Jag började leta efter bolagets bokslut och blev förvånad när den senaste ekonomiska rapporten på webbplatsen är från september. Men därefter insåg jag – bokslutet har faktiskt inte publicerats ännu! Som ett resultat av detta var jag tvungen att kontrollera min egen förståelse – men ja: enligt Nasdaqs regler ska bokslutet publiceras inom fyra månader efter räkenskapsårets slut. Så vi rör oss på intressanta vatten.
Medan jag letade efter bokslutet stötte jag också på detta pressmeddelande från några veckor sedan, som jag inte märkt att har uppmärksammats här på forumet:
När det gäller rubriksättningen och ordvalen i detta meddelande borde man verkligen ge ett hederspris för retoriska kullerbyttor. Lännens kärnverksamhet förstärks – genom att sälja av en del av tillverkningskapaciteten inklusive produktionslokaler och utrustning. Ironiskt nog sker det dessutom så att man säljer en måleriverksamhet till en etablerad aktör inom försvarsindustrin, där man applicerar den berömda gröna färgen som ger försvarssektorns produkter en rejäl prispremium. Enligt pressmeddelandet är Summas mål med denna transaktion att fokusera på tillverkning och montering av multifunktionsmaskiner samt skalning av dessa – och lämna de krävande försvars- och myndighetskraven till mer erfarna aktörer.
Det vore verkligen intressant att höra om marginalprofilen för dessa verksamheter jämfört med Lainisalos måleriverksamhet.
Även denna fråga om rörelsekapital har väckt många tankar, men jag får skriva ner dem vid ett senare tillfälle när jag har mer tid…