Investeringstips & marknadsmanipulation

Det här är mitt första inlägg på forumet och det var en viss tröskel att skriva det. Jag har följt forumet ganska lite och är inte heller någon veteran som investerare. Jag kan inte heller säga om det finns någon röd tråd i detta inlägg som skulle vara till nytta för någon annan, eller om jag kan öppna upp mitt tankesätt tillräckligt.

Jag arbetar på ett inhemskt börsnoterat företag, vars ägande enligt min senaste information är ganska stabilt i inhemska händer. Även om jag inte formellt faller under insiderlagstiftningen, arbetar jag i en position där jag ibland har bättre information om vissa saker än marknaden, och därför måste jag skriva detta anonymt och inte avslöja mer om företaget i fråga. Jag kan därför ofta inte handla med min arbetsgivares aktier och för närvarande är min position exakt 0 aktier. Jag anser att den nuvarande värderingsnivån är långt över vad jag förväntar mig av mina investeringar. Det kan hända att jag har fel i denna fråga, för det har hänt tusentals gånger.

Det är mycket intressant att följa diskussionerna på forumet om företaget i fråga och jag lyfter absolut på hatten för de analyser som har gjorts av företaget baserat på delårsrapporter och offentliga meddelanden. De har ibland visat saker som även har gett mig nya insikter. Jag antar, tror och hoppas att de som har skrivit dem har gjort det ärligt baserat på offentlig information, och att det inte har varit en insider som har velat till exempel höja aktiekursen.

Utöver att forumet visar kvalitativa analyser, ser man ibland även spekulationer som går helt åt skogen. Bedömningarna är helt överdrivna och orealistiska. Ibland är det lätt att se hur man genom att lägga ihop vissa saker har kunnat komma till ett sådant resultat, även om resultatet skulle vara felaktigt. Det viktigaste är dock att detta forum enligt min åsikt har en enorm inverkan på företagets börskurs. Om aktien har stigit eller fallit “utan anledning”, som ofta är fallet, kan man oftast läsa här vem som har spekulerat vad och hur många som sedan har följt med – oavsett om spekulationerna har varit förnuftiga ur mitt perspektiv eller inte.

Å andra sidan har jag inte heller kunnat undvika tanken på hur lätt det skulle vara att manipulera företagets aktie, till exempel med “hype and dump”-liknande metoder. Jag anklagar ingen utan bevis, men om jag vore ägare-VD, skulle jag hävda att det vore extremt enkelt utan att begå ett egentligt brott, eller åtminstone utan att bli påkommen. Om jag nu tar ett exempel, så (över)värderar börsen starkt framtida förväntningar, och om det finns en liten antydan om exponentiell tillväxt, belönas det med en kraftig värdeökning. Om jag skulle vilja åstadkomma något sådant, är det ganska billigt att anställa någon deltidsstudent i Stockholm, London och Paris för att snurra tummarna och sedan berätta att företaget har etablerat kontor på dessa platser och att målet är att få marknadsandelar därifrån under de kommande åren. Därefter behövs bara en i sig korrekt nyhet om att den första leveransen har gjorts utomlands (oavsett hur obetydlig den är ekonomiskt eller på annat sätt i betydelse), så räknar någon redan ut att Europas erövring snart är på gång och börskursen skjuter i höjden med tjugo procent.

Det tråkiga är att jag inte direkt kan ge råd om hur man undviker detta. Jag personligen vill se bevis från företaget i form av utdelningar och vill inte bara lita på VD:arnas smickrande uttalanden i intervjuer med Inderes analytiker. Det känns som att en olönsam verksamhet kan förklaras bort så lätt med tillväxt. Genom att göra ett eller två företagsköp per år hittar man någon anledning till varför resultaten inte är jämförbara (det blir engångsposter och annat). Det vore fantastiskt om man kunde säga att man bör titta på VD:arnas tidigare förehavanden när man bedömer deras trovärdighet och ärlighet, men så enkelt eller alltid möjligt är det ju inte.

