Cykliske områder

Fortæl mig analytisk, for en dum person, hvilke aktier der ikke er cykliske???

1 Synes om

{“content”:“Du kan tænke over, hvilke slags produkter der forbruges i en dårlig økonomisk situation, uanset hvad, og i næsten samme omfang som i en god økonomisk situation. F.eks. medicin og internetforbindelser. Så medicinalvirksomheder og teleoperatører er ret cyklusresistente.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om
  • Harvia ovne.
  • Rapala lokkemidler, knive mv.
  • IF forsikringer (Sampo).
  • Remedys kommende spil.
  • Ejendomme til omsorgsboliger.
  • Ovaro lejligheder (hvis lejlighedspriserne ikke er i en boble).
  • Kamux formidler brugte biler.

Jeg har alle disse, de fleste er endda lidt i minus, og jeg synes mange af dem er til købspriser lige nu.

4 Synes om

F.eks. skulle Revenio ikke blive påvirket særlig meget af økonomiske cyklusser, men snarere af ændringer inden for sundhedsteknologi, men det er meget langsomme bevægelser.

Det er godt at minde om med det samme, at virksomhedens defensive/lavcykliske karakter IKKE betyder, at aktien ikke kan gå “ned i toilettet” for at bruge et udtryk, midlertidigt på et større bear market. Især små selskaber har så lav omsætning, at panik og salg af aktier fra blot et par af vores investorkolleger “partnere” (private investorer) kan presse kursen ned.

Et defensivt selskab er heller ikke nødvendigvis en god investering, hvis man betaler for meget for det. Orion er f.eks. defensiv, men aktien faldt over 50 %, da værdiansættelsesboblen sprang.

Regnskabsfirmaet Talenom er sandsynligvis et af de mest defensive små selskaber udover Revenio og Hoivatilat.

2 Synes om