Solar Foods Oyj - global proteinproduktions fornyer

Den finske innovatør inden for proteinproduktion Solar Foods Oyj planlægger en børsnotering og ansøgning om optagelse af selskabets aktier til handel på First North Growth Market, som drives af Nasdaq Helsinki Ltd.

Solar Foods i korte træk

Solar Foods blev grundlagt i 2017 og er en global pioner inden for bæredygtig proteinproduktion, der løser det globale problem med fødevareproduktion ved at tilbyde et helt nyt alternativ til de nuværende animalske og vegetabilske proteiner.

Solar Foods’ første produkt er det naturligt forekommende encellede protein Solein, som kan anvendes som en ingrediens med højt proteinindhold i fødevarer. Produktionen af Solein forbedrer den globale tilgængelighed af protein på lang sigt og øger pris- og kvalitetsstabiliteten for fødevareingredienser ved at koble fødevareproduktionen fra landbruget.
¨
Virksomhedssiden kan findes her, så husk at følge med :slight_smile: Solar Foods - Inderes

Interviewet med Verner kan findes her :star_struck: :video_camera::

Emner med tidsangivelser:

00:00 Pasi Vainikka

00:53 Hvilket problem løser Solar Foods i verden?

02:20 Virksomheden i praksis

03:38 Mikrober

04:50 Kundebase

06:08 Forretningsfase

09:00 Salg

10:05 Konkurrence

11:20 Omkostninger

12:50 Målmarked

15:00 Strategi

15:55 Egen produktion eller licensering

17:08 Finansielle mål

18:25 Finansiel situation

20:40 Ejerstruktur

71 Synes om

Her er informationsmødet, som starter den 21.8.2024 kl. 10.00 Tiedotustilaisuus

10 Synes om

Da jeg hørte om selskabet, var den første tanke, der faldt mig ind, hvorfor sådan et selskab overhovedet er nødvendigt? Hvis menneskeheden ender i en situation, hvor protein skal produceres i laboratorier i stedet for på landbrugsjord, er vi fortabte. Er målet at hjælpe områder, der ikke har deres egen landbrugsjord? Områder præget af ørkendannelse er sådanne eksempler, men kombinationen af ørkendannelse og dårlige transportforbindelser betyder, at området ikke længere vil være beboet.

Fødevarebranchen er ekstremt konkurrencepræget. Fødevareproducenter kan skifte deres proteinkilde ud med en anden, når fødevarepriserne ændrer sig. Den administrerende direktør sagde, at selskabets mål er at opnå omkostningsparitet sammenlignet med andre proteinkilder. Hvis man ikke opnår en fordel på prisen, skal den findes i form af engangsinvesteringsomkostninger. Jeg spekulerer stadig på, hvorfor man ville kaste sig ud i det her.

edit:
Jeg lytter til det pressemøde. Der er i det mindste nævnt “total addressable market”, “winner takes all” og “kunstig intelligens”. Jeps.

11 Synes om

Hvor kan man mon finde aminosyreprofilen for Solein? Den findes i hvert fald ikke på virksomhedens hjemmeside, og det er ret essentielt, hvis man virkelig forsøger at erstatte proteiner produceret af landbruget. Vi har jo masser af plantebaserede proteiner som f.eks. hvedegluten, der på grund af sin aminosyreprofil slet ikke egner sig som den eneste proteinkilde.

23 Synes om

Omsætning 5K
Underskud på næsten -7M
Ingen som helst økonomiske mål, intet omsætningsmål og et konstant behov for penge.
Vil være underskudsgivende i årevis.
Egentlig ikke engang et marked; hvem der skal købe produktet, og hvad det skal bruges til. Idéer og gæt, ja, men intet konkret.
Solar Foods er godt nok et værre makværk af en startup, der flasher adskillige :triangular_flag: :triangular_flag: :triangular_flag:

“bruger andres balance” ja-ja.
Minder lidt om Spinnova, med den forskel at Spinnova havde en eller anden plan. (som også slog fejl)

8 Synes om

Dér finder du mere detaljeret information om bl.a. kassebeholdningen og fabriksinvesteringer samt generelt om denne børsnotering.

@Yu_Gong, linket til virksomhedssiden i starten er i hvert fald i stykker for mig?