Vilka tankar väcker texten?

51 gillningar

Jag är personligen lite störd av det hemska hypen i många aktier och diskussionen har förflyttats till nivån “det var en bra investering, kursen +15% på en vecka” utan nyheter.

Jag skulle verkligen önska att diskussionen skulle hålla sig till företagets angelägenheter och inte gå över till wsb-liknande investeringar och diskussioner. Tyvärr har detta varit andan på forumen ett tag nu.

Jag tycker att det inte är något fel med att dra nytta av hypen, jag skulle bara önska att hypen inte matas för mycket. Det är ju helt exceptionellt när man kan få legendariska +500% hype-ökningar.

9 gillningar

Sådana tankar att det var en teaser och jag skulle ljuga om jag påstod att jag inte var intresserad av att veta vilket företag det handlade om.

Det är självklart att det finns fler anställda i din position i mindre börsnoterade företag.

15 gillningar

Samma linje som de tidigare. Varje år syns helt tydliga överträdelser och utnyttjande av insiderinformation på finska börsen, men hur ska man då bevisa det. Ingen är intresserad.

8 gillningar

Nåja, det är nog den bistra sanningen för flera börsbolag att om investerare visste det som företagets anställda vet skulle aktierna flyga ut på säljlistan i snabb takt och svetten skulle torkas från pannan.

En bekant jobbar på ett börsbolag och det skulle nog vara ett av de sista företagen han själv skulle investera i.

7 gillningar

Kanske borde jag fortfarande betona mina huvudsakliga poänger något. Speciellt hur stor betydelse det här forumet har för vissa aktiekurser. En lämpligt gjord analys kan höja eller sänka ett företags värde avsevärt. Den behöver inte vara “korrekt” i sitt innehåll, men när tillräckligt många tror på den och agerar utifrån den, blir det en självuppfyllande profetia. När en trovärdig part sätter ett målvärde på 1,5x nuvarande värde och tillräckligt många agerar utifrån det, uppnås det även om grunderna inte har förändrats. Detta kan användas både avsiktligt och oavsiktligt.

7 gillningar

Vilken rivstart! Jag kan sympatisera med dig, eftersom jag har erfarenhet av liknande situationer, och när jag läste tråden om “mitt eget företag” verkade det som att 99% av inläggen var rent skräp och missuppfattningar. Å andra sidan tittade jag också på situationen ur mitt eget snäva perspektiv, och ofta såg utomstående helheten av företaget bättre än jag, och det är förresten väldigt lätt att vara överkritisk mot sitt eget företag :slight_smile:

Effekten av investeringstips/skriverier/VD-intervjuer/riktkurser på småbolags kurser är ett intressant ämne. Marknaden har enligt min mening alltid fel när det gäller företagens kurser. På daglig basis kan kurserna svänga på grund av USA:s presidents nysning mitt under ett tal, eller att en felaktig ljusstake ritas på en TA-alkemists skärm. På längre sikt tillkommer marknadens reflexivitet, då positiva nyheter eller kursuppgång skapar positivt sentiment, vilket i sin tur orsakar ytterligare kursuppgång och positiva nyheter. Detta kan i värsta fall pågå i åratal tills någon händelse får vändningen att gå åt andra hållet.

Särskilt småbolag är underbevakade av investerargemenskapen, och investerare saknar avgörande information om företagens affärssituation, så de kan lätt ackumulera flagrant över- eller undervärdering i åratal. Om en analytiker eller börsinfluencer lyckas skriva ett övertygande case om ett sådant företag som läses av ett stort antal investerare, kan kursen mycket snabbt korrigeras närmare företagets verkliga värde. Därför har “investeringstips” en marknadseffektivitetshöjande betydelse. Detta förvånar naturligtvis de människor som tror att marknaderna alltid och överallt är effektiva och att en kursuppgång/nedgång utan nyheter är fel.

