I Handelsbankens morgenrapport en statusopdatering om selskaberne i dens modelportefølje.

I Handelsbankens morgenrapport en statusopdatering om selskaberne i dens modelportefølje.

SSAB’s Luleå-fabrik sikrede yderligere finansiering: “Finansieringspakken, der er nødvendig for transformationen, er nu klar” SSAB:n Luulajan tehtaan lisärahoitus varmistui: ”Muutokseen tarvittava rahoituspaketti nyt valmis” | Kauppalehti
Her er hele pressemeddelelsen
SSAB sikrer yderligere 430 millioner euro i finansiering til Luleå-transformationen SSAB varmistaa 430 miljoonan euron lisärahoituksen Luulajan transformaatiolle | Kauppalehti
Hvilken trækkraft kan SSAB få fra den stigende efterspørgsel efter panserstål? Kan virksomheden omstille sin produktion til at imødekomme denne efterspørgsel, og hvordan kunne et sådant utvivlsomt mere lønsomt salg påvirke resultatet? Har virksomheden kommenteret sagen?
De specificerer ikke offentligt salget/margenerne for forskellige stålkvaliteter, men Ramor og Armox tilhører SSAB Specials divisionen, og det var det bedst ydende forretningsområde i Q1 (driftsmargin på 20%): SSAB : Report for the first quarter 2025 | MarketScreener mens de andre divisioner lige akkurat opnåede et positivt resultat.
Der var også en historie om Salzgitter, som har fået certificeret militærstål. De vil sandsynligvis skulle dele Tysklands fremtidige efterspørgsel med SSAB og Nucor.
Jefferies ser, at Europa i 2. halvår 2025 fortsat vil være svagt, og har skåret SSAB’s 2025 EBITDA ned med ca. 10% til 10,8 mia. SEK. 3. kvartal på 2,8 mia. SEK, hvilket er 13% under konsensus, presset af volumen, pris og valuta.
Salzgitter on July 8 said that it and subsidiary Ilsenburger received approval from Germany’s Military Technical Centre for its SECURE500 steel grade, intended for use in military vehicles and protection systems.
The announcement coincided with media reports that Germany may spend about €25 billion on around 2,500 GTK Boxer armored fighting vehicles and about 1,000 Leopard 2 tanks as part of NATO initiatives.
Separately, Germany is preparing to purchase about 1,000 Patria Armoured Modular Vehicles for up to €2 billion.
UBS acknowledged the certification as positive but estimated that the total steel demand for all vehicles would be 110,000–130,000 metric tons over the life of the contracts, a portion of which would be high-margin quenched and tempered (Q&T) plate.
UBS estimates additional EBITDA potential of €110 million to €200 million, or 8–15% of Salzgitter’s pre-rally market cap.
However, production would likely be shared with other Q&T producers such as SSAB and Nucor (NYSE:NUE).
“Jefferies expects weakness in EU steel prices into 2H25”
Varigheden af omstillingsprojektet fra beslutning til færdiggørelse er omkring 6 år, hvilket betyder, at der uundgåeligt vil opstå en stor ekstraregning for emissionskvoter i flere år, selv hvis beslutningen træffes med det samme. Fortæller dette noget om SSAB’s intentioner vedrørende Raahe-fabrikken, da beslutningen indtil videre er udskudt, og der ikke er fremlagt en klar tidsplan eller plan. Har den finske regering også allerede truffet beslutning om at lade Raahe lukke ned, da der ikke er hørt om forslag til investeringsstøtte, og emissionsmålene lettes væsentligt. Raahe-fabrikken stod jo for emissioner svarende til omtrent hele Finlands biltrafiks samlede emissioner.
I øjeblikket er der truffet en beslutning om opførelse af et minimills-anlæg. Klogere folk har nævnt for mig, at der går 2 år fra grundstenen er lagt, til fabrikken er klar til produktion, forudsat at alt går som smurt. Så der er tid.
Forhåbentlig kommer fabrikken i Luleå ikke for meget bagud i forhold til tidsplanen (normalt holder sådanne projekter ikke tidsplanen).
Jeg tror ikke, det ville være fornuftigt at bygge på samme tid. Det er dog muligt, da den gamle fabrik vil køre sideløbende med den nye i et stykke tid for at sikre produktionen.
