Stor brand på stålværket i Raahe
Av!
Stor brand på stålværket i Raahe
Av!
Størrelsesklassificeringen afhænger af den brændende bygnings størrelse, ikke af brandens omfang. Slukket:
Tagkonstruktioner på industribygninger brændte på Raahe stålværk | Nordösterbotten | Yle
Dette er en vigtig åbning.
SSAB og Rheinmetall underskrev aftale om levering af fossilfrit stål - SSAB
SSAB offentliggjorde i dag sin årsregnskabsmeddelelse for 2025 - SSAB
Nøgletal for fjerde kvartal:
Omsætningen var 22.106 (23.615) mio. svenske kroner
Driftsresultatet var 756 (487) mio. kroner
Resultat pr. aktie var 0,44 (0,48) kroner
Nettokassen var 11,6 (17,8) mia. kroner
Nøgletal for hele året:
Omsætningen var 96.220 (103.418) mio. svenske kroner
Driftsresultatet var 6.116 (7.860) mio. kroner
Resultat pr. aktie var 4,92 (6,54) kroner
Nettokassen var 11,6 (17,8) mia. kroner
Bestyrelsen foreslår, at der for 2025 udbetales et udbytte på 2,00 (2,60) kroner pr. aktie.
Ganske som forventet regnskab, vil jeg sige.
Jeg ser dog selv, at risiciene er forhøjede for i år, og der kræves en betydelig forbedring for at nå EPS-forventningen (~7,9 SEK).
CEO’en malede et billede af potentielt hurtig markedsvækst og var generelt optimistisk omkring væksten for 2026. CBAM og EU’s importbeskyttelse menes at presse priserne op (er det mon ligefrem årsagen bag de seneste måneders kursstigninger?). Hvilken størrelsesorden der vil være tale om, fik man ikke et særligt klart billede af. AI estimerer i bedste fald en EBITDA på 4 mia. SEK om året, men alle kan vel prompte sig frem til det tal, de ønsker.
Uanset hvad skal der formentlig leveres kvartaler med en EBIT på omkring 3 mia. SEK i Q1 og Q2, da der er store vedligeholdelsesstop i Q3 og Q4, hvis man skal nå estimaterne.
På længere sigt, hvis man stoler på selskabets guidance om 23 mia. SEK i EBITDA efter 2030, ville EPS sandsynligvis være ca. 15 SEK. Herudfra kan man så beregne aktiens potentielle pris med de multipler, man ønsker.
Hvad mon er årsagen til dagens fald? Jeg kunne ikke umiddelbart finde noget.
Trump er ved at trække ståltolden tilbage, det er derfor, den tager et slag.
mener nok omkostninger… forhåbentlig bliver de syge også raske. Dette burde have været gjort i Raahe ![]()
Ikke nødvendigvis en stor nyhed i det store billede for SSAB’s forretning, men jeg synes, det er en flot reference. ![]()
Omkring 3.000 tons af SSAB’s højstyrke konstruktionsstål og op mod 40 meter lange borepæle i Kruunuvuorenselkä - Helsinkis nye vartegn åbner
Kruunuvuorensilta åbner snart for indbyggerne i Helsinki og udgør en ny, synlig del af byens skyline. Broen, der forbinder Laajasalo og bymidten, er et af Finlands største broprojekter og samtidig et eksempel på moderne, bæredygtigt infrastrukturbyggeri. Kernen i broens konstruktion består af over 3.000 tons SSAB Domex®-konstruktionsstål. Derudover har SSAB leveret kraftige rammede stålpæle med en diameter på 1.220 og 1.016 mm med speciel klippespids, som er svejset på fabrikken i Oulainen, samt borepæle til broens fundamenter.
Kruunuvuorensilta åbner for fodgængere og cyklister denne lørdag og for sporvognstrafik i 2027.
SSAB customer story and video:
SSAB’s Ovako-handel fik konkurrencemyndighedernes godkendelse | Arvopaperi
Stålselskabet SSAB’s datterselskab Tibnors aftale, der blev underskrevet med Ovako i december 2025 om opkøbet af Ovako Metals Oy, den finske distributionsenhed, har fået konkurrencemyndighedernes godkendelse, meddeler SSAB.
