Inte i det här skedet, men till exempel Factory02 är ett dyrt projekt och det kommer att behövas pengar till det i en ganska nära framtid. Knappast någon blir förvånad om man tar in kapital till det genom någon form av emission senare.
Det att de gamla ägarna får sälja aktier till nya ägare hjälper inte företagets situation särskilt mycket… Eller bereder man vägen för att kunna göra emissioner i framtiden när man väl är på börsen.
@xlat Solar Foods har varit helt öppna med motiven bakom sin börsnotering. De sakerna finns till och med i den här diskussionen, om man bara orkar läsa.
Bra iakttagelser, och där fanns även annat som är lite betänkligt åtminstone ur en skattebetares perspektiv, kanske en börsnotering om två år hade varit tydligare
Under de kommande åren.. kostnader för verksamheten som byggs upp, men även mängden erhållna bidrag.
Det som byggs för den kalla zonen… marknadsförs dock tydligen ofta ur ett Sahara-perspektiv, och väte (inte vatten) är väl dyrt att producera
och i prospektet kunde man ha förklarat mer ingående, på Wikipedia står det ju ”Mikroben är en bakteriestam av släktet Xanthobacter som hittades i kustsediment i Åbo skärgård år 2018”, vilka konkurrerande stammar osv.
om någon säger att man inte kan marknadsföring i Finland, så har den helt fel,
enastående, banbrytande och revolutionerande, som betolar, injeq, nanoform, spinnova, solar foods
men uppenbarligen räcker det inte alltid med bara marknadsföring, lyckligtvis finns det de som håller en lite lägre profil och ägnar sig åt kompetent verksamhet, t.ex. Planmeca
Den här produkten – och i synnerhet marknadsföringshypen – för tankarna till ormolja. Det verkar verkligen som en förlustmaskin, men förhoppningsvis har jag fel även i det här fallet.
Jag tror att många faktiskt är beredda att betala för t.ex. makaroner där ägget har ersatts med solein. Det finns helt säkert en marknad för detta. Finns det något träningsprotein helt utan animaliska produkter?
Jag är varken elitidrottare eller näringsexpert… En person som idrottar målmedvetet tvingas äta en enorm mängd protein i veckan. Från traditionella proteinkällor verkar man även få i sig en enorm mängd skadligt kolesterol och mättade fetter på köpet. I Solein saknas dessa tydligen helt.
Kycklingfärs innehåller mindre än 4 % fett, varav endast 1 g är mättade fettsyror, och kostar 7,4 €/kg på vanliga Prisma. Själv föredrar jag detta även om jag inte är någon elitidrottare.
Som konsument och med erfarenhet av att studera konsumenters köpbeteende har produkten potential om den används som ersättare för råvara X och:
Förändringen i konsumentpriset är minimal
Produktens smak förblir nästan densamma
Konsistensen och tuggmotståndet förblir nästan desamma.
Punkt 1 är den mest känsliga, eftersom mat redan kostar alldeles för mycket. De kan prova produkten, men om punkt 2 och 3 brister köps produkten inte igen + på grund av WOM (Word of Mouth) ser man till att ingen i närkretsen gör samma ”misstag”.
Det finns ju vegetabiliska proteiner som man kan använda i samband med träning, t.ex. risprotein, hampprotein och sojaprotein.
Har ingen koll på makrofördelningen, men efter att ha druckit sojaprotein som junior har den där skitsmaken etsat sig fast i minnet nu +20 år senare. Blä.
De flesta som tränar kör och kommer fortsätta köra på vassleprotein. Billigt, funkar även som naturellt om man är en riktig hardcore-byggarmunk, men som smaksatta är de riktigt goda, enkla och trevliga att dricka. Pris, makron och smak är 5/5, för att använda kidsens termer.
Byggare, fitnessidrottare och andra nischade konsumentgrupper köper sedan dyrare och mer processat vassleisolat för att uppnå en ”extra fördel”.
