I denne tråd kan man diskutere, om man foretrækker produkter eller tjenester fra de selskaber, man har investeret i. Er der andre motiver for at foretrække dem end selve investeringen? Begyndte du at foretrække det pågældende selskab først, eller foretog du investeringen først? Det er selvfølgelig ikke alle selskaber, man som privatperson reelt kan støtte, og udenlandske selskaber har ikke nødvendigvis aktiviteter i Finland.
Jeg har investeret i Kesko, men jeg foretager ikke mine daglige indkøb i K-butikkerne, primært på grund af prisniveauet. Det eneste område, hvor jeg tydeligt foretrækker Kesko, er K-rauta, så jeg foretager primært mine indkøb relateret til f.eks. renovering der. Jeg ejer ikke Neste lige nu, men da jeg gjorde, tankede jeg normalt min bil hos Neste
Der er nogle få selskaber, hvis produkter jeg foretrækker, men som jeg i hvert fald ikke har investeret i lige nu. For eksempel bruger jeg F-Secure, men jeg har ikke investeret i F-Secure. Et andet eksempel kunne være Nike; jeg bruger deres sko, men jeg har ikke investeret i selskabet.
Jeg foretrækker ikke et selskabs produkter eller tjenester, blot fordi jeg ejer firmaet. Tag for eksempel forsikringstjenester. Hvis If tilbyder dårligere service og er markant dyrere end en konkurrent, så skifter jeg forsikringsselskab, selvom jeg ejer Sampo.
Men det er sket den anden vej rundt, hvor jeg har købt et produkt eller en tjeneste og fået en god oplevelse, hvorefter jeg har undersøgt selskabet som en investering. Herunder er nogle firmaer, som jeg er endt med at investere i efter en god kundeoplevelse og derigennem at have lært selskabet at kende.
Skechers – det bedste fritidsfodtøj, jeg har fundet
Musti Group – som hundeejer, da jeg besøgte Peten Koiratarvike eller Musti ja Mirri, tænkte jeg straks, at dette er et vinderkoncept, og det skal jeg eje
Apetit – da jeg begyndte at øge andelen af vegetarmad i min kost, ville jeg gerne have, at det var nemt i starten. Det fandt jeg i butikkens frysedisk, og endda fra hjemlandet. Dengang var selskabet også prissat til under 0,5 P/B på børsen, så købsbeslutningen var nem
Husqvarna – skovejerens bedste værktøjsmærke til buskryddere og motorsave, uanset hvad ejere af det orange mærke (Stihl) måtte påstå.
Jeg skyr Fortum i det virkelige liv, men den passer bestemt ind i porteføljen på grund af indtjeningsevnen (så længe de ikke kaster sig ud i opkøbseventyr ). Microsoft bruger jeg nærmest af tvang, men det påvirker ikke investeringsbeslutningen. Altrias produkter ville jeg under ingen omstændigheder bruge, men i porteføljen giver de et godt resultat Det var rart at arbejde hos F-Secure (nuværende WithSecure), og produkterne er fine, men fra en investors synsvinkel ville jeg ikke selv købe den. Det samme gælder LeadDesk. Finski (Finnair) er også fin, men den er on/off i porteføljen, hvis der opstår gode muligheder
Det var lige de hurtige tanker.
Ja, de her ting er ret adskilte fra hinanden, i hvert fald for mig
Jeg har købt og øget mine positioner i Elisa, Olvi og Orion med henblik på ejerskab, da jeg har brugt deres produkter længe før, jeg overhovedet begyndte at investere. Der er ikke så meget et specifikt motiv bag; jeg kendte primært brandet og vidste, hvad de lavede eller producerede, og derfra begyndte jeg bare at købe og supplere op.
Jeg har stort set altid været på Elisas mobilnetværk, helt tilbage fra Radiolinja-tiden i 1998, og mit nummer har været det samme lige siden. Man ser ikke mange af disse numre, der starter med 050, længere, og det skal det blive ved med at være. Og ja, de er faktisk den eneste helt finske operatør, så det er ikke et svært valg. Jeg foretrækker finsk, og konkurrenterne er ikke en mulighed. Jeg bliver hos Elisa og holder mig selv som en tilfreds kunde ved at reducere regningerne med win back-tilbud. En dejlig stabil og forudsigelig aktie med et pænt udbytte, altså et sikkert papir til pensionsporteføljen.
Jeg har altid forbrugt Olvis produkter, mest baseret på humøret. Jeg har holdt af Olvis Tuplapukki-øl i over 20 år; indimellem får man bare den følelse, at man må have sådan en som aftenøl. Olvis sodavand er dog fortid nu, da jeg holdt op med at indtage sukkerholdige og kunstigt sødede produkter for 14 måneder siden, men heldigvis har de vichyvand. Efter min mening en stabilt kedelig aktie, der udbetaler gode udbytter, og finnerne er jo altid tørstige.
