I det kommende årsskifte kan starten af aktiesparekontoen påvirke skattesalg og januar-rallyet.
Hvilke aktier forventer I at se på tilbudsmarkedet i slutningen af året på grund af skattesalg?
Hvilke aktier følger I med henblik på køb i forventning om et muligt januar-rally?
I slutningen af året ser jeg på cykliske aktier og et par turnarounds, der har vist tegn på bedring i år, men stadig kan tage et slag. Derudover følger jeg kvalitetsvirksomheder, der er i konstant overvågning, og som måske kan fås lidt billigere.
Cykliske: Skovselskaber (UPM, Stora), Maskinbyggere (Wärtsilä, Valmet)
Turnaround: Glaston, Exel
Kvalitet: Kone, Ponsse, Marimekko, Talenom, Revenio, Neste
Jeg håber at kunne slippe af med et par bundtilfælde i porteføljen under januarrallyet, som jeg mener har opadgående pres. Men der er ikke noget presserende behov for at sælge. Jeg planlægger at overføre indtægterne fra eventuelle salg til aktiesparekontoen.
Til salg: Nordea og Sampo (måske)
Jeg holder øje med tilføjelser fra Kamux, men jeg er pessimistisk med hensyn til succes. Januar-rallyet har været så meget i medierne, at jeg tvivler på, om fænomenet vil opstå i år
Og hvis jeg skulle gætte på en aktie, der vil falde, ville det være Lehto. Der er mange skattefordringer, som stadig kan være meget høje i forhold til et muligt tab fra salg. Mange vil gerne sælge, men ingen vil købe. Når man nævner selskabet på dette forum, er den første reaktion på at købe: ![]()
Skattefradragene sænker vel typisk mest små “skraldeselskaber”. Sikkert også i år, men på den anden side har mange bredt ejede store virksomheder (Nokia, Nordea osv.) sandsynligvis allerede tilbudt muligheder for skattefradrag. For små virksomheder kan en ekstra byrde på kursen (mere end for store, tror jeg) være, at enkeltstående store ejere opgiver deres ejerskab i stil med november-december oprydningssalg. Jeg kan tage fejl, men jeg har observeret nogle store salg i slutningen af året, altså oftere end gennemsnittet på andre tidspunkter.
Jeg har selv forberedt mig på at købe en eller to virksomheder på tilbud. Jeg har ikke rigtig kortlagt alternativerne endnu, men målet ville dog være at købe noget, jeg ikke allerede ejer. Først tænkte jeg på Privanet, som sandsynligvis er under pres uanset årstiden. Og det er nok ikke et passende mål for mig.
Januarrallyet er normalt stærkest, især for små virksomheder, altså især for oversolgte virksomheder. Ville OST (Aktiesparekonto) dog have større indflydelse på udbytteaktier, hvis det primært er sådanne, der købes til kontoen?
Jeg vil gætte på, at januar-rallyet denne gang vil være stærkere end tidligere år på grund af indførelsen af aktiesparekonti.
Måske er der også en smule vildfarelse i, at “alle” ville kende til fænomenets eksistens, og at fænomenet derfor ville svækkes eller forsvinde. Jeg tror ikke, at fænomenet endnu er tilstrækkeligt kendt uden for investeringsnørd-kredse.
Efter min mening behøver ingen at sælge før januar på grund af aktiesparekontoen, men salget kan først finde sted i januar eller februar, og der er stadig tid til at overføre udbyttet til aktiesparekontoen. For det andet har nogle af udbyderne endnu ikke fået deres aktiesparekonto klar til januar. Mange overvejer stadig, hvor de skal åbne kontoen, og det er der god grund til at overveje, da man kun må have en konto hos én udbyder. Jeg mistænker selv, at aktiesparekontoen vil medføre en større end normal “udbyttegulsyg”, hvilket efter min mening er en anden sag. Toppen af stigningen vil da komme i marts-april.
Jeg er enig i, at salgene vil komme, hvis de skal komme, til “skrammelselskaber”, som fondene ikke ønsker skal fremgå med stor vægt i de indholdsrapporter, der skal indberettes ved årsskiftet. Når likviditeten er lille, falder disse så kraftigt.