Det här handlar om proteinproduktion på ett nytt sätt och inte om några proteintillskott. Solar Foods har möjlighet att lösa det globala livsmedelsproblemet. 8 miljarder människor behöver i genomsnitt 70 gram = totalt 560 miljoner kilo protein per dag. Allt tillgängligt protein - även de där träningsproteinerna - är antingen animaliskt eller växtbaserat, och produktionen av dessa kräver enorma landytor, vatten och andra resurser. Befolkningen växer och mer odlingsmark kommer inte att finnas kvar länge till, även om regnskogarna snart är nedhuggna och den biologiska mångfalden offrad. Senast klimatförändringarna kommer långsamt att föra oss mot väggen.
Utan något revolutionerande, en lösning av typen game changer.
Solar Foods skulle kunna vara en sådan.
Jag ser en enorm potential i detta. Ur ett investeringsperspektiv finns förstås också stora risker.
Framtiden får utvisa om detta är min bästa eller sämsta investering - eller något däremellan.
Det som jag hakar upp mig på är att man har försökt med liknande livsmedelsproduktion några gånger tidigare. Hygien och risken för att kontaminerande bakterier tar sig in i processen, och att produkten därmed förstörs, är stora utmaningar i den här typen av produktion. Tanken att sådan här livsmedelsproduktion skulle kunna ske på platser där man inte kan odla mat tar inte hänsyn till att produktionen kräver ett väldigt strikt hygienutrymme. Visst är det sant att ett sådant är lättare att åstadkomma än näringsrik jord och rätt klimat.
Jag önskar dem all framgång. Jag ser dock inte att utvecklingen under de senaste årtiondena skulle ha gått så pass mycket framåt att det här fallet skulle skilja sig från tidigare försök.
Under de närmaste åren… kostnaderna för den ackumulerande verksamheten, men även mängden erhållna bidrag.
enligt min mening helt fel, det borde absolut vara som konvertibellån (vvk-lån)
Det är för en god sak, och i det här fallet vore kanske en mer rättvis modell en allmännyttig modell, inte vinstgivande, även om den är vinststrävande
varför inte växter i Sahara, det vill säga fotosyntesfält, vatten och annat, nog kan man väl gräva de där brunnarna, och solsken och PV-energi finns det enormt mycket av året runt, i Finland växer cellulosa, jag åt förresten vindruvor från en finsk buske idag, nej nej nej
enligt min mening vore en börsnotering aktuell tidigast om 2 år,
varför så bråttom, när man inte söker nya pengar för framtida executions på hundratals miljoner, var det ett fint ord
“I PRINCIP SKULLE TEKNIKEN även kunna utnyttjas i en form där alla skulle ha en ny hushållsapparat i sitt kök, en egen liten bioreaktor lämplig för framställning av solein”
Jag vill korrigera så pass att den korrekta översättningen av SCP är encellsprotein och inte encelligt protein.
Det sistnämnda skulle ge intrycket av att det rör sig om en levande cell som består av eller bara innehåller ett protein. Detta är inte möjligt eftersom en cell även består av lipider, kolhydrater osv.
Själva caset påverkas nog mycket av hur stor konkurrensfördel odling från luften ger, eller om det ens ger någon. Enligt min mening är det onödigt att anta för mycket om detta före uppskalningen; det här är en teknikstartup med mycket hög risk, men vars vinster vid en framgång är enorma. Det är dock mer sannolikt med ett episkt misslyckande.
Jag har själv en del erfarenhet av både bioteknik och processer inom livsmedelsindustrin. I produktionsprocessen för Solein används alltså bakterier som ursprungligen isolerats från marken, vilka i en fermentor matas med koldioxid- och vätgas, ammoniak, kvävehaltigt odlingsmedium och spårämnen. Råvarukostnaderna och underhållskostnaderna för fermentorn är väldigt höga. I praktiken transporteras råvarorna till produktionsplatsen, ibland över långa avstånd. Processen är känslig för fel och kontaminering, vilket leder till produktionsförluster och driftstopp om man inte lyckas upprätthålla tillräckligt rena förhållanden. Tillverkningen kräver alltså renrum, vilka är dyra att underhålla. Utrustningen (t.ex. fermentorer som steriliseras på plats) kostar också helt astronomiska summor i den produktionsskala som Solar Foods siktar på.
