Jeg ville godt forstå Sverige, da der er flere investorer der, og de har mange penge. Noteringsraten er også blandt de højeste i Europa. Systemerne er sandsynligvis konkurreret på plads.
Men denne Vår Energi er fra Norge. Det har en mindre befolkning, og i det mindste ifølge denne gamle statistik var antallet af brugere kun halvdelen af Finland. Nordnet – Wikipedia
Bare af interesse, hvor meget fik du fra de tegnede aktier i Vår Energi IPO’en?
Jeg fik det hele for et minimum.
Ja, jeg har selv gjort den samme observation. Af en eller anden grund er bestemmelsen af lånefinansieringsgrader for Nordnet Finland besværlig. Processen er sandsynligvis den samme i alle lande. Måske har Helsingfors “kontoret” ikke tilstrækkelige ressourcer, har ikke styr på tingene (kompetencegab) eller er simpelthen ikke interesseret i sagen (ledelsesproblem). Case Vår Energi er et skoleeksempel på, hvordan tingene burde håndteres, altså de ved noget bedre på Oslo-kontoret, og der er nu et frisk benchmark til rådighed. Jeg skrev for nylig en smule om emnet til kaffestuen:
Forhåbentlig forbedres serviceniveauet i fremtiden. Det er der blevet lovet ![]()
Nu har vi brug for Forumets hjælp! Arrangører og virksomheder har spurgt os, om det er muligt at børsnotere sig i den nuværende situation? Derfor tager vi en meget enkel meningsmåling: “Er du interesseret i nye børsnoteringer som investeringsobjekter på det nuværende marked?”
- Ja
- Nej
Derudover modtager jeg gerne kommentarer og tanker om dette. Hvorfor er du interesseret, og hvorfor ikke? Hvilken slags virksomheder er interessante/ikke interessante nu? Ligger fokus på værdiansættelse eller noget andet lige nu?
På forhånd tak til alle ![]()
Der er altid investorer til en god virksomhed. Fra udsteders synspunkt er prissætningen i et sådant turbulent miljø bestemt vanskelig; man ønsker ikke nødvendigvis at sælge for billigt, og i markedsomgivelserne er det sværere at finde villige købere til noget, der opfattes som dyrt. I princippet handler det om værdiansættelse og forventede værdier. Jeg ville personligt tro, at en børsnotering af en virksomhed, der har eksisteret lidt længere og allerede har fundet sin plads på markedet, ville være mere attraktiv.
Jeg vil gerne se flere fremtidsvirksomheder som Spinnova på Helsinki Børsen, som søger at komme på børsen for at støtte udviklingen af deres egen forretning.
Familievirksomheder som Lamor, som søger det nye skridt for at udvide deres forretning til at være virkelig global.
Jeg vil gerne fylde min portefølje med virksomheder, der har den passionerede drivkraft og gåpåmod. Fremtidens virksomheder.
Måske kan dem, der drager fordel af en øget sikkerhedsbidrag, nu også blive begejstrede.
Jeg er mindre interesseret i coronvindere, der midlertidigt har øget deres pengestrøm. Jeg ser det som et problem, hvis investorer har grund til at antage, at virksomheden profiterer af coronas usædvanlige forhold, og forventer, at virksomhedens resultat vil falde i fremtiden.
Men vi investorer er mange forskellige. Lad alle blomster blomstre.
Virksomheden skal have en forretning. Helst en profitabel en. Jeg tror ikke, at det nu er et godt tidspunkt at børsnotere som en fortællingsdrevet virksomhed, der har brug for kapital til udviklingsarbejde, og så får man en omsætning engang.
Virksomhedens konkurrencesituation interesserer mig i den nuværende situation. Hvordan de har forberedt sig på inflation, om virksomheden virkelig har prisbestemmende magt, og grundlæggende, hvad der gør virksomheden anderledes.
Ved prissætning af børsnoteringen er det værd at være konservativ og hellere sætte prisen neutral eller billig og så lade børsen bestemme det reelle værd af objektet. For det er det, børsen gør.
