Sotkamo Silver som investering

Sotkamo Silvers bokslut är nu ute. Fjärde kvartalet var klart sämre än våra förväntningar sett till siffrorna, då omsättningen inte ökade trots högre produktionsvolym. Kostnaderna ackumulerades också betydligt mer än prognoserna. På sista raden tyngdes resultatet ytterligare av en nedskrivning av malmletningsprojekten i Sverige och Norge, men detta har nu ingen betydelse för helheten.

Kassaflödet från den löpande verksamheten var positivt och likviditetssituationen har förbättrats, men kassaflödets struktur har vid en snabb titt utrymme för förbättringar. Även investeringar har fortsatt att göras kraftigt under Q4, vilket väcker viss oro.

Inte heller produktionsguidningen för innevarande år erhölls.

1 gillning

Tack för detta. Även en troende SoSi-person blev negativt överraskad av detta sämre slut på året.

1 gillning

{“content”:“Till frågeställarens fråga skulle jag säga att @Antti_Viljakainen inte kan spekulera särskilt mycket om råvarupriset, enligt mig. Jag skulle till och med föredra en analys där priset är stabilt och fokus ligger rent på den operationella förmågan.\nOm jag 1. förstår bolagets kostnadsstruktur mycket väl + hur kostnaderna förändras med volymen och 2. får en god bild av ledningens och bolagets operationella förmåga, tillväxtriktningar etc., kan jag fatta det bästa möjliga beslutet om jag ska investera eller inte. Detta gör Antti ganska bra, tycker jag.\n\nEn investerare, som tror att silver till exempel kommer att stiga till 30 $, kan relativt enkelt justera siffrorna och få fram sina egna mål genom att utnyttja analytikerns grundarbete.\nMen i det så kallade silverstigningsscenariot skulle jag åtminstone se till att hela silverpotten inte är låst i Sotkamo Silver, för då är det primära målet att exponera sig för råvaran (hävstångseffekt) och minimera den operationella risken, som alla investerare i samma korg tar.\n\nPå något sätt har jag bara fått en känsla av att silversektorn mestadels befolkas av usla ledningsgrupper och MEH-företag. Mycket få rena spel, och de som verkligen fungerar, som MAG Silver etc., får man betala kungligt för.”,“target_locale”:“sv”}

5 gillningar

Kul att se Mikko här också. Jag har följt dina meriterade analyser på Twitter. Sektorn är inte den lättaste, så ytterligare insikter är mer än välkomna till forumet.

1 gillning

“I stort sett håller jag med, men två faktorer kommer i åtanke som kan påverka råvarupriset vid behov. För det första förändringar på utbudssidan, det vill säga uttömning eller tillägg av betydande gruvor, och för det andra förändringar i användningen. När det gäller silver är det inte så mycket efterfrågan på smycken och föremål (det är nog omöjligt att förutsäga på ett tillförlitligt sätt), utan snarare som råvara i industriellt tillverkade produkter. Till exempel om en ny pryl, som förväntas ha stor efterfrågan, kräver en betydande mängd silver i tillverkningsprocessen, är det enligt mig en viktig drivkraft som branschen måste ta hänsyn till.”

Det är precis detta som är målet och därför finns det alltid en känslighetsanalys i den omfattande rapporten. Tyvärr mäts analytikerns framgång även i detta fall ganska rakt på sak genom att rekommendationen stämmer överens med aktiekursens utveckling, så det är inte möjligt att förutse enbart den operativa förmågan (och kostnadsnivån).

Precis så. De som enbart tror på ett stigande silverpris bör vara mycket noggranna med valet av instrument, och ett junior-gruvbolag på hemmamarknaden är verkligen inte det bästa/lämpligaste valet på grund av betydande operativa risker och/eller företagsrisker.

Jag har märkt detsamma, vilket också har försvårat att sätta ihop en jämförelsegrupp för Sotkamo Silver. Huvuddelen av silvertillgången kommer verkligen som en biprodukt av andra metaller, vilket förklarar situationen.

