Är det här lite som ett vilt hasardspel nu? Hur kan man ta reda på det? Det låter för bra för att vara sant.
Produkten är ju som tagen direkt från TV-shoppen. “Och det är inte allt”. Om jag har förstått rätt så är hela produktionen för den planerade factory 02 redan reserverad genom någon form av avsiktsförklaringar eller liknande.
Vad är det i det här som låter för bra för att vara sant? Bolaget kommer att bränna tiotals miljoner på löner och FoU (R&D) under de kommande fyra åren och investera cirka -200 miljoner i en fabrik i industriell skala (om de får ihop pengarna?).
Anläggningen producerar (om den fungerar) 13 kt protein. Jämförbara kilopriser för ärt-/soja-/bondbönsprotein ligger på 5 €? Bolaget når som bäst en omsättning på 60 miljoner? Även i den skalan förutspår Inderes ett negativt EBIT. Även om fabriken skulle nå 30 % EBIT-marginal redan vid 60 miljoner i omsättning, är fabrikens återbetalningstid 10 år. Hur kan fabriksinvesteringen motiveras för nya investerare? De nuvarande ägarna kommer också att bli betydligt utspädda i framtiden.
Solar Foods marknadsvärde är 150 miljoner, så med en egen prognos för räkenskapsåret 2030 (FY30) på 60 miljoner i omsättning och optimistiskt 20 % EBIT, blir multiplarna för 2030 2,5x 2030 sales och 12,5x 2030 EBIT. Under tiden fram tills dess kommer nuvarande ägare att spädas ut och balansräkningen kommer att ha +50 miljoner i skulder.
GLGL (disclosure, not long or short)
Det är helt uppenbart att det kommer att ske utspädningar längs vägen. Verksamheten kommer att vara förlustbringande under en lång tid framöver. Om man inte är beredd att acceptera detta, bör man hålla sig borta från Solar Foods.
För min egen del är det faktum att Fazer, GEA och pensionsbolagen deltog i den senaste riktade nyemissionen (4,85 euro per aktie) signaler om att de som följer bolaget på nära håll, samt en del aktörer med stora pengar, ser potential i bolaget och vill vara med på resan.
Till detta kommer det faktum att ingen hälsovårdsmyndighet på en betydande marknad ännu har godkänt produkten, så produkten kan rinna ut i sanden redan av den anledningen. EFSA har redan flera gånger bett om ytterligare information, och för närvarande väntar man fortfarande på ytterligare klargöranden gällande produktens näringsinnehåll och toxicitet (https://open.efsa.europa.eu/questions/EFSA-Q-2022-00140). Denna fråga bör vara investerarnas primära fokus just nu. Om ett godkännande erhålls, kan man rikta blicken mot finansieringsfrågor och produktionsanläggningar.
Ordet “toxicitet” låter lite illa i mina öron, då solein åtminstone på pappret är ett utmärkt protein för mänsklig konsumtion (aminosyror, kolesterolfritt, innehåller inte en enda av de vanligaste livsmedelsallergenerna + mycket annat). Frågan om järnhalt hoppar jag över i detta sammanhang, det har diskuterats flitigt tidigare.
Men när det gäller risken kring tillstånd för nya livsmedel (nyttolilsmedel) har du helt rätt! Om tillstånden försenas avsevärt eller om det till och med blir avslag, dras mattan ordentligt undan för hela bolaget.
Vad gäller EFSA-tillståndet är min egen förväntan optimistisk. Solar Foods har meddelat att bolaget förväntar sig att få det aktuella tillståndet under det här året. I en Inderes-intervju som genomfördes efter kapitalmarknadsdagarna konstaterade VD Jokela ungefär att det finns täckning för dessa förväntningar i och med att Solar Foods håller kontakten med EU, och att budskapet därifrån stöder dessa förväntningar. Så vi förlitar oss inte enbart på godtrogna förhoppningar, och VD:n har satt sin egen trovärdighet på spel här.
Om EFSA-tillståndet däremot inte erhålls under detta år, i enlighet med bolagets och mina egna förväntningar, skulle jag bli tvungen att omvärdera framtiden för min investering i Solar Foods.
Helt förståeligt om en investerare vill följa denna resa från sidlinjen (tills vidare?).
