Låt oss lyfta fram som en ny tråd KL:s artikel idag om den nya noteringskandidaten Fodelia. Lönsamheten är överraskande hög för ett finskt livsmedelsindustriföretag (jfr. Atria, HKScan, Apetit och Raisio) och tillväxten har varit mycket snabb de senaste åren. Har forummedlemmar erfarenhet av Fodelias portföljbolags (Real Snacks och Feelia) produkter?
Real Snacks chips har varit mina favoritchips i åratal, med alla sina smaker. Förutom smaken har jag gillat att varje påse har namnet på gården som odlat potatisen.
Jag kan åtminstone säga så mycket om Feelia, eftersom jag undrar över dem dagligen i mitt arbete, att det flödar igenom mycket mer varor än för flera år sedan. I betydande grad går det via stora grossister (Kesko och liknande) till kök. De verkar göra goda resultat, och jag undrar när handelns håriga hand kommer att slå till mot marginalerna. Man hör då och då om detta när värden omförhandlar priserna, men vad ska man göra när S-maffian och Kesko kontrollerar hela värdekedjan.
Jag är inte särskilt entusiastisk över livsmedelsproducenter av de skäl jag nämnde ovan. Ibland lyckas nya aktörer genom att uppfinna något nytt och trendigt.
Detta är förmodligen den största utmaningen för varje livsmedelsföretag som verkar i Finland att förbli lönsamt under lång tid, när dessa två jättar får härja och förtrycka andra parter i värdekedjan hur de vill.
När det gäller Real Snacks chips och havresnacks är denna S- och K-problem förmodligen en berättigad oro, eftersom produkterna förmodligen säljs huvudsakligen via dessa butiker. För Feelians del verkar dock en stor del av verksamheten gå någon annanstans än via dessa handelsjättars kanaler, så det verkar vara bättre skyddat från K- och S-gruppernas utpressningsskruv.
Restauranger, bensinstationer, personalrestauranger och alla andra platser som listas på Feelians startsida går nog knappast via andra aktörer än sådana som Kespro. Det är inte realistiskt att de skulle leverera varor till sina kunder rikstäckande på något annat sätt
Kespro köper Heino och detta verkar också ha fastnat hos konkurrensmyndigheterna. Kanske kommer beslutet någon gång.
Båda produkterna säljs på Suviseurat, och det blir förmodligen en direktförsäljning. Förmodligen en betydande enskild affär när ~75 000 personer äter i 3-5 dagar.
Förra sommaren ledde jag Finntriathlon-tävlingen i Joroinen, och där erbjöds deltagarna Feelia-mat efter tävlingen. Det var nog någon slags skinkgratäng som var det ena alternativet och så var det en soppa, om jag minns rätt. Om Feelia-mat har funnits tillgängligt i Joroinen, kan man tänka sig att de har gjort en deal med hela Finntriathlon-organisationen om att sköta maten på deras tävlingar, som inkluderar många evenemang per år på olika orter (Vanajanlinna, Tahko, Joroinen och Vierumäki). Antalet deltagare är väl runt 10 000 totalt. Dessa säljs nog direkt, och inte via Kespro eller liknande (kan jag tänka mig). Det är nog inte en särskilt stor bit av Feelia:s omsättning ännu.
Jag blev lite intresserad av det här företaget. De har uppnått en överraskande hög lönsamhet. Vet någon mer om Feelia:s patent för tillverkningsprocessen? Det låter åtminstone för en lekman imponerande om de kan öka hållbarheten utan konserveringsmedel. Kan det vara den berömda varaktiga konkurrensfördelen…?
Edit. Jag ville även fråga om företaget kommer att följas av Inderes?
Man kan nog gissa att det kommer att följas. När en analytiker öppnar en tråd och det samtidigt rapporteras om en eventuell IPO, betyder det ofta att Inderes kommer att börja följa IPO:n. Väntar på Petris IPO-rapport inom de närmaste veckorna ![]()
Anmälan till företagspresentationsevenemanget är nu öppen! 11.11 kl. 17.00 Helsingfors och 12.11 kl. 17.30 Uleåborg. ![]()
https://www.inderes.fi/fi/fodelia-tapahtumat
Fint. Får vi en video-stream? Det här intresserar mig mycket.
Japp. Jag ordnar med webcast på plats för evenemanget. Inspelningen kommer också att vara tillgänglig direkt efter evenemanget. ![]()
Förtydligande: webcasten kommer från Vita Salen i Helsingfors den 11 november kl. 18.00. Jag lägger till länken senare.
Hittills har Atrias/HKscans(skandal)/Apetits/Raisios kursutveckling inte varit särskilt aptitlig, branschen verkar vara lite mer defensiv/konsumentberoende. Varumärket är i alla fall inte i klass med “Coca-cola”.
En positiv känsla skulle kunna skapas om de nuvarande ägarna satte sina ägda aktier i försäljningsförbud i åtminstone ett par år.
Real Snacks Oy
Feelia
Det var lite mer information än i KL
“Hur har de lyckats trolla fram en rörelsevinst på 14 procent… Visst hjälper en stark tillväxtspurt och höga beläggningsgrader, men S-gruppen och Kesko kommer nog inte att titta på en sådan siffra länge
\n\nE. Som jag skrev tidigare, jag skulle inte ens röra dem med en pinne”
Nu är webbsidorna för webbsändningen redo att börja live
Vi ses kanske även på måndag om ni kommer på plats.
Fodelia yhtiöesittelyn webcast ma 11.11.2019 klo 18.00–20.00 - Inderes
Vem är där från Fodelia?
Åtminstone verkställande direktör Mikko Tahkola ![]()
Program för evenemanget
Kl. 17.00–18.00 Dörrarna öppnas, buffé, förfriskningar
Kl. 18.00–20.00 Presentation av Fodelia, verkställande direktör Mikko Tahkola
Produktägaren hade varit till stor hjälp ![]()
Jag försöker fråga ![]()
4,3 € per lapp. I väntan på Petris forskning verkar det finnas ett visst intresse i investeringstwitter.