Generellt antar jag fortfarande att den främsta effekten av järnet kommer att vara begränsningar i Solein-halterna och i olika användningsområden, bland annat livsmedel som konsumeras i stora mängder dagligen, såsom pasta eller bröd. Risken för “svarta svanar” kan man förstås aldrig helt bortse från i affärslivet.
Som jag förstår det ligger det primära ansvaret för livsmedel på de marknader som är viktigast för Solar Foods (USA, EU, Japan) generellt hos den aktör som för ut slutprodukten på marknaden. I det här fallet konsumentvarumärket, snarare än hos ingrediensleverantören Solar Foods. Det innebär att huvudansvaret för produktens användning, dosering och tillräckliga varningsmärkningar på förpackningen ligger hos dem. För Solar Foods del är det dock kritiskt att den information bolaget lämnar om produktens risker och till exempel mängden järn stämmer, och att de levererade ingredienserna inte är felaktiga.
Bolaget kan alltså skydda sig mot risker genom avtalstekniska och strategiska val, men varningsmärkningar kopplade till produkten kan förstås uppfattas som avskräckande av vissa samarbetspartners eller slutkunder. Mot denna bakgrund tycker jag det är logiskt att Solar Foods fokuserar på livsmedelsföretag snarare än restauranger. I restauranger är den information om produktens egenskaper som når konsumenterna generellt mer begränsad, och särskilt vid servering i bufféstil är risken för överkonsumtion svårare att hantera.
Solar Foods ägarlista från slutet av januari var särskilt intressant i och med den nyligen genomförda emissionen. Gea, som var ankarinvesterare i emissionen, har naturligtvis ökat sitt innehav mest. Det är uppmuntrande att se att Solar Foods största ägare och strategiska partner Fazer deltog i emissionen, vilket signalerar förtroende för 02-fabriksprojektet. En betydande del har även hamnat under SEB:s förvaltarregistreringar. Varma, Veritas och Rundradions pensionsstiftelse har dessutom tillkommit som nya ägare. Pensionsförsäkringsbolagens deltagande är mycket positivt, då de har helt andra resurser än genomsnittsinvesteraren att stötta vid uppskalningen av en produktionsanläggning i industriell skala.