Hur länge håller månntro det där råa soleinet och kan det förvaras i vanlig rumstemperatur och under normala fuktighetsförhållanden?
Jag hittade inget svar i Indes video, på Google eller på Solar Foods webbplats.
Hur länge håller månntro det där råa soleinet och kan det förvaras i vanlig rumstemperatur och under normala fuktighetsförhållanden?
Jag hittade inget svar i Indes video, på Google eller på Solar Foods webbplats.
Smakar det gott? Hur länge måste dess effekter på människan studeras för att man ska kunna fastställa att det är bra för människan? Är det fråga om ett nytt ”margarin” som man först efter årtionden inser är skadligt för människan som sådant?
Jag tog en snabb titt på storyn och produkten och blev inte direkt exalterad än.
Vi pratar alltså om att lösa ett globalt “problem” med en grön processad produkt, vars produktion kräver el, väte och en massa metaller (järn, koppar, magnesium, kobolt osv.) som bryts här och var, och slutresultatet är en produkt som varken är kostnadseffektiv eller egentligen ens särskilt grön, och vars användningsområden hittills kanske är glass, om produkten överhuvudtaget får försäljningstillstånd. Förhoppningsvis ger de sig inte in i padel-branschen efter börsnoteringen, som vissa andra proteinglass-innovationsbolag.
Jordbruk bad, processat pulver good!?
Bolaget genomför en teknisk notering eftersom, ja, det är smidigt och billigare, men för att man någon dag ska kunna tjäna pengar på den här produkten krävs det ju kostnadseffektivitet, vilket på ren svenska innebär flera nya fabriker och nya investeringar. Smäll upp nästa Factory02/03/04 och det kostar mer pengar, hundratals miljoner, kanske en miljard, och slutresultatet blir en fruktansvärd utspädning.
I praktiken kommer bolaget till börsen för att ingen är villig att köpa det, VC-marknaden har svalnat och de gamla ägarna vill kunna sälja sitt innehav.
@Aili har skrivit en artikel om det här bolaget. ![]()
Underrubriker:
Till skillnad från Spinnova strävar Solar Foods i utgångspunkten inte efter att få ett premiumtillägg för sin slutprodukt. Det slutliga priset bestäms av utbud och efterfrågan. Utgångspunkten är att slutprodukten är förmånligare för kunderna än en jordbruksprodukt.
PE-marknaden är faktiskt aktiv även om likvida medel har ackumulerats till rekordnivåer. Detta kapital letar efter objekt på marknaden, men konsumenternas köpkraft och AI-disruption är i fokus när objekten granskas. Jag skulle inte säga att VC/PE-kapitalet har skippat bolaget, utan genom börsnoteringen har man kanske även genuint sökt en boost i synlighet och trovärdighet för bolaget globalt.
Måste kommentera ett par punkter:
Jordbrukets utsläpp och markanvändningseffekt är faktiskt ett riktigt problem, inte inom citattecken.
Den här processen kräver verkligen inga betydande mängder metaller. Det är alltså inte en giltig grund för kritik. Mikrober behöver spårämnen för att leva, precis som alla organismer (även människor och växter), men skalan är mycket liten och påverkar inte processens miljöpåverkan avsevärt.
Jag vet inte exakt vad du menar med processat, men det där är inte nödvändigtvis mer processat än proteiner från jordbruket, det är bara producerat med en annan organism.
Håller med om detta.
Det vore fantastiskt om kritikerna (särskilt de mest högljudda) kunde läsa till exempel denna korta presentation av solein innan de vräker ur sig sin oprecisa kritik här som fakta.
Man bör sätta sig in i ämnet innan man ger sig på att kritisera det med stora gester. Annars kan det hända att kritikerns okunnighet i ämnet bara lyser igenom på ett fult sätt.
Tack så mycket @Sijoittaja-alokas för att du delade artikeln igen. ![]()
Jag minns inte exakt om detta har besvarats, men jag stötte på samma mening som Kalle Norri har konstaterat.

