Investera i megatrenden för växtbaserade proteiner

{“content”:“Det är ganska uppenbart för mig att det sker en övergång i livsmedelsproduktionen från animaliska proteiner till växtbaserade. De sistnämnda är inte bara mer ekologiska, utan framför allt snart också billigare proteinkällor för konsumenterna. I investeringsdiskussioner känns det som om denna megatrend har missats, förmodligen delvis för att de flesta som är intresserade av investeringar är köttätande män som jag. Men om man vill dra nytta av denna förändring ekonomiskt, vad ska man då börja investera i? Beyond Meat såklart, men vad mer?\n\nEdit: Jag ändrade rubriken från växtbaserade proteiner till att omfatta alla köttsubstitut eftersom andra alternativa proteinkällor naturligtvis också omfattas av denna trend.”}

5 gillningar

Vad var SPAC:en då, Tattooed Chef?

Tattooed Chef verkar vara ett intressant alternativ, det finns ganska mycket diskussion om det på forumet. De verkar fokusera på färdigmatsegmentet, och då premiumdelen av det.

Ämnet är intressant!

Tyvärr har jag inte särskilt mycket kunskap om företag inom detta område, så jag följer diskussionen.

Både i mitt eget liv och bland mina vänner har denna trend, med ett ökat antal alternativ, synts starkt i våra konsumentval, men jag vet förstås inte hur mycket jag lever i en bubbla :slight_smile:

1 gillning

{“content”:“Hemma äter vi Quorn (svampprodukt), Oumph! (soja), sojagranulat och -strimlor, biffar, tofu, Beyond Meat tycker min fru är gott, jag är inte själv övertygad. Pulled Oats..\n\nOumph! är bäst tycker jag.”,“target_locale”:“sv”}

2 gillningar

Åtminstone min egen tolkning är att kvaliteten på växtproteiner har förbättrats så snabbt på ett par år att det inom 10 år inte kommer att finnas någon annan anledning att använda “riktigt kött” för korvar och andra köttprodukter än den premiumstatus som är förknippad med det. Men jag kan tänka mig att vinstmarginalerna från användningen av växtproteiner vid det laget kommer att vara betydligt mindre än i dessa initiala, mer segmenterade produkter.

2 gillningar

Apetit. Högkvalitativa växtbaserade produkter, stark balansräkning och en vändning i resultatet som äntligen håller på att ske.

2 gillningar

Jag skulle säkert följa den här tråden med intresse om det uppstår diskussion kring ämnet. På ganska kort tid har ekologiska faktorer tillsammans med hälsorisker gjort växtbaserad mat till en slags “hälso- och ansvarsfullhetstrend”, vilket jag tycker är ett bra tecken för investerare, eftersom dessa faktorer är mycket starkare än enbart den etiska aspekten som växtbaserad kost verkade luta sig mer mot tidigare. Idag har Härkis, Mifu m.m. fått mycket synlighet och nya innovationer av Härkis-typ kommer säkert att öka.

Om köttkonsumtionen ska minskas måste växtbaserad mat också tilltala “köttätar-killar”-sektorn. En del växtbaserade korvar, pulled havre, pulled jackfruit m.m. börjar ärligt talat vara mycket nära i smak till de “ursprungliga” köttlösningarna, som nämndes tidigare i tråden. När det gäller image, när det kommer fler alternativ och mångfald, finns det goda chanser att växtbaserad mat kommer att öka i popularitet och att man “vågar” prova den mer öppet.

Jag har dock inte valt att investera i företag som Beyond Meat eller Tattooed Chef, eftersom detta inte riktigt representerar min egen uppfattning om vad den kanske “optimala” maten är, och jag skulle vilja att en långsiktig investering går mer i linje med mina egna åsikter. Det som gör detta intressant för mig är dock att jag inte kan förneka att det kan finnas potential i sådana produkter ur ett investeringsperspektiv, om trenden med växtbaserad mat bara förstärks – vilket jag själv tycker är en bra sak. Även i år har vi återigen sett vad fladdermusätande möjligen kan åstadkomma :sweat_smile:

För en stor del av människor är mat något som i första hand ska smaka gott och dessutom i viss mån vara “hälsosamt” enligt den aktuella uppfattningen. Växtproteinlösningar är enligt min mening i gott ljus i detta avseende, eftersom många upplever växtbaserad mat som ett allmänt hälsosammare alternativ, och genom att krydda och tillaga maten kan man vid behov också ganska enkelt få den att smaka väldigt annorlunda. I studier (och särskilt i nyheter) fokuserar man idag mycket på “rött kött vs. växtbaserade alternativ”, så det är ganska förväntat att växtbaserade alternativ kommer att hamna i ett bättre ljus.