I praktiken är slutprodukten alltså torkad och malen bakteriemassa, som är väldigt högt processad. För att bli ett färdigt livsmedel krävs sedan ytterligare bearbetning. Idag är trenden snarare mindre processade produkter, särskilt bland Soleins målkonsumenter (t.ex. vegetarianer och miljömedvetna konsumenter). Av den anledningen tänker jag inte heller satsa mina pengar i det här bolaget förrän den första kolonin på Mars har etablerats
Juha Varis har läst igenom prospektet och noterat en intressant utformad lock-up, som Juha sammanfattar;
”Stora ägare säljer inte aktier under de första 6–12 månaderna. Om det inte rör sig om ett belopp på minst 100 000 euro och en rabatt på max 10 %”
Japp japp, nog är det väl en sorts lock-up det med, att lova att inte själv sitta och pytsa ut sina aktier på säljsidan…
Fast i riktade emissioner, när man ger ett block med rabatt, kan det hända att den som köpt med rabatt i sin tur pytsar ut dem på säljsidan.
Nå, inte riktigt bulvanfasoner i alla fall.
Solar Foods är som en science fiction-författares dagdröm. Genom att fermentera en encellig mikrob i en lämplig lösning med hjälp av väte och koldioxid producerar Solar Foods Solein-protein, som lämpar sig som ingrediens i olika livsmedel.
Solar Foods bidrar till att lösa det livsmedelsproblem som hör till jordens ödesfrågor. Om jordens befolkningstillväxt och, förmodligen ännu mer, behovet av protein ökar, måste andelen icke-animaliskt protein öka. Växtbaserade proteiner är ett svar på problemet.
Solar Foods lösning innebär också att man frigör sig från jordbruket och behovet av åkermark. Bolagets process förbrukar dock stora mängder el, och el är också den största kostnaden i produktionen av Solein.
Solar Foods positiva kassaflöden ligger fortfarande långt fram i tiden. Våren 2024 färdigställde bolaget en testfabrik i Vanda, där produktionsprocessen finslipas och Solein produceras för potentiella kundföretag som kan utveckla produkter baserade på Solein för vidareförsäljning.
Om man får goda erfarenheter och bindande köpavtal från kunderna kommer Solar Foods att börja bygga Factory 02, som är lämplig för kommersiell produktion. Enligt bolagets uppskattning kommer beslutet att fattas senast år 2026, och fabriken skulle kunna vara i full produktion kanske år 2030.
I Karon Grill berättar Solar Foods grundare och vd Pasi Vainikka om hur Solar Foods Solein-protein positionerar sig på proteinmarknaden. Och varför syns inga internationella investerare bland bolagets största ägare, och varför får produkter som innehåller Solein inte säljas i Europa?
Fascinerande business… alltså om det lyckas kommersiellt. Jag tog en mikroskopisk testpost igår och följer situationen med flera års sikt, tills vidare VÄLDIGT försiktigt, beredd på till och med 100 % förlust.
Bevakningen av Solar Foods inleddes i morse och länken till den omfattande analysen som jag skrivit och som är tillgänglig för alla hittas nedan:
Ett spännande investeringscase med potential för nästan vad som helst, bl.a. rymdverksamhet, expansion till precisionsfermentering och nya mikrober som kan öppna helt nya produktområden eller till och med branscher för bolaget. Med ett team av begränsad storlek får man dock vara försiktig så att verksamheten inte börjar spreta för mycket.
Som man kan gissa är värderingen av aktien extremt utmanande, och våra DCF-scenarier visar också ett brett intervall på 2–15 euro. Vi befinner oss tydligt i den övre delen av det intervallet, och att motivera den nuvarande kursnivån skulle kräva en prestation nästan i klass med mitt bull-scenario, vilket känns magstarkt att förvänta sig i detta utvecklingsskede, åtminstone för egen del.
Prognostiseringen försvåras också av att bolaget tills vidare inte har några finansiella mål att luta sig mot. Under hösten har bolaget dock inlett en ny strategiprocess som även inkluderar fastställande av finansiella mål. Vi får se om jag får prova på kontorets dumstrut (Pöljä-hattu) så snart bolaget går i mål med strategiprocessen.
Jag anser att man definitivt bör bekanta sig med bolaget på grund av dess betydande potential, även om vi på nuvarande nivå landade i en björnaktig syn på aktien.
Nu måste jag skynda mig till kontoret, jag svarar på tidigare inlägg och nya frågor under dagens lopp om sådana dyker upp.