I denne tråd kan forummedlemmer fortælle om deres socioøkonomiske baggrund og dens indflydelse på deres egen investering. Emnet kan også diskuteres generelt uden at afsløre ens egen baggrund. Har dine forældre eller bedsteforældre investeret? Har du modtaget arv? Hvordan har dine forældres socioøkonomiske baggrund påvirket din uddannelse, arbejdsliv, netværk og derigennem investering?
Traditionelt er investering blevet set som en overklasseaktivitet, som almindelige mennesker ikke bør blande sig i. I de seneste år har den finske folkekapitalisme dog taget skridt i en god retning. Inderes’ forum, andre investorsamfund, investeringsinfluencere, unge investeringsforfattere, podcasts mv., den summen der gør investering kendt især for unge (og mere end tidligere også for kvinder), har efter min mening øget offentlighedens interesse for investering. Min antagelse er, at dette forum diskuteres af personer fra gennemsnitligt rigere familiebaggrunde samt på en vis måde deres families første pionerer. Jeg har f.eks. i tråden “Lønforhandling” glædeligt set personer i meget forskellige indkomstklasser, men det fortæller endnu ikke, hvilken baggrund skribenten kommer fra. Fornuftig opsparing og investering er utvivlsomt godt for enhver persons fremtid, så jeg håber, at diskussionen her vil vække tanker om, hvordan finnerne kan fås til at investere endnu bredere. Det ville være godt for os alle, der bor i Finland. Inderes er godt placeret som producent af investeringsrelateret indhold og kan endda direkte påvirke dette.
Jeg kan starte diskussionen lidt på egne vegne. Jeg blev født og voksede op i en lille landlig by. Byens “rige” var læger, apotekere og et par lokale iværksættere. Mine forældre har ikke gået på universitetet, men har haft ret gode jobs og tjent lidt bedre end den gennemsnitlige finske løn. Som barn var det nok til, at jeg i skolen blev forsøgt mobbet med, at jeg angiveligt var født med en guldske i munden. Ja, vores familie havde en anelse bedre levestandard end de fleste af mine skolekammeraters familier, men på intet tidspunkt i min ungdom stødte jeg på mennesker, der var bare lidt rigere end middelklassen. I vores familie talte man ikke om investering. Lotto-trækninger blev dog fulgt. Flittig skolegang, en stærk arbejdsmoral og sport blev højt værdsat. Jeg fik værdifulde færdigheder og en handlekraftig indstilling, men ingen vidste rigtig, hvordan man skulle vise mig retning i livet. Ingen kunne rådgive om, hvad og hvor man skulle studere, eller hvad man skulle gøre med de tjente penge.
Militæret åbnede mine øjne enormt. Der så man godt nok alle slags mennesker, men især RUK (Reserveofficersskolen) var en forvirrende oplevelse. Pludselig kom mange omkring mig fra såkaldte topgymnasier og skulle primært studere på nogle af de mest prestigefyldte universitetsfag i Helsinki. Nogle forældre var i meget højt betalte jobs og generelt i erhverv, som man intet kendte til i en lille by. Det samme fortsatte, da jeg kom på universitetet. Vennernes fædre var læger, administrerende direktører og millionærer som iværksættere. En fælles observation for mange, der kom fra rigere familier, var, at arbejdsmoralen ofte ikke var helt på samme niveau som hos dem fra mere beskedne baggrunde. Som om verden var mere rede for dem, uanset akademisk succes. Fritid og livets glæder vandt for dem, mens jeg selv sled med studierne så godt jeg kunne. Selvfølgelig var de fleste af dem meget kloge, og de klarede i sidste ende deres studier med relativt lidt indsats, dog ikke nødvendigvis med de bedste karakterer. Det betød ikke noget. Investering var allerede et kendt fænomen for mange af dem. Formue eksisterede allerede og blev forvaltet på forskellige måder. Først i begyndelsen af universitetet fik jeg mulighed for at opbygge min investeringsformue helt fra bunden, men heldigvis allerede dengang. Utvivlsomt førte alle mine tidligere erfaringer til, at jeg opdagede investering relativt tidligt, uanset min baggrund. Jeg havde indset, at de rigere altid kunne ansætte en mere flittig opkomling til at udføre det hårde arbejde og indsamle profitterne. I stedet for blot at slide, var det bedre at sætte sine penge i arbejde for at generere nye penge. Renters rente-effekten sørger over årene for formueopbygning, i hvert fald til det niveau, der i barndommen blev betragtet som “rige”. At blive rig er ikke et livsmål i sig selv, men den frihed og mulighed for at påvirke livet, som øget formue medfører, er værdifulde ting at stræbe efter. Mine forældre arbejder stadig hårdt, mens pensionen nærmer sig. Jeg ved ikke, om jeg ønsker at arbejde på samme måde i samme alder, men jeg håber, at jeg da har frihed til at vælge.