Och därifrån mer drama för samma dag. Handeln för kvällen var tillfälligt avbruten när Vita huset överväger en verkställande order för att utnyttja DS-gruvorna

TMC:s aktie har klarat sig ganska bra mitt i volatiliteten. Får se vad marknaden säger om detta på måndag…
TMC USA lämnar in ansökan om kommersiell utvinning av djuphavsmineraler på internationellt vatten enligt USA:s havsbottenbrytningskod
Det här är en helt enorm nodul-jytky. De kringgår ISA helt. I artikeln lade jag också märke till resurstonnen. Om man snabbt räknar
- nickel 15k USD/t → resursuppskattning 15mt → 225 000 000 000 USD
- koppar 9k USD/t → resursuppskattning 12mt → 126 000 000 000 USD
- kobolt, 33k USD/t → resursuppskattning 2mt → 66 000 000 000 USD
- mangan 30 USD/t → resursuppskattning 345mt → 10 350 000 000 USD
disclaimer: tonpriser från första Google-sökningen
Amerikanska forskare till Yle: USA är långt efter i sin egen gruvindustri
Naturresursforskare anser att USA:s råvaruproblem är mycket allvarliga. Landet har kritiska mineraler, men har inte längre förmågan eller tiden att gräva ut dem från sin egen mark.
Fler nyheter för idag från TMC: Yahoo ist Teil der Yahoo-Markenfamilie.. 37 MUSD gavs ut både direkt med aktier och med warranter med en strike på 4.5 USD.
En riktigt bra video, nästan en timme lång, från den oberoende journalisten Johnny Harris. Ganska kritisk mot DSM, men lyssnar på båda sidor. TMC:s noduljesus (noduulijeesus) också intervjuad. Åtminstone i mina öron fanns inga sakfel, trots att videons produktionstid är lång och som också nämndes i videon, Trumps senaste fick snabba nya uppdateringar i manuset.
https://x.com/gtbgtb/status/1928051488502522167?t=CmL_nj6kTNDd3cTkWCQm9g&s=19
NOAA ger tummen upp till TMC
TMC och Korea Zinc inleder ett strategiskt samarbete där Korea Zinc köper cirka 5% av TMC. Affären omfattar både aktier till ett pris av 4,34 USD och warranter med en strike på 7,0 USD och en löptid på 3 år. Totalt värde 85,2 miljoner USD.
Utöver Allsea är detta, såvitt jag vet, det andra betydande strategiska partnerskapet.
Istället för TMC är det den här gången GEM i nyheterna, det vill säga denna norska startup, bekant från startmeddelandet, som siktar på kopparrika sediment från havsbotten. Jag var tvungen att gnugga ögonen ett par gånger och undra vad i helvete, kan detta vara sant och vilka medvetandeförändrande substanser ledningen har rökt.

Jag kollade också snabbt vad Nordnets Shareville-forum tyckte om ämnet. Ganska förvånade där också. För mig påminner detta om något Microstrategy och deras BTC buy&hold-strategi.