2 gillningar

Sotkamo Silver lämnade information om de första två månadernas produktion samt produktionsvägledning för innevarande år.

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/sotkamo-silver-sotkamo-silver-ab-tuotantopaivitys-ja-ohjeistus-vuodelle-2020

Våra prognoser för Sotkamo Silvers innevarande år låg i den övre delen av intervallet (silverproduktion 2020 1,4-1,7 Moz, förutsatt att ett nytt miljötillstånd erhålls). Den faktiska produktionen i början av året och vägledningen stärker dock tron på att åtminstone inga större problem har uppstått med produktionen i början av året. På denna nivå och med de senaste silverpriserna borde företaget kunna generera ett sunt kassaflöde, förutsatt att effektiviteten åtminstone når samma nivå som uppskattades i 2017 års tekniska rapport.

Det är också intressant att se om företaget slutligen kommer att driva igenom den planerade aktieemissionen med våld på den nuvarande marknaden med den nuvarande värderingen av aktien. I och med kursfallet har aktieemissionen blivit ett klart ogynnsammare finansieringsalternativ för de nuvarande ägarna.

2 gillningar

I all denna röra de senaste dagarna har jag glömt att kommentera här att jag var tvungen att göra en stor förändring i Sotkamo Silver, då riskerna på metall- och finansmarknaderna har ökat snabbt och betydligt. Jag har nu öppnat vår rapport, där vi har motiverat förändringen, fritt tillgänglig för alla att läsa.

1 gillning

Sotkamo Silver fick handlingsfrihet i sin finansiering när bolaget omorganiserade villkoren för sin företagsobligation. Detta var ett bra drag och bolaget får tid att förbättra sitt kassaflöde. Mer detaljerade kommentarer finns i morgonrapporten.

Den kraftiga volatiliteten i silverpriset har fortsatt, men priset har återhämtat sig från sina kortsiktiga bottnar (cirka 12,50 USD/uns) till cirka 15 USD/uns. Visst är en uppgång från botten en positiv nyhet för bolaget, men nivån på 15 USD/uns är ännu inte särskilt bra för Sotkamo Silver (särskilt som zinkpriset också är lågt och guldproduktionen hittills har varit lägre än förväntat). Förändringar i silverpriset kan dock vara kraftiga och en snabb prisuppgång är inte utesluten.

Nästa vecka blir intressant när ytterligare information om bolagets planerade aktieemission under våren blir tillgänglig!

2 gillningar

Villkoren för Sotkamo Silvers nyemission har nu bekräftats, teckningsrätterna har avskiljts från aktien och handeln med teckningsrätterna har inletts. Innehavare av teckningsrätter bör agera med sina rättigheter, eftersom de förfaller värdelösa vid månadsskiftet. Mer information om villkoren och tidtabellen för aktieemissionen finns i nyhetsflödet på Sotkamo Silvers bolagssida.

Bolaget publicerade också sina resultat för januari och februari denna vecka i samband med emissionen. Volymen och omsättningen utvecklades i linje med våra prognoser, men kostnadsnivån var fortfarande obehagligt hög och rörelseresultatet var lågt. Följaktligen var kassaflödesackumuleringen sannolikt svag. Detta håller oss på tårna, eftersom Sotkamo Silver har en betydande nettoskuld, för vilken kassaflödet måste förbättras under 2020-2021 för att minska skulden, även om aktieemissionen och andra finansieringsarrangemang enligt vår bedömning har minskat de omedelbara finansieringsriskerna.

2 gillningar

Tillståndsmyndigheten kommer inom en mycket snar framtid att fatta beslut om en tydlig höjning av produktionskapaciteten och att tillåta införandet av föranrikning. Guld/silver-förhållandet är nära historiska toppnivåer, vilket enligt all logik borde stödja prisutvecklingen för silver. Aktieemissionen slutfördes, vilket säkrar finansieringen för resten av året. Småinvesterare fruktar ett nytt Talvivaara och Inderes diskussionsforum har övergivit företaget.