Nuförtiden verkar det finnas fler följare och kvalitets-/berättelseinvesterare på marknaden än traditionella siffernördar, så olika skriverier och VD-intervjuer har ett ovanligt stort värde i investerarnas ögon. Det är självklart att om man försöker höja eller sänka kursen i vinstsyfte, är sådan verksamhet brottslig. Jag anser det också troligt att denna verksamhet förekommer regelbundet, särskilt när det gäller småbolag.

Det är mycket beklagligt att Fiva (Finansinspektionen) ur investerarnas synvinkel är en falsk myndighet som mumsar på bullar och som saknar resurser eller vilja att ingripa i dessa frågor. Aktiespararnas Centralförbund (bl.a. @Wiscoosi) försöker ständigt väcka uppmärksamhet kring detta, men tröskeln för myndigheten att ingripa och kommentera frågor offentligt verkar vara obegripligt hög.

I slutändan ligger ansvaret för ens egna investeringar dock hos investeraren själv. Det är generellt en god idé att göra sin egen analys och förhålla sig mycket kritiskt till anonyma användares inlägg, analytikers analyser och VD:ars hypande av sitt eget företag. Det finns för lite pengar i världen för att någon ska ha råd att förlora dem på dåliga investeringar.

26 gillningar

Ur mitt eget perspektiv kan min egen arbetsgivare alltid se lite sjabbig ut. Inifrån ser man tydligt svaga processer, dåliga anställda, förlorade affärer, inkompetenta chefer, misslyckade försök osv osv…

Sanningen är att de andra företagen inte är så mycket bättre. Överallt gör man misstag och dumheter.

En bra tråd dock. Säkert kommer Inderes analys och forumdeltagarnas hype att skapa små bubblor.
Bäst är dessa reaktioner där t.ex. Revenios resultat inte får någon reaktion, men Mikaels analys får en enorm köprusch.

17 gillningar

Å andra sidan har jag märkt att för den som arbetar inom ett företag kan många saker ofta framstå som sämre än de egentligen är. Särskilt om man inte har tillräckligt med referenspunkter.

Själv började jag min karriär inom ett stort börsnoterat företag och jag undrade verkligen vilken typ av jobb som gjordes där. Hur dåligt kan det vara om det är bäst?! Tja, 20 år senare, efter att ha varit insider i flera företag inom olika branscher, har jag konstaterat att det är ännu värre någon annanstans. Perspektivet har förändrats, de gjorde ett jäkla bra jobb där. Jag har nu återvänt för att leverera tjänster till det företaget.

Bara som en allmän observation, hur mycket man än är insider i ett företag, är det verkligen svårt att bedöma företagets verksamhet jämfört med konkurrenterna utan tillräckliga jämförelsegrunder.

19 gillningar

Det är precis så, bra poäng! Andra skribenter hade också uppmärksammat samma sak.
Det är säkert delvis någon form av perspektivbias, att när man tittar tillräckligt nära uppmärksammar man kanske inte den stora bilden som förmedlas utåt. Det är också sant att även i andra företag missar man affärer eller misslyckas med projekt.

En annan sak är att även i relativt stora företag är antalet verkliga nyckelpersoner ganska begränsat, och det sägs inget om dem i börsmeddelanden. Nyckelpersonerna är inte nödvändigtvis CxO:er eller styrelsemedlemmar, utan snarare den vassaste experten eller leaden inom affärsområdet, kring vilken hela affärsområdet byggs upp. Särskilt när det gäller saker under utveckling kan personberoendet vara mycket högt, och även en enskild avhoppare kan urholka avhoppet antingen helt eller under lång tid.

edit1: det du till slut sa om investerarens ansvar, signaturens inlägg och VD:arnas hype, så AMEN.

edit2: ps verkställande direktören kan naturligtvis vara helt uppriktig när han hyllar någon av företagets verksamheter eller affärsområden. Det beror bara på att han inte förstår ett skvatt av saken.