Jeg var selv for et par år siden sikker på fornyelsen af fabrikken. Nu er der opstået usikkerheder blot på grund af stigende politiske risici, og jeg er begyndt at overveje at opgive min position.
Så vidt jeg forstår, har man forberedt sig på, at der ikke vil komme meget investeringsstøtte fra Finland og Sverige.
Jeg håber inderligt, at det lykkes. Især brintreduktionen. Emissionsfrit stål er en virkelig stor ting for klimaet.
Bag betalingsmur. Bekymring opstod, hvis emissionshandel skulle genovervejes i EU. Var det sådan, at en af verdens største stålproducenter allerede havde opgivet overgangen til emissionsfrit stål. Ret mig, hvis jeg tager fejl.
Hvis store investeringer er baseret på politiske beslutninger, er der altid en risiko for, at beslutninger annulleres/ændres, når beslutningstagerne skifter.
I SSAB’s aktiekurs er denne politiske risiko efter min mening ikke indregnet på nogen måde.
Baggrunden for investeringen er meget mere end emissionspriserne, eller det er i hvert fald, hvad virksomheden har oplyst.
For det første ville jeg mene, at EUR 2 milliarder under alle omstændigheder skulle investeres i den nuværende produktion. For det andet er det blevet oplyst, at EBITDA forbedres med SEK 5 milliarder. AI’en vurderede, at knap SEK 3 milliarder kunne være andet end emissionsrelateret, dvs. forbedring af operationel effektivitet, mix/kapacitet osv. For det tredje vil efterspørgslen efter grønt stål og en eller anden form for præmie formentlig dog stadig bestå.
Men det ville helt sikkert påvirke kursen, hvis emissionshandlen begynder at blive justeret. Men hvor stor indflydelse det i sidste ende har på indtjeningsevnen (på længere sigt), det er jeg ikke helt så sikker på.
SSAB offentliggjorde i dag sin delårsrapport for 1.1.-30.6.2025 SSAB julkisti tänään osavuosikatsauksensa 1.1.-30.6.2025 | Kauppalehti
Kauppalehtis synspunkt nedenfor
SSAB nåede ikke målene – iværksætter foranstaltninger i Europa SSAB jäi tavoitteista – ryhtyy toimenpiteisiin Euroopassa | Kauppalehti
Fald i driftsresultatet på alle forretningsområder:
SSAB Special Steels driftsresultat 1 480 (1 659) mio. SEK og driftsmarginen var 22 (21) %
SSAB Americas driftsresultat 807 (1 204) mio. SEK, og driftsmarginen var 14 (19) %
SSAB Europe driftsresultat 110 (400) mio. SEK, og driftsmarginen var 1 (3) %
Udover faldet i resultatet vejledte de også om et svagt Q3. Hvor meget vil det lide under dollarkursen? Jeg syntes personligt, at historien fortalt af regnskabet var endnu værre end kursreaktionen.
Forventningerne var højere. Jeg havde selv håbet på mere fra Americas, og det ser faktisk ikke ud til, at der kommer noget stort rentabilitetsspring derfra i Q3 heller.
Hurtige tanker om resultatet og webcasten:
Handelsbankens seneste kommentar på svensk, ser stadig et kursmål på 80 svenske kroner og en købsanbefaling.
Kalmar ud af OMXH-25-indekset – SSAB ind Kalmar ulos OMXH-25 indeksistä – SSAB tilalle | Kauppalehti
Produktionen af kampvogne halter – Af denne overraskende årsag | Teknologi&Økonomi
Artiklen nævner det ikke direkte, men jeg tror, den henviser til SSAB. Ikke andet end mere damp i møllerne…
Ja, det rapporteres bag betalingsmuren, at SSAB’s Oxelösund-fabrik er den eneste, der leverer det panserklare stål.
Herfra starter det.
Byggeriet af SSAB’s nye stålværk i Luleå er begyndt - Inderes
Et par meddelelser er kommet her til morgen vedrørende lav-emission eller næsten emissionsfrit stål, med eksempler på praktisk anvendelse, flot i USA i GE Vernovas vindmøller og i Finland Vesivek, som har til hensigt at bruge udelukkende stål i deres tagplader, der er fremstillet af genbrugsstål med fossilfri energi: