Sotkamo Silver som investering

Hej, ni (Inderes) har varit negativa gällande Sotkamo en tid nu. Ibland har det talats om risker med uppstarten, produktionsvolymen och silverpriset. Sotkamos produktionsvolymer var i linje med förväntningarna och samtidigt har silverpriset stigit med över 4% sedan den förra rapporten (27.8) och med cirka +20% sedan årsskiftet. Alla andra ädelmetaller har också stigit, utöver den stärkta USD:n. Kan ni kommentera varför ni inte ger de ovan nämnda sakerna mer vikt i er analys? Jag förstår att det finns risker kopplade till den framtida produktionsvolymen, men prisökningen på ädelmetaller har ju gett en buffert för detta.

6 gillningar

@Antti_Viljakainen kan kommentera detta, och då öppnas Sotkamo Silver-tråden i forumet samtidigt :smiley:

4 gillningar

Hej!

Du har helt rätt, prisuppgången på silver och den samtidiga förstärkningen av dollarn har gett bolaget medvind och en buffert. Den verkliga tusenkronorsfrågan, som alla värderare måste lösa självständigt, rör vilket silverpris som bör användas i Sotkamo Silvers framtida modellering. Med nästan vilken som helst värderingsmetodik har silverpriset en mycket drastisk inverkan på prognoserna och därmed på synen på bolaget. Mer detaljerat om vår värderingsmetodik beskrevs i förra årets omfattande uppdatering, som kan läsas fritt på Potentiaali on oikein hinnoiteltu - Inderes.

Jag känner mig inte särskilt kompetent att utarbeta prisprognoser för silver, så vi har konsekvent använt Reuters konsensusprognoser för de två kommande åren under de drygt 3 år vi har analyserat bolaget. För närvarande råkar spotpriset vara högre än konsensusprognoserna (vi agerade på ett liknande sätt även när prognoserna var tydligt högre än spotpriset), varför den kraftiga uppgången i spotpriset inte har reflekterats nämnvärt i vår syn på bolaget på senare tid. Konsensus har inte förändrats sedan uppdateringen i slutet av augusti, och silverprisparametern har därmed inte orsakat något behov av att uppdatera vår syn efter publiceringen av Q2-uppdateringen. Inte heller bolagets igår publicerade produktionssiffror eller informationen om dotterbolagets positiva rörelseresultat avvek nämnvärt från våra prognoser. Jag kommer att granska prognoserna efter kvartalet, när det realiserade metallpriset är känt. Det återstår att se om det blir nödvändigt att uppdatera prognoserna och synen på bolaget.

Om man använder början av året som jämförelse, bör man komma ihåg att det även har skett vissa negativa överraskningar i Sotkamo Silver (överskridande av investeringsbudgeten, en något långsammare start av gruvan än förväntat samt ökningen av antalet aktier till följd av en riktad emission). Dessa har i viss mån dämpat det stöd som de under året stigande silverkonsensusprognoserna (konsensusprognoserna var högre än spotpriserna vid årsskiftet) gett vårt riktpris. Detta skrev jag mig veterligen något mer om i vår Q2-uppdatering i augusti.

I princip skulle man vid värderingen av Sotkamo Silver och silverbolag alltid kunna använda spotpriset, men det medför även sina egna problem om prognoserna och synen på bolaget skulle vara beroende av det mycket volatila och svårförutsägbara spotpriset. Jag skulle gärna höra motiverade åsikter/feedback om vilka silverprisprognoser som bör användas vid värderingen av bolaget. En omfattande rapport om Sotkamo Silver kommer under slutet av året, och i samband med den övervägs även en uppdatering av värderingsmetodiken.

Mvh Antti

8 gillningar

Tack för det uttömmande svaret Antti. Jag håller med om att det är onödigt att reagera på dagliga prisrörelser för metaller genom att ständigt ändra prognoserna. Jag skulle använda hybridprissättning i prognoserna, där långsiktig konsensusprognos och spotpris beaktas.
Vissa av oss ser på bolaget med romantiska ögon och andra med analytiska. Jag tillhör den tidigare kategorin. Enligt min mening har de värsta molnen skingrats från bolaget, även jämfört med för ett år sedan. Nu är gruvan “up and running” och marknaden ger starkt stöd till verksamheten. Med tanke på årets motgångar, ser Sotkamo mycket starkare ut i romantikerns ögon med ett positivt nyhetsflöde.

Vad är SoS break-even-priset för silver enligt dig?

1 gillning

Om du frågar mig så tror jag att den låg någonstans runt 11-12 USD. Antti kan bekräfta…

Tj:s intervju om gruvans öppning för Yle Uutiset den 27.3.2019. Silvergruvans största ekonomiska risk för närvarande är silverpriset. Nu ligger det på cirka 15,50 amerikanska dollar per uns, medan silvergruvans målspris är 15–17 dollar.

Sotkamo Silver har fortfarande personer med sig som gjorde de första undersökningarna i området redan för över 40 år sedan. Tron har åtminstone inte tagit slut och förhoppningsvis var tidpunkten rätt.

“Jag skulle använda hybridprissättning i prognoserna, där långsiktig konsensusprognos och spotpris beaktas.”

En tanke värd att överväga. Vi ska fundera på det!

“Vad är SoS break-even-pris för silver enligt din åsikt?”

I den tekniska rapporten från 2017 uppskattades produktionskostnaden (AISC cash cost) som inkluderar underhållsinvesteringar för projektet vara i genomsnitt 8,8 USD/oz under en sexårs livscykel (detta har eventuellt ökat något på grund av kostnadsinflation de senaste åren, till exempel för energi och bränsle). Dessutom, med hänsyn till koncernen, måste moderbolagets (administrations)kostnader beaktas, vilket grovt sett uppgår till cirka 1,5 USD/oz, så koncernens produktionskostnad skulle kunna vara grovt på nivån 10,5 USD/oz. Räntorna på skulderna är också praktiskt taget obligatoriska att betala, vilket också grovt tar cirka 1,5 USD/oz. Med andra ord, med ett silverpris på i genomsnitt cirka 11,5-12,0 USD/oz skulle företaget kunna (på årsbasis varierar detta beroende på kvaliteten på malmen som bryts) på något sätt operera utan hot om en akut kris. I praktiken skulle Sotkamo Silver (och naturligtvis många konkurrenter också) redan ha problem vid denna silvernivå, eftersom det inte skulle finnas något kassaflöde alls för att amortera skulder och för utvecklingsverksamhet.

2 gillningar

“Efter att ha ägt internationella guld- och silvergruvaktier i flera år bör man förmodligen förbereda sig för stora prisförändringar även när det gäller Sotkamo Silver. Åtminstone för guld gäller det att ju sämre det går i den internationella politiken (läs hotet om handelskrig och krig), desto bättre går det för guldgruvorna och vice versa.”

2 gillningar

@Antti_Viljakainen hur ser du på dagens tillkännagivande där SoSi meddelar att de kommer att överträffa sin tidigare gruvprognos för i år med +20 %? Ser du några miljörisker gällande svavel och kväve? Så vitt jag förstår är silvergruvdrift mycket enklare än till exempel Talvivaara, så miljöriskerna är hanterbara.

Jag tror initialt inte att ökningen i prognosen för den totala brytningsvolymen väsentligt påverkar slutproduktionsmängden för innevarande år, eftersom processens flaskhals ligger vid anrikningsverket.

När det gäller miljöeffekter och risker är jag absolut ingen expert. Silvergruvans process är dock i alla fall betydligt enklare än Talvivaaras, mer traditionell (beprövad teknik) och “lättare” (kemikalierna som används). Därför tror jag att sannolikheterna för att risker förverkligas och de potentiella effekterna är väsentligt mindre än för Talvivaara. Myndigheternas reaktioner (inklusive villkoren för det nya tillståndet som behandlas) på de troliga överskridandena av kväve- och svavelutsläpp under innevarande år är dock svåra att bedöma för närvarande.

2 gillningar

Tack för svaret

Svårtolkad Q3-rapport från Sotkamo Silver. Omsättningen var stark och rörelseresultatet slog våra prognoser klart, även om silverproduktionen låg något under våra förväntningar (Q3: silverproduktion 358 koz mot prognos 373 koz). Trots stora avskrivningar nådde EPS plus. Å andra sidan var kassaflödet svagt, endast 7 MSEK, och kassan är fortfarande tunn (vid Q3:s slut 7 MSEK). Produktionsguidningen sänktes något till 1,0-1,1 miljoner silveruns (tidigare 1,15-1,25 Moz), som vi har uppskattat.

3 gillningar

@Antti_Viljakainen nu när kvartalsrapporten har korrigerats två gånger, handlar nedgången mer om bristande förtroende eller siffror?

Det är svårt att mer exakt definiera orsakerna till fredagens reaktion, då rapporten innehöll så många delområden som “drog” åt olika håll. På den positiva sidan fanns resultaträkningen i sin helhet, och även produktionsvolymen var på en bra nivå, särskilt i september. Svagheterna låg i kassaflödet (inkl. höga investeringar) och även sänkningen av produktionsprognosen kan ha spelat en roll i kursnedgången, även om det för mig inte var någon större överraskning. Mer detaljerade kommentarer om Sotkamo Silvers Q3 finns i morgonrapporten. Dessutom hade bolagets aktiekurs varit i en svag uppgång i november, så förväntningarna hade stigit och högre förväntningar är alltid svårare att uppfylla.

Vi uppdaterade Sotkamo Silvers sum-of-the-parts-modell efter rapporten och framför allt den gynnsamma utvecklingen av marknadsparametrarna stödde vår modell. Avkastnings-/riskprofilen börjar enligt vår mening bli försiktigt attraktiv och vi vände idag till en positiv syn på aktien. Vi kommer dock att fortsätta att noggrant övervaka kassaflödet och uppstartningsriskerna kan enligt vår mening inte anses ha försvunnit förrän det fria kassaflödet (inkl. investeringar) börjar flöda in i bolaget.

Att korrigera rapporter i efterhand ger förstås inte en bra bild av bolaget, men ur bolagets helhetsbild var korrigeringarna enligt vår mening inte signifikanta.

3 gillningar

{“content”:“Aktien handlas för närvarande till cirka 0,4 euro. Silverpriset är för närvarande på sin topp på senare tid, cirka 18,5 USD/uns. Prognoserna för Q2 och Q3/2020 ligger på 17,5 USD/uns. Pristoppen beror troligen på den geopolitiska situationen. Organisationen har förstärkts under det senaste året och gruvan har satts i drift. I lekmans ögon är bolaget ett attraktivt investeringsobjekt i förhållande till risken. Vad är din syn på riskerna som riktas mot bolaget?”,“target_locale”:“sv”}

2 gillningar

{“content”:“På risksidan har inga större förändringar skett. Sotkamo Silvers huvudrisker är enligt min mening, som typiskt för alla gruvbolag, fortfarande metallpriser, valutor, geologi och utvecklingen av regleringar. Även produktionsrisken är en betydande faktor för en enskild gruva.\n\nMarknaden är förvisso gynnsam för Sotkamo Silver och med nuvarande silver- och guldpriser samt rådande EUR/USD-kurs bedömer vi att bolaget presterar väl. Priserna runt årsskiftet har dock troligen drivits av geopolitik, vars vändningar är svåra/omöjliga att förutsäga. Därmed finns det enligt min mening ingen anledning till större entusiasm efter de senaste dagarnas händelser, men den övergripande bilden för bolaget är förvisso måttligt positiv, vilket även vår rekommendation och riktkurs delvis återspeglar.”,“target_locale”:“sv”}

3 gillningar

Dagens Kauppalehti, journalisten har tydligen läst mina tidigare inlägg om ämnet:
“Sotkamo Silver fick under andra halvåret förra året äntligen igång sin gruva i Sotkamo. Bolaget har även rapporterat förbättrade nyckeltal. Under juli-september gjorde det tre miljoner svenska kronor i rörelsevinst, medan jämförelseperioden visade en rörelseförlust på nio miljoner kronor. Att uppnå rörelsevinst så snart efter produktionsstart kan anses vara en god prestation.
I aktiekursen har Sotkamo Silvers goda nyheter synts endast lite. På sex månader har aktien stigit drygt tio procent.”

1 gillning

Sotkamo Silver som investeringsobjekt har återigen uppdaterats. Länken till slutsatserna finns här.

Produktionen börjar vara i god form och marknadssituationen är också ganska gynnsam. Det är bra att fortsätta härifrån, men på kvartalsnivå kommer svängningar och överraskningar i båda riktningarna oundvikligen att uppstå på grund av branschens karaktär. Så småningom börjar fokus flyttas till Hopeakaivoksens (Silvergruvans) nästa malmletningsinvesteringar, vilka bolaget enligt vår bedömning kan inleda inom ett år, och resultat kan förväntas om 2-3 år. För bolagets långsiktiga investeringsberättelse är framgången med malmletningsinvesteringarna och en eventuell förlängning av Hopeakaivoksens livslängd av stor betydelse. Potentialen är dock uppenbar i ljuset av tidigare utredningar, och detta har enligt min mening knappast prissatts in i aktien. På ett års sikt kommer utvecklingen av silverpriset, valutorna och produktionen dock att bestämma riktningen.

6 gillningar

Härligt, tack!