4 gillningar

Börsnoterade bolags svaga informationspraxis skapar utrymme för spekulation och prismanipulation. Som exempel kan jag nämna Remedys bokslutskommuniké från den 12 februari 2021. Angående framtidsutsikterna konstaterades:

“Remedy förväntar sig att omsättningen och rörelseresultatet kommer att växa under 2021. Större delen av tillväxten i omsättning och rörelseresultat förväntas ske under det andra halvåret.”

Med blandade känslor läste jag de lovordande kommentarerna på forumet efter detta pressmeddelande. Visst har Remedy berättat om sin strategi och målat upp utsikter. Men bolaget har inte i siffror gett sin bedömning av omsättning eller vinst för kommande år, eller några andra framåtblickande siffror. Aktieägande “investerare” gissar sedan framtidsutsikterna baserat på vd:ns leendes kvalitet. Detta är särskilt störande när 48% av företaget ägs av anställda. Dessa anställda är de enda riktiga investerarna här. De har verklig information om företagets projekt och försäljningsutsikterna för företagets produkter (spel). Vi andra ägare är följare. Det är inte rättvist, men livet är inte heller annorlunda.

I sådana situationer är orsaken till spekulationen inte vi “investerare”, utan företagets ledning. De vågar av någon anledning inte, vill inte eller får inte dela all den information som borde berättas för oss ägare. Jag har ofta funderat på hur stor procentandel man bör äga för att få tillgång till denna insiderinformation.

19 gillningar

Det finns en lösning på detta; följ insynsförsäljningen och om den börjar dyka upp är det en signal att priset är för högt i förhållande till den framtida prestationsnivån :smiley:

Men det är sant att vägledningen skulle kunna förbättras.. Inderes har också kritiserat företag för detta på en allmän nivå.

2 gillningar

bra kommentarer, tack för dem.

Jag minns en strategiskt mycket betydelsefull miljonaffär. Dess publicering hade väntats i säkert en eller två månader och när det väl hände, så tryckte jag på refresh på Nordnets sida, för nu skulle det hända. Ingenting. Jag undrade flera gånger om det här var vettigt. Kanske tre veckor senare kom Inderes analys, där betydelsen av den affären hade lyfts fram, en höjning av riktkursen och en massiv reaktion.

Om man fortfarande funderar på denna insideraspekt, så hade jag, efter att affären offentliggjorts, enligt min mening inte bättre data än marknaden och kunde därmed ha gjort stora affärer. Marknaden behöver väl ändå inte flera veckor för att reagera, bearbeta och fundera.

9 gillningar

Ibland känns det som att analytikernas riktkurser följer hype-tåget.
Riktkursen för ett företag var 40€ och kursen steg stadigt mot 80€. Strax innan kursen nådde 80€, höjdes riktkursen till 70€.
Hade något hänt med företagets fundamenta, eller hade riktkursen bara hamnat långt efter?
Nu när riktkursen är +70€ och kursen +80€, gissar jag att kursen kommer att smyga över hundra, varefter riktkursen sätts till 100€.
Vad är det som är fel med den här bilden?
Vet ”pälshattarna” (insiderna) företagets tillstånd bättre än analytikerna, eller kopierar analytikerna bara företagets kurs?

5 gillningar

I det här fallet har situationen för lurviga hattar förståtts bättre! Har analytikern dock ytterligare en rekommendation i fallet? :blush:

1 gillning

Jag tycker att det finns en märklig logisk motsägelse mellan aktiekursen, riktkursen och rekommendationen. Om kursen är 100, riktkursen är 80 och rekommendationen är köp, då förväntar sig analytikern att kursen ska vara 20 % lägre om ett år, men uppmanar ändå till att köpa mer aktier. Eller om kursen är 80, riktkursen är 90 och rekommendationen är minska. Märkligt.

4 gillningar

Naturligtvis uppdateras de inte hela tiden, och det är därför rapporterna har ett datum och dåvarande kurs.

1 gillning