Skulle detta kunna vara ett bra tillfälle att göra en spekulativ investering i en silvergruva? Uppåtgående potential verkar vara mycket större än nedåtgående potential, åtminstone före år 2021.

3 gillningar

Jag oroade mig lite för den ganska stora övermärkningen. Jag har fortfarande några omärkta som väntar på sitt öde. Jag har också “hamstrat” och på grund av priset har jag i liten utsträckning försökt köpa även fast silver. Men Talvivaara finns fortfarande i tankarna…

1 gillning

När fick de information om dem överhuvudtaget? Jag har några markerade utan taggar också.

[http://www.silver.fi/sivu/fi/press_releases/?show=one&lang=fi&id=A1A7B66D8C01ECB9]

Betyder inte det, om 81,3% av teckningsrätterna användes och 39,0% tecknades utan rätt, att 18,7%/39,0% ~=48% skulle ha tecknats utan teckningsrätter?! Eller är jag ute och cyklar…

1 gillning

Anteckningslappar som är märkta utan anteckningsrätt borde skickas ut per post, men naturligtvis bara om man har fått aktier.

De som är rädda för Talvivaara borde enligt mig notera att Sotkamo silvergruva är en lönsam gruva med tanke på dess kärnverksamhet. Företagets mest betydande risker på kort sikt är relaterade till skuldsättningen. Nåväl, kommer företaget att klara av sina skulder? Låt oss snabbt granska situationen under de kommande åren:

Inkomstsidan:

1. Verksamhet: ?
  2. Aktieemission 2020Q2: ∽5,7 M€
  3. Optionsutgivning 2021Q2: ∽2,1 M€

Skuldsidan:

1. 2021Q1-Q4 Obligationslånets kovenant: ∽1,35 M€ per kvartal, totalt ∽5,4 M€
  2. 2021Q2 Konvertibelt lån:∽-1,4 M€
  3. 2022Q3 Konvertibelt lån:∽-5 M€
  4. 2023Q1 Obligation:∽7,8 M€ (13,2 M€ - 5,4 M€)

Som en snabb översikt visar kommer företagets pengar under de närmaste åren till stor del att gå till att betala olika skulder.
Pengarna från aktieemissionen går till stor del till fortsatt uppstart av produktionen (förrening, produktionsökning, ytterligare borrningar).
Optionsutgivningen täcker det konvertibla lånet 2021Q2 (förutsatt att kursen är över 0,19€).

Resten borde täckas av kassaflödet från verksamheten, vilket jag har markerat med ?. Detta beror på att för att uppnå det nuvarande produktionsmålet (1,4 Moz silver) krävs att ett uppdaterat miljötillstånd erhålls inom kort. Det nuvarande miljötillståndet säger bland annat följande:

Bruksten får brytas och krossas från de i ansökan angivna möjliga brukstenbrotten inom gruvområdet
under byggtiden 1.9. - 30.4. alla veckodagar och 1.5. - 31.8.
endast vardagar (må - fr).
Omedelbart exploaterbar bruksten får brytas och krossas i dagbrottet under gruvans
byggtid 1.9. - 31.5. vardagar (må - fr) kl. 7–22.
Malm och sidoberg får brytas i dagbrottet efter att anrikningen har påbörjats tre
påföljande år 1.9. - 30.4. vardagar (må - fr).

Det innebär att den nuvarande verksamheten redan omfattas av sommarrestriktioner, och med ett uppdaterat tillstånd skulle det snart börja bli bråttom, åtminstone för detta år. Dessutom innehåller det nuvarande miljötillståndet naturligtvis även andra begränsningar som är ogynnsamma för gruvans verksamhet.

Sammanfattningsvis anser jag att gruvan har detta år på sig att försöka finslipa produktionen till ett bättre skick än nu, eftersom produktionen 2021 helt enkelt måste fungera. Enligt min uppfattning erbjuder sig investeraren alltså en möjlighet att hoppa på tåget nu och spekulera i de positiva nyheter jag nämnde i mitt tidigare meddelande. Om dessa inte materialiseras, tror jag att en investerare som läser Inderes hinner hoppa av långt innan optionsutgivningen 2021Q2.

