Vad tycker ni om detta?
För mig stack det ut ganska rejält att Jaakko Saariluoma är värd vid företagspresentationen och att “Dessutom uppträder Finlands främsta artister på scenen”. Jag skulle anta att det inte kommer att finnas särskilt många seriösa investerare på plats, utan snarare mer av “vindjackspubliken” och förbipasserande, eftersom evenemanget hålls på Narinkkatori. (Vilket jag också tycker är ett lite konstigt val av plats)
Överlag är hela företagets affärsmodell inte särskilt stabil, och dessutom är det enligt min mening en för tidig notering, eftersom företagets omsättning bara är 4 miljoner och ingen plötslig tillväxt kan förväntas.
Nu har vi en riktig världsattityd. Med 4 miljoner i omsättning har killarna till och med chaufförer och allt. ![]()
Jag ser fram emot siffrorna och värderingen med spänning. ![]()
Om den här kommer till börsen är vi definitivt på upploppet av en högkonjunktur
I sig ett ganska roligt koncept och mångfald skulle vara bra för börsen också…
Säger de inte alltid att First North inte är en börs. ![]()
Omsättningen och resultatet sjunker, men värderingen är närmare 11 miljoner. Kassan får visserligen 3 miljoner pengar och lock-up-perioderna tar slut efter 6 månader, 12 månader och 18 månader, enligt vissa procentsatser. Jag föredrar Titaniums 5-åriga lock-ups… För H1 har ingen jämförelse med förra året gjorts alls. En kille äger fortfarande över hälften av aktierna efter emissionen. Jag orkar inte läsa prospektet närmare nu, men kortfristiga skulder på över en miljon verkar lite konstigt och det finns inga långfristiga. EV/EBITDA är ingen katastrof, men jag avvaktar.
Inte vidare, men de kommer nog att lista detta även om bara ankarinvesterarna går med…
Även Inderes har beslutat att skippa att boosta denna emission? ![]()
Jag är lite rädd att den här listningen kommer att misslyckas. Även Smile, som var ett växande och stabilt företag, blev refuserat. Jag hoppas att det fortfarande kommer att noteras på börsen, för som Emmainen sa, så är mångfald på börsen bra.
Sådan kommunikation till investerare under noteringsprocessen kan slå tillbaka rejält om bara en enda sak går fel, om bolaget ens når börsen… Jag tänker på de “festliga” noteringarna av Rovio och Next Games.
Hej,
På sida 54 i bolagspresentationen beskrivs balansräkningens innehåll mer i detalj. På grund av vår affärsverksamhets natur inkluderar kortfristiga skulder förskottsbetalningar från kundköpta biljetter under säsongen.
Från bolagspresentationen:
Rush Factorys kortfristiga skulder består huvudsakligen av erhållna förskottsbetalningar på 685 tusen euro och upplupna kostnader på 190 tusen euro. Förskottsbetalningarna består av förskottsbetalningar som bokförts från biljettförsäljning för evenemang som ännu inte har anordnats. De upplupna kostnaderna består huvudsakligen av löneavsättningar och avsättningar för inkomstskatteskulder. Leverantörsskulder har betalats i tid och bolaget har inga betydande förfallna leverantörsskulder. Övriga räntefria skulder består huvudsakligen av säsongsskattebetalningar.
Med vänliga hälsningar,
Mika Metsämäki / Kommersiell chef, Rush Factory Oyj
Välkommen till forumet! Kul att se representanter från företaget bland oss investerare. Vi ses på Narinkkatori och förhoppningsvis lyckas er notering! ![]()
Kul att det finns en representant från företaget på plats. Kommer det att bli någon video eller rapport om emissionen med Inderes? Det skulle underlätta mycket eftersom jag inte kan komma till Helsingfors!
Efter morgondagens evenemang kommer det att finnas en presentationsvideo på våra sidor och även möjlighet att ställa frågor till företagets ledning om något fortfarande är oklart.
Jag läste att ni skulle använda bidragspengarna till att utveckla produktkoncept. Hur ser en typisk roadmap ut när koncept utvecklas? Hur mycket har kostnaderna för att utveckla de senaste evenemangskoncepten varit? Och hur ser tidtabellen för roadmapen ut typiskt? Jag skulle vilja förstå karaktären av det kommande året. @Metsamika
På er webbplats står det att “aktieemissionen är åtminstone måttligt prissatt”. Kan ni utveckla detta lite? Det är ett ganska djärvt påstående.
Roskarallyt når sin kulmen. Att sådana företag noteras är ett tecken på slutet av högkonjunkturen.
Kul att se att företaget själva kommenterar här! Jag undrade också över företagets ganska djärva kommentar om prissättningen av emissionen.
Tanken på slutet av högkonjunkturen kommer förmodligen att dyka upp för många (som hände vid mobilspelsföretagens IPO:er) men låt oss ändå försöka hålla diskussionen och argumentationen saklig här. Om en idé skjuts ner, låt oss göra det med fakta och goda argument, tack!
Detsamma skulle kunna gälla åt andra hållet. Att hypa något är onödigt om det inte finns någon verklig grund. Om en noterad persons reklam syftar till att vädja specifikt till den vanliga medborgaren, så finns det en viss anledning att kritisera.
Hej @Metsamika
Jag hittade inte videon någonstans, trots att jag försökte leta. Kan du länka den? Med vänliga hälsningar: intresserad av IPO.
Det finns en film från evenemanget på Karo Hämäläinens Twitter. Det verkar inte ha gått helt smärtfritt. Det vore förstås trevligt att kunna byta ut mot lite olika företag, men det ser inte särskilt lovande ut just nu…
https://twitter.com/KaroHamalainen/status/1054689617683902464
{“content”:“Till företagets försvar började evenemanget förmodligen inte förrän 17:00 och Twittervideon kom på dagen när evenemanget inte hade börjat än. Jag vet inte om det ens var någon där klockan 17:00
”,“target_locale”:“sv”}
Jaa, det är ju trevligt att det är happening…
Dessa småföretag borde verkligen förbinda sig till dessa saker med någon form av 5-åriga lock-ups, för nu luktar det lite som att de försöker göra någon IT-boom och ta ut pengarna, för vilket intresse finns det i att avsluta lock-upsen efter 6 månader, 12 månader och 18 månader om man tror på företaget och dess tillväxt?
Om jag själv skulle lista något, skulle jag sätta en 10-årig lock-up för mig själv. Å andra sidan kan man ju dribbla med ägandet på alla möjliga sätt när man ändå äger den största delen av företaget, men det skulle inge lite mer förtroende. Ingen trodde väl att de gamla ägarna kunde slänga ut alla aktier efter 6 månader utan att aktiens värde sjunker till noll?
Man har inte planerat det här ända till slutet.
Var lönerna kanske frysta på en viss nivå och vilken nivå var det, som hos Titaniums hjältar? Å andra sidan har det fortfarande inte klarnat hur vettigt deras köp av Investium var och det orimliga priset. Ja, det var nog lite av en nödvändighet när UB köpte Finlands bankirfirmans cowboys. Har Inderes någon gång frågat Titaniums folk om den affären och fått några ordentliga svar, inte sådant politiskt svammel och undvikande?