Velkommen til Inderes-tjenesten Svenska Cellulosa Aktiebolaget SCA!
Virksomhedssiden kan nu findes i tjenesten: SCA - osake - Inderes
Velkommen til Inderes-tjenesten Svenska Cellulosa Aktiebolaget SCA!
Virksomhedssiden kan nu findes i tjenesten: SCA - osake - Inderes
Virksomhedens Q4’19 webcast vil også være live på inderesTV i næste uge: Svenska Cellulosa AB Q4'19 30.1.2020 kello 11:00 alkaen - Inderes
@Antti_Viljakainen var, så vidt jeg husker, med i Yle Puhe Pörssipäivä i november og snakkede om skovsektoren, hvor han blev interviewet om det pågældende selskab. På det tidspunkt lød selskabet i hvert fald som om det var værd at undersøge. Her er et link til interesserede.
Fra overskriften for SCA-området: Har SCA ikke netop udskilt sin blødpapirforretning (Essity) og driver nu kun forretning inden for andre papir- og celluloseområder?
Jeg har ændret titlen.
Må jeg få en sammenligning med Norske Skog også, tak. Du kan selv vælge synsvinklerne, men det ville du alligevel gøre. ![]()
Ja, her råber de uden at tage højde for afstand og tid.
SCA’s kurs ligger på omkring 115 SEK. Nordea vurderer SCA’s skovreservat på over to millioner hektar til at have en værdi på 99 SEK pr. aktie, hvilket er omkring 86 % af aktiens værdi. Derfor ser der ud til at være en smule opadgående potentiale for den egentlige forretning, selvom aktien har klaret sig meget bedre end gennemsnittet under corona-stormen. SCA har meget at forbedre i egenkapitalens forrentning.
Er der noget nyt fra den svenske celluloseafdeling?
Altså Svenska Cellulosa AB (SCA)…
SCA Q2/2025 ude, og SCA offentliggjorde ganske acceptable tal. Sammenlignet med finske skovselskaber er SCA interessant, fordi selskabet helt har opgivet produktionen af trykpapir. Derudover er SCA involveret i SAF-brændstoffer sammen med ST1. Aktiekursen har stået stille i årevis, the longer the base..
Virksomhedens værdiansættelse ser efter min mening slet ikke dårlig ud, især hvis man giver nogen optionsværdi til biobrændstofvirksomheden.
Q1 2026 er ude, og på grund af konjunktursituationen må man bare konstatere, at der ikke er meget at råbe hurra for.
Bortset fra en fodnote til fodnoten på side 9, kursiveringen til sidst er min egen:
“Januar–marts 2026 sammenlignet med januar–marts 2025
Omsætningen steg 10 % til 662 mio. SEK (603). Højere salgspriser og højere leveringsvolumener
havde en positiv indvirkning på omsætningen.
EBITDA steg 54 % til 206 mio. SEK (134). EBITDA-marginen var 31,1 % (22,2).
Stigningen var primært relateret til højere elpriser, idriftsættelse af Fasikan og højere
priser i forretningen for flydende biobrændstof.”
De kommende kvartaler bliver ret interessante, når alt tænkeligt brændstof skaffes for at holde flyene i luften.