Nokia er dog en interessant sag. Få fonde ønsker sandsynligvis at vise, at de er stærkt involveret i Nokia ved årsskiftet. Markedsværdien er også faldet drastisk => Mindre vægt i forskellige indekser og kan endda falde ud af et eller andet. Der er mange årsager til et fald. Udbetaler ikke udbytte, ingen penge til staten, Solidium har pres for at dumpe aktierne. En lækker short-case.
{“content”:“Gode kandidater er dukket op her.\nMin egen tanke var at vente, om Fondia ville falde til under otte.\nMåske delvis på grund af Inderes-effekten er kursens retning og hældning gået helt forkert i forhold til planen. Eller rettere for tidligt, da jeg ikke nåede at komme med : )”,“target_locale”:“da”}
Salgsrouletten kører allerede.
“Placer jeres indsatser, tak.”
Snart vil det lyde: “Ingen flere indsatser.”
Jeg tager emnet op, da det er så stille ![]()
Stilheden skyldes delvist, at der, ligesom tidligere år, ikke har været nogen fristende dips, i hvert fald for mig.
Måske på mandag?
Hvad med jer andre?
Intet udover Rapala for en uge siden. Her var der snarere tale om et single seller-setup, måske ikke så meget skattesalg.
Jeg har fulgt Fiskars, men der har heller ikke været noget oversalg der.
Generelt er det svært at se noget større skattesalg. Investorerne har toppen af selvtillid og jager afkast fra sikre “januar-rally”-mål.
Jeg købte også Rapalaa, da jeg kunne få den til under 2,60, og Fiskars er under observation.
{“content”:“Har set et lille fald i Basware og Incap, som lugter lidt af skatteudsalg. Begge er i øjeblikket et godt stykke under årets højeste niveau, så der er helt sikkert folk med tabsgivende aktier. Men vi taler om bevægelser på et par procent…”,“target_locale”:“da”}
Lad os lægge et par ting op her fra Twitter også.
Baseret på en undersøgelse vil aktiesparekontoen påvirke januarralliet:
Normalt finder man store stigninger i januar blandt dem, der er faldet mest i løbet af året (især dem med lav omsætning):
Udover disse er i hvert fald Rovio, Nordic ID, Rush Factory og Nexstim på min egen liste.
{“content”:“I min egen Twitter-boble har der været god debat om januar-rallyet, OST’s effekt osv. \n\nDenne tweet fra @ContraCapital ramte plet i hvert fald hos mig
\n\nhttps://twitter.com/Contra__Capital/status/1211663658356490247\n\nMen seriøst, i løbet af helligdagene tænkte jeg, at jeg ville ønske, at børsen ville åbne, så jeg kunne tjene penge… Så kom jeg i tanke om, at jeg for et år siden tænkte det samme, at jeg ville ønske, at HEXi stadig var lukket i mindst en uge, da den amerikanske børs glødede rødt som en nissehue. \n\nNu har jeg taget risici ned, selvom jeg har nogle ideer i gang, men ikke med den vægt, jeg havde forestillet mig.”,“target_locale”:“da”}
{“content”:“Jeg har også en lidt dårlig følelse omkring januar. Jeg føler, at stemningen er for positiv lige nu”,“target_locale”:“da”}
Mon julemands-rallyet har erstattet januar-rallyet denne gang…
Der kommer anslået 60-70.000 nye ost-konti online i overmorgen, og der skulle gerne komme noget ind på dem alle. Det må jo kunne ses et sted.
Ja, mine egne indkøb i januar vil sandsynligvis blive udskudt på grund af dette nye decemberfænomen
Er der nogen, der har estimeret, hvad OST-volumen kunne være i forhold til den samlede omsætning i euro i januar?
Husk, at der kun er dem på disse fora, som virkelig er interesserede i investering. De store masser ved ikke meget om januar-rallyet, eller dem, der tror, de ved det, køber i de første dage, når de tror, de er de første på ådsel.
Det værste ville selvfølgelig være en eller anden Trump-udmelding i morgen, der ville få markederne til at styrtdykke, og så ville et enkelt køb ikke føles af meget.