Tittade du på länken jag delade? Jag hittade inte på toxiciteten själv, utan det är EFSA som vill se dokumentation gällande bland annat toxicitet.
Självklart vill man det och självklart måste det undersökas, eftersom det rör sig om ett nytt livsmedel (novel food). Helt standard.
Sant, det krävs dokumentation om bland annat toxicitet, och så ska det givetvis vara. Min text blev delvis misslyckad, bland annat kan man få uppfattningen att det i din text finns delar som stämmer och delar som “låter fel”. Jag ber om ursäkt för det.
Här är Thomas kommentarer om Solar Foods partnerskap med Fortum ![]()
Här är Thomas kommentarer i samband med att den första konsumentprodukten med Solein når den amerikanska marknaden ![]()
Solar Foods meddelade på tisdagen att den första konsumentprodukten som innehåller företagets egenutvecklade Solein-protein har lanserats i USA. Lanseringen sker i samarbete med sportnutritionföretaget Ambrosia Collective. Vi ser nyheten som ett positivt steg i kommersialiseringen av Solein, då den bekräftar produktens lämplighet för den breda marknaden för kosttillskott och fungerar som en viktig referens på den amerikanska marknaden.
Nyheten är redan några dagar gammal, men jag lägger den här som en fortsättning på tråden.
Rubriken på meddelandet är mycket vilseledande. Bolaget har inte fått FINANSIERING, utan har fått ett LÖFTE om finansiering, förutsatt att villkoren uppfylls.
Det är väl inget märkvärdigt med det i sig. Det är så offentligt stöd fungerar. Självklart måste den som beviljar stödet se bevis på att projektet faktiskt går framåt innan pengarna betalas ut.
Det är det inte, men i pressmeddelandets rubriksättning (särskilt den engelska) och i artiklarna ges intrycket av att finansiering har “erhållits”. Det stämmer inte.
edit. Jag förstår inte varför jag blir attackerad när jag genom mina inlägg försöker säkerställa att ingen investerare får en felaktig uppfattning på grund av vilseledande kommunikation. Jag är på investerarnas sida här. Bolagets situation blir inte mer positiv av att saker hemlighålls, döljs eller förvrängs. Inte heller blir någons investering mer lönsam av att man helt avstår från att kritisera bolagets agerande och blint tror på allt som sägs till investerarna. Kritisk granskning försämrar inte heller bolagets chanser att lyckas; i själva verket förbättrar det investerarens chanser att lyckas.
Det verkar mycket lovande. Riktigt stort om detta villkorade stöd och lån med låg ränta förverkligas.
Lånevillkoren är sannerligen guldkantade. Lång amorteringsfrihet, inga säkerheter och 1 % ränta.
Bolaget meddelar att de har fått stöd för byggandet av fabriken. Hur tydligt tycker du att man redan i rubriken borde skriva en disclaimer om att stödet är villkorat av att fabriken faktiskt byggs? ![]()
Edit. Särskilt när de ändå tydligt berättar det själva i pressmeddelandet
Här är Thomas kommentarer angående den finansiering som Solar Foods erhållit för fabriksinvesteringen Factory 02. ![]()
Solar Foods meddelade på onsdagen att Business Finland har beviljat bolaget totalt 77,8 MEUR i finansiering för byggandet och driftsättningen av produktionsanläggningen Factory 02. Vi har i våra prognoser antagit att bolaget kommer att lyfta det maximala IPCEI-stödbeloppet på 110 MEUR, så beslutet om ett bidrag på knappt 40 MEUR motsvarade våra förväntningar. Nytt i förhållande till våra förväntningar var dock det produktutvecklingslån på 38,1 MEUR som beviljats bolaget med attraktiva villkor. Den säkrade finansieringen är positiv för Solar Foods och ytterligare ett viktigt steg mot fabriken Factory 02 i industriell skala. Pressmeddelandet medför i detta skede inga behov av ändringar i våra prognoser. Det är dock ett bevis på Solar Foods förmåga att anskaffa finansiering till villkor som är förmånligare än marknadspris, och dessutom minskar den förmånliga lånefinansieringen risken för utspädning av aktiestocken kopplat till Factory 02-investeringen.

