Komponentmangel og stålprisudviklingen

Hej,
I denne opgangseufori er jeg begyndt at tænke over den nuværende komponentmangel, som uundgåeligt vil afspejles i produktiviteten i mange industrier, og når man dertil lægger stigningerne i prisen på stål og andre råmaterialer, hvordan vil det så gå i dette “kor”?
Man hører allerede rygter fra USA om, at investorer flytter deres investeringer, da stålpriserne er gået gennem taget (plader over 2x og HRC 3x) sammenlignet med priserne i efteråret 2020. I Europa er situationen ikke meget bedre (plader og HRC ~2x).
Jeg er begyndt at tænke over, hvordan disse forhold er taget i betragtning i fremtidige prognoser, og om virksomhederne har sikringer mod disse stigninger? Jeg har endnu ikke selv set en sådan prognose, hvor stålprisudviklingen eller sikringer er nævnt i prognosen.

Hertil kunne man også tilføje den vanvittige prisstigning på fragt forårsaget af containerknapheden fra Kina > til Europa og USA.
Jeg ville med interesse høre jeres meninger. Jeg er selv allerede mere forsigtig, når jeg vurderer industrier, hvis produkter indeholder meget stål og komponenter.

6 Synes om

Tässä hyvä linkki miksi pula MLCC kondensaattoreista (Multi-layer Ceramic Capacitors) tapahtui: Avnet: Quality Electronic Components & Services

Kirjoitettu 13/01/2021: There is little sign of improvement in the next 18 months to 2 years.

(between the iPhone 6s and the iPhone X, there was a jump in MLCC count from 500 to 1,000 per handset!. In Tesla Model 5 MLCC count is 10,000)