2 gillningar

Detta är verkligen en intressant situation som jag har funderat på ett tag. Guld/silver-förhållandet (nu över 100:1) har i flera år varit snedställt till guldets fördel jämfört med långtidsgenomsnittet (ungefär 65-70:1), men det har inte hindrat trenden från att fortsätta. Jag kan inte heller snabbt komma på en realistisk drivkraft som skulle föra förhållandet mot dess långsiktiga medelvärde.

Pohjolan Eka har gjort en bra sammanfattning av Sotkamo Silvers situation! När det gäller produktionen ser jag de största problemen i kostnadseffektiviteten. Volymen är helt okej och ungefär vad som specificerades i förhandsutredningarna, men hittills har produktionen kostat alldeles för mycket. Detta måste ändras relativt snabbt, annars kommer vi att fundera på finansieringssituationen igen om ett år.

Det nya miljötillståndet kommer förmodligen inte heller att ge en stor ökning i volymen, utan är snarare en förutsättning för att nuvarande volym ska kunna upprätthållas (se 2020 års riktlinjer). Det är visserligen möjligt att gradvis öka tempot (inklusive införandet av en förkoncentrator), men nya reserver måste naturligtvis hittas så att gruvans livslängd, trots snabbare produktion, förblir tillräckligt lång. Att hitta nya reserver kräver i sin tur investeringar (dvs. pengar), vilket förutsätter en förbättring av kassaflödet (och en minskning av skulderna). Den goda nyheten är att en lyckad nyemission och andra arrangemang ger företaget lite tid att förbättra sin produktion.

2 gillningar

The Silver Instituts 2020 Survey (som SoSI för övrigt på ett något tvivelaktigt sätt använder aktieägarnas pengar för att sponsra) förutspår en produktion på 30 424 ton för 2020, en efterfrågan på 29 967 ton och ett pris på 15,70 $/oz.
Eftersom coronapandemin har drabbat konsumentländerna betydligt tidigare än produktionsländerna (bl.a. Mexiko ~6000 ton, Peru ~4500 ton), så skulle jag se att det här finns möjligheter för en efterfrågetopp på silver under hösten om man tror på en snabb industriell återhämtning och att utvecklingsländerna inte snabbt får igång sina gruvor när pandemin skakar den lokala sjukvården.

Ett annat realistiskt alternativ skulle enligt mig vara en eskalering av skuldkrisen i euroområdet (Italien, ECB:s galenskaper etc.), vilket skulle driva investerare att söka en fristad även i silver. Med nuvarande guldpris skulle en upplösning av Guld/Silver-ration till exempelvis 85:1 redan innebära ett silverpris på 20 $/oz. Naturligtvis skulle guldpriset också stiga i ett sådant scenario, vilket innebär att silverpriset skulle kunna vara ännu högre. Å andra sidan har jag hört teorier på senare tid om att silver inte längre skulle vara en “ädelmetall”, eftersom antalet instrument som erbjuds investerare har ökat. Därför skulle investerarnas kapitalflöden inte längre samlas i “reservguld” på samma sätt under en kris, vilket skulle vara en mer obehaglig sak för SoSI.

Båda dessa är naturligtvis ren spekulation, men jag anser att det här, under SoSI:s nuvarande låga kurser, skulle finnas en klar möjlighet för en investerare som söker hög risk/avkastning att göra en kortsiktig speldemonstration, som om den lyckas är mycket lönsam.