Jeg har helt sikkert købt Orions produkter mange gange uden overhovedet at lægge mærke til det, men nu hvor de også har fundet vej til udbytteporteføljen og vil gøre det fremover, forsøger jeg at spotte Orions basismedicin og cremer på apoteket. Sidst brugte jeg mælkesyrebakterier, hvor pris/kvalitetsforholdet efter min mening var helt i orden. Også dette er en fremragende aktie til en langsigtet udbytteportefølje.
Ja og nej. For eksempel tanker jeg hos Neste, men jeg har lige skiftet bank fra Nordea til OP. En sådan spredning, at jeg som aktionær indsamler Nordeas overskud som udbytte og som ”ejer” OP’s overskud som bonusser. Selvfølgelig ville det også være fra Valmet, hvis jeg købte enorme papirmaskiner
I et vist omfang, ja. Sidste måned købte jeg Nike til min portefølje, det foretrækker jeg absolut. Jeg handler i Puuilo i gennemsnit en gang om måneden. Nogle gange har jeg også brugt produkter fra Neste, Orion, Anora og Marimekko. Senest i går tændte jeg op i en Harvia-saunaovn, og jeg tror ikke, at den næste bliver af et andet mærke. Min virksomheds sundhedsordning er hos Terveystalo, og forsikringen er hos Mandatum, så de bliver også brugt på en måde.
Jeg bruger dog ikke f.eks. Nordeas tjenester, selvom de udgør en stor del af min portefølje i øjeblikket. Som privatforbruger køber man heller ikke produkter fra større industrivirksomheder som f.eks. SSAB.
Når det gælder Tietoevry, er det ret svært at undgå dem. De er involveret i næsten alle nøglesystemer i Finland… lige fra når du hæver penge, betaler med kort eller endda når du ser valgresultaterne.
Ja, det samme med Microsoft. De bedste virksomheder er dem, man hader af bunden af sit hjerte, men hvis tjenester man alligevel er tvunget til at bruge.
Ja og nej for mit vedkommende også, mine besiddelser er i høj grad i andre end forbrugsgode- og servicevirksomheder, men der er også nogle besiddelser i dem:
KOP var min første investering, og som en arv derfra er Nordea forblevet i porteføljen, og jeg er også kunde i banken.
Elisa er i porteføljen som en arv fra HPY, i dag har jeg internetabonnement hos dem, Finda er i porteføljen af samme grund
At blive kunde hos Fortum har ikke engang strejfet mig, til gengæld ejer jeg et unoteret eldistributionsselskab i sommerhusområdet,
Jeg abonnerer på Hesari,
Kesko er i porteføljen fra årtier tilbage som arbejdsgiver (selvom der ikke spørges om dette i trådens overskrift), men jeg handler dog ret sjældent i K-butikkerne,
Puuilo har et bredere udvalg end blot de billigste priser, det er derfor jeg handler der/ejer aktier
Remedy røg i porteføljen for nylig, selvom jeg ikke spiller computerspil
Jeg ejede Kesko på et tidspunkt, da man fik Omistaja-Plussa, det vil sige blev indehaver af det “sorte kort”. Nu er Kesko-aktierne solgt, og Plus-tilbuddene er også af den almindelige slags.
Ellers har jeg ikke genkendt nogen tendens hos mig selv til at favorisere de virksomheder, jeg ejer.
Jeg køber produkter fra virksomhederne i porteføljen. Nogle er blevet udvalgt til porteføljen på grund af mine egne produktpræferencer og kvalitet, men udvælgelsen af produkter fra nogle virksomheder er begyndt, efter de allerede var i porteføljen.
Virksomheder der er i porteføljen, og hvis produkter jeg bruger, er f.eks.:
-Orkla
-PepsiCo
-Raisio
-Remedy
-Nordea
Hvad der er i porteføljen, og som jeg ikke bruger. (Erstatning i parentes)
-Neste (abc)
-Fortum (Helen)
-Tyres (Continental)
-Sampo (flere selskaber)
I min portefølje er der én aktie, der skiller sig ud for mig, ikke den mest profitable, men på en eller anden måde den kæreste. Det skyldes nok, at det er det sidste store finske bryggeri. Det er naturligvis Olvi. Jeg vil aldrig sælge denne aktie, kun købe mere, lige så længe Olvi forbliver finsk.
•som saunadrik, og hvorfor ikke også som “et par stykker” efter saunaen, køber jeg næsten altid Sandels, når vi taler om billige øl
•mellem-vichy’er bør ikke glemmes i den proces, så Olvi’s Vichy ender også i indkøbsvognen, selvom den koster halvdelen mere end konkurrenternes tilsvarende
Absolut ja. Atria og Raisio bliver altid lagt i indkøbsposen, når vi er i deres område. Derudover falder det mig ikke ind at købe kinesisk bulk, hvis Fiskars har varer af samme type. Jeg indrømmer, at man som forbruger ikke altid vinder på denne måde, men i det mindste får man en følelse af indenlandske skatteindtægter og udbytte.