Generelt antager jeg stadig, at den vigtigste effekt forårsaget af jernet vil være begrænsninger i koncentrationen af Solein og i forskellige anvendelsesformål, herunder madvarer, der indtages i store mængder på daglig basis, f.eks. pasta eller brød. Risikoen for sorte svaner kan man selvfølgelig aldrig helt se bort fra i erhvervslivet.
Efter min forståelse ligger det primære ansvar for fødevarer på Solar Foods’ vigtigste markeder (USA, EU, Japan) generelt hos den aktør, der bringer slutproduktet på markedet. I dette tilfælde forbrugerbrandet frem for Solar Foods, som leverer ingrediensen. Det betyder, at de har hovedansvaret for brugen af produktet, doseringer og tilstrækkelig advarselsmærkning på emballagen. For Solar Foods er det dog kritisk, at virksomhedens oplysninger om produktets risici og f.eks. mængden af jern er korrekte, og at de leverede ingredienser ikke er behæftet med fejl.
Så via kontraktmæssige og strategiske valg kan virksomheden beskytte sig mod risici, men advarselsmærkninger relateret til produktet kan naturligvis virke afskrækkende på visse samarbejdspartnere eller slutkunder. Mod denne baggrund finder jeg det logisk, at Solar Foods fokuserer på fødevarevirksomheder frem for restauranter. I restauranter er den information, der gives til forbrugerne om produktets egenskaber, generelt mere begrænset, og især i buffet-lignende serveringer er risikoen for overforbrug sværere at kontrollere.
Solar Foods’ ejeroversigt fra slutningen af januar var særligt interessant i lyset af den nyligt gennemførte emission. Gea har som ankerinvestor i emissionen naturligvis øget sin ejerandel mest. Det er opmuntrende at se, at Solar Foods’ største ejer og strategiske partner Fazer deltog i emissionen, hvilket signalerer tillid til 02-fabriksprojektet. En betydelig andel er også gået til SEB’s forvalterregistrerede konti. Varma, Veritas og Yleisradion Eläkesäätiö er desuden kommet til som nye ejere. Pensionsselskabernes deltagelse er meget positiv, da de har helt andre ressourcer end gennemsnitsinvestoren til at støtte opstarten af et produktionsanlæg i industriel skala.