1 gillning

Jag har själv tolkat spridningen av prisrelationen lite åt detta håll. Med andra ord kan silverpriset ha dominerats särskilt av industriell efterfrågan, vars nedgång inte har kompenserats tillräckligt av investerarnas relativt svaga efterfrågetillväxt, medan guldet å andra sidan trycker uppåt drivet av investerare/penningpolitik. Om detta vore fallet skulle prisrelationen kunna normaliseras av till exempel robust ekonomisk tillväxt och som en återspegling av detta hög industriell produktion, samt naturligtvis inflation och stigande räntor (dvs. en ökning av guldets alternativkostnad). En ganska avlägsen tanke nu för tiden. Skuldkrisen i euroområdet skulle förstås passa Sotkamo Silver, då ädelmetallpriserna sannolikt skulle stiga och samtidigt euron sannolikt skulle försvagas i förhållande till dollarn. Eurokrisen skulle dock inte nödvändigtvis normalisera prisrelationen mellan guld och silver, även om förändringen i relationen naturligtvis inte är en nödvändighet för bolaget.

Inte på något sätt omöjliga scenarier och en uppgång i silverpriset skulle sannolikt stödja Sotkamo Silvers aktie med rejäl hävstång. Jag tvekar dock lite att satsa just på juniora gruvbolag om tanken enbart är att ta del av den förväntade prisuppgången för metallen. Hävstången är förvisso stor (och till och med den största möjliga), men på köpet kommer sedan en rad bolagsspecifika risker relaterade till exempelvis produktion och finansiering, vilket gör att investeringen delvis eller helt kan gå i kras även om tanken bakom investeringen skulle realiseras som förväntat. Därmed kräver en investering i ett junior gruvbolag enligt min mening också tilltro till själva projektet/projektportföljen och deras konkurrens- och utvecklingsförmåga, medan jag skulle sträva efter att ta del av förväntade prisuppgångar för metallen med andra typer av instrument, där så kallade “på köpet”-risker (och förstås även den hävstången) är färre.

Man kan alltid spekulera, men Sotkamo Silvers analys bygger förstås fortfarande på konsensusprisprognoserna. I samband med den senaste uppdateringen låg konsensusprognoserna för de närmaste åren på cirka 16-18 USD, alltså något över den nuvarande spotnivån.

2 gillningar

Spot on!
Små gruvbolag är kroniskt riskfyllda, och dessutom påverkas potentiella intäkter av många externa faktorer. När som helst kan det gå fel om inget silver hittas vid ytterligare borrningar, köparen beslutar sig för att inte betala räkningarna, eller om någon händelse inträffar som långvarigt kollapsar produktionen. Generellt sett verkar investerare underskatta risken och överskatta avkastningen, vilket gör att jag inte ser små gruvbolag som en särskilt attraktiv investering för en långsiktig portfölj.

Anledningen till att jag anser att SoS är ett meningsfullt instrument för småsparare att spekulera i silver är just den höga hävstång du nämnde och enkelheten att investera jämfört med alternativa instrument. Självklart är det nödvändigt att försöka hantera företagets risk genom att noggrant läsa företagets rapporter och analyser. Risken i en investeringsportfölj kan dock alltid minskas genom att minska summan och antalet riskfyllda investeringar :sunglasses:

2 gillningar

{“content”:“Jag råkade teckna i den sekundära emissionen utan teckningsrätt, ingen information ännu om jag får några aktier eller om allt tilldelas dem som använde teckningsrätterna. Jag hittade det inte snabbt i prospektet och den tjockaste bunten var bara på svenska..\n\nJag har själv följt Sotkamo Silvers historia i åratal, men har i gruvbolag koncentrerat mig mer på Kanada och Australien. Projektet har varit lite för litet för min smak, koncentrationen är inte särskilt hög så det kräver högre metallpriser för att fungera. Ungefär hälften av omsättningen verkar komma från zink och bly, som ofta är under press när priserna på ädelmetaller stiger. Bra silvergruvor är bara svåra att hitta billigt.\n\nGuld är i en bullmarket och på all-time high-priser i stora valutor utom dollar. Gold:Silver-kvoten är runt 120, även om denna kvot inte är någon anledning till varför priset ska stiga eller sjunka. Jag skulle dock se att vi lever i en ny bullmarket där guld leder uppgången, som historiskt är fallet. Nu drivs det av rädsla, men någonstans kommer det att vända till girighet och förväntningar på inflation, då det är silvrets tur att komma ikapp guldet.”,“target_locale”:“sv”}

2 gillningar