the metals (TMC) har nyligen säkrat betydande strategisk finansiering från Korea Zinc och Allseas, vilket stärker dess kassaposition för de kommande två åren. Regulatoriska framsteg med NOAA har också gjort framsteg, vilket bekräftar efterlevnad för dess amerikanska prospekteringstillstånd.
I sig är det redan gammal information för det senaste rallyt. Bakom det senaste dagarnas rally har det funnits en möjlig buy-in från den amerikanska administrationen i TMC. Administrationen har redan köpt delar av några andra företag i värdekedjan för kritiska mineraler. TMC skulle vara en fortsättning på det.
Om detta skulle ske vore det en röd matta för TMC att gå in i produktion. Ur TMC:s synvinkel är tillstånd det enda blocket som förhindrar produktionsstart. Tillstånd är i sin tur upp till de amerikanska myndigheterna. En buy-in från den amerikanska administrationen skulle säkerställa ett snabbt framskridande av tillståndsprocessen.
Om man kikar på Yahoos sidor ser man att ~50% av TMC:s aktier är hos insiders. ~11% hos institutioner. Antalet tillgängliga aktier är ganska litet. Om den amerikanska administrationens köp inte är av typen emission, utan en köpprocess från den fria marknaden, kommer det att skapa massivt tryck på köpsidan.
Trilogy Metals aktie sköt i höjden med över 200 procent – orsaken är Trumpadministrationens åtgärder
Donald Trumps administration strävar efter att säkra strategiskt viktiga råvarutillgångar genom aktieägande.
Bakom dagens drygt 20% öppning låg nyheten om JP Morgan som simmade i DOD:s kölvatten med en kraft av upp till 10 miljarder inom sektorn för kritiska mineraler i form av finansiering och investeringar. https://www.cnbc.com/2025/10/13/jpmorgan-chase-to-invest-10-billion-into-key-industries-.html
Även jag var nära att trycka på säljknappen då det ur ett riskhanteringsperspektiv känns förnuftigt att lätta positionen till hälften av de nuvarande tusen aktierna. Jag tänkte att 11 dollar och ~1200% avkastning skulle vara bra här. Jag hann dock inte riktigt till dagens skarpaste topp. Volymerna verkar också redan ha minskat för dagen. Tidigare har jag tänkt att med TMC går det antingen åt skogen eller så blir det succé. Med tiden är kanske det klokaste draget dock att ta hem vinsten och säkra goda vinster. Och sedan titta på den återstående positionen på rikt
Stora saker är på gång för TMC:s del. NOAA har lämnat in ett förslag om tillståndsgivning för CCZ till Vita huset.
TMC:s Q3 var delvis “på papperet” ful, men orsaken var bokföringsteknisk; den förbättrade ekonomiska bilden för gruvprojektet tvingade fram en stor icke-kassapåverkande royaltykostnad, vilket ökade nettoförlusten. Viktigare mätare ur affärssynpunkt, t.ex. kassabuffert och projektets framsteg mot tillstånd och produktion, såg bra ut.
Företaget går framåt i den amerikanska tillståndsprocessen, eftersom kassan är riklig och ny finansiering verkar inte behövas omedelbart. Företaget tog också ett steg framåt inom förädling genom att producera batterikvalitetsmangan, vilket stöder dess framtida position på batterimarknaden.
Den största risken är fortfarande att det kommersiella tillståndet försenas eller inte erhålls alls.
https://x.com/CHItraders/status/1989077583770911181
Företagets eget material
https://www.reuters.com/world/trump-speed-permits-deep-sea-mining-international-waters-2026-01-21/
I går steg TMC:s kurs med 13 % i förväg till följd av den nyheten, och även efterbörsen visar 9 %. Trumps och USA:s kapplöpning om mineraler går het. Själv hoppade jag på nu och förväntar mig att Trump-administrationen tar detta i mål, om så med tvång.