5 Synes om

Jeg retter det :slight_smile: dette er den rigtige: Solar Foods - Inderes

3 Synes om

Godt, godt, der er nu en exit-mulighed for dem, der deltog i crowdfunding. For Injeq løb det ud i sandet, og vi ved alle, hvordan det endte.

I storskala produktion vurderer selskabet, at omkostningerne for Solein vil være konkurrencedygtige med ethvert andet protein.

Virksomheden kan være en ESG-gulddreng, men i sidste ende er den vigtigste garanti for produktets succes prisen, og uddraget fra morgenens udmelding er det mest væsentlige.

Hvis jeg forstår det rigtigt, udgør elprisen størstedelen af produktets pris – altså i storskala produktion – og elprisen skal låses med lange kontrakter. Der er derfor ikke mange potentielle lande til Solar Foods’ egen “gigafactory”, medmindre et land som Saudi-Arabien køber sig et værktøj til imagepleje, når de bliver trætte af fodbold.

Jeg ved ikke, om “konkurrencedygtighed” refererer til produktionsomkostningerne eller slutprisen fra f.eks. en fødevareproducents perspektiv. For en fødevareproducent ville en proteinkilde med stabil pris være værdifuld i sig selv, hvis markedsprisen på soja skulle stige som følge af udfordringer i primærproduktionen eller fragten. Hedging-omkostningerne ville falde, og kapitalens omsætningshastighed ville muligvis øges, hvis man kan købe varer i takt med produktion/efterspørgsel.

EDIT: Jeg stillede også et spørgsmål på pressemødet. Jeg forstod det sådan, at omkostningen er prisen for slutbrugeren, altså “cost of use”. CEO’ens svar var lidt svært at tyde, så skyd mig ikke, hvis jeg har misforstået det.

Jeg er skeptisk over for virksomhedens retning, indtil jeg bedre forstår, hvordan man opnår den tilsigtede prisparitet eller bare kommer i nærheden af den. Lige nu er det som med Columbus – visionen og målet er kendt af dem, der finansierer gildet, men hvordan og hvor man ender i sidste ende, kan være noget helt andet.

Ikke desto mindre – velkommen til Hesuli (Helsinki Børs), her er der også plads til selskaber i en tidligere fase blandt alle obligations-erstatningerne. (Og når jeg har sagt det, bliver mit indlæg sikkert flaget i de udbytte-troendes virtuelle stening.)

37 Synes om

Hvis der er brug for kapital til investeringer, hvorfor kom der så ikke et IPO-udbud?

Det her lugter bare af et exit for Springvest, begrundelserne holder ikke rigtig.

Interessant firma og der er sikkert en vis efterspørgsel, men om det er en god investering – det kan jeg ikke sige. Vi følger med.

14 Synes om

Interessant firma og produkt, men som investeringsobjekt kommer man uundgåeligt til at tænke på Oatly, Beyond Meat og andre ESG-fødevarevirksomheder, samt deres triste færd på børsen. Ud fra videoen forstod jeg, at Solein-produkter i øjeblikket kun er på markedet i Singapore? Inden jeg investerer, ville jeg helt sikkert gerne ‘Lynche’ produktet.

4 Synes om

Jeg mener, at denne opfindelse er helt utroligt flot og en stor ting for menneskeheden. Jeg føler, at det her er så stort, at mange slet ikke forstår det til at begynde med.

Tænk, hvis I selv kunne opfinde hvad som helst. Det lyder slet ikke dårligt: at fremstille næringsrig, ikke-allergifremkaldende føde ud af den blå luft, praktisk talt uden råvarer. Uden behov for landbrugsjord og vand! Det lyder så utopisk, at ingen overhovedet tør drømme om det.

I virksomhedsmaterialet er der nævnt en hel masse problemer, som dette løser, så jeg vil kun fremhæve et par af de mest centrale efter min mening:

• produktionen er ikke bundet til et sted. Der er ikke behov for frugtbar jord og store mængder vand. Produktion kunne f.eks. ske i Afrika, hvor der er mangel på mad og dyrkbar jord. Hvad ellers ville løse problemet der? Der findes masser af lignende steder.
  • proteinet er næringsrigt og alsidigt til forskellige retter på grund af sin milde smag, og det er ikke allergifremkaldende. Det passer altså til alle.

I et langsigtet scenarie kan produktionsomkostningerne også bringes så langt ned, at kiloprisen er konkurrencedygtig med soyaprotein.
Altså efter min mening meget positive drivkræfter på langt sigt.

