Är det här lite som ett vilt hasardspel nu? Hur kan man ta reda på det? Det låter för bra för att vara sant.
Produkten är ju som tagen direkt från TV-shoppen. “Och det är inte allt”. Om jag har förstått rätt så är hela produktionen för den planerade factory 02 redan reserverad genom någon form av avsiktsförklaringar eller liknande.
Vad är det i det här som låter för bra för att vara sant? Bolaget kommer att bränna tiotals miljoner på löner och FoU (R&D) under de kommande fyra åren och investera cirka -200 miljoner i en fabrik i industriell skala (om de får ihop pengarna?).
Anläggningen producerar (om den fungerar) 13 kt protein. Jämförbara kilopriser för ärt-/soja-/bondbönsprotein ligger på 5 €? Bolaget når som bäst en omsättning på 60 miljoner? Även i den skalan förutspår Inderes ett negativt EBIT. Även om fabriken skulle nå 30 % EBIT-marginal redan vid 60 miljoner i omsättning, är fabrikens återbetalningstid 10 år. Hur kan fabriksinvesteringen motiveras för nya investerare? De nuvarande ägarna kommer också att bli betydligt utspädda i framtiden.
Solar Foods marknadsvärde är 150 miljoner, så med en egen prognos för räkenskapsåret 2030 (FY30) på 60 miljoner i omsättning och optimistiskt 20 % EBIT, blir multiplarna för 2030 2,5x 2030 sales och 12,5x 2030 EBIT. Under tiden fram tills dess kommer nuvarande ägare att spädas ut och balansräkningen kommer att ha +50 miljoner i skulder.
GLGL (disclosure, not long or short)
Det är helt uppenbart att det kommer att ske utspädningar längs vägen. Verksamheten kommer att vara förlustbringande under en lång tid framöver. Om man inte är beredd att acceptera detta, bör man hålla sig borta från Solar Foods.
För min egen del är det faktum att Fazer, GEA och pensionsbolagen deltog i den senaste riktade nyemissionen (4,85 euro per aktie) signaler om att de som följer bolaget på nära håll, samt en del aktörer med stora pengar, ser potential i bolaget och vill vara med på resan.
Till detta kommer det faktum att ingen hälsovårdsmyndighet på en betydande marknad ännu har godkänt produkten, så produkten kan rinna ut i sanden redan av den anledningen. EFSA har redan flera gånger bett om ytterligare information, och för närvarande väntar man fortfarande på ytterligare klargöranden gällande produktens näringsinnehåll och toxicitet (https://open.efsa.europa.eu/questions/EFSA-Q-2022-00140). Denna fråga bör vara investerarnas primära fokus just nu. Om ett godkännande erhålls, kan man rikta blicken mot finansieringsfrågor och produktionsanläggningar.
Ordet “toxicitet” låter lite illa i mina öron, då solein åtminstone på pappret är ett utmärkt protein för mänsklig konsumtion (aminosyror, kolesterolfritt, innehåller inte en enda av de vanligaste livsmedelsallergenerna + mycket annat). Frågan om järnhalt hoppar jag över i detta sammanhang, det har diskuterats flitigt tidigare.
Men när det gäller risken kring tillstånd för nya livsmedel (nyttolilsmedel) har du helt rätt! Om tillstånden försenas avsevärt eller om det till och med blir avslag, dras mattan ordentligt undan för hela bolaget.
Vad gäller EFSA-tillståndet är min egen förväntan optimistisk. Solar Foods har meddelat att bolaget förväntar sig att få det aktuella tillståndet under det här året. I en Inderes-intervju som genomfördes efter kapitalmarknadsdagarna konstaterade VD Jokela ungefär att det finns täckning för dessa förväntningar i och med att Solar Foods håller kontakten med EU, och att budskapet därifrån stöder dessa förväntningar. Så vi förlitar oss inte enbart på godtrogna förhoppningar, och VD:n har satt sin egen trovärdighet på spel här.
Om EFSA-tillståndet däremot inte erhålls under detta år, i enlighet med bolagets och mina egna förväntningar, skulle jag bli tvungen att omvärdera framtiden för min investering i Solar Foods.
Helt förståeligt om en investerare vill följa denna resa från sidlinjen (tills vidare?).
Tittade du på länken jag delade? Jag hittade inte på toxiciteten själv, utan det är EFSA som vill se dokumentation gällande bland annat toxicitet.
Självklart vill man det och självklart måste det undersökas, eftersom det rör sig om ett nytt livsmedel (novel food). Helt standard.
Sant, det krävs dokumentation om bland annat toxicitet, och så ska det givetvis vara. Min text blev delvis misslyckad, bland annat kan man få uppfattningen att det i din text finns delar som stämmer och delar som “låter fel”. Jag ber om ursäkt för det.