Maten påverkar hälsan mycket och jag litar på att man på lång sikt kommer att hitta de relevanta faktorerna och att människors medvetenhet kommer att öka om vilken mat som fungerar bäst som “mänsklig kroppsbränsle” och vilken riktning man bör satsa på. Detta gör mig något försiktig, eftersom t.ex. margarin var en “utmärkt” lösning till en början när man upptäckte ett växtbaserat pålägg. Idag vet man dock att artificiellt härdade vegetabiliska oljor inte är hälsosamma, och folk kan fortfarande inte bestämma sig för om vanligt smör i slutändan ändå är hälsosamt eller inte :no_mouth:

Ur detta perspektiv kan starkt processade växtproteinprodukter (i serien “vill göra julskinka utan skinka”) vara en bättre lösning jämfört med kött, men med stor risk att de vid något tillfälle också hamnar i dåligt ljus. På samma sätt är ett annat område där jag kanske “sticker hål på en myrstack” matens färskhet. Konserverad, förkokt, länge förpackad mat fungerar inte på samma sätt i människokroppen som rå/färsk mat. Jag tror att man någon gång kommer att hitta starkare kopplingar mellan dåligt smält mat/belastat matsmältningssystem och olika kroniska sjukdomar samt absorptionsproblem.

Jag skulle sammanfatta det föregående enligt följande:

• På lång sikt (vilket dock är svårt att bedöma tidsmässigt) finns det en risk att forskning sätter processade färdigrätter, inklusive växtbaserad mat, i dåligt ljus, och detta kan skapa en egen typ av risk om man investerar i en växtproteintillverkare på längre sikt.

• På kortare sikt kan potentialen i sådana produkter vara stor, om växtbaserad mat blir vanligare och man vill gynna den på många olika nivåer, samt om man vill att så många människor som möjligt ska hitta ett välsmakande växtbaserat alternativ. Det är också realistiskt att det alltid kommer att finnas användare av färdigmat, oavsett hur stark en “färskhetstrend” slår till.

• Om till exempel företaget Apetit som helhet tilltalar, skulle man här kunna få en lite mer diversifierad del av kakan, förutsatt att företaget satsar väl på den växtbaserade sidan och har goda förutsättningar att vara en populär tillverkare inom detta område. Jag skulle gissa att dessa enskilda Beyond Meat, Härkis etc. naturligtvis kommer att fortsätta att finnas, och med dem kan man göra goda vinster om man bara är uppdaterad om läget.

• Företag som, förutom att erbjuda mångsidig växtbaserad mat, också kunde erbjuda lösningar för hur mat enkelt kan levereras relativt nära och färskt till konsumenterna, skulle vara mycket mer intressanta objekt för mig. Jag vet dock inte om ett sådant tåg kommer. Det kan vara mer realistiskt att hitta ett företag vars produkt starkt uppmärksammas av människor och samtidigt uppmuntrar övergången till växtbaserad mat.

I mitt långa meddelande erbjöd jag kanske inte potentiella enskilda företag, siffror relaterade till ämnet eller information om vad som eventuellt kommer att uppfinnas härnäst i laboratoriet (någon talade till och med om vätgas i detta sammanhang :sweat_smile:). Jag har ärligt talat inte studerat den här typen av företag, även om jag tycker det är intressant att följa vad som händer inom detta område på en allmän nivå. Jag presenterade dock min sida om någon vill spegla den mot sin egen vision i detta ämne. :slightly_smiling_face:

7 gillningar

Apetit borde ha en utmärkt position för att dra nytta av en sådan förändring på livsmedelsmarknaden. Jag är inte alls säker på att företaget har förstått detta ordentligt. Produkter finns, men växtbaserade proteiner verkar inte ha någon särskild roll i varken strategin eller kommunikationen. Kanske Berner t.ex. har intresse av att flytta fokus i denna riktning?

Kavli, ägaren till Verso Foods som tillverkar Härkis, skulle vara ett intressant mål men det ägs helt av en stiftelse.

En möjlighet att delta i denna megatrend finns på First North-listan. Fodelia Oyj förvärvade Beofood Oy i december förra året. Målet med affären var att förvärva expertis inom tillverkning av växtbaserade produkter, och fusionen mellan Beofood och Feelia är pågående. I H1-presentationen lyfte VD Mikko Tahkola fram den pågående produktutvecklingen inom olika vegetariska och kötträtter som passar den allt vanligare flexitariska kosten. Samtidigt får man Real Snacks i portföljen, som tillverkar snacks, där veganska havresnacks spelar en stor roll bland deras egna märkesprodukter.

4 gillningar

Jag skulle börja med att behandla alla köttsubstitut och inte bara de växtbaserade. Dessa inkluderar näringsjäst, svampprotein (svampar är inte växter), insekter, syntetiska proteiner, mifus och konstgjort kött. Jag skulle se att alla dessa faller inom samma megatrend, även om inte alla skulle passa den striktaste veganen.

2 gillningar

Bra poäng, jag ändrade även rubriken!