Om dette er en god investeringscase, afhænger efter min mening af finansieringen. Indtil videre har det hurtigt rejst store kapitalbeløb, så i det mindste i investorernes øjne er der noget unikt og et godt potentiale her. Det vil kræve mange penge at bygge sit eget produktionsanlæg til store volumener, og da der endnu ikke er noget salg, handler det om kassebeholdningens holdbarhed, indtil fødevaregodkendelser og produktionsvolumener er på plads.

I øjeblikket er produktionsomkostningerne høje, fordi man ønsker at bruge grøn brint (vety), som virksomheden selv producerer med en elektrolysemaskine ved hjælp af grøn strøm. Her kommer vi til det, jeg selv ville gøre anderledes som en startup-virksomhed, der endnu ikke skaber overskud:

Nu markedsføres dette kraftigt på det grønne aspekt, hvordan man producerer mad uden emissioner, og man går tilsyneladende efter ESG-penge.

Produktionen kræver brint. Er det en kerneforretning for sådan en virksomhed at producere brint? Det mener jeg ikke. De burde i starten lave Solein med indkøbt grå brint, hvilket straks ville give lavere investerings- og produktionsomkostninger. Man kan jo stadig markedsføre det med, at produktion af Solein er mulig uden emissioner med grøn brint. Og så kan kunderne i deres egne licenserede Solein-fabrikker producere brinten, som de vil, eller købe den.

Solar Foods’ opgave har været at bevise, at Solein kan fremstilles ved brintfermentering (vetyfermentointi). Alle forstår jo, hvordan brint kan produceres – grønt, blåt eller gråt – selvom Solar Foods ikke selv gør det, og forstår derigennem produktets potentiale også med grøn brint.

Og efter min mening ville den bedste (fordi den er mindst kapitalkrævende) løsning være at licensere produktionsmetoden til fødevareproducenter, som så kunne bygge deres egne fabrikker.

Jeg ser her en massivt stor og flot innovation, som ikke kender nogen grænser :smile:. Jeg kan ikke forudsige, hvor godt de kommende finansieringsrunder vil gå, og om pengene rækker helt til break-even. Potentialet er enormt, og hvis det lykkes, vil det være en verdensomvæltende ting.

Der er dog en risiko her, og indsatsen er derefter. Jeg ejer aktier, i forhold til risikoen.

31 Synes om

Interessant virksomhed i forhold til sit produkt, men netop de manglende skridt mod rentabilitet vækker bekymring.

Der tegnes mange store visioner, men de konkrete eksempler på, hvor produktet kan fungere, afhænger fuldstændigt af, hvordan forskellige fødevareproducenter er i stand til, eller overhovedet har lyst til, at udnytte dette protein.

Den første portion er tilsyneladende på vej til forbrugerne, og det ville være interessant at høre brugernes erfaringer med, om produktet er reelt konkurrencedygtigt: New Solein-powered products launched in Singapore - Solar Foods

Man kommer uundgåeligt til at tænke på de samme problemer, som Oatly og andre lignende fødevarevirksomheder har haft, som andre brugere her på forummet allerede har nævnt. Selvom idéen er god, er implementeringen svær, der er udfordringer med at finde markeder, og opnåelsen af et positivt cash flow er et fjernt mål. Normalt er en eller to finansieringsrunder ikke nok i disse virksomheder, men der vil blive kørt med underskud i årevis, hvilket afspejles negativt i aktiens værdiansættelsestrend.

Som noget positivt ser jeg, at hvis de produkter, som det japanske firma har lavet, opnår popularitet, vil markedsføringen blive lettere fremover, og der vil helt sikkert være interesse for udvikling af nye produkter også andre steder fra.

1 Synes om

Oatly eller Beyond Meat hører ikke rigtig til i samme kategori som Solar Foods. De er i fødevarebranchen, men dér ophører lighederne også. De pågældende virksomheder fremstiller kødfrie og/eller mælkefrie produkter af råvarer produceret af andre (“gammeldags” råvarer). F.eks. havre eller soja. Solar Foods har bragt et protein på markedet, der er produceret på en ny og mere klimavenlig måde. Oatly eller Beyond Meat har utallige konkurrenter. Solar Foods har én, og selv den er ikke rigtig på samme banehalvdel.

Der er selvfølgelig stadig nogle udfordringer med produktionsomkostningerne, men det er på ingen måde umuligt at overvinde dem. Jeg frygter lidt, at nogen køber selskabet af børsen, før det for alvor kommer i gang.

