I dag et lille dyk i kursen, da Q1-prognoserne blev nedjusteret, dog forventes Q2 at være på et stærkt niveau. Dette kunne betragtes som en købsmulighed
Det kan være. Jeg er selv skiftet fra Supermicro til Nebius. Jeg har ikke rigtig føling med SMCI længere.
Tillykke:
Et nybegynder-agtigt kvartal!
Salg og resultat fik et ordentligt slag, og rentabiliteten var heller ikke just opmuntrende. Fortjenesten skrumpede, og marginen fortsatte nedad, så situationen ser ikke særlig lys ud.
Ledelsen taler selvfølgelig om AI og store ordrebøger, men tallene fortæller i øjeblikket en ret stille og lidt bekymrende historie.
https://x.com/earnings_guy/status/1985815748581712032
Selskabets egne materialer
Supermicros fremgang fortsatte i fin stil midt i AI-boomet, og selskabet overgik forventningerne markant på de fleste områder. Selvom der tales om marginpres, holder den stærke efterspørgsel på serverløsninger vækstudsigterne lyse og ordrebøgerne tykke – guidance for resten af året var da også ret ambitiøs, tilsyneladende i forhold til investorernes forventninger.
Nu retter investorernes blik sig mod optimering af effektiviteten, mens selskabet forsøger at opskalere sin produktion for at imødekomme de store virksomheders massive investeringer. Der er stadig noget at fordøje i pengestrømmen (cash flow), men på den anden side bevæger dette selskab sig i hvert fald indtil videre hurtigt fremad.
https://x.com/earnings_guy/status/2018804523448328523
Selskabets egne materialer
Hvad skal man tænke om denne seneste tilbageholdelses-/tilbagetrækningssituation? Det er sjældent, at virksomhedens salgschefer bliver sat i “kassen”, selvom de har gjort hvad som helst…
Aktiekursen reagerer i hvert fald negativt -27% lige nu.
Jeg tør ikke lægge hånden på kniven endnu… Jeg tror, jeg vil lede efter nogle købsbukser eller et plaster.
Er der nogen, der kan huske en lignende situation, hvor ledelsen af et børsnoteret selskab er blevet arresteret? Og hvad var reaktionen?
Intellego er i hvert fald et glimrende eksempel fra nyere historie på, at ledelsen i et børsnoteret selskab er blevet anholdt.
I Intellego-sagen viste hele sagen sig at være et svindelnummer. Hvis og når der er så uærlige mennesker involveret i dette firma, som det ser ud til ud fra nyhederne, hvad mon der så ellers findes? Er bogføringen kreativ som f.eks. hos Enron og Intellego? Efter så stort et rødt flag ville jeg være meget forsigtig med at købe, eller i det mindste placere indsatserne med stor forsigtighed.
Den sag, der diskuteres ovenfor, er altså smugling af teknologi til Kina i strid med amerikansk lovgivning.
Sagen er direkte forbundet med Supermicro, da der findes artikler på nettet, der fastslår, at af de tre anholdte etablerede Liaw Supermicro i 1993 sammen med et par andre, og han har for nylig været medlem af bl.a. SMCI’s bestyrelse. Chang har været salgschef på Supermicros kontor i Taiwan, og Sun har været en kontraktleverandørpartner.
Her er et link til Justitsministeriets meddelelse om sagen:
Hvad tænker jeg? Erfarne investorer siger i deres egne “guider”, at dårlige nyheder følger hinanden. Det vil sige, at efter den første uheldige begivenhed kommer der nye og nye. Jeg afskrev selv selskabet som investeringsobjekt efter Ernst & Young-sagen, er det vel 1,5 år siden, hvor revisoren altså afviste og sagde, at den ikke kunne bekræfte selskabets årsregnskab.
Det amerikanske marked bugner af interessante IT-selskaber. Hvor der i hvert fald endnu ikke er fundet skandaler. Personligt er det at investere i Supermicro mere som at spille roulette end at investere. Jeg begrunder min mening med, at selskabets upside i værdiansættelsen er begrænset på grund af skandalerne. Det vil ikke opnå en ordentlig værdiansættelse på børsen i årevis. Men dette var ikke en investeringsanbefaling, en dygtig trader vil helt sikkert lykkes med at tjene penge på Supermicro.