Mon ikke vi får en slags beslutning i denne sag stadig i denne valgperiode. Samlingspartiet (Kokoomus) kunne styrke sin egen opbakning, hvis de får sagen presset igennem på en eller anden måde. Nu hvor investering også er blevet en hobby for almuen, kunne selv Centerpartiet (kepulaiset) være velvillige over for denne beslutning
PS-kontoen var en ret god opfindelse, men betingelserne blev strammet for unge (dvs. nye åbnere), så PS-kontoen er ikke længere særlig attraktiv. Jeg har dog overvejet at åbne en PS-konto og udnytte skattefordelen.
Jeg håber virkelig, at vi (i det mindste i denne sag) tager ved lære af vores vestlige nabo. Det sænker tærsklen for at spare op, og en investeringsopsparing ville i mange henseender fjerne besvær/finter. Det ser dog ud til, at sagen ikke direkte (på trods af sin fortræffelighed) vil lykkes nu..
{“content”:“Jeg synes, det endte med at blive ret godt, i hvert fald ved første øjekast. Jeg skal dog stadig se nærmere på det, når jeg har bedre tid. Ved at følge investerings-sociale boble ser 50.000 €-loftet ud til at tage ret hårdt på folk, men jeg ser personligt hele denne konto som en god ansporing til lav- og mellemindkomsttagere til gradvist at begynde at eje noget andet end deres egen lejlighed og tøjet, de har på. \n\nEfter at være vokset op i en mellemindkomstfamilie er det svært at se, at mine forældre i sin tid ville have sparet i alt 100.000 € op "på et øjeblik", efter alle obligatoriske leveomkostninger og realkreditlånsafdrag, som man kunne forestille sig ud fra kommentarerne. 50.000 € er virkelig mange penge for en, der skal forsørge sig selv og sine børn med en nettoindkomst på lidt over to tusinde. I et normalt familieliv er der vigtigere ting at tage sig af end aktieinvesteringer.\n\nDet ville selvfølgelig være rart, hvis man aldrig skulle betale skat, fik gratis kaffe på caféer osv., men når målet her tilsyneladende først og fremmest var at lette situationen for småinvestorer og at starte med at spare op, er de mest højlydt protesterende tradere med millionporteføljer ikke førsteprioritet. De har ikke brug for nogen tilskyndelse til at investere, især ikke til at starte. \n\nHvis alle finner inden pensionsalderen havde en aktieformue på 50.000 €, ville vi som nation have det ret godt.”,“target_locale”:“da”}
Ifølge Sari Lounasmeri, administrerende direktør for Pörssisäätiö (Finsk Fondsbørsfond), gælder grænsen på 50.000 € for den investerede kapital, hvilket betyder, at den frit kan vokse ud over dette beløb.
Denne investeringsopsparingkonto virker ganske interessant, men det er værd at vente på, at regeringens forslag er færdigt og behandlet i parlamentet. Jeg ser betydelige reguleringsrisici i dette setup, for det er ret sandsynligt, når man ser på opbakningen til de forskellige partier, at den næste regering ikke nødvendigvis vil være særligt investorvenlig. I den forstand er det godt, at reguleringen vedrørende investeringsopsparingkontoen først træder i kraft i 2020 eller senere, så vi kan se, hvordan den næste regering eventuelt ændrer denne lovgivning vedrørende investeringsopsparingkontoen. Det værste er sandsynligvis, at reguleringen forringer kontoens skattemæssige behandling eller en anden funktion, så hele kontoen mister sin betydning, og i et endnu værre scenarie bliver pengene, der er sat ind på kontoen, “fanget” på kontoen, f.eks. af skattemæssige årsager. Jeg vil ikke være en ulykkesfugl, men efter at have fulgt politik for længe, kunne jeg forestille mig, at denne konto vil komme i klemme hos venstrefløjspartierne. Men det må tiden vise.