Ovako Metals lagerfører, forarbejder og distribuerer stål og metaller til maskin-, proces- og byggeindustrien hovedsageligt i Finland. Virksomheden har omkring 40 ansatte, og dens omsætning var 40 millioner euro i 2024.
Med opkøbet overtager Tibnor Ovako Metals’ distributionsaktiviteter i Finland, herunder produktsortimentet, logistik- og lagertjenester, forarbejdningstjenester samt lokale salgsorganisationer.
En god start på det nye år?
Første kvartal
Omsætningen udgjorde 25 336 (25 523) millioner svenske kroner
Driftsresultatet var 2 201 (1 351) mio. kroner. Resultatet blev forbedret i divisionerne SSAB Europe og SSAB Americas
Resultat pr. aktie var 1,61 (1,13) kroner
Nettokassebeholdningen udgjorde 9,6 (14,4) milliarder kroner, arbejdskapitalen steg sæsonmæssigt
SSAB offentliggjorde i dag sin delårsrapport for 1.1.-31.3.2026 - SSAB
Jeg bliver overrasket, hvis kursen dropper. Uanset hvordan det går i dag, er det solid performance, som jo var forventet (kurs og prognoser).
I det store billede har SSAB leveret overbevisende resultater i årevis. Det næste niveauløft i kursen kommer nok om et par år, hvis EBITDA-målet/guidance på 23 mia. SEK begynder at se realistisk ud. For i år forventes et EBITDA på omkring 13 mia. SEK. Jeg tror selv på målet, og mon ikke markedet også begynder at tro på det på et tidspunkt.
Her er en artikel fra SalkunRakentaja om SSAB, som kan læses på få minutter. ![]()
Det amerikanske stålmarked er strammet hurtigt til. Donald Trumps administrations toldsatser har presset importmængderne ned, og distributørernes lagre er ved at slippe op. Leveringstiderne forlænges, og de lokale valseværker har fået råderum i deres prissætning.
Stålprisen er kommet sig efter sidste efterårs dyk, og knapheden på udbud holder det opadgående pres ved lige.
Underoverskrifter:
Mere styrke til specialstål:
SSAB investerer i at øge kapaciteten i Special Steels-forretningsområdet - SSAB
Kæmpefund gjort i Sverige – dette er ikke set i hundrede år - Verkkouutiset
Forsyningen af råmaterialer er sikret endnu længere ind i fremtiden
Her er et tweet fra Tomi Lahti om, at Sampo forlader Nasdaq OMX Stockholm-indekset, og SSAB træder ind i stedet. ![]()
Der gik over 1,5 måned, og det blev konstateret, at det på samme tid har været støvet, tørt og højsæson for hoste.
=> byggepladsens porte kan åbnes igen
En detaljeret analyse tyder på, at symptomerne hovedsageligt skyldtes eksponering for fine støvpartikler, og at virkningerne blev forværret af lav luftfugtighed samt forekomsten af sæsonbestemte luftvejsvira.
Symptomerne er opstået som følge af en kombination af flere faktorer, hvor også vejrforhold som kulde og vind har bidraget til spredning af støv og øget følsomheden i luftvejene. Støvniveauerne har været på et niveau, der er typisk for en sådan arbejdsplads, og ikke forhøjede eller toksiske.
Handelsbankens analyse af SSAB efter deres afholdte seminar; fortsat købsanbefaling. Marknadsinformation - Handelsbanken
Seneste nyt: Danske Bank gentager købsanbefalingen og hæver kursmålet fra 105 kroner til 135 kroner (ca. 12,4 EUR).
Q2-rapporten er ude: som forventet, bundsolid, en god præstation.
Nu er EPS oppe på 3,69, men udviklingen fortsætter næppe i samme spor (vedligeholdelse i Q3 og Q4). Mit eget gæt er, at vi ender omkring 7. Derfra et rundt tal på 3 SEK i udbytte næste forår.
Det virker til stadig at køre efter planen, og jeg vender altid tilbage til EBITDA-prognosen for 2030 i baghovedet: 23 mia. SEK. Det er groft sagt det dobbelte af, hvad resultatet ser ud til at blive i år.
På det niveau kunne EPS ligge på ca. 13 SEK, men det er sværere at gætte sig til acceptable multipler. Det er mit eget grove estimat. Der er naturligvis risici i begge retninger.