Her svarer en forholdsvis ny investor, så der er ikke mange analytiske tanker i vente, men her får I én investors mening. Måske lidt barnlige tanker om, hvordan jeg oplever og tænker, men jeg fortæller det alligevel.
1. Hvorfor er jeg interesseret?
Helt ærligt, når jeg har deltaget i udbud, har jeg ofte kun søgt efter hurtige gevinster, men nogle gange har jeg tænkt, at jeg tør tage en risiko og vil med i et vækstfirma med stort vækstpotentiale.
I den nuværende markedssituation, hvor jeg (som lægmand) oplever alt som så usikkert, og jeg ikke længere rigtig tror på en hype-lignende stigning i aktiekurserne, hvilket fjerner min største begejstring for jagten på hurtige gevinster, er jeg mere interesseret i virksomheder i mindre trendy brancher, der allerede har en vis dokumentation for rentabel drift. Nu er jeg måske mere interesseret i lidt mere defensive og såkaldte “kedelige” virksomheder.
2. Hvorfor er jeg ikke interesseret?
Jeg tror, jeg allerede delvist har svaret på dette ovenfor, men jeg tror, at verden i øjeblikket er usædvanligt usikker og vil være det i lang tid endnu, så jeg oplever især udbud fra virksomheder i de mest spændende brancher som unødvendigt skræmmende; ingen hurtige gevinster, men store fald kunne være i vente de første børsdage.
Det kan være, at en virksomhed er virkelig lovende, men jeg forestiller mig, at investorernes “mentale/psykologiske” side er en hindring for en entusiastisk kursudvikling.
3. Hvilke nye børsnoterede virksomheder er jeg interesseret i nu, og hvilke er jeg ikke?
Nu er jeg interesseret i udbud fra virksomheder, der allerede har dokumentation, også i form af tal. Især nu skal prissætningen af aktien være helt rigtig, for på markedet er der efter min mening en del “dyppede” virksomheder, der begynder at være ret interessante.
Kort sagt er risici mindre interessante end før, men de kedeligere er mere interessante.
Opsummering
Mine svar skal ikke læses som djævelen læser bibelen, men jeg oplever stadig den nuværende situation på aktiemarkedet og i verden som så usikker, så jeg tænker måske mere end normalt på investorernes “psykologi”. Jeg formulerede disse svar ret hurtigt og tænkte ikke så dybt over det, men i store træk tænker jeg sådan, som jeg skrev.
Undskyld det vage svar, men jeg håber, du fik noget ud af det!
![]()
P.S. Jeg overdrev bevidst mine svar for at fremhæve mine pointer bedre.
Ja, jeg er interesseret.
I min egen portefølje er risikoinvesteringerne stort set i top, så de, der sælger og er profitable, går igennem med en større indsats.
Virksomheder, der har et klart produkt på markedet og søger kapital til vækst, passer også godt ind i billedet.
Jeg investerer ikke i tidlige fasevirksomheder i øjeblikket.
Selvfølgelig er jeg interesseret i nye børsnoteringer. Det kræver kun, at værdiansættelsen er rimelig og sammenlignelig med eksisterende virksomheder på børsen. Jeg byder i hvert fald selv alle slags virksomheder velkommen, så længe prisen er rimelig.
Selvfølgelig, hvis virksomhedens tanke kun har været at tjene penge på en hype-pris, så skal de ikke komme nu eller nogensinde.
EDIT: @Sauli_Vilen, vedhæft @Pohjolan_Ekas besked til virksomheder, der overvejer en børsnotering. Man kan ikke udtrykke det bedre!
En god forretning til en god pris interesserer altid. Nu vælger jeg helt sikkert et mål mere omhyggeligt, da “hurtige gevinster” ikke længere er så sandsynlige. En IPO vil derfor blive betragtet med de samme briller som alle andre investeringsobjekter, da man sandsynligvis får en mere rimelig mængde aktier. Det øger kun interessen for IPO’er!
Man kan altid lade sig børsnotere!
