Sinch Ab - Sveriges femte mest shortade aktiebolag

Läste först nu igenom delårsrapporten mer noggrant, nu när kursen har glidit ner mot 20 SEK. Om jag förstod rätt gav valutorna medvind, utan vilken det hade varit ungefär nollväxt. Trots resultaten från besparingsprogrammet ökade kostnaderna. Baserat på VD:ns kommentar ser H2 utmanande ut:

“Tillväxten inom Messaging har förbättrats jämfört med Q1 men förblir otillfredsställande. Vi förväntar oss att rådande marknadsvillkor kommer att bestå under andra halvan av året med en ökad kostnadsmedvetenhet bland våra större kunder. Kombinerat med förändringar i vår affärsmix innebär detta att vi kanske inte kommer att se samma säsongsmässiga uppsving som vi sett under tidigare år.”

Jag har visserligen köpt tillbaka det jag sålde i början av året och handlat lite fram och tillbaka i intervallet 22–27 SEK, men jag oroar mig särskilt för lönsamheten i framtiden, eller hur bolaget navigerar med den potentiellt krympande och/eller olönsamma sms-affären. Visst återspeglas dessa saker redan till viss del i kursen.

1 gillning