Det vill säga, luftproteiner har ofta en bra aminosyrasammansättning.
Jag stötte dock även på att Solar Foods inte har offentliggjort dessa uppgifter ännu. Man borde kontrollera den exakta formuleringen, men jag tror att man väntade på mer omfattande hälsostudier.
Det är ju en helt ny produkt.
Men även om Fazer är involverat i detta och man talar om att bland annat ersätta mjölk, är det nog som djurfoder man bör överväga detta först. Om det inte duger till det, duger det troligen inte heller till människor i slutändan.
En sådan här utmärkt bild av aminosyrasammansättningen fanns en gång i en marknadsföringsbroschyr

från färska augusti 2024
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S095032932400034X
“Bakteriearten som används av Solar Foods för att producera Solein® är för närvarande inte känd offentligt, så de metaboliska fysiologiska processerna involverade i mikrobiell proteinproduktion beskrivs här i allmänna ordalag med hänvisning till väteoxiderande bakterier.”
de är patenterade, offentliga och har en del tillstånd i Singapore, är det något speci
uppenbarligen är det detta som är grejen, alltså
En isolerad bakteriestam eller ett derivat därav, varvid nämnda derivat företrädesvis har bibehållit förmågan att växa med vätgas som energikälla och koldioxid som den enda kolkällan.
Ett förfarande för framställning av biomassa, varvid nämnda förfarande innefattar odling av en bakteriestam av släktet Xanthobacter i kontinuerlig kultur med vätgas som energikälla och en oorganisk kolkälla, varvid den oorganiska kolkällan innefattar koldioxid.
är detta VTT-E-193585 och är en sådan väg vägen till livsmedelsrevolutionen, eller är det någon eller några andra
Det här läste jag också och tänkte också skriva augusti 2024, men den senaste versionen har publicerats redan tidigare.

Men det ändrar inte på saken. Den är färsk.
Vilket intressant bolag, och tack till forummedlemmarna för de omfattande infopaketen.
Ur ett investeringsperspektiv förutser jag att det finns tidiga investerare med för vilka nästan vilket pris som helst efter börsnoteringen är ett bra tillfälle att kliva av, så den kan bete sig som till exempel Nightingale: ner rejält och sedan bär det av vid något tillfälle.
Sätter den på bevakning med denna tanke i bakhuvudet.
Håller med nästan helt. Företaget och artificiella proteiner har en enorm potential och tekniken är riktigt bra bedömd med organisk kemi-kompetens på universitetsnivå (Cum Laude). Megatrenderna är på dess sida. Men det finns också stora hinder, från skalbarhet till konsumentattityder, och den aktie-overhang du nämnde är ett rejält minus. Dessutom kommer företaget att behöva ta in mycket mer kapital vid något tillfälle.
Hamnar i min portfölj så snart marknadsvärdet sjunker till någonstans under hundra miljoner euro.
Visst genomfördes själva enkäten i slutet av 2020, så datan är inte särskilt färsk med tanke på att Solar Foods grundades så sent som 2017. Värt att notera är också att omkring 90 % av deltagarna i undersökningen aldrig ens hade hört talas om solein. Sedan dess har informationen spridits mer allmänt och därmed har människor fått smälta saken i lugn och ro. Jag tror att detta påverkar attityderna till solein positivt. Även om detta inte är en trosfråga ![]()
Detta är ett utmärkt exempel på en deeptech-startup. Stor vision, 7 års teknikutveckling, ännu ingen omsättning eller bevisad business. Faktum är att endast 10 % av dessa deeptech-bolag lyckas växa, resten inte. På grund av de extremt höga riskerna finansieras dessa av kunniga teknikfonder som har särskilda villkor eller försäkringar för att säkra kapitalet.
Bolaget meddelar att det Solein-protein som det producerar har uppnått så kallad ”independent conclusion of GRAS-status” (Generally Recognized as Safe) på den amerikanska marknaden. Detta kallas även för self-affirmed GRAS-status.
Enligt bolaget är detta ett betydande steg framåt i kommersialiseringen av Solein och i tillträdet till den amerikanska marknaden.
Dessutom framskrider listningen: Solar Foods har lämnat in en ansökan om listning till Helsingforsbörsen. Handeln förväntas inledas den 10 september 2024.
Jag följer detta med intresse.
Här kan du nu anmäla dig på plats eller online
Solar Foods: Yhtiöesittely - Inderes 9.9 kl. 18 evenemang :)!
Uppenbarligen blir det ingen emission?
“Noteringen är avsedd att genomföras som en teknisk notering, vilket innebär att ingen aktieemission eller -försäljning kommer att anordnas i samband med den. Enligt Solar Foods är syftet med noteringen att möjliggöra en global tillväxt av bolagets affärsverksamhet.”
Hur hjälper en notering utan nyemission saken? Det att gamla ägare får sälja aktier till nya ägare hjälper inte företagets situation särskilt mycket… Eller bäddar man med detta för att kunna göra nyemissioner i framtiden, när man väl är på börsen.
Spännande produkt i sig, jag skulle gissa att det finns efterfrågan i vissa nisch-situationer (t.ex. en koloni på Mars skulle kunna använda denna uppfinning för lokal matproduktion).
Intressant story men ur ett investeringsperspektiv håller jag mig borta från detta, jag går inte med.