Jeg læste et sted, at den gennemsnitlige finne kun har 4k euro i opsparing. På den baggrund er 50k helt tilstrækkeligt. Meningen er at fremme folkekapitalismen og tiltrække nye småinvestorer, ikke at hjælpe de rige med at blive endnu rigere Det er en god ting
{“content”:“Denne nye investeringsopsparingskonto er virkelig en fantastisk ting. Endelig laves der reformer, som de unge drager mest fordel af. Grænsen på 50.000 euro kan sagtens hæves i fremtiden. Staten mister jo slet ingen skatteindtægter på lang sigt, men der opstår problemer, hvis skatteindtægterne falder drastisk med det samme. Med den grænse kan man mindske de øjeblikkelige virkninger, og den kan hæves uden bekymring i fremtiden, så længe statens budget forbliver i balance.\n\nMan kunne selvfølgelig have ordnet det hele på én gang, men når man kender Finlands politiske system, hvor man ikke får lavet ordentlige helhedsreformer, er dette en ganske god start.”,“target_locale”:“da”}
@Kalle_P den mediane aktieportefølje for finske aktiesparere, altså den mest typiske portefølje for at formulere det klart, men ikke præcist, er omkring 4000 euro. Gennemsnittet er over 40.000 euro, hvilket illustrerer, hvor koncentreret finske aktieformuer er fordelt på få.
Denne konto er en fantastisk ting på alle måder, og jeg er enig med @g3235286: unge mennesker vil drage mest fordel af det. =)
Er der mange her, der bruger en PS-konto? Jeg har trods alt overvejet at åbne en, så jeg kan udnytte skattefordelen. Man kan indbetale 5000 euro om året. Da man kan hæve pengene i livskriser, ville der næppe ellers være behov for at bruge disse opsparinger. Jeg kan fint lade disse investeringer ligge til evig tid.
Hvem er denne Aston1 egentlig?? Er det den samme som Aston original på disse fora? Jeg er lidt forvirret, venligst hjælp. Hvis det er to forskellige personer, kunne kopien så ikke skifte sit brugernavn til noget andet?
Jeg har et personligt mål om at få min portefølje op på et 6-cifret beløb en skønne dag, selvom jeg bare er en almindelig 23-årig ung mand med en erhvervsuddannelsesbaggrund. Hvad jeg vil bruge pengene til, ved jeg ikke, men jeg ved, at der nok skal komme idéer i løbet af 20-40+ år
Min opfattelse er, at Samlingspartiet (Kokoomus) netop spiller dette så de kan få mulige investorers stemmer ved valget: sagen tages op, men lades ubekræftet i den nuværende regeringsperiode, hvilket delvist afhænger af Samlingspartiets succes. Jeg synes, det er et ærgerligt og egoistisk spil, altså at sagen ikke føres til ende, som den kunne have været, men i stedet bruges som en krog i valgkampen.
Personligt havde jeg håbet på en større reform, hvor alle investorer på én gang ville blive stillet lige med hensyn til både udbytter og tab/gevinster. Fonde, forsikringspakker, institutioner, store ejere og små investorer, alle med samme spilleregler skattemæssigt. Dette ville have gjort det muligt at indsamle mindst det samme beløb til statskassen med meget mindre og mere retfærdige skattebyrder, og man ville komme af med de mange lag af mennesker og “småinvestoren betaler”-politikken (vi har nemlig ikke lobbyister eller interessevaretagere, og Samlingspartiet fremmer heller ikke småinvestorernes interesser, men snarere de større aktørers interesser).
Jeg tror, at en så enkel beskatning som muligt ville få mange til at investere. Nu skal man undersøge og holde sig ajour, hvilket for mange allerede er en tærskel, der siger “ikke interesseret”.
Er der allerede blevet diskuteret at bruge en investeringsopsparingskonto som sikkerhed for et lån?
Jeg undersøgte dette med en værdipapirkonto, da jeg købte en lejlighed. Praksissen var besværlig, og den tilbudte aftale var efter min mening så dårlig, at jeg endte med at realisere en del af porteføljen for at dække forskellen i sikkerhed.
Jeg er primært interesseret i, om man med en investeringsopsparingskonto kan slippe af med handelsrestriktionerne. Det ville være fornuftigt kun at fokusere dem på udbetalinger fra kontoen.
Det er værd at vente med at bruge aktiesparekontoen, da SAK tilsyneladende har foreslået i regeringsforhandlingerne, at det kan være berettiget at genoverveje skattefordelen ved aktiesparekontoen. Jeg mindes at have advaret om, at den kommende regering muligvis ikke er særlig investorvenlig, og når jeg læser artiklen i Kauppalehti, kan jeg ikke ændre min opfattelse.