I Finland drejer børsnoteringsnarrativet sig om virkelig mærkelige ting, og generelt betragtes en børsnotering som en invitation til Linna-festen. Der er meget intetsigende snak i medierne om, at man skal børsnoteres, når man kan få den bedst mulige pris, og kursen må under ingen omstændigheder falde efter børsnoteringen, ligesom børsnoteringsprocessen på ingen måde må mislykkes. Det virker stærkt som om, at selskaberne lytter alt for meget til den partnerbank, som ønsker at pynte sig med en fjer i hatten for at kunne tiltrække flere kunder, i stedet for at overveje, hvad investorerne reelt ønsker eller har brug for. Her er et par tips til børsnoteringskandidater, som bankerne ikke nødvendigvis fremhæver:
-
Børsen er ikke en losseplads for vækstvirksomheder eller endepunktet for en virksomheds udvikling! Vi investorer ønsker at være med, når I udvikler virksomheden til næste niveau i de kommende år og tjener penge sammen med jer. I kommer ikke på børsen for at maksimere virksomhedens børsnoteringsværdi, men for at finde partnere og finansiering til at nå det næste niveau.
-
Det gør ikke noget, hvis kursen falder efter børsnoteringen! En aktiekurses kraftige og ukontrollerede volatilitet er en del af børsens natur, og der er intet galt i at have et par års horisontal bevægelse efter børsnoteringen. Jeg forstår ikke engang, hvor denne frygt kommer fra, og man skal ikke stresse over det.
-
Det er bedre at prøve og mislykkes med en børsnotering end ikke at prøve! En mislykket børsnotering er ikke skamfuldt eller problematisk, undtagen i ledelsens eget hoved. I vores vestlige naboland er der flere selskaber på børsen med under 10 ansatte, fordi det er normalt for dem at stræbe efter en børsnotering så hurtigt som muligt, og virksomhederne har modet til at tage det skridt tidligt uden unødvendig frygt. Der er altid et godt tidspunkt at lade sig børsnotere, og din virksomhed kan også forsøge en børsnotering, hvis den rigtige vilje er til stede!
-
Ethvert børsnoteret selskab har brug for en fortælling og tal! Vi ønsker at vide, hvad I bruger pengene fra børsnoteringen på, og hvor meget vi selv vil tjene i fremtiden ved at investere i jeres virksomhed. I skal tegne en trappe fra nutiden til denne gyldne fremtid og også give konkrete mål for hvert trin. En historie fortalt af CEO’en alene er ikke nok, og det er heller ikke tidligere vækst-/profitprocenter.
-
En lille virksomheds opgave er at vokse! Småkapitalinvestorer ønsker som udgangspunkt at se jer øge omsætningen så meget og så længe som muligt, fordi det er den eneste fordel, en lille virksomhed har i forhold til en stor virksomhed. De bedstefædre, der søger 5% udbytteafkast, køber Elisa og Nordea, ikke din virksomhed! En typisk finsk virksomhed forsøger først langsomt at erobre det finske marked og derefter afprøve det svenske marked, samtidig med at der udbetales udbytte hvert år. Tag model af vores vestlige nabo, hvor man går direkte mod aksen Tyskland/USA/Kina og ikke ydmyger sig unødigt!
-
Lær, hvordan virksomhedens aktie kan bruges til at skabe ejerværdi! Forstå som minimum, at når markederne er varme og i en boble, bør man foretage virksomhedskøb og aktieemissioner med egne aktier, og når kurserne er historisk lave, bør man foretage virksomhedskøb med kontanter og købe egne aktier tilbage fra børsen. I er på børsen for at allokere ejernes kapital, så lær at gøre det ordentligt!
-
Lad være med at lyve! Åbent fortalte ubehagelige sandheder giver jer respekt, mens løgne, bedrag og halve sandheder forårsager varig omdømmeskade. Internettet vil i sidste ende finde sandheden, og så vil nogle tvetydige kaldenavne rive jeres virksomhed fra hinanden på Twitter foran hele folket. I behøver ikke et massivt IR-team, det er nok at behandle aktionærer som ligeværdige partnere. Tag model af Witted Megacorp, hvordan børsnoteringer kan kommunikeres åbent og effektivt!