Jeg har allerede lidt af den i min portefølje, og nu hvor handlen starter, vil jeg sandsynligvis købe mere. Især hvis kursen dykker.

16 Synes om

Jeg er ret sikker på, at folk om 100 år vil undre sig over, hvorfor man historisk set har spildt så stor en del af verdens overflade på landbrug og husdyrhold, og hvorfor menneskeheden med sit landbrug har forurenet klodens vandløb og klima samt ødelagt biodiversiteten. Det kan stadig lyde som en utopisk tanke, at mad produceres i laboratorier, og at protein fås fra luften, men bæredygtig udvikling fører uundgåeligt i den retning.

Det er en helt anden sag, om Solar Foods er vinderen her, og om timingen er den rette, men jeg følger i hvert fald selv virksomhedens udvikling med stor interesse, og jeg er måske også villig til at foretage en form for investering ud fra en “køb og glem”-strategi. Så må eftertiden vise, om mine tanker var rigtige.

40 Synes om

Du fremhæver nogle gode pointer. Jeg tjekkede, at ifølge Verdensbankens statistikker var 36,8 % af jordens landareal i brug til landbrug i 2021. Tallet er steget med ca. et procentpoint siden 1960’erne. Da befolkningstallet samtidig er vokset fra 3 milliarder til 8 milliarder, må dette have været et resultat af øget produktivitet i landbruget. Disse har en kausal sammenhæng kendt fra biologien: bedre ernæringssituation fører ceteris paribus til befolkningsvækst.

I forhold til landbrug har der været bekymring for visse områders skæbne, såsom de artsrige regnskove og koralrev.

Jeg kan ikke sige, hvorfor det skulle være mirakuløst at producere mad ud af luften. Når planter vokser, binder de luftens kuldioxid ved hjælp af sollys og vand. Kulstof er kilden til planternes masse. Jeg har hørt, at der også findes modificerede mikrober, der f.eks. kan nedbryde plast eller bruge metan som næringskilde, hvilket også er en drivhusgas. Solar Foods erstatter det naturlige sollys som energikilde med menneskeskabt elektricitet. Derfor spurgte jeg, om denne måde at producere mad på virkelig er nødvendig sammenlignet med for eksempel produktion af planteprotein ved traditionelle metoder.

9 Synes om

Det fremgik ikke rigtig af direktørens interview, hvordan de har tænkt sig at tjene penge på det her. Løsningen er teknisk flot, men hvad var det nu lige for et kundeproblem, der bliver løst her? Man kan i hvert fald ikke udbetale udbytte baseret på at bremse klimaforandringerne endnu.

Man kan købe nakkekam af gris til 8,5 € per kilo og mørkt sojagranulat til 1,6 € per kilo i butikken. Skal der konkurreres med disse på prisen? Vinder man priskonkurrencen mod Frankrigs (og i fremtiden Ukraines) EU-støttede landbrug? Alle verdens lande har politiske incitamenter til at holde fødevarepriserne så lave som muligt, så denne støtte kommer aldrig til at forsvinde.

https://www.lidl.fi/p/reilu-vijlapossun-kasslerpaisti/p10005949

På smagen? Hvis produktet er en slags protein-MSG, så skal det nok blive solgt til en højere kilopris, men jeg tror først på det, når Inderes’ analytiker får lov at smage produktet og erklærer det for vanedannende.

Særlige diæter? Hospitalsmad? Det er sikkert muligt at finde en niche som denne, men sigtbarheden i den henseende er dårlig i øjeblikket.

En teknisk børsnotering betyder, at man ikke engang ønsker nogen form for vækstkapital fra investorerne, så det ser ud til, at man her baner vejen for et kurskrak på første dag og en nedfrysning af Hesulis (Helsingfors) noteringsmarked i endnu et par år, når andre børskandidater bliver skræmt af den negative behandling af den nye udsteder :man_facepalming:

30 Synes om

Man kan få nakkefilet af svin til 8,5 € pr. kilo og mørkt sojagranulat til 1,6 € pr. kilo i butikken. Konkurrerer man med disse på prisen? Vinder man priskonkurrencen mod Frankrigs (og i fremtiden Ukraines) EU-støttede landbrug? Alle verdens stater har politiske incitamenter til at holde fødevarepriserne så lave som muligt, så denne støtte vil aldrig forsvinde.

