Jeg kunne ikke finde en tråd om dette emne, så lad os prøve at oprette en ny tråd.
Hvilke virksomheder eller brancher ville du ikke investere i? Formålet er ikke at kigge for meget på dagens kurs, men snarere på det større billede. Årsagen kan være moralsk, egne dårlige erfaringer med firmaet eller en branche, der bevæger sig i en dårligere retning osv. Dette berører investeringsplanen en smule, men her ser vi kun på, hvad der undgås/udelukkes.
Jeg lægger ud med et par stykker:
Pelsbranchen/Saga Furs: Jeg kan ikke investere i dette på grund af dyrerettigheder. En anden grund er, at branchen er bredt hadet. Jeg mener, der er en risiko for, at pelsbranchen vil blive underlagt mere regulering. Jeg vælger hellere andre brancher.
Oliebranchen: Her har jeg det sådan, at jeg ikke ser Neste som værende lige så slem som udenlandske aktører. Neste satser dog på vedvarende energi, så det får min accept, men ellers er der rødt lys for branchen.
Motorsport: Duell falder i denne kategori. Jeg bryder mig ikke rigtig om motorsport. En af årsagerne er klimaforandringer. Det er ikke et definitivt nej, men jeg undgår det stadig og finder andre ting, der passer mig bedre.
Indkøbscentre: Stockmann og Citycon falder f.eks. i denne kategori. I det store billede ser jeg, at tingene i højere grad flytter til nettet, og situationen for indkøbscentre forværres. Jeg mener, der allerede er for mange indkøbscentre, og det tager lang tid, før de investeringer er tjent hjem. Jeg kan tage fejl, men det gør ikke noget, da jeg placerer mine væddemål andre steder. Heller ikke et definitivt nej, hvis man kunne få det alt for billigt. Jeg undgår dog branchen.
Krypto: Det er ikke baseret på noget reelt, så jeg vil ikke spekulere i, om der findes nogen, der vil købe til en højere pris.
Edit:
Obligationsfonde: Jeg har brændt fingrene et par gange, og fremover springer jeg disse over.