Jeg svarede “nej”, selvom jeg egentlig mente “det afhænger af situationen”. Jeg er ikke meget for at tage risikoen med helt tidlige virksomheder eller vækstvirksomheder, hvis pengestrømme ligger langt ude i fremtiden. IPO-hypen er for mit vedkommende ovre.
Ja, nye børsnoteringer er interessante. For mig personligt er det måske mere begrænset af mit “stock-cash-ratio”, som er omkring 99,8:0,2 ![]()
På det nuværende marked kan man ikke få den samme pris for et børsnoteret selskab, som man kunne for bare 3 måneder siden. Fra investorernes synspunkt er dette godt i form af en bedre forventet afkast, men for selskabet, der børsnoteres, er det ikke så godt, da den nye ejer skal gives mere ejerskab for pengene, og den mulige hovedejers ejerandel udvandes mere (eller det indsamlede beløb i emissionen bliver mindre).
I øjeblikket er min interesse mere rettet mod selskaber, der allerede har forretningsaktiviteter, og som allerede nu eller senest inden for 12 måneder genererer et positivt driftsresultat (EBITDA). Særligt selskaber, der drager fordel af megatrends, er interessante.
Værdiansættelse er naturligvis af stor betydning. Faktisk bør fokus altid være her. I den nuværende situation er der måske ikke så mange spekulative penge, men jeg tror, at en fornuftig emission vil gå igennem. Det er usandsynligt, at vi ville se 10x overtegninger i den nuværende situation, men er det nødvendigt? For et børsnoteret selskab er det sandsynligvis ligegyldigt, om tegningerne kommer fra en spekulant eller en, der agter at være langsigtet ejer.
https://twitter.com/vanhaperttula/status/1503734058983038979?t=IJgks1_l3rfIjdztlOsOSw&s=19
Lad os også lægge denne spørgeundersøgelse fra @Kaisa_Vanha-Perttula her, så den kan nå et par svarpersoner herfra også.
Ja, det kan blive noteret. Det rigtige tidspunkt er, når det passer til den virksomhed, der bliver noteret. Efter min mening skal man ikke time markedet. Lige nu kan markedet nok beskrives som dystert, men i en tid som denne kan man få langsigtede investorer som ejere.
Mine kriterier for en virksomhed, der skal børsnoteres:
- mindst én holdbar konkurrencefordel
- opererer på et hurtigt voksende marked
- deltager i en global trend
- ledet af grundlæggeren
- kapital fra emissionen bruges til investeringer, ikke driftskapital
- ingen ankerinvestorer i aktieudbuddet, men samme allokeringsprincip for alle investorer
Hvis en virksomhed har et godt udgangspunkt for at blive børsnoteret, og den tydeligt og troværdigt ønsker at blive børsnoteret på grund af børsnoteringen/væksten, og den har en stærk tro på sin egen succes, så vil man altid gerne deltage i sådanne IPO’er, uanset markedssituationen
. Især hvis virksomhedens forretning også tilføjer noget nyt og interessant til børsen. Men hvis den klare bagtanke er at tjene penge, så vil det måske ikke være lige så let at frigøre ekstra midler til sådanne IPO’er i disse tider, i hvert fald ikke fra mig ![]()
Selvom den nuværende globale situation er uheldig, mener jeg, at resten af verden ikke kan stoppe. Vi skal støtte dem, der har brug for hjælp, men ellers skal livet fortsætte, og det skal virksomhedernes drift og strategiimplementering også.
Så ja, man kan sagtens børsnotere, hvis det driver selskabet fremad, er et passende nyt skridt for firmaet og er i overensstemmelse med strategien.![]()
Jeg håber, at virksomheder tør komme på listen i denne markedssituation også. Ægte interesserede investorer ville få en større allokering, da der nok ikke er en kø af hurtige fortjenestsøgende nu.
Nogen køber jo aktier hver dag på børsen, så hvorfor ikke også fra et udbud, hvis vurderingen er i tråd med det, der allerede er på listen.