Jo, den administrerende direktør sagde helt klart i interviewet, at man sigter mod at vinde konkurrencen på prisen https://youtu.be/zsKo4d4wo8c?si=0TE6MNHYTI_sY3EW&t=680. De eksempler, du giver, lyder unægteligt svære at slå. De er dog ikke direkte konkurrenter, da meningen var at sælge produktet til videreforarbejdning. Det ændrer naturligvis ikke på, at konkurrencen med alternativerne også er hård dér, hvis man udelukkende går efter prisen.

Man kan i hvert fald indtil videre ikke udbetale udbytte af at bremse klimaforandringerne.

Nej. Men med dens hjælp kan man sandsynligvis sælge mere is, som af en eller anden grund blev fremhævet flere gange i interviewet som et forædlet produkt.

4 Synes om

Her har vi sagens kerne. Eller veganske pølse, hvis man vil være en moderne forkæmper for det plantebaserede.

Solar Foods’ største håb ville være at få del i den slags indtægtsstrømme fra kvotehandel, som især Tesla har nydt godt af på bekostning af de mere etablerede bilproducenter. Landbruget står for 10-15 % af CO2-udledningerne i EU.

Landbruget er indtil videre ikke omfattet af EU’s emissionshandelssystem (ETS, Emission Trading System), og som Eka konstaterede ovenfor, er ethvert pres for prisstigninger på fødevarer en rædsel for politikerne. Jeg har ingen anelse om effekterne af den nylige LULUCF (landbrug, skovbrug og andre arealanvendelser) på kvotehandlen, og det er tvivlsomt, om EU selv har det.

Direktøren bør alligevel ansætte lobbyister og folk, der kan udarbejde tilstrækkeligt store EU-finansierede projektplaner. Solar Foods er netop den slags galionsfigur for den grønne omstilling, som politiske aktører gerne vil lukrere på for at score PR-point.

13 Synes om

Man kan få svinenakke til 8,5 € kiloet og mørkt sojagranulat til 1,6 € kiloet. Konkurrerer man med disse på prisen? Vinder man priskonkurrencen mod Frankrigs (og i fremtiden Ukraines) EU-støttede landbrug? Alle verdens lande har politiske incitamenter til at holde fødevarepriserne så lave som muligt, så denne støtte vil aldrig forsvinde.

Svinenakke indeholder ca. 30 % protein, soja indeholder ca. 15 % protein. Solein indeholder 60 % protein. Svinenakke og soja kræver betydeligt mere plads og ressourcer end produktion af Solein. I øjeblikket er kiloprisen på Solein høj, men målet for produktionsomkostningerne var, så vidt jeg husker, omkring 6-7 € pr. kilo.

Solein er én mulig proteinkilde for fødevareproducenter. Der er ikke tale om en køderstatning, men om en råvare til dem, der fremstiller køderstatninger.

Jeg fornemmer en stærk modstand mod forandring i dine kommentarer. :smiley:

25 Synes om

Som en radikal liberal genkender jeg ikke mig selv blandt modstanderne af forandring. Jeg har også tidligere investeret i en aktie, der producerer proteinis, og tjent penge på den, så jeg har også derigennem en vis berøringsflade med dette emne.

Det var i øvrigt selskabet selv, der valgte at gøre køderstatning og modvirkning af klimaforandringer ved at reducere landbrugets CO2-udledning til hjørnestenen i sin kommunikation. Pladskrav og ressourcer er i sig selv ikke rigtig væsentlige for en investor på nogen måde; det er kun slutproduktets pris, egenskaber og sammensætning, der tæller.

Dette kunne sagtens fungere til diverse mælkebaserede produkter, hvis prisen bliver rigtig. For eksempel blev fløden i Creme Bonjour for nylig erstattet med billigere kærnemælk, så producenterne har tydeligvis en vilje til at foretage forskellige eksperimenter med deres produkter. Måske er det mest sandsynlige resultat, frem for en fødevarerevolution, netop en niche inden for mejeriråvarer i stil med proteinis, hvor man kunne bruge det billige solein. Først skal prisen dog bringes tilstrækkeligt langt ned, for at man overhovedet kan konkurrere på prisen. Dette kræver formodentlig betydelig yderligere finansiering og investeringer for at opnå en tilstrækkelig stor produktionsskala.

18 Synes om