Det här är mitt första inlägg på forumet och det var en viss tröskel att skriva det. Jag har följt forumet ganska lite och är inte heller någon veteran som investerare. Jag kan inte heller säga om det finns någon röd tråd i detta inlägg som skulle vara till nytta för någon annan, eller om jag kan öppna upp mitt tankesätt tillräckligt.
Jag arbetar på ett inhemskt börsnoterat företag, vars ägande enligt min senaste information är ganska stabilt i inhemska händer. Även om jag inte formellt faller under insiderlagstiftningen, arbetar jag i en position där jag ibland har bättre information om vissa saker än marknaden, och därför måste jag skriva detta anonymt och inte avslöja mer om företaget i fråga. Jag kan därför ofta inte handla med min arbetsgivares aktier och för närvarande är min position exakt 0 aktier. Jag anser att den nuvarande värderingsnivån är långt över vad jag förväntar mig av mina investeringar. Det kan hända att jag har fel i denna fråga, för det har hänt tusentals gånger.
Det är mycket intressant att följa diskussionerna på forumet om företaget i fråga och jag lyfter absolut på hatten för de analyser som har gjorts av företaget baserat på delårsrapporter och offentliga meddelanden. De har ibland visat saker som även har gett mig nya insikter. Jag antar, tror och hoppas att de som har skrivit dem har gjort det ärligt baserat på offentlig information, och att det inte har varit en insider som har velat till exempel höja aktiekursen.
Utöver att forumet visar kvalitativa analyser, ser man ibland även spekulationer som går helt åt skogen. Bedömningarna är helt överdrivna och orealistiska. Ibland är det lätt att se hur man genom att lägga ihop vissa saker har kunnat komma till ett sådant resultat, även om resultatet skulle vara felaktigt. Det viktigaste är dock att detta forum enligt min åsikt har en enorm inverkan på företagets börskurs. Om aktien har stigit eller fallit “utan anledning”, som ofta är fallet, kan man oftast läsa här vem som har spekulerat vad och hur många som sedan har följt med – oavsett om spekulationerna har varit förnuftiga ur mitt perspektiv eller inte.
Å andra sidan har jag inte heller kunnat undvika tanken på hur lätt det skulle vara att manipulera företagets aktie, till exempel med “hype and dump”-liknande metoder. Jag anklagar ingen utan bevis, men om jag vore ägare-VD, skulle jag hävda att det vore extremt enkelt utan att begå ett egentligt brott, eller åtminstone utan att bli påkommen. Om jag nu tar ett exempel, så (över)värderar börsen starkt framtida förväntningar, och om det finns en liten antydan om exponentiell tillväxt, belönas det med en kraftig värdeökning. Om jag skulle vilja åstadkomma något sådant, är det ganska billigt att anställa någon deltidsstudent i Stockholm, London och Paris för att snurra tummarna och sedan berätta att företaget har etablerat kontor på dessa platser och att målet är att få marknadsandelar därifrån under de kommande åren. Därefter behövs bara en i sig korrekt nyhet om att den första leveransen har gjorts utomlands (oavsett hur obetydlig den är ekonomiskt eller på annat sätt i betydelse), så räknar någon redan ut att Europas erövring snart är på gång och börskursen skjuter i höjden med tjugo procent.
Det tråkiga är att jag inte direkt kan ge råd om hur man undviker detta. Jag personligen vill se bevis från företaget i form av utdelningar och vill inte bara lita på VD:arnas smickrande uttalanden i intervjuer med Inderes analytiker. Det känns som att en olönsam verksamhet kan förklaras bort så lätt med tillväxt. Genom att göra ett eller två företagsköp per år hittar man någon anledning till varför resultaten inte är jämförbara (det blir engångsposter och annat). Det vore fantastiskt om man kunde säga att man bör titta på VD:arnas tidigare förehavanden när man bedömer deras trovärdighet och ärlighet, men så enkelt eller alltid möjligt är det ju inte.
Vilka tankar väcker texten?