Den ursprungliga tråden, Sijoitusvirheet - Osakkeet - Inderes forum, verkar vara avsedd för mer djupgående diskussioner om felaktiga strategier, och man har inte velat översvämma den med “nej, varför sålde jag just nu”-liknande inlägg. Å andra sidan brukar framgångar smugglas in i köpt/sålt-tråden eller behandlas mer utförligt i avkastnings%-tråden. Så, för att upprätthålla realismen kring de irriterande och ibland roliga misstag som hör till investeringar, låt oss öppna oss här, oavsett om du är eller
Jag halverade min Smarteye-position under teknikkraschen runt 215 när jag ville minska risken. Idag, som en klok pojke, sålde jag hälften till priset 251 när “vi är ungefär vid ATH och snart får man väl köpa billigare”. Jag känner mig som en riktig vinnare
“En stor del av dessa trådar borde förresten slängas, så att starta nya trådar med motiveringar om nyansskillnader i kommunikationen är ganska tröttsamt. Låt oss inte göra denna plattform ännu svårare att läsa, det är åtminstone min önskan.”
Jag förstår din synpunkt. Å andra sidan känns det som att forumdeltagarna vill ha mer aktiv interaktion, så enligt mig är det bäst att ha några “chattrådar” och att de företagsspecifika trådarna förblir rena. Tråden “Kursförändringar: förvåning, hyllningar etc.” har kanske bidragit till en Reddit-liknande lekfullhet på forumet, men har å andra sidan kanske dragit bort hundratals meddelanden från sakliga trådar.
Om detta inte tar fart, kan tråden tas bort ganska snabbt och eventuella klagomål mumlas medan man hämtar en kopp kaffe.
Jag köpte DRCB @30,52 en gång, nu är kursen @10,41 och vinsten % skulle vara -64,96. Låt den som kan göra det “bättre”. Den där känslan när det irriterar…
Åh s,tana jag har också ett badkar av denna godsak, men lyckligtvis var mitt högsta köp 16 och lite mer, badkaret växte när jag köpte mer från en lägre nivå, men yxan har inte kastats i brunnen än, ingen brådska här, tiden får utvisa.
@Fuusiopoika var köpte du till det priset? Var inte toppen runt 19 dollar?
Själv ville jag prova vingarna med amerikanska aktier i januari. Jag fick loss pengar genom att sälja Sammot, Reveniot och lite QT Nervslitande rallyn med aktier som andra fick stora vinster från, men jag gick precis jämnt upp. En del är fortfarande låst i DCRB och Dermtech, båda med förluster runt 30%.
En del har jag redan flyttat tillbaka till mer bekanta aktier och de har förbättrat avkastningen något, men att sitta stilla hade gett mycket bättre avkastning och sömn…
DCRB / HYZON, nog sagt. Jag kom in i det här vid fel tidpunkt och utan ordentlig research, emot min egen plan, vilket jag är säker på att många andra också gjorde.
THCB köpt 1.2.2021 för 24,52.
Det är något jag inte riktigt förstår här, medelkursen i listan är 35,43. Jag måste gräva djupare i det förflutna.
Tillägg: THBR medelkurs i listan 29,07?
Jag citerade detta inlägg från den allmänna tråden (förhoppningsvis är detta okej, @RahatonMies) angående Voxtur Samma sak hände mig med Tecnotree. Jag köpte dyrt när jag var för hastig och sålde billigare strax före uppgången. FOMO tillbaka in i handeln, försäljning med liten vinst strax före den andra ordentliga uppgången. Tredje gången in i handeln vid ATH och ut med förlust efter nedgången. Jag rör det inte längre. Även om det inte var företagets fel, hittade jag orsaken i spegeln
Evo tryckte för några veckor sedan till stoppen vid 1080… hela potten såklart. Som tur var föll den ännu mer och jag började pimpla tillbaka. Tror det berodde på en obetydlig krona att mitt pimpel inte fastnade. Nu har vi varit utan Evo och det är så irriterande att se uppgången att jag bara hoppar över allt som har med företaget att göra.
Nåja, skatteverket tackar åtminstone… snittpriset var under 600.
Jag har inte berättat detta på forumet än, eftersom det här är helt galet.
Jag följde Lepikko och köpte en del WSB/hype-aktier, eftersom jag trodde att stimulanspengarna skulle flöda in i dem. Men det gjorde de inte. Jag hittade pengarna till dessa genom att sälja Smart, om jag minns rätt. Nu är vi tillbaka på startlinjen, det vill säga vi tävlar med indexet.
“Säg inget, jag vet för helvete” “Jag satsade pengarna på spel, det är min vilda natur för helvete”
De där medelpriserna är helt åt skogen . DCRB:s högsta kurs är 17,76 så det har varit ganska svårt att köpa till priset 25,52. Och medelpriset kan inte vara över 30 dollar hur man än vrider och vänder på det . Så du ligger inte så mycket på minus
Köper du enskilda aktier, där 15 € i förmedlingsavgift höjer snittpriset så pass mycket? Om så är fallet, är det värsta misstaget att du inte har förstått betydelsen av transaktionskostnader. Jag kan inte komma på någon annan förklaring till dina snittpriser.
Jag kan bidra till tråden genom att berätta om när jag köpte Lion Mobility på toppen av Inderes-hypen mitt under arbetsdagen, baserat på cirka 10 minuters läsning av forumet. Jag hade kontanter på mitt aktiesparkonto för en mindre position och hade inte orkat leta efter ett eget mål, så jag hoppade på hypetåget där kursen hade stigit över tio procent på ett ögonblick i en lågt omsatt aktie. Bolaget har potential, men det var ingen mening med att hoppa in i en topp som forumet hade blåst upp, med bristfällig research.
Jaa, naturligtvis är det okej. Jag vet inte varför, men jag har fått en viss fobi för sådana här företag. Jag kom fram till att det är bäst att inte jaga någon bransch som jag inte är ordentligt intresserad av. Man borde inte heller följa aktiekursen för mycket i efterhand, även om man kan se det som en lärande erfarenhet.
Men nu kommer mitt största investeringsmisstag, jag har gjort 188 aktieaffärer i år. Jag var tvungen att vara med i all uppgångseufori. Saker har lugnat ner sig betydligt efter februari när den största hypen (och mitt eget intresse för att spekulera) försvann från marknaden.