Dessa meddelanden från företag som antar en “crypto treasury strategy” har dykt upp som svampar ur jorden på sistone. De verkar vara sådana vars egentliga affärsverksamhet går i en dålig riktning…
GEM är redan i sig självt mycket spekulativt. Det finns många “om” innan ens produktionen startar. Tillståndsprocessen först. Ingen uppdatering kommer att ske före det norska valet, som äger rum i höst i år. Och även efter valet är det troligt att det tar tid innan tillståndsprocessen går framåt, om den ens gör det. Åtminstone tackade marknaden, i skrivande stund fanns en blygsam +100% daglig avkastning tillgänglig. Att förlita sig på kryptobaserad alternativ finansiering för ett redan spekulativt och osäkert fall underlättar inte företagets värdering på något sätt. Det skapar bara en ny abstrakt och osäker konstruktion som spökar.
Rätt intressant grej. Jag är själv inte så insatt så att jag kan säga hur korrekt det är. Jag stötte på det, så jag länkar det här.
Japan påbörjar provbrytning av djuphavsmineraler från 5500 meters djup i januari.
Källa: Japan plans 'world first' deep-sea mineral extraction - Japan Today
TMC släpper två ekonomiska studier med ett kombinerat nuvärde (NPV) på 23,6 miljarder dollar och tillkännager världens första nodulreserver
Detta gynnar TMC:
Kina begränsar exporten av kritiska mineraler till västerländska försvarsindustrier, vilket orsakar förseningar i produktionen och tvingar företag att söka alternativa källor. Problemet påverkar brett försvarsvaror, från kulor till stridsflygplan.
Yle hade igår en artikel om ämnet, främst en allmän beskrivning samt ett lagstiftnings- och naturskyddsperspektiv. Merten pohjassa on satojentuhansien miljardien aarre – nyt väitellään siitä, saako Trump napata sen Yhdysvalloille | Ulkomaat | Yle
I Yles nyheter klockan halv nio idag verkade det också ha funnits ett inslag om djuphavsmineraler. Enligt min mening var produktionen av inslaget ganska svag både tekniskt och med faktamässiga fel, bara genom att lyssna med ett halvt öra. Nyhetens huvudsakliga argumentation var ganska neutral och lyfte fram USA:s och Trumps vilja att gå emot FN:s avtal. I inslaget nämndes (om jag hörde rätt) att 38 länder, inklusive Finland, har ratificerat ISA:s avtal om havsbottenresurser. USA betonades naturligtvis som motpart. Kina, Japan eller andra DSM-aktörer nämndes inte. I inslaget intervjuades två finska experter. Den senare nämnde miljöaspekterna som också diskuterats här på forumet. Som exempel nämndes areans funktion mellan terrestrisk gruvdrift och nodulinsamling. Som nämnts är det stor skillnad mellan att gräva nedåt och att bara gå på ytan, när det gäller hur mycket denna operation belastar miljön. Samtidigt glömdes det dock bort att nämna att på 5-6 km djup är biomassan per m2 gram. Vanligtvis hänvisas till siffran 5-10g/m2. Samma värde i regnskogen är 20-50kg/m2. Och detta är en jämförelse endast utförd som en funktion av biomassa. Det finns dock tiotals sådana mätare, vilket bevisar att ärendet är mycket komplext. En annan sak som rapporteringen inte alls lyfte fram är ISA:s misslyckande att genomföra sin egen regleringsprocess genom att inte kunna ge ett godkännande eller avslag inom den 2-åriga tidsfristen till TMC (eller andra aktörer). I inslaget berättades det visserligen att ISA:s förra möte präglades av mycket motsägelsefulla stämningar.
Det fanns också riktiga sakfel. Det skar sig rejält i mina öron när inslaget berättade hur TMC längtar efter en undersökningstillstånd, och vill utföra förproduktion och forskning. Detta är ju helt falskt. TMC har under de senaste 12 månaderna redan genomfört sina förproduktionstester, vilket har diskuterats även i denna tråd.
Jag hänvisade också till produktionen av inslaget. Vanligtvis är Yles produktionsanimationer av hög kvalitet. I detta fall fick animationen under inslaget och särskilt ljudtekniken mig att vilja slita av mig öronen. En helt fruktansvärd röstskådespelarprestation både vad gäller tonfall och tempo. Jag vet inte om felet bara ligger hos mig, men det blir inga poäng för detta.
Just det, efter PFS har TMC:s aktiekurs tagit en ganska bra smäll. Vad jag har läst av “hive-mind” åsikter på internet är att särskilt den planerade produktionsstarten under H1 2027 inte föll i god jord. Däremot var de råa siffrorna enligt mig mycket lovande. Men denna kurssvängning är “business as usual” för ett sådant handviftande företag med lågt marknadsvärde.