3 gillningar

{“content”:“Ett intressant ämne, åtminstone för mig. Jag har funderat mycket på det här ämnet på grund av min livsstil och kanske har mina tankar blivit lite trassliga på grund av det. Kvaliteten på produkterna har förbättrats avsevärt de senaste åren, eller så har kvaliteten varit på samma nivå längre, men först nu finns produkterna tillgängliga (med ökad efterfrågan) även i mindre städer och utbudet har ökat i och med miljömedvetenhet och djurrätt etc. \n\nBeyond Meats situation ser åtminstone väldigt oroväckande ut enligt mig, om jag hade investerat i det. För över ett år sedan var det en boom och hela tiden kom det nyheter om nya partnerskap. Den mest kända partnern var McDonalds, som tog in Beyond-burgare i utvalda restauranger. Nu verkar det tyvärr som att det inte har blivit något av dessa många partnerskap. Den senaste positiva nyheten är från ett par veckor sedan när BYND meddelade att de skulle börja sälja direkt till hushåll i USA via sin onlinebutik. En ganska tveksam vändning, med tanke på att investerarnas hopp tidigare var att dessa skulle säljas i detaljhandeln med hög marginal över hela världen, med hjälp av partnernas nätverk.\n\nJag tror att matkulturen kommer att förändras och att köttkonsumtionen kommer att bli helt sekundär, som målningar eller vävstolar. Det kommer dock att ta tid och det är svårt att se att något specifikt enskilt företag skulle gå vinnande ur detta, om inte någon hipster-tatuering-kock-jamieoliver lyckas skapa en sekt baserad på sin egen växtproduktfamilj, som bara köper produkter med hans ansikte på via onlinebutiken. I så fall talar vi dock om relativt marginella, men lönsamma aktörer.”,“target_locale”:“sv”}

Man ska inte förvänta sig att växtprotein är en premiumprodukt, eller för den delen något växtbaserat överhuvudtaget. De är enkla och billiga att tillverka jämfört med animaliska produkter, alltså bulkprodukter. Visst försöker stormarknader m.m. baka in en veganpremie eller liknande i dem. Ändå har nästan gratis soja hittills använts för att göda boskap, och den sojan är fortfarande nästan gratis även när den serveras till människor.

Förutom produktionskostnaderna är soja också helt överlägset när det gäller lagringskostnader. Torrpressad soja kan formas till korv, biff, köttfärs m.m. Den innehåller ingen vätska alls, så den håller i flera år i bruksfärdigt skick och är lätt att transportera och lagra. Om så önskas kan den förberedas och bearbetas (som Oumph!), men också säljas som sådan till hushållen.

Det är därför nästan säkert att marginalen inte kan upprätthållas.

Visst kan varumärket ha prissättningskraft, men jag skulle inte svälja det utan vidare.

5 gillningar

Så är det. Efter att ha konsumerat dessa produkter aktivt i några år (förutom kött och fisk), märker man att priserna sjunker gradvis i takt med att utbudet ökar.

1 gillning

Jag har tittat på Fodelia här. Det är faktiskt så att kött=>grönsaker-omställningen är lite tydligare än hos Appetit, både i diskussionerna och konkret i utvecklingen av verksamheten (även om det inte finns i strategin). När det gäller vegosnacks finns det också en internationell tillväxtpotential, jag skulle tro att det finns en större chans till ett genombrott inom det området snarare än inom online-livsmedelshandeln.

Man måste också minnas de gamla hårda globala spelarna. Till exempel Nestlé meddelar i sin halvårsrapport ”…Vegetariska och växtbaserade livsmedelsprodukter växte med 40 %, med stöd av ytterligare expansion av Garden Gourmet i Europa och ökad tillväxt för Sweet Earth i USA.” På samma sätt verkar en stor del av Kelloggs tillväxt i Nordamerika komma från försäljningen av MorningStarFarms-vegetariska matmärke.

1 gillning

Bara för att lätta upp stämningen. Min älskade fru hade köpt några vegetariska bollar från Ikea som såg ut som köttbullar och jag kan svära på att de smakade lika mycket som riktiga köttbullar som Ikeas köttbullar, man kan inte se skillnad på vilken som är vilken…!

1 gillning

Jag svarar inte riktigt på trådens rubrik, men omställningen av jordbruket till låga utsläpp kan gynna företag inom vertikal odling/inomhusträdgårdsskötsel.

Ett företag inom branschen är AeroGrow.

1 gillning

Köttfritt kött, fiskfri fisk, kycklingfri kyckling? Är det här framtiden för vår livsmedelsproduktion? Är den biotekniska matrevolutionen det sätt vi räddar planeten och föder de hungriga på?

Med journalisten Juho-Pekka Rantala diskuterar doktor i bioteknik och matinnovatör Lauri Reuter, samt Solar Foods vd Pasi Vainikka.

Lyssna på Mikä maksaa? på Yle Areena: Ruokavallankumous on tulossa | Mikä maksaa? | Yle Areena

Lyssningsrekommendation :+1: